(Af)bouwverslag: Extra 330S 2.0mtr

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Fraggy, 29 sep 2007.

  1. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Heej Jaap, al aan het oefenen voor F3A-X Stadskanaal?:)
     
  2. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Toevallig dinsdagavond nog even het programma gevlogen, maar ik vlieg nog veel te hoekig en maak veel te ruwe correcties. tja, ik heb met een shockflier in een hal leren vliegen, dus dan ga je 'agressief' vliegen. Daarnaast heb ik, zoals je zelf ook op lelystad wel gezien had, nog geen geweldig diepte inzicht, dus ik vind het ook erg lastig om een beetje op lijn te blijven.


    Daarnaast heb ik veel te weinig tijd om te oefenen zoals ik eigenlijk zou willen.
    Oh well, ik hoop voor stadskanaal nog een paar vluchtjes te kunnen maken. We zien wel.
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2008
  3. hezik

    hezik Guest

    Op lijn bljiven is ook zo ongeveer het moeilijkste van de F3A.. de figuren zijn het probleem niet..
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Leuk filmpje en ja als Jaap eens op de hei is na mijn vakantie dan zullen we hem eens scherp in de gaten gaan houden en op de film zetten.

    Dus hou hem heel tot die tijd.
     
  5. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    En anders ben je altijd welkom om eens op Rozenburg te komen voor wat trainingsvluchtjes:)

    Grt.
     
  6. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Voor het eerst in 3 weken weer gevolgen en de 2e keer het wedstrijdprogramma geoefend! :)

    Grootste deel van de avond met 2 man op het veld, dus continue vliegen. Ik heb 5x15 minuten gevlogen! Kist vliegt het perfect!

    Wat een geweldig weer.


    [​IMG]

    [​IMG]


    En wie was er ook?

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Heej Jaap, we gaan je dus zien van het weekend?:)

    Grt.
     
  8. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Maandag avond is geloof ik altijd lekker rustig.

    Nu je de kist begint te kennen kunnen we wel eens een filmpje gaan maken :yes:

    Ik zie je woensdag??? ;-)
     
  9. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Helaas kon ik er gisteren WEER niet bij zijn :( Ik stond maandag en dinsdag al op het veld en moest gisteren echt even wat dingen in/om het huis doen. Aankomend weekeinde komt het er toch niet van.

    Maar jullie hebben wel lekker gevlogen? Het was gistermiddag echt vliegweer!

    Ja, dat is wel het plan! Dus tot zaterdag! Ik heb er zin in.
     
  10. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Kijk, dat is goed nieuws! Moet jij wel het goede weer meenemen he, tot dan!

    Grt.
     
  11. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Jaap,

    gister was het perfect, in de middag nog lekker vlagerig maar later werd het steeds rustiger en steeds meer zon.

    Zelf zo`n 1uur en 3kwartier met de diverse kisten gevloegen dus was een goeie dag.
    Je hebt welk een crash gemist van de piper-pa30-160-twin-comanche-bosmodelair-10 maar da`s weer wat anders.

    ik zie je komende weken wel een keer `s avonds met je kissie verschijnen.

    Tot laters,
    Berto.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  12. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Van het weekeinde heeft de Extra voor de eerste keer gedaan waar hij voor gebouwd was: F3A-X wedstrijden vliegen.

    O nee, hij is gebouwd omdat ik me in de winter helemaal gek verveel en wat te doen moest hebben, maar de F3A-X was een goed excuus ;)

    [​IMG]

    We begonnen met drie man in de C-klasse. Alexzzz, Henk en ik. Alexzzz kreeg na zijn eerste vlucht een vliegverbod omdat men zijn kist te luidruchtig vond. Hij had geen andere wedstrijdkist bij zich, dus kon hij helaas niet meer meevliegen. Henk kreeg na zijn tweede vlucht te maken met mechanische problemen, waardoor ook hij niet meer kon vliegen. Ik bleef dus als enige over en aangezien ik vier vluchten kon maken, had ik van de drie deelnemers de meeste punten.

    Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat als ik Alexzzz zijn scores van lelystad bekijk, ik in iedergeval niet tegen hem op kon en met Henk voor de tweede plaats zou hebben moeten knokken als de beide heren al hun vluchten hadden kunnen maken.

    Ik heb ontzettend veel geleerd in het weekeinde en ook van iedereen vreselijk veel tips en informatie gehad. Vreselijk gezellig ook zo'n weekeind!

    Ik had vantevoren gezegd dat ik niet competatief wilde worden en alleen maar mee ging doen om te leren en voor de gezelligheid, maar ik vond het ontzettend jammer dat de andere vliegers in de C-klasse hun vluchten niet konden maken.

    Ik hoop dat ze er de volgende wedstrijd weer bij zijn zodat we echt kunnen knokken voor de punten! (Al is het gat naar Alexzzz wel groot als ik zijn scores van Lelystad erbij pak. Oh well, die vliegt ook al 'wat' langer rond.)

    De Extra heeft zich goed gehouden. De punten van de witte sterren op het stabilo laten wat los, maar dat is dan ook de enige 'schade'. Voor de rest is het een fantastisch vliegtuig en elke keer als ik hem zie staan of vliegen vind ik het weer een vreselijk mooie kist om te zien.

    In Stadskanaal ook even het toerental van de motor gemeten. 6900 toeren met een Mejzlik 20x10 3-blads prop. Is het verstandig om naar een andere prop te kijken als de motor wat beter ingelopen is? Om het toerental een beetje naar beneden te halen? En zo ja, wat voor prop dan?


    Morgen maar meteen weer richting het veld om te oefenen, de volgende keer zullen ze het me waarschijnlijk niet zo makkelijk maken ;)



    Berto,

    Zijn jullie morgen op de hei, dan kom ik graag even kijken. Met kist. Teminste als ik dan mijn vleugelbuis weer terug heb, want die heb ik bij Mark in zijn auto laten liggen.

    Ik begrijp dat er nog een kist een maiden krijgt? Dat vind ik altijd erg leuk om te zien. Neem ik ook mijn camera even mee.
     
    Laatst bewerkt: 22 jul 2008
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Jaap,

    gefeliciteerd met plaats 1 :banana:


    Yep, morgen zijn wij er ook weer, en met een beetje geluk de volgende maidens:
    - Hercules,
    - Harvard,
    - Bristol (alle 3 van ons).

    En de Cessna van Benno.

    Gaat dus een spannend daggie worden :yes:
     
  14. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    alexzzz, was dat dezelfde kist(en prop) die je gevlogen hebt op de 3dcollege meeting. Menigeen vond dat ding idd luidruchtig:D
     
  15. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Heej Jaap, gefeliciteerd met je 1e plek!

    Nee hoor Fabian, dit was een ander toestel;) En er waren op de 3DC fly-in nog zeker 5 toestellen die meer herrie maakten, maar dat even terzijde.

    Ik vloog in Lelystad met de Knol (3W140) met exact dezelfde uitlaten en prop als nu met de 3.2m Extra (3W157), dit werd nu ineens te luid bevonden. In Lelystad kreeg ik allemaal zevens voor geluid, nu ineens 4'en, hoe het kwam wisten ze niet, maar het was dus zo. Ben maar naar huis gegaan toen.

    Grt.
     
  16. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    bigscale is big noise, just accept it:D. Geluid is juist vet(dat geronk:D)

    Vind het wel stom dat je gewoon niet meer mag vliegen, je reist er toch een aardig stuk voor. Een vluchtje of 2 erbij kan toch nog wel. Vluchtje wedstrijd duurt +-7 minuten denk ik?

    Back to this extra:D
     
  17. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Dank je wel Alex, maar ik heb er zoals gezegd weinig voor hoeven doen.

    Het is ontzettend vervelend voor Alexzzz dat hij inderdaad een 'aardig stuk' (wat was het? 2x 280km ofzo?) heeft gereden voor 1 vluchtje.

    Maar dat Bigscale automatisch veel herrie betekent ben ik niet met je eens. Mijn Extra snerpt nog een beetje door de te kleine prop en het te hoge toerental, maar de 2.6mtr Extra van Mark is zo stil dat hij tijdens een vlucht vol overstemd wordt door de 1e de beste calmato met methanolmotor.

    Het geronk van een dikke motor is vreselijk mooi om te horen (Als ik het in de auto kon krijgen had ik vandaag nog een 3mtr Extra en een DA150 besteld, maar helaas). Maar dat het veel herrie moet maken is onzin. De grap is dat als we met zijn allen herrie gaan lopen maken, dat we nergens meer wedstrijden mogen vliegen omdat men klachten krijgt. Je staat toch 2 dagen op een veld met >10 kisten en er wordt bijna continue gevlogen (als het droog is). Je kunt je voorstellen dat de buurtbewoners dat niet grappig vinden.

    Daarnaast krijgen modelvliegers er gewoon een vreselijk slechte naam door en het is al lastig genoeg om toestemming te krijgen/houden van gemeentes voor het gebruik van velden door modelvliegers. Als men ons dan ook nog gaat zien als een stelletje herrieschoppers en er een paar natuurliefhebbers gaan lopen zeuren, dan is het snel afgelopen!

    Het is met die gegevens in het achterhoofd wel te begrijpen dat je probeert zo veel mogelijk het geluidsniveau om laag te trekken, omdat je dan minder snel klachten krijgt en je je bij eventuele klachten ook kan verdedigen omdat je er alles aan doet om zo stil mogelijk te zijn.




    Begrijp me niet verkeerd hoor. Voor mijn andere hobby rij ik op een Yamaha R1 waar ik de katalysator uitgehaald heb en twee open carbonfiber uitlaten op heb zitten zonder enkele vorm van demping. 107dB. Klinkt als een dolle, ik heb oordopjes in omdat ik anders doof wordt en als ik een beetje doorrij over de lokale dijkjes op zondagmiddag dan stappen fietsers >1km vantevoren al van de fiets om te kijken wat daar nu weer voor debiel aan komt rijden. Zo'n 1000cc motorblok dat 15.000 toeren maakt.. daar kan weinig tegenop. Ja, misschien een motoGP machine.. maar daar moet ik nog even voor sparen :)

    (excuus om plaatje te posten!)

    [​IMG]

    Maar zoals je begrijpt blijf ik met mijn motor niet op 1 plaats en ze kunnen moeilijk alle motoren verbieden. Al gooien ze door de geluidsoverlast wel steeds meer dijkjes dicht voor motorrijders. Dit, en de slechte naam die motorrijders er door krijgen, leidt tot steeds fellere onderlinge discussies tussen motorrijders. maar aangezien ik nergens bij aangesloten ben, kan niemand mij verbieden om vreselijk veel herrie te maken.

    Maar modelvliegers en vooral het veld waar ze op vliegen zijn natuurlijk een veel makkelijker doelwit!

    Lijkt me een goed plan!
     
    Laatst bewerkt: 22 jul 2008
  18. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    ik zeg ook niet dat elke kist veel geluid móet maken(ik had moeten zeggen bigscale CAN be big noise), maar soms kan het wat luider zijn, puur omdat het een grote motor(en prop is). Wel is het zo dat een benzinemotor qua DB wel vaak hoger uitkomt, maar het geluid is gewoon aangenamer. Daarbij vind ik het geluid van een benzinemotor veel fijner dan zoon schreeuwend 2taktertje. Ik kan me wel voorstellen dat buurtbewoners het na een tijdje wel irritant gaan vinden. Gelukkig is het maar eens in de zoveel tijd

    Veel vlieg-en-rijplezier!
     
  19. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Mee eens hoor en bedankt!
     
    Laatst bewerkt: 22 jul 2008
  20. remke germs

    remke germs

    Lid geworden:
    27 mrt 2005
    Berichten:
    301
    Locatie:
    Valthermond
    ik moet ook toegeven dat Alexander met zijn kist in lelystad behoorlijk stiller was dan met deze extra in stadskanaal.
    hij was in lelystad zels met de 150 stiller als in ter apel met de 3w 80(waar hij toen al een waarchuwing kreeg voor het geluid)
    maar uit eigen ervaring weet ik dat alleen al de vorm van de motorkap,al veel doet met het geluid.

    groeten remke
    ps alex ik hoop dat je in sommeren gewoon weer meedoet.(met je andere extra)
     

Deel Deze Pagina