(Af)bouwverslag: Extra 330S 2.0mtr

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Fraggy, 29 sep 2007.

  1. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Dan moet ik er ook maar aan geloven.

    Voorgeschiedenis:

    Een paar jaar geleden kwam er een nieuwe collega (we zullen hem Mark noemen.) bij ons op de zaak werken en een van de eerste dingen die hij deed was een, in mijn ogen, gigantisch vliegtuig naar binnen rijden. Oeh.. Dat is mooi spul. Hoe hoog kan 'ie, hoe hard kan 'ie, wat kost dat? Een keertje mee naar het veld om te kijken hoe dat nou vliegt.. En ik probeerde mezelf heel lang voor te houden dat dat niets voor mij is. Dat is me nog aardig gelukt. Tot begin dit jaar Mark wat meer ging aandringen en een andere vriend van mij ook ging vliegen. Bedankt Mark&Martijn.

    Ik vlieg dus nog niet zo lang. in de winter begonnen met een shocky (Indoors leren vliegen in een krappe bedrijfshal, Naja, meer leren plakken dan vliegen..) en sinds juni met een electro Sebart Katana van 1,25mtr.

    [​IMG]

    Ondanks dat de katana ontzettend mooi vliegt vind ik toch electro een beetje nadelig, want je kunt 6 minuten vliegen op een accu en dan moet je een uur wachten voordat 'ie weer vol is. Nou heb ik twee accu's. Maar geweldig is het niet. Vooral niet als je alleen op het veld staat. Erg saai naar zo'n timer op de lader te kijken. Daarnaast was ik bang me te vervelen in de winter. Mijn laatste excuus om veel te veel geld uit te geven en deze kist te bouwen is dat ik ben overgehaald door een mede vlieger.. Nogmaals bedankt Mark..

    Goed, een motorkist dus. Maar welke? Nou dat was vrij eenvoudig. Elke keer als Mark een rondje met zijn Extra (zie: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=16185) ging vliegen stond ik weer met open mond naar dat ding te kijken.

    [​IMG]

    Verschillende mensen in de F3A-X klasse schijnen met een Extra volgens dat ontwerp te vliegen, en dus moet het wel een goed vliegtuig zijn. Gewoon exact dezelfde dus!, maar dan kleiner, want 2.6mtr krijg ik nooit in mijn krappe autotje. Nou bleek er ook een 2.0mtr variant te bestaan en als ik de spinner en het richtingsroer eraf haal dan zou 'ie precies in de auto moeten passen. Mooi. Nog 1 probleempje: Mark heeft zijn Extra helemaal vanaf de grond opgebouwd. En ik heb al genoeg moeite met het in elkaar lijmen van een shocky. Nou bleek er nog ergens een ruwbouw-klare variant te koop te staan.

    [​IMG]

    Specs: 2mtr houtbouw Extra.
    Streefgewicht: 6kg (al zullen we wel richting de 6.5 gaan)
    Motor: ZDZ 50NG
    Uitlaat: Krumscheid 1060 resopijp
    Servo's: Hitecs (10kg 5965's op rol en hoogte en een 12kg 5985 op richting)
    Ontvanger: graupner SMC14S die ik ook in mijn katana gebruik. Bevalt prima, dus waarom iets anders proberen?



    Nou zag ik het ook nog niet zitten om hem vanaf ruwbouw op te bouwen, want er moesten nog wat dingen afgemaakt en aangepast worden en dat folieen daar zag ik helemaal tegenop. Om over motorinbouw en inbouw van servo's nog maar te zwijgen. Gelukkig bood Mark aan mij te helpen. Of beter gezegd, hij bouwt en ik help hem soms met iets dat in iedergeval niet kapot kan. Teminste.. zo had ik het me een beetje voorgesteld. ;)


    Bouwen:

    Allereerst parkeren we mijn romp even naast zijn grote broer.. Oh scheelt bijna niets.. :oops:
    [​IMG]

    Mark heeft de uitlaat uit zijn wiggens getrokken en toen was het kijken of zo'n resopijp zou passen. Nou, dat wordt krap. Maargoed, ik had al weken eerder besloten dat ik zo'n pijp wilde gebruiken en dus MOET het maar passen.
    [​IMG]

    En daar staat ie dan op de tijdelijke bouwtafel. Aan het werk dus.
    [​IMG]

    Oh wacht.. Eerst even de roeren erop en kijken of we genoeg uitslag hebben.. (Ja. Ik vlieg AL een half jaar! En dus moet ik belachelijke uitslagen hebben!)
    [​IMG]

    Terwijl Mark een frame voor de cockpitkap ging maken, mocht ik de vakken voor de servo's in de vleugels uitzagen. Na 2 minuten met ingehouden adem naar die vleugel en een zaagblad te staren met het idee "dat ga ik echt niet doen", heb ik mezelf even heel snel voorgenomen om het niet meer te zien als een peperduur en prachtig gebouwd vliegtuig, maar als een stuk hout. En toen kon ik aan het werk.
    [​IMG]

    Daarna mocht ik een stuk dik ijzerdraad door het kielvlak heen 'prikken'. Ook alweer zo'n klusje waarbij ik wel 10x gedacht heb "Die komt er zometeen aan de zijkant van het kielvlak weer uit steken", Maar ook dat viel mee. Vervolgens de buis erin geschoven waar de antenne in komt te liggen.
    [​IMG]

    In de tussentijd had Mark het frame voor de cockpitkap bijna af. Vakwerk!
    [​IMG]


    Goed dat was het voor nu even.

    Grtz. Jaap
     
  2. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.404
    Locatie:
    Spijkenisse
    Mooie bak, wordt wel een beetje krap met die reso :lol:

    Keep up the good work :D

    Grt.
     
  3. macgyver NL

    macgyver NL

    Lid geworden:
    6 jul 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Someren
    Hey,

    Mooi weer een "Knol" Extra neem ik aan.
    Dit draadje blijf ik zeker volgen.

    Mark en "Colega" succes met bouwen.

    Groetjes,
    Jeroen
     
  4. hezik

    hezik Guest

    Gezien waar je nu mee vliegt, zal het wel gaan, maar an sich is het wel uitzonderlijk dat iemand na 6 maanden met zo'n kist gaat vliegen.. ik zou dan ook maar erg voorzichtig zijn met je uitslagen de 1e vlucht.

    Voor de rest ziet het er allemaal goed uit.. ga het verslag volgen :)
     
  5. sven311

    sven311

    Lid geworden:
    21 nov 2006
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Liedekerke(Belgiƫ) (model wings ternat)
    mooie kist!!
    ik volg dit verslag zeker op!
     
  6. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    ziet er goed uit. Maarre is 50 cc niet wat veel op 2 meter? Zal ongetwijfeld vliegen maar hoe lichter hoe beter zou ik zeggen...

    is dit nou ook een extra van knol?

    ziet er mooi uit! succes met de bouw!
     
  7. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.404
    Locatie:
    Spijkenisse
    Zeker niet hoor, een Extra is natuurlijk niet te vergelijken met een "slanke" funtana van 2meter. Ik denk ook dat deze Extra niet de power heeft die hij nodig heeft met bijv. een 160FX met reso, een Funtana wel. En de ZDZ is lekker licht, dat is altijd positief. Ben benieuwd wat het eindgewicht wordt.

    Grt.
     
  8. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    :roll: Ik heb ook nog een ZDZ 50 NG liggen, met reso.
    Zou deze motor veel zwakker zijn dan de 3w 60 Heindel ???
    Hij heeft in ieder geval 10 cc. minder cilinderinhoud, maar is ook lichter dan de 3W 60 Heindel
     
  9. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.404
    Locatie:
    Spijkenisse
    Denk dat hij wel wat zwakker is, maar misschien dat het al met al op hetzelfde neerkomt doordat de ZDZ wat lichter is? Maar blijft gokwerk zonder gegevens...

    Grt.
     
  10. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    en
    Kist is inderdaad gebouwd naar een ontwerp van de heren Knol.

    Over die 50cc. Ik heb geen idee hoe het gaat vliegen. 2mtr is een beetje een 'rare' maat voor brandstofkisten. Het lijkt erop dat men een 1.75mtr kist (bijvoorbeeld een Hanger-9 FuntanaX 100) vliegt of meteen doorschiet naar 2.40 - 2.60mtr of nog groter. Aan de ene kant heb je met 50cc en een resopijp waarschijnlijk power genoeg. Aan de andere kant wordt 'ie inderdaad iets zwaarder dan met bijvoorbeeld een methanolmotor (al scheelt dat niet eens zo heel veel meer qua gewicht). Ik heb geen idee. Ik heb nog nooit met zoiets gevlogen. Sterker nog.. Niemand heeft me ooit iets laten vliegen dat waardevoller was dan een oude shockflier.. (waarvan ik overigens binnen 2 minuten in een snap beide vleugels af liet breken. Sorry, sorry, sorry :oops: ).

    Maar eerlijk gezegd denk ik dat het allemaal wel mee valt en dat het een vreselijk mooi vliegende kist wordt. Ik doe er in ieder geval alles aan om het totaalgewicht zo laag mogelijk te krijgen. Geen onnodige zut erop en van alle materialen bekijken of er lichtere alternatieven zijn die ook voldoen. Elk grammetje is er 1.

    Ik zit niet te wachten op een methanolmotor. Het ruikt lekker, maar het geeft een vieze vette zooi en met dit soort formaten vliegtuigen wordt de brandstof wel heel prijzig als je vaak gaat vliegen. Nee, ik hoop het hele methanolgebeuren over te slaan in mijn modelbouw-carriere ;)

    En ik wil vaak vliegen, want Hezik heeft wel een belangrijk punt. Het is wel een echt vliegtuig, maar dat wil niet zeggen dat ik ook echt kan vliegen. Ik moet nog veel oefenen om maar een kansje te hebben om een beetje in de buurt te komen bij wat ik verschillende mensen heb zien vliegen.
     
  11. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    ziet er erg goed uit :proost:

    ik blijf dit zeker volgen.
     
  12. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Dat krappe autotje van je, je weet dat je daar commentaar op gaat krijgen he... Daar komtie: :)

    DAT IS DUS EEN RASECHTE MERCEDES 220C !!!

    Maar inderdaad die duitsers doen zo onhandig met de tank dat je de bank niet kunt klappen :p en daar betaal je dan zoveel geld voor.



    Voordat je onze inboedel op internet zet moet jedaar wel even toestemming voor vragen de volgende keer :)
    We willen niet dat de dieven nu ons mooie plasma scherm komen halen :lol:

    Groetjes en tot morgen...

    Je collega Mark
     
  13. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    De periode zegt niet zo veel.. De vlieguren veel meer :)

    Geloof me tegen de tijd dat deze kist af is, is Jaap er klaar voor.

    Grz

    mark
     
  14. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.404
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ga je over deze Extra weer 2 jaar doen? :rolling:

    Grt.
     
  15. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Ja daar kon ik op wachten... OK Alexzzz 1:0

    :)

    Maar nee hoor, daar heeft Jaap het gedult niet voor. Daarnaast zijn we met 2 man en is hij al ruwbouw af... Lijkt me dat hij van het voorjaar zijn maiden krijgen kan.
     
  16. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.404
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ah ok, zat je ff te jennen hoor Mark, het was ook wel een inkoppertje :lol:

    Al een kleurenschema in gedachten?

    Grt.
     
  17. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Kan wel zijn, maar om vliegtuigen in te vervoeren is het een drama. Oh well. Rijdt wel fijn! Het is ook gewoon allemaal jou schuld. Als je me iets eerder had 'aangestoken' met die rare vlieghobby dan had ik een andere (lees wat praktischere) auto uitgezocht. Of toch niet? Ik vind het wel prima deze 'beperking' tot kisten van 2mtr.


    Sorry.... :p Maar over die tv gesproken, wie laat jij eigenlijk die foto's van mijn vliegtuig maken joh???
    [​IMG]
    Je kunt sommige mensen ook geen foto's laten zien zonder dat ze meteen proberen de foto te 'verscherpen'.


    Oh enne. Bel ik je vanmiddag om te vragen of je mee gaat vliegen, moet je huiswerk maken. Hang je weer op dit forum rond. Je kunt ook gewoon zeggen dat je geen zin hebt hoor :p
    Naja, ik heb in iedergeval nog even lekker een rondje gevlogen.

    Jah ik heb al wat in gedachten, maar ik ben er nog niet helemaal uit. Het moet in ieder geval wild en kleurrijk worden. (Ook wel schreeuwerig genoemd). Net als de piloot.
     
  18. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Verdorie Jaap,

    Ik laat jou nooit meer alleen als je beneden foto's gaat maken :)

    Je mag haar de volgende keer weer meenemen.
     
  19. Benno Z

    Benno Z Guest

    Jongens, niet ouwehoeren maar bouwen :wink:
    Ik wil die kist wel eens zien vliegen op de hei :D
     
  20. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Ik ook !! Maar bouwen aan zo'n ding is ook leuk werk.


    Dus, hier nog weer een fotoverslag van een avondje bouwen.

    Ik loop de hobbyruimte binnen en zie dat Mark nog even de cockpitkap heeft bijgewerkt. Begint zo echt op een vliegtuig te lijken. Hele donkere cockpitkap, wat ik persoonlijk erg mooi vind. Ik ben niet van de piloot-koppen en schaal dashboards etc.

    [​IMG]

    Aangezien ik mijn katana weer eens slordig 'geland' had en daarbij mijn landingsgestel lichtjes beschadigd had, had ik die even meegenomen om Mark er even naar te laten kijken. Bleek toch iets ernstiger te zijn dan gedacht en er moest wat hout uitgedremeld en opnieuw ingelijmd worden. Gelukkig wilde Mark dat wel weer 'even' doen.


    Maar ik kon wel meteen aan het werk om de verstevigingen in de romp te maken.
    [​IMG]

    En dat is nog een heel meetwerk.
    [​IMG]

    En aftekenen.
    [​IMG]

    En lijmen.
    [​IMG]

    Om vervolgens mijn werk gecontroleerd te zien worden.
    [​IMG]

    Geen hele kruizen erin maar een omgekeerde 'V' vorm. Zou genoeg moeten zijn. Nu maar hopen dat de staart niet afbreekt bij de eerste volgas/highrates snaproll :|
    [​IMG]

    In de tussentijd had Mark een belachelijke inhaalactie op touw gezet en was hij aan het werk gegaan om de uitsparingen voor de servo's in het stabilo te maken. Eng om iemand een zaag in zo'n mooi stuk stabilo te horen zetten. Maar even niet over nadenken. En hij maar grappen maken: "Oh nou moet ik de andere kant wel even omdraaien, anders heb je straks een servo onderop en op het andere stabilo een servo bovenop". 8O
    [​IMG]

    Geeft een hoop troep dat piepschuim.
    [​IMG]

    Netjes afgewerkt en even passen met een oude servo. Ben toch blij dat ik dit soort werk niet zelf hoef uit te proberen.
    [​IMG]

    Nog een laatste kritische blik en beide stabilo's zijn af.
    [​IMG]

    En wie mag er weer opruimen?
    [​IMG]

    Dat was dan weer een lekker avondje bouwen.

    Conclusie: terwijl Mark mijn katana heeft gerepareerd en twee stabilo's heeft afgemaakt, ben ik de hele avond bezig geweest met 6 stokjes balsa. :evil:
     

Deel Deze Pagina