Aermotor

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Gea, 14 dec 2014.

  1. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    336
    Al een tijdje bezig aan een nieuwe motor , maar door al de heisa hier op het stoom forum heb ik mij maar op de achtergrond gehouden.

    De motor is een schaalmodel op 1/2 van een amerikaanse firma uit het jaar 1914.
    Gietstukken ( 11 stuks ) komen uit England van "myfordboy" Tik die naam maar een keer in bij YouTube en er verschijnen tientallen filmpjes hoe hij te werk gaat. Een aanrader!
    Verdere info :myfordboy blog and online resources
    Mijn motor is nog niet klaar , er mankeert nog een carburator en een houten onderstel.
    Het vliegwiel heeft een diameter van 250 mm , en dat lukt nog net op een myford.
    Dirk

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Demaic vindt dit leuk.
  2. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.269
    Locatie:
    Hillegom
    Wat een apart ontwerp Gea.

    Is het aluminium of gietijzer waar de gietstukken van zijn gemaakt?
     
  3. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    336
    De gietstukken zijn van aluminium.
    Het vliegwiel is aan de buitenkant hol uitgedraaid en volgegoten met lood.
    Daarna is er nog een ijzeren ring rond gemonteerd . Het resultaat is een vliegwiel dat ( aan de buitenkant ) minstens even zwaar is als een gietijzeren exemplaar.

    Dirk
     
  4. peter verhulst

    peter verhulst verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 jun 2007
    Berichten:
    1.144
    Locatie:
    Peize
    GEA,

    indrukwekkend hoor.:yes: Nog veel werk gehad aan de afwerking?
     
  5. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Ben benieuwd naar foto,s van de ruwe gietstukken.
     
  6. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    336
  7. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    199
    Locatie:
    Het Gooi
    Ge zijt beheurlijk handig maat, knap stukje werk!

    Monster
     
  8. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    336
    De motor draait!
    Als spoel gebruik ik een "ballast" van een 36 watt buis lamp. Een bougie is niet aanwezig , binnen in de cilinderkop zit een onderbreker . Bij het openen krijg je een klein vonkje , voldoende voor de ontsteking.
    Het toerental is geregeld doormiddel van een gewicht in het vliegwiel. Bij een toerental boven de 300tr/min. blijft de uitlaatklep open staan. Zo ongeveer om de 16 a 24 slagen volgt er daarom een arbeidsslag.
    Brandstof is butaan gas. http://youtu.be/FWKScy_Tvq8
    Nu kan ik aan de afwerking beginnen.
    Dirk
     
  9. Dunsz

    Dunsz Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    977
    Locatie:
    leiderdorp
    Mooi hoor, weer eens wat anders :thumbsup:.

    Lijkt een beetje op het "hit & miss" principe.............
     
  10. peter verhulst

    peter verhulst verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 jun 2007
    Berichten:
    1.144
    Locatie:
    Peize
    Heel mooi Gea.

    Ik begrijp alleen 'het nut' niet echt (of echt niet) van deze in mijn ogen onregelmatige loop. Wat is daar het voordeel van?
     
  11. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    336
    Het is een eenvoudige manier van toerental regelen. Een gasklep was niet aanwezig. Als het toerental te hoog dreigt te worden blijft de uitlaat open staan.Als de motor meer vermogen moest leveren werkte de klep normaal. Het is volgens het principe "hit and miss"
    Hier is het wel een 8 takt , dus : aanzuigen ,compressie, arbeid, uitlaat, uitlaat, uitlaat, uitlaat, uitlaat en dan terug aanzuigen. Bedoeling was om te koelen.
    Via de uitlaat wordt er buitenlucht aangezogen waardoor de temperatuur in de cilinder zakt.
    En het werkt prima, motor komt niet boven de 50-60 graden.
    Dirk
     
  12. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    23.669
    Locatie:
    zuid holland
    Enig idee hoe het gaat klinken met belasting erop, want dan zakt het toerental natuurlijk veel sneller.
    Hij blijft nu ook niet altijd "8 takten", is dan wel elke 2de toer een klap en wordt dan de motor wel te warm?

    Het principe is toch een 4 takt motor met alleen een bediende uitlaatklep?
    Inlaat met lichte veer belaste klep?
    Houdt je de uitlaatklep op de neergaande slag dicht zuigt hij mengsel aan, dat kan na comprimeren ontstoken worden.

    Ik ken de term 8 takten namelijk niet. ;)
     
  13. jef

    jef verslagschrijvers

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.182
    Locatie:
    Hulshout Belgiƫ
    Dat heb je weer knap gedaan Dirk :thumbsup:

    Groeten Jef
     
  14. Jan Walpot

    Jan Walpot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    404
    Locatie:
    Giessenburg
    Leuke motor Dirk. Zie ik het goed, zit er een vetpotje om de kruk te smeren ?

    Groeten, Jan.
     
  15. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    336
    Neen het is een echte "8 takt" ,dus om de 4 omwentelingen een ontsteking.
    De krukas - nokkenas heeft een tandwielverhouding van 1 op 4 in plaats van de gebruikelijke 1 op 2.
    Ook bij belasting zijn er 4 "uitlaatslagen" die eigenlijk tot niets dienen.
    Bij niet belasting zijn dat er 8 of soms zelfs 12.
    Dezelfde nokkenas bedient trouwens ook de onderbrekings kontakten in de cilinderkop.
    De inlaat is een zuigklep.
    In het nep reservoir zit trouwens een tweede zuigklep. Hier wordt de gastoevoer mee geopend. Het gas kan uiteraard niet constant stromen , het mag enkel tijdens de inlaatslag.

    Dirk
     
  16. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    23.669
    Locatie:
    zuid holland
    Dat kon ik niet zien, het is best een "toerenmaker". :D
     
  17. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    336
    Nog een keer een motor gemaakt. Deze is een "hit en miss" , maar een normale 4 takt met zuigklep.
    Gemaakt met de tekeningen uit "de modelbouwer" Enkel vliegwielen zijn gietstukken , de rest is opgebouwd uit ruw materiaal.
    Moet uiteraard nog geschilderd worden , maar ik kon het niet laten om al een filmpje te maken.
    Dirk



    [​IMG]
    [​IMG]
     
    classicracer, jef, Bert V en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. Demaic

    Demaic

    Lid geworden:
    16 aug 2008
    Berichten:
    115
    Locatie:
    Linter- Belgiƫ
    Knap gemaakt en een goede sound!
    Demaic
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  19. Dunsz

    Dunsz Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    977
    Locatie:
    leiderdorp
    Mooi geworden Gea :worship::kwijl:
     
  20. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    371
    petje af voor dit nette resultaat.
    succes met het afwerken.

    groet Rene
     

Deel Deze Pagina