Aeromodelling in India

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door jpjedi, 25 jan 2008.

  1. jpjedi

    jpjedi

    Lid geworden:
    23 jan 2008
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Minderhout, Belgie
    Na wat interesse te hebben geproefd vanuit dit forum denk ik dat het wel leuk is om een draadje te wijden aan modelbouw en vliegen in India. Je zult je dan direct gaan afvragen waarom dat in godsnaam. :confused:

    Sinds mid 2007 zijn mijn vrouw en ik verhuisd naar Bangalore in India. Dit is een stad met 6,5 mln inwoners in het zuiden. De reden hierachter is da tik overgeplaatst ben door mijn werkgever om hier 2 fabrieken op te starten dan wel te reorganiseren. Verder laat ik het hier even bij.

    Vanwege mijn studieachtergrond (luchtvaarttechniek en vliegtuigoperatie) ben ik altijd geïnteresseerd geweest in de luchtvaart maar na DMVS en het 334 is mijn carriere verder gegaan in de hydraulische aandrijftechniek. Toch is het hartje altijd sneller blijven slaan bij het ruiken van kerosinedampen en is modelbouw altijd wel in mijn gedachte blijven hangen.

    Nu stond er dus een verhaal in de krant hier over een club in Bangalore en uiteraard trok dit mijn aandacht. Toch de stoute schoenen aangetrokken en gebeld waarna ik langs kon komen bij Adarsh. Hij vliegt al 10 jaar en heeft een indrukwekkende collectie heli`s en planes welke je op zijn website kunt bekijken: Welcome to | Adarsh007.com | --. Hierbij is het interessant om te vermelden dat in India dit een zeer exclusieve hobby is en aangezien 75% van de bevolking slechts 0,44 eurocent per dag verdient of minder kun je je voorstellen dat dit overkomt als sience-fiction voor de gemiddelde indier.

    Zondag dus de grote dag en ga ik kijken. Op aanraden van Adarsh heb ik een simulator controller met software besteld om te gaan oefenen en hij wil me verder lesgeven. Hij heeft zelf pas 10 dagen les gehad in Londen en heeft vorig jaar een opleiding heli-modelvliegen gevolgd van 20 dagen in de verenigde staten.

    Bij vragen barst maar los en ik zal ondertussen wat foto`s proberen te posten regelmatig.

    foto van mijn 'leraar':razz:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 27 jan 2008
  2. jpjedi

    jpjedi

    Lid geworden:
    23 jan 2008
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Minderhout, Belgie
    Zo vanmorgen dus naar het modelvliegen wezen kijken. Het vond plaats op Jaikur airport wat nog in gebruik is als les vliegveld voor de luchtmacht, privevluchten en ultra-lights. Met enige verbazing konden we zo het vliegveld oprijden tussen de hangars en de opgestelde kistjes door. Er stond van allerlei oude prut, beechcraft, cessna etc. We moesten een beetje zoeken naar de weg en we reden een oude startbaan op en zagen in de verte een groep roofvogels waar af en toe duidelijk een heli en wat vliegtuigjes doorheen vlogen. Daar moesten we dus zijn!

    Na een paar honderd meter bereiken we een aantal geparkeerde auto`s waarachter mensen druk bezig zijn hun model in orde te maken om airborn te gaan. We zaten welgeteld 150 meter van de huidige start en landingsbaan maar later hoorde ik dat we niet vaak hoefden te bukken voor echte toestellen! Typisch India dus. Grappig was te zien dat een aantal leden hun model en de rest van de uitrusting op de brommer meenemen.

    Adarsh zag me aankomen en verwelkomde ons met een grote zwaai en kwam al naar ons toe. Mijn vrouw ging met de honden lopen op het vliegveld en Adarsh introduceerde me tijdens een tourtje langs alle model-piloten. Hij had zelf 3 Raptors meegenomen maar zou later die dag naast een indrukwekkende 3D demo veel mensen helpen met het beheersen van hun toestel.

    Hieronder wat foto`s die wat meer zeggen dan pure tekst! Later meer en ik ga eerst maar een Calmato en een zender bestellen. :cool:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 27 jan 2008
  3. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Leuk! Best een aardig veld als ik het zo zie. En als je verhaal er niet bij stond zou je niet weten dat het in India was. Kan me gezien de levensstandaard in India trouwens moeilijk voorstellen hoe andere mensen hier naar kijken? De verschillen zijn natuurlijk wel héél erg groot. Heb jij daar last van?
     
  4. Maarten Zanders

    Maarten Zanders

    Lid geworden:
    12 jun 2003
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Gent (B)
    zijn er nog meer inwijkelingen in die club? Of ben je de enige westerling?
    Ik kan me helemaal inbeelden hoe het gros van de mensen ginder reageert op iets als modelbouw...

    Veel succes met je hobby & werk ginder!!!
     
  5. Gor

    Gor

    Lid geworden:
    6 jun 2007
    Berichten:
    664
    Locatie:
    Meeuwen
    Dat had ik dus nooit gedacht!,zeker geen raptors...
     
  6. Gor

    Gor

    Lid geworden:
    6 jun 2007
    Berichten:
    664
    Locatie:
    Meeuwen
    is het daar eigenlijk goedkoper?
     
  7. jpjedi

    jpjedi

    Lid geworden:
    23 jan 2008
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Minderhout, Belgie
    Om te beginnen zijn de verschillen hier enorm inderdaad. Het kastensysteem is nog wel degelijk sterk aanwezig en dat maakt dat je gewoon verschillende klassen in de bevolking hebt die ook sociaal niet zullen mengen. Dit wordt vooral bewaakt doordat huwelijken geregeld worden door de ouders vanuit een sociaal en economisch perspectief waardoor de rijken onder de rijken blijven en de armen hetzelfde verhaal. Stad en dorp is hie rminstens 150 jaar verschil.

    Een zeer beperkte groep profiteert van de economische explosie die gaande is. De andere groep die vooral in Bangalore sterk in opkomst is al 'spenders' zijn de jonge IT-ers die bovengemiddeld verdienen. Juist deze twee groepen zijn in staat zich aan hobbies te begeven. Ik moet hierbij vermelden dat hobbies en vakanties iets erg exotisch zijn voor de gemiddelde mens waar het gros van de mensen 7 dagen per week werkt. Weekends kent men eigenlijk niet.

    Sinds kort zijn er 2 RC shops in Mumbai maar zij hebben nou niet echt de modernste spullen maar je kan er goed terecht voor gemiddelde zaken en accessoires. Zelf bestel ik uit Singapore en US waar ik 34% invoerrechten over moet betalen helaas. Meestal kan ik het laten versturen als 'gift' waardoor ik die invoerrechten wel kan omzeilen. Goedkoper is het niet in India of je moet erg veel toegeven in kwaliteit. Lokale kwaliteit is gewoon om te huilen!

    Grappig is ook te vermelden dat mensen met geld een bediende en een chauffeur hebben bijvoorbeeld. (wij ook) ELK klusje in huis wordt uitgevoerd waardoor de Indier van niveau eigenlijk helemaal niets zelf kan. Dit zie je weer terug in de RC hobby waar maar weinig mensen in staat zijn iets zelf te bouwen en dus ook weinig gebeurd. Ze laten het doen bij bedrijfjes en uurloon is werkelijk verwaarloosbaar hier. (voorbeeld: werkster/kok voor ons kost 45 euro per maand voor 6 dagen per week. )

    Dan antwoord op de vraag of wij moeite hebben met alle armoede. JA natuurlijk uit een menselijk oogpunt is het lastig om mensen dood op straat te zien liggen en jij met je Trex van 1500 euro er langs rijd in je nieuwe Ford. Meeste moeite heb ik met die kinderen bij de stoplichten van een jaar of 6-8 met een baby op hun schouder. Vaak worden deze kinderen uitgebuit door criminelen helaas. Echter wij kunnen niet heel de wereld helpen en spenderen geld aan gerespecteerde organisaties in microkrediet. Deze vorm biedt kansen voor de mensen en constructieve hulp. Geld geven lost niets op dus geven we wel wat fruit aan bedelende kindertjes.

    Tja het is niet anders en je moet je er wel voor harden...Nederland is toch wel een van de beste landen om te wonen op deze aardbol.geloof me..
     
  8. jpjedi

    jpjedi

    Lid geworden:
    23 jan 2008
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Minderhout, Belgie
    RC hobby is science fiction voor 95%. Iets kopen voor plezier ipv nut is iets wat ze eigenlijk niet kennen.

    Ik zag een Amerikaan rondlopen maar die was op bezoek net als ik en er fietsten 2 Nederlanders voorbij op mountainbikes. (hoorde ze praten)

    Nederlanders zitten er hier erg veel vanwege Philips, Shell, ABN-AMRO, Makro (metro), ING, Unilever etc.
     
  9. Manuel

    Manuel Guest

    Prachtig verhaal vooral blijven schrijven!:eek::p
    Hoe zit het trouwens met misdaad?, is het niet zo dat als je met je calmato land dat hij al weg is voordat jij er bij bent ? :p
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 jan 2008
  10. jpjedi

    jpjedi

    Lid geworden:
    23 jan 2008
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Minderhout, Belgie
    80% van de mensen is van het Hindoe geloof en dat is een uiterst vredelievend geloof. Mensen zijn vegetarisch en doen letterlijk nog geen vlieg kwaad. Een zakkenroller komt op de voorpagina terwijl de stad 6,5 mln mensen kent. Helaas is het door onderzoek vastgesteld dat het grootste deel van de criminaliteit uit de moslimhoek komt welke 18% van de lokale bevolking vertegenwoordigd.

    De stad geeft een uiterst fijn en veilig gevoel gelukkig en de mensen zijn erg aardig. Dat bijna iedereen engels spreekt is een enorm pluspunt!

    Anekdote: Wij waren voorbereid bij vertrek op weinig criminaliteit en vroegen ons bij aankomst af waarom dan ELK raam een hek heeft aan de buitenkant. Guess what? Om apen buiten buiten te houden als je de ramen open wil zetten!:worship:
     
  11. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    Echt super dit!

    ik kijk wel een naar chop shop op discovery , maar dan zie je dat als ze bijvoorbeeld, een rol aluminium op een fietskar leggen dat er dan gelijk 40 mensen bij staan te kijken...
    hebben jullie daar geen last van?... bijvoorbeeld als je je nieuwe ford hebt geparkeerd en je wilt weer instappen dat er dan gelijk 10 man omheen staan?...:confused:
     
  12. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    hoe wil je dan normaal b.v. een raptop ofzo inladen?? :?
     
  13. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Maar niet op de weg .....;-)
     
  14. jpjedi

    jpjedi

    Lid geworden:
    23 jan 2008
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Minderhout, Belgie
    Het verkeer is inderdaad EEN GROTE PUINHOOP! inhalen tijdens het door rood licht rijden via de stoep is eerder regel dan uitzondering.

    Indiers zijn ook ziekelijk nieuwsgierig en stappen bijvoorbeeld uit de auto als ze je zien staan ergens. Ze zeggen dan niets en staan je gewoon aan te staren. :hammer: Op zich kan ik daar wel aan wennen aangezien je vanuit hun oogpunt toch als blanke van een andere planeet lijkt te komen. Voor vrouwen is het wel vervelend omdat je weet dat er een hoop gefrusteerde viezerikken rondlopen.

    We kijken vanaf ons balkon op een beschut stukje groenstrook waar vaak groepjes kerels zitten te schijten naast elkaar of erger....enfin hier ga ik verder niets over vertellen. :shock:
     
  15. MikeV4

    MikeV4

    Lid geworden:
    10 mrt 2007
    Berichten:
    523
    Locatie:
    Abu Dhabi, VAE
    Namaste,

    Heb je ondertussen al door wanneer er met het hoofdje geschud wordt, of dat "ja" of "neen" betekend?

    Waar ik op het moment woon, leven er ook verschrikkelijk veel Indiers, met nog dezelfde mentaliteit als in India zelf. Vlieg ook regelmatig op Bangalore en andere steden zoals Chennai, Mumbai, Kolcata en Delhi. Landen zoals India doet mensen vaak weer met beide voeten op de grond staan en beseffen dat wij de europeanen het niet zo slecht hebben.
    Aan de andere kant geeft het je wel de mogelijkheid om een apart maar goed leven te hebben, mits enige aanpassingen.

    Alavida.
     
  16. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    ik denk echt dat het wel wennen is om daar te wonen,
    aan de ene kant kant ben je daar als een god in frankrijk ,
    maar aan de andere kant lijkt het me ook super moeilijk om al die armoede te zien :shock:
     
  17. jpjedi

    jpjedi

    Lid geworden:
    23 jan 2008
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Minderhout, Belgie
    Letterlijk als een god inderdaad.. de 'servant' heeft mijn vrouw verteld toen ik deze week op reis was dat ze me als god ziet en pas blij kan zijn als ik terug ben... Idioot idee kan ik je vertellen. :schrik:

    MAar het is gewoon een groot verschil. labour kost niets dus je hoeft in principe niets te doen. Zelfs de honden worden uitgelaten door iemand voor 10 euro per maand en dan 3 keer per dag.

    Anderzijds is de cholera weer uitgebroken..zijn er open riolen en sterven er soms honderden mensen als er weer eens iets mis is met het water. Stroom valt regelmatig uit en soms hebben we een hele dag geen stroom. Je beseft hier ook dat de Albert Hein in NL wel erg ideaal is.

    Maar goed.

    Ik moet pasfotootjes inleveren en 1000 rupees en dan ben ik lid van de vliegclub. Dan kan het feest gaan beginnen!
     
  18. WeZZe

    WeZZe

    Lid geworden:
    6 apr 2006
    Berichten:
    943
    Locatie:
    Zwalm
    Dat is dus 17.33€ Omvat dat dan ook een verzekering van 1 of andere soort.
     
  19. jpjedi

    jpjedi

    Lid geworden:
    23 jan 2008
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Minderhout, Belgie
    Nee dat is enkel een pasje van defensie om op het vliegveld toegang te krijgen. Echter er is geen echte toegangscontrole dus iedereen loopt zo het vliegveld op. Bij gunste van defensie mogen zij daar vliegen en voldoen dus netjes aan de regel door het pasje aan te vragen.

    Verzekeringen bestaan bijna niet in India omdat OF de mensen het niet kunnen betalen OF je kan eenvoudig de kosten betalen bij schade of wat dan ook.
     
  20. Alex Talsma

    Alex Talsma

    Lid geworden:
    30 apr 2003
    Berichten:
    610
    Locatie:
    Leeuwarden
    vraag over India

    Moet je een lokale taal leren, of kun je je redden in het Engels? Hoe zit het met medische voorzieningen? Wat als je blinde darmontsteking krijgt. Lijkt me een prachtig avontuur om voor je werk zo met het hele gezin naar een ver land te gaan.

    groet,
    Alex
     

Deel Deze Pagina