Af en toe storing met een Spektrum DX9 en een AR400

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Andreotti, 2 sep 2017.

  1. Andreotti

    Andreotti

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Hoi,

    Ik weet niet of ik dit hier moet posten of bij de electronica, maar:

    Ik heb een DLG met een AR400 ontvanger. Niks raars want ik heb 4 DLG’s met allemaal dezelfde ontvanger. Waarvan met 3 nooit problemen.

    Maar ik heb een nieuwe van 1,20m en die valt af en toe uit. Dat kan een seconde zijn of soms 3. Ik kan er een uur mee vliegen of soms 10 minuten, maar hij valt een keer uit. Dicht bij of ver weg, je kan er op wachten. Tot nu toe nog steeds zonder schade gered, maar het gaat een keer mis.

    Wat feiten:

    Het is geen accu vreter.
    Ik heb de ontvanger al vervangen, zo ook de accu.
    Van de ontvangers moet ik de behuizing verwijderen anders passen ze niet. Daarna spuit ik ze nog in met plastic spray om ze wat beter bestand tegen vocht te maken. De connectors plak ik wel eerst af.
    Het is een carbon romp dus beide antennes steken naar buiten.
    Ook heb ik de servo’s met een Arduino programma’tje uitvoerig getest tot ze behoorlijk warm waren. Zonder falen.
    Servo’s: Emax ES9051. Die zitten in al m’n kleine DLG’s (<= 120cm). Nooit problemen.

    Helaas geeft de AR400 geen led signaal om te zien of er een storing is geweest.

    Ik tast in het duister, dus ik hoop dat iemand nog een goeie tip heeft.

    Groetjes,
    André
     
    Laatst bewerkt: 2 sep 2017
  2. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Beste Andre.

    Zelf weet ik ook niet wat de oorzaak zou kunnen zijn.
    Het enige wat ik wel weet je dat spectrum zenders na enige tijd problemen geven.
    Dit komt waarschijnlijk door de niet al te beste kwaliteit.
    De meningen hier over lopen nog al uiteen.

    Henk.
     
  3. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Here we go again...
     
    HeliKoper vindt dit leuk.
  4. Andreotti

    Andreotti

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Hoi Henk,
    Ik hoop niet dat het de zender is. Het is wel zo dat ik de laatste 2 weken alleen maar met de nieuwe DLG heb gevlogen en dus even geen vergelijking kan maken met een ander model.
    Misschien moet ik een middag met een ander vliegen, kijken of het daarbij ook optreedt.
     
  5. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Ik zou zeggen probeer het eens.

    Ik heb zelf jaren geleden ook wel eens storing gehad in een koolstof kist.

    Heb toen een futaba ds ontvanger gebruikt en het is over gegaan.

    Kijk eens goed naar de plaatsing van de ontvanger.

    Henk.
     
  6. Andreotti

    Andreotti

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Zoals ik al zei, de beide antennes steken buiten de kist. Maar ik kan me wel een positie van het model bedenken dat ze allebei niet in het zicht zijn van de zender. Dan zit er een vleugel tussen of iets dergelijks. Aangezien 2.4Ghz zichtverbinding is zou dit nog een storing kunnen veroorzaken.

    Volgens mij werkt een futaba ontvanger niet met mijn Spektrum DX9 zender.

    De meningen over Spektrum zijn wel behoorlijk verdeeld, begreep ik uit verschillende forums. Ik heb er zelf nooit problemen mee gehad sinds ik de DX9 heb. Op alles is wel wat aan te merken...
     
  7. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Zo als ik het nu begrijp.

    Gaat de ontvanger in failsave.
    Dat betekend spanning
    val.

    Servos kunnen teveel stroom trekken.

    Kijk eens hoeveel amp de servos trekken onderbelasting.

    Je kunt ook twee aansluitingen op je accu maken.

    Twee schakelaars twee rode en twee zwarte draden.

    Ben je dubbel save en weegt niet veel meer.
     
  8. bieze

    bieze

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Ranst
    Ik ben niet bekend met de types van apparatuur die je opgeeft, dus daar heb ik geen ervaring mee...

    Wat bedoel je met 'uitvallen'? gaat je vlieger naar z'n fail-safe stand? (zelf in te stellen?) of vliegt hij verder zoals je laatst vloog?
    Volgens mij als je ontvanger uitvalt door te lage spanning vliegt hij gewoon verder, als je geen ontvangst meer hebt, zou hij in failsafe moeten gaan (daar heb je dus spanning voor nodig)

    Heb je al eens een afstandtest gedaan? (Zie opgave fabrikant voor min afstand)

    De uitgewisselde ontvanger komt die uit een vliegtuig dat die storing niet had of is het een nieuwe (niet noodzakelijk een goeie!)

    'Luistert' de ontvanger maar naar één model in je zender, anders kan je hem misschien eens 'binden' op een ander model of binden op een nieuw model en dat opnieuw instellen.
     
  9. Andreotti

    Andreotti

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    De failsafe bij een Spektrum is niks anders dan dat de throttle dicht gezet wordt. Aangezien de DLG geen motor heeft gebeurd er dus niks. Hij vliegt verder zoals hij als laatste vloog. Misschien dat er een roervlak nog een klein tikkie krijgt want daar lijkt het wel op.

    Ik heb inderdaad een afstandstest gedaan. Dat zou moeten blijven werken op een afstand van 30 meter. Ik haalde bijna het dubbele.

    De gewisselde ontvanger had deze storingen niet.

    Opnieuw binden zou ik kunnen proberen. Voor ik dit model in de zender ging zetten heb ik een kopie gebruikt van een vergelijkbaar model. Misschien kan ik beter een hele nieuwe setting maken ipv een kopie als basis.

    De servo's trekken niet veel stroom. Ja, misschien op het moment dat het mis gaat wel even. Ik heb de bedrading van de accu naar de ontvanger voor de zekerheid vervangen voor dikkere. Dat moet ik nog testen.
     
  10. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    welke accu's gebruik je? en evt in combinatie met een spanningsregelaar?
     
    beertema vindt dit leuk.
  11. beertema

    beertema

    Lid geworden:
    16 okt 2011
    Berichten:
    87
    Locatie:
    singapore
    kan zijn inderdaad als de lipo niet al te best meer is dat deze te snel inzakt onder belasting.

    had net ook een rotte lipo te pakken. gaf een beetje een raar beeld tijdens het laden. was meer als een uur op 0.1A bezig. daarna geprobeerd met de lader op discharge modus en zakte gelijk onder de 3V.
    daar dus maar niet mee vliegen morgen.
     
    Huey vindt dit leuk.
  12. Andreotti

    Andreotti

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ik gebruik 2 lipo's van 270mA per stuk parallel. Met een voltage booster om er 5v van te maken. Ook heb een 4 cel NiMH van 300mA.
    Beiden zijn nieuw. De NiMH is wat zwaarder dus de lipo heeft m'n voorkeur.
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat moet zijn 270mAh respectievelijk 300mAh.
    Zijn dat typevaudtjes of is het grote en belangrijke verschil tussen mA en mAh niet helemaal duidelijk? Die twee verwarren is riskant voor je accu's, modellen en brandveiligheid.
     
  14. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    ik had destijds ook voltage boosters, deze konden 1A aan, afhankelijk van het servo type kan dit te krap zijn. heb je al eens opgemeten wat het stroomverbruik is van de seervo's? dit kan verschillend zijn per toestel ondanks geiljke setup. ligt er net aan hoe soepel alles loopt.
     
  15. Andreotti

    Andreotti

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    De booster is 2A.
    Ik heb de stroom gemeten tijdens flink aan de stuurknuppels te trekken. Daarbij heb ik als hoogste piek 450mA gemeten. Meer dan ik had verwacht maar nog ruim onder de grens. Het voltage van de lipo zelf zakte niet of nauwelijks in.
     
  16. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    En de spanning op de ontvanger ? Bleef die ook goed ?
     
  17. Andreotti

    Andreotti

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ja, die heb ik niet zien inzakken.
    Er schijnt wel een thermische beveiliging in de booster te zitten. Misschien dat die af en toe toch af gaat.
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    heb je die voedingsdraad richting ontvanger al vervangen?
    een standaard full size servo kabel (zoals op een 3001) kan +/- 2,5 ampere hebben, 5 op piek.
    langer/dunner maakt dit minder.

    meten met multimeter moet je de belasting wel een seconde of 10 volhouden, anders meet je niets.
    multimeter pakt alleen gemiddeldes..
    zet je de belasting (snel roeren op alle kanalen) maar 1 a 2 sec erop, heb je een goede kans dat de meter hem niet pakt.

    zit er zowieso verschil tussen de accuspanning en de ontvangerspanning?
    dat zegt ook een hoop..

    om het geheel nog leuker te maken...
    het kan eventueel ook nog 1 servo zijn die stopt.
    servo's hebben ook een onderspanningsgrens, eronder stopt het tegenwoordig.
    geeft ook een raar vliegbeeld (vraag maar niet hoe ik dat weet)
    maar ik weet het vlieggedrag tijdens het probleem natuurlijk niet.
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat doen spanning en stroom wanneer servo echt moet werken voor de kost? Dat wil zeggen xwaar lopende of blokkerende servo.
     
    Laatst bewerkt: 8 sep 2017
  20. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Kun je het probleem nader omschrijven? Eén of meerdere servos die tijdelijk niet reageren?

    Bij een volledige storing (geen enkele servo reageert nog) kunnen er IMHO maar 2 dingen aan de hand zijn:
    * ofwel wordt de ontvangst gestoord (-> antenneplaatsing?)
    * of de ontvanger zelf gaat in reset tengevolge van een flink spanningsdip
    Die laatste kan veroorzaakt worden door 1 of meerdere servos die flink wat stroom trekken.
    Hoe zit je stroomvoorziening in elkaar? Worden alles servos gevoed vanuit de ontvanger? En de ontvanger via 1 of 2 stekkers vanaf een accu?
     

Deel Deze Pagina