ADVIES SVP: zoom 450 terug sturen?

Ik heb een aantal maanden flink zitten simmen en heel veel vlieguren gemaakt met een ESKY CP2 heli. Ik heb er heel veel van geleerd en kan nu zo'n beetje alles behalve echt 3d-en. Daar vond ik mijn TIG keer gerepareerde CP2 wat te wiebelig voor worden. Ik besloot een goede heli aan te schaffen, heb me toen een tijd in de materie verdiept en de volgende set gekocht en vandaag ontvangen:

Protech ZOOM 450 RTF (met de nieuwe digitale servo's, blauw en 1 rode staart servo & de NT420 GYRO)
Flightpower 2150 mAh Lipo
Flightpower balancer
Ultramat 14
DX-7 zender incl. AR7000 ontvanger

Ik had mijn twijfels over de ZOOM 450 want het leek me niet helemaal mijn ding, door een breekbaar ogend frame (en wat enge verhalen over het breken ervan zonder crash...), vrij veel kunstof onderdelen, de vrij grote maat voor een micro waardoor indoor vliegen wat lastiger/enger wordt, en de relatief dure reserve onderdelen. Als ik er zo naar kijk, en me bedenk dat ik zeker een paar keer vrij hard zal "landen" (dus niet als een baksteen uit de lucht...) waardoor ik extra bladen etc nodig zal hebben. Prijzig... De flybar en enkele andere delen ervan ogen nog breekbaarder dan mijn cheape CP2 die al heel wat HARDE klappen heeft overleeft.

Ik vergeleek de heli met de SJM 400 Pro van RCtechnics.eu (top service overigens), volledig getunede heli met CF frame waar ik een GY401 (goede investering leek mij) en goedkope towerpro 9gr servo's op zou plaatsen (om te beginnen). Voor 79 euro heb ik dan ook nog een crashkit met main blades (fibreglass) tail blades, gears etc, alles 3x! Ik zou ongeveer op het zelfde bedrag uitkomen als mijn huidige set.

Hoe dan ook, ik heb na overtuigende telefoongesprekken toch maar de bovenstaande set met de protech zoom 450 elders besteld omdat deze veel bekender zou zijn, 100% zekerheid op onderdelen en bla bla bla...

Nou heb ik hem binnen, en het bevalt me gewoon niet, ZO OP HET OOG... Ik ben nu van mening dat ik beter de SJM 400 pro had kunnen bestellen. :| Nou heb ik die nooit in mijn handen gehad, maar wel heel veel goede foto's van gezien n over gelezen. Het lijkt me veiliger om mee te beginnen (steviger, kleiner en goedkopere stevige onderdelen). Ik heb er ook het volste vertrouwen in dat ik op RCtechnics kan rekenen voor onderdelen. Ik heb gewoon het idee dat ik bij de eerste de beste ZOOM 450 crash falliet ga aan nieuwe onnodig breekbare onderdelen, en zo gefrustreerd zal raken.

Ik overweeg om de zoom 450 terug te sturen/of persoonlijk te brengen om alsnog de sjm pro te bestellen met de crashkit. Ik weet niet precies wat de regels hiervoor zijn, maar op de site van de verkoper kan ik er niks over vinden (niet helemaal de bedoeling geloof ik...), maar ik heb wel op verschillende plaatsen gelezen dat ik 7 of 8 dagen bedenk tijd zou hebben om het produkt bij een internet aankoop of telefonisch aankoop zonder opgaaf van reden te retourneren en het volledige bedrag terug dien te krijgen. Ik heb overigens de dx7 beschadigd ontvangen dus die moet zowiso terug... :( De accu die IN de zender zat heeft de zender binnen gedurende transport beschadigd.

Ik wil heel graag advies (graag ook van zoom 450/sjm 400 pro gebruikers) over mijn bedenkingen wat betreft de zoom 450. Ben ik ongegrond negatief over deze heli? Ik hoor ook graag wat volgens jullie de regels zijn voor het retourneren van een produkt (in mijn geval). Het was misschien slimmer geweest om dit alles te vragen VOOR mijn aankoop, maar ik wilde graag het produkt zelf zien/in mijn handen hebben om beter te kunnen oordelen/erover mee praten...
:|

Alvast mijn dank!

Mja...vlieg je alleen binnen?
Je hebt een 450 heli gekocht.
Er zijn erg veel goede betrouwbare 450 type's te koop en je hebt je geconcentreerd op twee types die ik nooit in overweging heb genomen om een aantal redenen die jij noemt.
Echt slecht vind ik hem er ook niet uitzien trouwens...
Dus ik ga er maar even vanuit dat het puur gaat om de aanschafprijs en evt. crashkosten die je keuze beperkt hebben.
M.i. is het soms beter om iets meer geld uit te geven zodat je dat twijfelende gevoel niet zo krijgt.
Nooit iets aanschaffen als je niet 100% zeker bent van je keuze is mijn raad.

Voor zover ik weet is een koop pas bindend na 8 dagen.
Daarvoor heb je volgens mij altijd het recht om te ruilen.
Gewoon even contact opnemen.

Eric

http://www.vergelijk.nl/?pagetype=info&short=wetkopenopafstand

Sinds 1 februari 2001 is de wet "kopen op afstand" van kracht. Door deze wet hebben consumenten een betere rechtspositie gekregen. Volgens de wet is er van kopen op afstand sprake wanneer consument en verkoper elkaar bij de aankoop niet hebben gezien.
De volgende belangrijke uitbreidingen voor wat betreft de rechten van consumenten zijn in de wet kopen op afstand opgenomen:

- Consumenten hebben recht op een afkoelingsperiode van 7 werkdagen na levering van het product. Zij mogen een product binnen die periode terugsturen, waarbij ze alleen de portokosten voor het terugsturen hoeven te betalen. De verkoper mag dan geen verzend- of administratiekosten in rekening brengen. De verkoper mag wel voorwaarden verbinden aan het retour zenden. Wanneer de verkoper het product heeft gefinancierd, bijvoorbeeld door het verstrekken van een lening, wordt de financieringsovereenkomst automatisch ontbonden wanneer de consument gebruik maakt van de afkoelingsperiode.

7 dagen dus, geen 8.

Let wel: dit geldt alleen voor 'kopen op afstand', dus als je iets 'via internet' gekocht hebt.

Er zijn ook uitzonderingen op (zoals maatwerk), echter dat is hier niet van toepassing.

Ik heb laatst met een 450 cp gevlogen, ik denk dat dat dezelfde is (had ook die servo's) en ik moet zeggen dat hij erg goed stabiel en direct vloog, viel me alles mee :) Constructie was ook aardig goed. Vergeleken met een x400 is het zeker geen slechte heli. Een t-rex zal misschien beter zijn als je echt 3d vliegt maar zover ben je nog lang niet en dan vliegt deze net zo goed als elke andere heli.

Bedankt voor alle reacties!

Ik heb overigs wel een plastic zak netjes bij de rand opengeknipt om de handleiding eruit te halen. Zou dit een probleem kunnen zijn bij het retourneren?

Ik wil gewoon graag een DEGELIJKE stabiele heli, met 3d mogelijkhedent. Prijsgunstige crashkits of gewoon losse onderdelen zijn zeker een pluspunt want anders ben ik te huiverig om af en toe wat nieuws uit te proberen (uiteraard na genoeg oefening op de sim en met de heli zelf natuurlijk). Ik wil graag ook indoor kunnen vliegen, want het weer hier is te vaak waardeloos, of te waaierig. De trex450SE is mij nu gewoon te duur ivm beginners kosten aan lader en zender e.d.

De esky CP2 is best stevig en een vrij vlot apparaatje, maar niet stabiel genoeg ivm staart motor en lichtgewicht voor veel meer dan snel rondvliegen. Het kan wel, maar tegen de tijd dat je hem helemaal goed hebt ingesteld, is je staart of main motor weer doorgebrand hahaha, begin je weer van voor af aan.

Ik vind de zoom 450 er best ok uit zien, maar ik ben bang dat ik er best gestrest door ga vliegen, want hij lijkt me gewoon erg crashgevoelig. Ik vind heli's fantastisch, en vind de moeilijkheidsgraad juist uitdagend, maar het wordt wel vervelend als mijn frame bij een harde landing in 3en ligt, of als iets stevigere bladen meteen 50 euro kosten. Ik weet het niet, maar ik durf die zoom 450 niet eens hard vast te houden, vooral niet nu ik hem terug wil sturen hahaha... Al die dunne stukjes plastic in de kop en staart bij een relatief grote heli vergeleken met mijn cp2, die voglens mij uit stevigere onderdelen bestaat... Ik weet het niet, maar het lijkt mij gewoon niet echt stevig.

De sjm 400 pro lijkt me daarom een interessante optie, en hij ziet er vind ik ook lekker eigenwijs uit. Derde versie onderhand, dus flink wat verbeteringen. Hij's niet zo groot als de zoom 450 maar iets kleiner dan de trex450, en helemaal getuned. Die crashkit erbij en ik vlieg denk ik een stuk geruster.

Ik had verwacht dat er al een aantal zoom 450 eigenaren hun heli al keihard zouden verdedigen maar dat lijkt mee te vallen :D I'm all ears!

Hoe dan ook, ik blijf nog even rondspeuren voor meer info om een goede beslissing te maken en hoop op nog wat interessante reacties.

PS:
De leverancier moet uiterlijk bij aflevering ook nog de volgende gegevens verstrekken:

- de eisen voor gebruikmaking van de afkoelingsperiode (dit moet schriftelijk gebeuren!),
- het bezoek- of afhaaladres van de leverancier,
- gegevens omtrent eventuele garantie indien de koop een duur heeft van meer dan een jaar,
- de vereisten en voorwaarden voor opzegging.

Wanneer de leverancier de hierboven vermelde informatie niet (compleet) heeft verstrekt aan de consument, gaat de afkoelingsperiode van 7 werkdagen pas in op het moment dat de consument wel alle informatie heeft gekregen, met een maximum van drie maanden.

Interessant want de verkopende partij zegt hier absoluut niks over...

Een Zoom 450 is ook niet te vergelijken met een E-sky heli,ik heb met beiden gevlogen en zo'n e-sky is leuk voor iemand die eens wil proeven van het helivliegen of wil oefenen in zijn huiskamer.

Het is ook logisch dat een 450 heli wat duurder is aan parts omdat het ook een wat grotere en ander type heli is.
Geloof me je gaat echt niet failliet aan de parts hoor :-)
Groter=stabieler=beter zichtbaar... genoeg voordelen lijkt me.
Van het frame bij de Zoom 450 dat het zomaar zou breken...kweet niet dat zal mischien bij de betreffende personen een andere oorzaak hebben gehad.
Wat ik over de mijne kan zeggen is dat ik er blij mee ben,hij vliegt goed,ook 3D met gas op volle toeren en ik heb nog geen frame gebroken...

Zo'n SJM heli heb ik ook in mijn handen gehad van een vliegmaat van me,hij wil hem nog niet eens afbouwen omdat er al diverse dingen niet van deugen(onderdelen die niet passen,speling etc..)

Hopelijk heb je hier wat aan...

GRoeten,
Marcel

Je wist van te voren wat de 'crashkostverschillen' waren tussen de beschikbare heli's, of dat had je op z'n minst kunnen weten. Uit je verhaal maak ik op dat die overweging wel degelijk aan de orde is geweest voordat je bestelde.

Voor zover ik weet is de Zoom 450 een prima ding. Er vliegt bij ons tenminste 1 iemand met zo'n ding en die heb ik er nog niet over horen klagen. Heb het ding ook niet niet uit elkaar zien vallen ofzo, bij crashes waren het, voor zover ik weet, meestal standaard dingen die vervangen moesten worden.

De winkelier heeft precies dat geleverd wat jij besteld hebt.

Juridisch gesproken heb je zeker het recht op de normale afkoelperiode. Mogelijk heb je zelfs recht op een periode van drie maanden. Toch zou ik het niet correct vinden als je 'm terugstuurde, althans niet op basis van de argumentatie die je hier geeft.

Die sjm wil ook stuk en kost ook geld hoor, zal nooit veel verschil uit maken. Als ik moet kiezen dan de zoom, die vloog erg lekker :)

Ik heb een keer aan de zoom 450 gesleuteld. Het is zeker geen slechte heli en ik zou hem liever hebben dan een CP2.

Kwalitatief is hij naar mijn zin niet helemaal in orde. Alles onder de rotorkop is goed maar de rotorkop bestaat uit zwakke onderdelen. Voor het probleem met frames die af en toe breken is er nu een soort frame brace uit van buschflieger.de.

Ik denk dat jij advies hebt gekregen van een winkel die alleen de Zoom verkoopt. Dan krijg je al gauw dat soort onzin. Wereldwijd is de SJM bekender dan de Zoom 450.

Hezik, ik begrijp wat je zegt maar het probleem is niet direct de hogere kosten bij een crash vergeleken met een ander model, maar dat ik nu ik de heli voor het eerst echt voor me heb liggen, ik de indruk heb gekregen dat de heli onnodig breekbaar is. Daarbij komen de hogere reparatie kosten (welke idd wel eerder bij me bekend waren), maar ja dan ga je twijfelen he. Hij LIJKT me gewoon niet echt degelijk. Ik wil daarom graag horen van andere gebruikers wat ze van deze heli vinden, zodat ik een verstandig besluit kan nemen. Ik kan me namelijk vergissen over de zoom 450, want ik ben ook maar een cp2 gewend. Misschien g aik pas echt balen van een sjm...

Ik houd er absoluut niet van om achteraf te gaan lopen zeuren, maar heb een bestelling van circa 1000 euro bij ze geplaatst, en de heli kost amper de helft hiervan, en moet gewoon geschikt voor me zijn. Ik wil overigens alle overige produkten houden (uiteraard moet ik wel een onbeschadigde zender krijgen).

Eerlijk advies of ik me vergis of niet over de heli waardeer ik enorm. Bedankt voor je reactie!

Ik houd er absoluut niet van om achteraf te gaan lopen zeuren

Don't worry Be Happy :D

Als het ff tegenzit breekt of spat je Upperframe terhoogte van de motormount vanzelf uit elkaar.
Link

BTW, waarom geen Thunder Tiger mini Titan E325 3D ?

Dat verschilt per heli, het ene plastic is het andere niet. Bij goedkope chinese heli's is het plastic meestal rommel, maar als je nou naar bijvoorbeeld Mikado, Thunder tiger en Hirobo kijkt, daar is er echt over nagedacht.

Hier wat duidelijke foto's van de rotorkop, de staart en de motormount van de zoom 450:
http://www.pixelfixer.nl/ZOOM450/

Ik vind het er MADE TO BREAK uitzien. Alleen al die main rotor grips, in elkaar geschroefd plastic voor vrij lange bladen icm een zeer hoge rpm... ( http://www.bigscaleshop.nl/images/uploads/T0502-039-400.jpg ) Let ook op de de vele kleine pastic onderdeeltjes en de plastic link-balls op o.a. de swashplate.

De upgrades lijken mij ook wat te prijzig. Het frame lijkt wel stevig maar op cruciale plekken lijkt het niet te voldoen. Protech verkoopt er ZELF reinforcement plates voor, kun je nagaan: http://www.protech.be/popups/T0502-084_pop.jpg

Op de site van protech staat de volgende toelichting bij:
"Carbon fibre reinforcement plate for Zoom 450 EP. Greatly reduces risk of frame breaking around motormount in a crash."

Ik denk dat die heli teurg gaat, want hoewel het er best leuk uitziet (mooie maat en gewicht voor een micro) en vast goed en stabiel vliegt, zijn er m.i. teveel punten waarvan ik denk, daar had beter over nagedacht kunnen worden (tenzij het JUIST de bedoeling is dat het breekt!), zeker bij zo'n prijskaartje. Please correct me if I'm wrong.

Wanneer ik bijvoorbeeld naar de Graupner DX7 TX kijk, denk ik: hier hebben ze goed over nagedacht. Kost iets meer, maar het is het geld meer dan waard. Dat moet je toch ook bij een heli kunnen hebben?!

Bij ELKE heli van welke fabrikant dan ook verschijnen er na de release wat aanpassingen,(kinderziektes)Align heeft dat,Thundertiger,Miniature aircraft,noem maar op.

Nogmaals,als iets er volgens jouw niet stevig uit ziet,wil dat niet zeggen dat dat ook zo is!
Probeer het gewoon en dan kan je achteraf je mening geven over een produkt ;-)

Toen Thundertiger met de Raptor serie uitkwam,hoorde je ook veel mensen opmerkingen maken als"tupperware heli" en dat soort dingen,die personen vliegen nu ook met Raptors,zelf vlieg ik er ook mee naar alle tevredenheid!

Groeten,
Marcel
(Nog steeds zonder gebroken frame,en/of bladhouders...)

Best Marcel,
- Heb je de standaard onderdelen erop zitten zoals op mijn plaatjes?
- Heb al crashes gehad met de zoom 450, waarbij je bijv. je main blades moest vervangen? Zo ja, kun je een korte beschrijving van de crash(es) geven, en wat wel stuk ging?
- Gebruik je die reinforcement voor het frame?

Alvast bedankt!

Pixelfixer zei:
Hezik, ik begrijp wat je zegt maar het probleem is niet direct de hogere kosten bij een crash vergeleken met een ander model, maar dat ik nu ik de heli voor het eerst echt voor me heb liggen, ik de indruk heb gekregen dat de heli onnodig breekbaar is.

Met alle respect, maar hoeveel ervaring heb je met helicopters? Hoe serieus moet je je eigen indrukken nemen op dat vlak? Er zijn genoeg mensen die inmiddels met de 450 vliegen en er tevreden over zijn.

Koop dan ook niet via internet, maar ga gewoon naar een winkel. Ja, dan betaal je inderdaad iets meer, maar dan kun je het product van te voren in handen hebben en bekijken. Via internet is het goedkoper, maar heb je dat voordeel niet.

Hallo Pixelflyer,

Ik vlieg inderdaad met de standaard Zoom 450 zoals ie uit de doos komt,er is niks aan ge-upgrade/veranderd en ik heb alle instellingen uit het boekje overgenomen.

1 ding staat wel verkeerd in het boekje,de lengte van de staartservo stuur arm,die moet niet in het 4e gaatje maar in het 3e!

Groeten,
Marcel

Hallo Pixelflyer,

Ik vlieg inderdaad met de standaard Zoom 450 zoals ie uit de doos komt,er is niks aan ge-upgrade/veranderd en ik heb alle instellingen uit het boekje overgenomen.

1 ding staat wel verkeerd in het boekje,de lengte van de staartservo stuur arm,die moet niet in het 4e gaatje maar in het 3e!

Groeten,
Marcel

Back