Aerodromerc Boeing PT-17 Stearman

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jan brilman, 24 sep 2014.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen
    Ik moet toch eens een cursus volgen over intelligente zoektermen, lijkt het . . .

    Waar haal je het/ze vandaan?


    jan.
     
    ramses vindt dit leuk.
  2. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen
    Sinds de tekeningen waarop eea. naar het schijnt correct weergegeven staat, ook maareens even naar de wielen gekeken.

    download (2).jpg

    Aha!

    Dus wat er al lag even bijgebogen . . .

    download (3).jpg


    Kapjes van de wielen verwijderd . . .

    download.jpg


    Dit advies niet volgen: ik kreeg ze er niet af.

    Een boortje in de bankschroef zetten en dan gewoon door het midden. Toen lukte het wel.

    download (1).jpg


    Busjes er in, uiteinden afkorten en voià.

    download (4).jpg


    Nu eerst over het motorspant (bestaat uit 5 (vijf!) lagen . . . ) en de plaatsing van de accu aan het puzzelen.

    download (5).jpg

    Als accu neem ik tzt. waarschijnlijk twee kleine 3S pakketjes die ik parallel schakel.

    Zo komt al het gewicht mooi voorin.


    jan.
     
    E.hof, Ariel en ramses vinden dit leuk.
  3. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Mooi werk Jan! Daar ligt een hele mooie romp op de bouwtafel. :thumbsup:

    V.w.b. de stand van de wielen, zou je ze niet iets verder buigen dan die gemeten 2 graden?
    Dat is namelijk bij belasting op de grond (dus met gewicht van de kist zelf erop).
    Als je ze bijvoorbeeld 3 graden buigt dan zullen ze die 2 graden staan onder belasting (aanname hoor).
    Als de kist dan los van de grond is dan zullen ze wat verder naar binnen staan.

    Belast:

    [​IMG]

    Onbelast:

    [​IMG]

    Bij het origineel is het minder zichtbaar want die heeft volgens mij "vaste knikpunten" en geveerde poten.
    Maar jouw model krijgt "starre" poten (geen oleo`s) en dan wordt het beter zichtbaar wat ik bedoel (verschil tussen belast en onbelast).

    Mooie wielen btw!
    Ga je er ook een mooie dummy stermotor op maken?

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 14 aug 2017
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen
    Ik aarzel een beetje om er weer aan te gaan buigen . . .

    Zeker mooie wilen, maar wel zwaar!

    Samen 106 gram . . . :eek:

    Dummy stermotor ligt klaar (om te bouwen). :thumbsup:

    Dat duurt nog wel even . . .


    jan.
     
    ramses vindt dit leuk.
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Die WB zwaardere wielen kan je functioneel/nuttig gebruiken om je CG op orde te krijgen. Kist heeft een korte snuit immers. Dat dan ipv lood. Soms werkt dat ook niet. :)
    Ze zijn idd erg zwaar. Niet echt geschikt voor een P-40 met achterover klappende ganzenpootjes.

    Die dekseltjes... bij mij kwamen ze met een vinnige tik mooi los (schrikken). Hoe vaker die handeling, hoe losser ze komen te zitten. Wel zijn het wat grotere wielen, en dat geeft zo een dekseltje ook wat meer flex. Echt stuk sla je dat niet.
     
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen
    Een paar mand geleden was er iemand die iets heel intelligents deed met inslagmoeren.

    Maar wat was dat maar weer of: wie was dat maar weer?

    Ga zelf vandaag of morgen ook iets met inslagmoeren doen, vandaar . . .


    jan.
     
  7. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Het wordt duidelijker wat je bedoelt als je aangeeft wat diegene met de inslagmoeren heeft gedaan (anders dan ingeslagen) ;)
    Misschien krijgen we dan die "aha erlebnis"...

    Groeten, Ramses
    .
     
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen
    Iets intelligents.

    Maar wat . . .

    Als ik dat nog wist, plaatste ik het verzoek niet . . .


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 18 aug 2017
  9. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Ik denken dat je Ralf of Teus bedoelde die de moeren in een houten propje maakte en dat propje op de achterkant van de Firewall epoxiede
     
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen
    Doesn't ring a bell . . . :weetnie:


    jan.
     
  11. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Dan houdt mn helderziendheid op
     
    ramses vindt dit leuk.
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen
    In een keer maken we stapjes. :thumbsup:

    De firewall bestaat uit vijf lagen lite ply . . .

    Hoe gaan we die allemaal in een keer op elkaar plakken???

    Zo dus.

    Even zoeken en ja, de juiste maat!

    download (10).jpg


    Vier busjes afgeslepen . . . .

    Daarna is er nog een heboel tijd versleten met ´passen en meten´ . . .

    download (11).jpg


    En toen.

    Vijf lagen op elkaar.

    download (6).jpg


    En ja hoor: past.

    download (8).jpg


    Wel eerst verstevigingsdeeltjes afgetekend . . .

    download (9).jpg


    En de houder voor het achterste deel van de undercarriage zit er ook in.

    download (7).jpg

    In plaats van iets heel lastigs met draad en epoxy, gewoon krimpkous er om heen gemaakt . . . :)

    Wordt vervolgd.

    Nu eerst eerst verder met het draad snijden en de flying wires . . .


    jan.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 21 aug 2017
    Ariel en E.hof vinden dit leuk.
  13. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen
    Heb ondertussen een diepte-aanslag voor een freesje gemaakt.

    download (12).jpg

    Deze is 2 mm en dat gaat al redelijk (in balsa).

    Ben benieuwd hoe het gaat met bv. 0,5 mm, en dan minder diep . . .

    Doel: panelline achtige zaken.


    jan.
     
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen
    Om het landigsgestel te kunnen monteren, moet even ergens de zaag in gezet worden . . .

    download (13).jpg


    Gefriemel, maar het zit. Provisorisch, met wat duw- en trekwerk, maar het zit.

    download (15).jpg

    (Nog niet helemaal vast.)

    En het zit nog recht ook!

    download (14).jpg


    Voilà.

    download (16).jpg

    Iemand al suggesties voor imitatie flying wires?

    http://www.modelbouwforum.nl/threads/flying-wires.253373/

    Dank.


    jan.
     
    MicropropSport en Ariel vinden dit leuk.
  15. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen
    Laatst bewerkt: 23 aug 2017
  16. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
  17. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    En 1 in budel
     
  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen
    Bedankt voor de tips! :thumbsup:

    Maar ik heb toch als eerste maar contact gezocht met Airport Oostwold, en verdorie; gelijk mail terug: van harte welkom, wel eerst even bellen . . .

    Lang verhaal kort: vanmiddag ontvangen door 'the man himself', Tom van der Meulen: "De hangar is open, wel even melden als je weer weggaat."

    Mocht er gewoon eindeloos rondneuzen, tussen een Texan, een Mustang 'Damn Yankee', en de Stearman.

    Dus een klein half uurtje gemeten, gefotografeerd, en ik denk dat je dat een tweede keer gestructureerder doet dan zo'n eerste keer. :hammer:

    Anyway, toch veel aan de weet gekomen, waaronder:
    - de forkends en wat daar aan hangt zijn veel dunner en korter dan ik dacht;
    - de flying en landing wires zijn veel dunner en smaller dan ik dacht.

    Kortom: meten is weten. :thumbsup:

    Nu weet ik dus in ieder geval (maken is nog weer wat anders) wat voor voorzieningen ik in de romp moet treffen om de flying wires op te nemen . . .
    Was een goede dag vandaag! :banana::friends: :beer:

    Wordt (zoals altijd) vervolgd. :)


    jan.
     
    Han en freekt vinden dit leuk.
  19. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen
    Btw,

    Laatst op Duxford stond ik dus met een paar man naar een Spitfire te kijken, begint er één (al wat ouder) over de 'epileptische vleugel'. . .

    Grappig.


    jan.
     
  20. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    jan brilman en Arnold 85 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina