Af en toe storing met een Spektrum DX9 en een AR400

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Andreotti, 1 sep 2017.

  1. Andreotti

    Andreotti

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Hoi,

    Ik weet niet of ik dit hier moet posten of bij de DLG's, maar:

    Ik heb een DLG met een AR400 ontvanger. Niks raars want ik heb 4 DLG’s met allemaal dezelfde ontvanger. Waarvan met 3 nooit problemen.

    Maar ik heb een nieuwe van 1,20m en die valt af en toe uit. Dat kan een seconde zijn of soms 3. Ik kan er een uur mee vliegen of soms 10 minuten, maar hij valt een keer uit. Dicht bij of ver weg, je kan er op wachten. Tot nu toe nog steeds zonder schade gered, maar het gaat een keer mis.

    Wat feiten:

    Het is geen accu vreter.
    Ik heb de ontvanger al vervangen, zo ook de accu.
    Van de ontvangers moet ik de behuizing verwijderen anders passen ze niet. Daarna spuit ik ze nog in met plastic spray om ze wat beter bestand tegen vocht te maken. De connectors plak ik wel eerst af.
    Het is een carbon romp dus beide antennes steken naar buiten.
    Ook heb ik de servo’s met een Arduino programma’tje uitvoerig getest tot ze behoorlijk warm waren. Zonder falen.
    Servo’s: Emax ES9051. Die zitten in al m’n kleine DLG’s (>= 120cm). Nooit problemen.

    Helaas geeft de AR400 geen led signaal om te zien of er een storing is geweest.

    Ik tast in het duister, dus ik hoop dat iemand nog een goeie tip heeft.

    Groetjes,
    André
     
  2. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Wissel eens een ontvanger van een ander model om met deze.
    Kijk dan of het probleem met de ontvanger mee gaat, of dat het probleem bij de inbouw in het model hoort.
     
  3. Andreotti

    Andreotti

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Dat was ook mijn eerste gedachte, dus dat had ik al geprobeerd. Zonder effect.
     
  4. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Als de ontvanger gewisseld is dan ligt het niet aan de ontvanger.
    De zender doet het bij andere modellen met dezelfde ontvanger goed. Dus het ligt niet aan de zender.
    Het zou dus in de kist zelf moeten zitten, en dan blijft er niet veel anders over dan de servo's of de accu.
    Wellicht valt om een of andere reden de spanning even onder het minimum wat de ontvanger nodig heeft en gaat hij in FS.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Of een draadbreuk.. onder belasting wordt de weerstand te hoog, voltage zakt.. zoiets
    Of de carbon romp zit je in de weg
     
  6. Andreotti

    Andreotti

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Dat weerstand onder belasting is misschien wel een dingetje.
    Misschien heb ik te dunne draden van de accu naar de ontvanger. Daar heb ik vrij dun servo snoer voor gebruikt. Ik zal wat dikkere proberen.
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    dat kan zeer goed...
    een normale standaard maat servo heeft een type draad, en eigenlijk moet je niet dunner gaan als dat..
    des te langer een draad, de groter de weerstand. is de draad dan ook nog eens te dun, kan het heel goed dat het spul tijdens een stroompiek in een reset schiet.
    draadbreuken geven dit beeld ook.. slechte stekkercontacten ook
     
    Gérard 1967 vindt dit leuk.
  8. helimaster

    helimaster

    Lid geworden:
    18 aug 2013
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Den Bosch
    Probeer de esc eens te vervangen als die een bec heeft of zet er eens een losse bec in. Lijkt wel alsof daar iets mis gaat. Die spanning naar de ontvanger zakt te ver waardoor uitval. Succes!
     
  9. Andreotti

    Andreotti

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ja, ik ga snel testen met de dikkere bedrading. Hopelijk kan dat morgenavond even een uurtje.

    Een ESC zit er niet in aangezien er geen motor in zit.
     

Deel Deze Pagina