Aerodromerc Boeing PT-17 Stearman

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jan brilman, 24 sep 2014.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Een eerste versie in elkaar geknutseld. :)

    Nu nog aanpassen zodat het wat beter gaat lijken . . .

    Aan versie 2 wordt gewerkt.

    (Met name de volgorde waarin de verschillende bewerkingen uitgevoerd worden, bepalen in hoge mate het eindresultaat . . . )

    download.jpg


    jan.
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  2. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    upload_2017-8-28_12-46-59.png

    Aha!

    Dus dat is het!


    jan.
     
    femmo en E.hof vinden dit leuk.
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Heb besloten het landigsgestel definitief te gaan monteren.

    Zat nog eens te kijken . . .

    upload_2017-8-29_10-49-58.png

    Beide achterpootjes zitten te ver naar buiten. :mad:

    Er stond duidelijk: maak dit onderdeel (de samenstelling die de poot opgesloten houdt) 'flush' met de 'internal risers' (die liteply verticale platen).

    upload_2017-8-29_10-53-52.png

    Dus eerst maar wat wegfrezen aan de onderkant . . .

    Komt goed.


    jan.
     
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    upload_2017-8-30_10-29-53.png
    upload_2017-8-30_10-30-33.png

    That's more like it.

    Geeft toch voldoening, als zoiets is opgelost, anders blijft het toch knagen!

    Tenminste, bij mij wel . . . :hammer:


    jan.
     
  5. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Fraai!
    Beter ten halve gekeerd.....
     
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Na een lange reis naar Zeeland, waar Luuk, een broer van Joost Brilman, neef van mij, in het huwelijk trad, ben ik weer terug.

    We gaan weer dingetjes doen.


    jan.
     
  7. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    upload_2017-9-5_12-53-52.gif

    Leuk hoor, die dagelijkse gedachte . . .


    jan.
     
  8. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Fouten maken moet. Anders wordt er niet gegroeid of geleerd.

    Dat is de theorie. Heb er trouwens zelf een hekel aan, ha ha.

    Succes!
     
  9. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Zo.

    Grote plaat!

    In de manual staat 'bind and solder', maar daar heb ik niet zoveel mee, dus het gaat in een extra dik soort ijzergaren (twee lagen!) en UHU Endfest 300.

    Ik denk niet dat dat los gaat.

    20170907_075945_1504767732845_resized.jpg


    Hè? Hoe kan dat nou! Veel te kort!

    20170906_212823_1504767731535_resized.jpg


    Zo gaat het beter, ze moeten aan de buitenkant . . .

    20170906_213146_1504767736314_resized.jpg

    Dat krijg je als je zo'n model te lang weglegt, je vergeet dingen . . .

    En nu moeten de achterzijde van de romp boven (bij de cokpits, geen uitslag meegeleverd :mad: ) en de voorzijde van de romp ingedekt worden.

    Lastige klusjes . . .

    20170907_075823_1504767733920_resized.jpg

    Maar eerst het motorspant er op.

    Was dat Bart die iets moois had gemaakt, waarmee je een accu met een soort klik-systeem in een bakje kon zekeren?


    jan.
     
  10. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Dag Onno,


    Hé, wat aardig, dat klinkt goed! :)

    Een beetje aankleding (niet teveel, gewicht!) moeten die cockpits wel hebben.

    Gaan we het over hebben. :thumbsup:


    jan.
     
  12. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Laat maar weten wanneer je zover bent.
     
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Verschil van mening Jan, persoonlijk geloof ik meer in wikkelen en solderen dan jouw oplossing. Ik heb meerdere landingsgestellen gewikkeld en gesoldeerd. Wanneer je op de juiste manier soldeert is dat sterker dan veel mensen denken. Tot nu toe heb ik nog nooit een defect landingsgestel gehad. Alleen bij een crash of een heel erg harde landing brak er wel eens een soldering los. Het voordeel daarvan was wel dat de kist veel minder schade opliep omdat het losbreken van de soldering veel energie opnam. De reparatie was simpel. Draad en soldeer verwijderen, schoonmaken, rechtbuigen, opnieuw wikkelen en solderen. Een paar uur werk en weer net zo sterk als daarvoor.
     
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Dat is inderdaad een voordeel en dat gaat met dit draad niet gebeuren . . .

    Nou ja.


    Ik was nog op zoek naar goede, lichte servo's en kwam voor de verandering eens uit bij de http://www.savoxusa.com/Savox_SH0261MG_Micro_Digital_Servo_p/savsh0261mg.htm

    Mede obv. deze pagina: https://www.amazon.com/Savox-SH-0261MG-Super-Torque-Digital/dp/B004WC4JK4

    Licht, sterk, metalen tandwielen, en uitermate betaalbaar.

    Ben benieuwd.


    jan.
     
  15. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Hallo Jan.
    Je hebt groot gelijk dat je niet voor een standaard servo kiest, je hebt nu kleine servo's die lichter en net zo sterk zijn als de oudere standaard servo's.
    Voor een kist van dit formaat zou ik persoonlijk een midi servo kiezen en geen micro.

    Ik heb geen ervaring met Savox servo's, maar wel met digitale servo's in het algemeen.
    En ik koop ze niet meer, prima voor een heli waar hele snelle reaktie op de gyro nodig is, maar voor een schaalkist is een analoge servo veel beter.
    Een fraktie langzamer maar nog steeds sneller als mijn vingers.
    En analoge servo's trillen minder, zijn dus rustiger en gebruiken veel minder stroom.

    Vroeger was digitaal duurder dan analoog, dus daarom werden veel analoge servo's verkocht.
    Nu is er geen prijsverschil meer en hebben veel winkels veel digitaal.
    Maar ik gebruik alleen analoog.
    Wil je toch een micro dan zou ik persoonlijk een Hitec HS-82MG kiezen, ook metal gear maar wel analoog.
    En bij veel winkels op vooraad

    Succes Willem
     
    Laatst bewerkt: 8 sep 2017
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Hm . . .

    Heb ik weer.

    Bedankt voor de waarschuwing!


    Dit zijn de specs (site van Savox):

    Dimensions(mm): 22.8X12.0X25.4
    Weight(g): 14.0
    Speed(@4.8V sec/60): .13
    Torque(@4.8V oz-in): 25.0
    Speed(@6.0V sec/60): .10
    Torque(@6.0V oz-in): 30.6
    Gear: Metal
    Bearing: 1BB
    Case: Aluminum
    Running current (at no load): 60 mA @ 4.8V
    Running current (at no load): 80 mA @ 6.0V
    Stall current (at locked): 550 mA @ 4.8V
    Stall current (at locked): 700 mA @ 6.0V
    Idle current (at stopped): 5 mA @ 4.8V
    Idle current (at stopped): 5 mA @ 6.0V

    Limit angle: 220°±10°
    Connector wire gauge: #26 AWG
    Connector wire length: 250 ±5 mm
    Horn gear spline: 21T
    Control system: Pulse width modification
    Amplifier type: Digital Controller
    Operating Travel: 90° (when1000→2000 μsec)
    Neutral position: 1500 μsec
    Dead band width: 5 μsec
    Rotating direction: Clockwise (when1500→2000 μsec)
    Pulse width range: 700→2300 μsec
    Maximum travel: Approx 150°(when700→2300 μsec)

    We moeten dus de 'stall current' vermijden . . .

    Dit is wat Servocitty zegt.

    Are there disadvantages to digital servos?
    If there is any disadvantage to using digital servos it is power consumption. To obtain the high standing torque and quick response, digital servos require more from the power source than standard servos. By using a larger capacity battery and heavy duty harnesses, you will ensure proper servo performance.

    Zal eens kijken of ik de order nog kan cancellen . . .


    jan.
     
  17. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Plu onderdelen en nog eens onderdelen.
    Zag je wel lang gerekt onder de "Riama" liggen Jan.

    PICT0781.jpg

    Groeten Han.
     
  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Klopt, dat was ik! :D

    Maar eh, welke schaal is de Riama?

    (Vloog trouwens schitterend. Kwam niet alleen door de piloot. ;) )


    jan.
     
  19. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Reactie van Bart (met dxf files en al): inderdaad, dit bedoelde ik.

    [​IMG]

    Eens kijken of ik iets à la dit in de neus van de Stearman kan knutselen . . .


    jan.
     
    Ariel vindt dit leuk.
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Ik dacht, ik ga eens kijken of ik die achterste indekking er in kan frommelen.

    No way.

    20170910_155646_resized.jpg

    Loopt helemaal rond!

    En de romp zelf loopt ook rond, dus dan weet je het wel.

    Het merkwaardige is dat de echte Stearmans allemaal één grote plaat gebruiken, die er wel (min of meer) netjes vlak op ligt . . .

    upload_2017-9-10_16-45-21.png

    upload_2017-9-10_16-46-47.png

    upload_2017-9-10_16-48-2.png

    Dit gezien hebbende, ga ik hem in ieder geval voor het laatst bewaren.

    Middelste van de drie spanten dan gewoon maar afschuren tot die 'flush' ligt?


    jan.
     

Deel Deze Pagina