Aerodromerc Boeing PT-17 Stearman

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jan brilman, 24 sep 2014.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Voor de volledigheid: dit is wat meneeer Savox zegt:

    Hello,
    This servo will draw about 5 mA at idle. But the stall current will be the same between a digital and analog servo with load.
    Thank you



    jan.
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  2. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Langzaam maar zeker . . .

    20170918_075107_1505725771482_resized (003).jpg

    Pas op het laatste haal ik de openingen voor de cockpits er uit . . .

    Obv. de ideeen van Bart begonnen de bevestiging voor de accu's aan het motorspant te maken.

    20170917_215516_1505725778206_resized.jpg

    (Liggen hier nog los.)

    De accu's komen met klittenband en tie wraps vast te zitten op een plaat:

    20170917_215545_1505725773256_resized.jpg

    Dacht dat het nodig was om de plaat van boven af in de houders te haken en dat het allemaal maar net paste; daarom twee accu's van balsa gesimuleerd.

    Maar je kunt 'm d'r natuurlijk vanaf de onderkant inschuiven!

    Zoals het op de foto staat.

    Komt uiteindelijk vast goed.

    20170917_215621_1505725775826_resized.jpg

    Wel de koeling in de gaten houden . . .

    Vwb. vliegtijden en zo: dit is wat in de manual staat:

    POWER SET UP
    The AXI 2820/12 Direct Drive and a 112/8 APC prop power the model.
    Battery power pack is 3100 mah 3s2p lithium pack

    (Daar zal vast 12/8 bedoeld zijn . . . )

    3100 3s2p???

    Lijkt me erg aan de maat.

    Ik wil voor 3s2p 1300 gaan (dus 2600 mAh) . . .


    jan.
     
    Bart83 en E.hof vinden dit leuk.
  3. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    Ik heb niet het hele draadje doorgelezen, maar ga er vanuit dat het electro wordt. Dan is micro prima.

    Een analoge en digitale servo van hetzelfde formaat en met dezelfde kracht, gebruiken evenveel stroom bij volle belasting. Het verschil is dat een anloge voor kleine correcties minder stroom gebruikt dan een digitale, maar dus ook sneller reageert en beter z'n positie vasthouden. Ze trillen NIET, wat je wel krijgt is dat ze meer brommen, omdat ze meer en beter corrigeren. Digitale servo's zijn vaak sneller sterker en nauwkeuriger dan de analoge tegenhangers.

    Het verschil is het best uit te leggen met een voorbeeld; stel je pakt twee 5kg servo's (5kg stelkracht). Als je deze iets uit positie duwt, zal de analoge in eeste instantie niet met 5kg tegenwerken, die zal het opbouwen naarmate het verschil tussen daadwerkelijke positie en gewenste positie groter wordt. Een digitale zal direct met 5kg gaan tegenwerken. Daar komt dus het 'brommen' en het hogere stroomverbruik vandaan, maar al met al is dat marginaal en helemaal geen probleem.

    Vroeger was er geen digitaal.

    Dat is natuurlijk 100% je goed recht, maar er is geen onderbouwing voor. Er is geen enkele reden waarom analoog op een schaalmodel beter zou zijn dan digitaal, sterker nog, voor de meeste servo's zal het tegendeel waar zijn.

    Natuurlijk; als je een top-of-the-line analoge futaba tegen de allergoedkoopste HK digitaal afzet, dan zal analoog echt wel beter zijn.
     
  4. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    Ze zullen bedoelen 3s2p met een totale capaciteit van 3100.

    Waarom wil je 2p? Dat heeft geen voordeel, die Axi trekt maximaal 37A, dat kan een 3s1p3100mAh pack gewoon prima af. Daar hoef je geen 2p voor in te zetten. Dat is alleen maar extra onnodig gewicht en onhandig aansluiten etc.
     
  5. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Dan kan ik ze mooi naast mekaar tegen het motorspant plaatsen. :)

    upload_2017-9-18_17-23-14.png

    Korte neus, lange romp: als je niet uitkijkt moet er heeeeeel veel lood in de neus.

    Dus ik plaats het gewicht (van de accu's) zo ver mogelijk naar voren.

    (Ik denk zelfs dat deze er ook nog wel in past . . . http://www.mylipo.de/Lipo-1600mAh-111V-35C-70C-XT60-Stecker )


    jan.
     
  6. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    Ik begrijp het nog steeds niet. Want 2s2p neemt dezelfde ruimte in als 1s1p, bij gelijke totale capaciteit. Je kunt ze dan overdwars in de neus zetten, en grotere packs nemen.
     
  7. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Ik denk dat het al lastig wordt om deze er in te rommelen . . .

    [​IMG]

    Veel groter gaat niet lukken.


    jan.
     
  8. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    De foto verheldert wel. Nu ja, behalve gewicht maakt het verder niet zo heel veel uit, maar ik zou even goed rondkijken naar verschillende merken/types en vormen van packs.
     
  9. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Lastig hoor, om het goed te krijgen.

    20170926_080617_1506419892175_resized.jpg


    Maar volgens mij zijn we er nu bijna.

    20170926_225444_resized.jpg

    Eerdaags lijmen! :)


    jan.
     
    E.hof vindt dit leuk.
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Ik was dus begonnen met lijmen . . .

    Niet opgelet, ze moesten aan de onderkant, ze kwamen aan de onderkant. :hammer:

    En met dat UHU Endfest 300 krijg je ze er ook maar niet zo weer af . . .

    Dan maar andersom, maar voor extra zekerheid moeten er nu wel heeeeele kleine schijfmagneetjes in de armpjes die de zaak op hun plaats houden.

    Tijdens het wachten op de levering buig ik me alvast eens over de bouw van de vleugels.

    Verheug ik me op.


    jan.
     
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Lastig hoor, om het goed te krijgen.

    Die dingen van de vorige post (#269) liggen in de prullebak, de nieuwe versie (links) deugt wel.

    20171005_223723_resized.jpg


    Cruciaal hulpmiddel: het cirkelsjabloon.

    [​IMG]


    Bijna klaar.

    (In CAD ontwerpen en dan laseren gaat sneller . . .)


    jan.
     
    Sebastiaan3Z9 vindt dit leuk.
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Zo, hèhè, poehpoeh . . .

    Dat heeft even geduurd!

    Ik denk dat de plaatjes voor zich spreken.

    20171011_223635_1507792790062_resized.jpg

    Magneetjes aan beide zijden, uiteraard.


    20171011_223649_1507792786935_resized.jpg



    20171015_222611_1508139388841_resized.jpg

    Zonder die schroefjes krijg ik ze niet open, als ze in de romp zitten . . .


    20171015_222633_1508139392092_resized.jpg

    Past!


    20171015_222653_1508139395953_resized.jpg



    20171016_081905_1508139399998_resized.jpg



    20171016_082044_1508161205608_resized.jpg

    Motorspant is eindelijk ingelijmd.

    Bij de eerste keer plaatsen van de 'accu' brak ik diect een spant aan gort.

    Het is duidelijk dat we niet te veel accu moeten wisselen.

    (Of een klein meisje met heeeeele dunne vingertjes meenemen naar het veld . . .)


    jan.
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  13. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    De neus van de Stearman is klaar om ingedekt/opgevuld te worden met balsa.

    Mag wat wegen, ook om de neus stevigheid te geven.

    [​IMG]

    Maar wat is wijsheid/handig?

    Stuken bv. 6 of 8 mm balsa nat maken om een licht konisch opervlak, en proberen hele blokken in één keer er netjes in te krijgen?

    Of stukjes lat van bv. 6x6 afschuinen en stukje voor stukje pas maken en inlijmen?

    20171020_111345_resized.jpg

    Ik voel zelf het meest voor het laatste.


    jan.
     
  14. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
  15. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Zit de vleugel wel met lijmtangen oid. vast? :hammer:


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2017
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Wat doet 'ie toch? :hammer:

    De schuine zijden door samendrukken aanbrengen?

    (Ik heb voor de Stearman al wel zitten rekenen; even uit het hoofd:
    - voor plm. 55 graad rond, met een straal = 6 cm
    - 2 x pi x 6 x 55/360 = X cm
    - X/0,6 geeft Y latjes
    - elke zijde moet 55/(Y x 2) afgeschuind worden . . .


    jan.
     
  17. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Door schuurmalletje halen.

    PICT0858.jpg
     
  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    20171024_230021_resized.jpg

    Er ztten nu plm. 45 van die kleine stukkjes 6 x 6 in; nog plm 100 te gaan . . .

    Klusje hoor.

    En het moet er echt een beetje netjes ingeplakt worden, want de neus die zo ontstaat moet de stevigheid aan het motorspant geven.

    Dat hing eerst op vier keer helemaal niets (zie post #271) . . .


    jan.
     
    ramses, Ariel en Bart83 vinden dit leuk.
  19. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Maar wel eer van je werk!
     
  20. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    Poeh poeh, wat een werk. Daar heb je geduld voor nodig. Maarrrrr, uiteindelijk wel eer van je werk zoals Femmo ook aangeeft.
     

Deel Deze Pagina