Af en toe storing met een Spektrum DX9 en een AR400

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Andreotti, 2 sep 2017.

  1. Andreotti

    Andreotti

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    370
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ik heb net een dummy belasting van 20 ohm aan de voeding gehad. Dat leverde 500mA stroom op. Na een aantal minuten begon dat heel langzaam terug te zakken maar viel niet weg.
    Aangezien ik maar 1 multimeter heb weet ik niet wat de spanning deed, maar aangezien de stroom een ietsje terug liep zal dat ongetwijfeld ook wat gezakt zijn. De lipo was niet volledig geladen.

    De bedrading van de lipo naar de booster en door naar de ontvanger zijn allemaal vervangen voor dikkere.

    Alle servo's worden gevoed door de ontvanger. 1 stekker van de accu (eigenlijk booster) naar de ontvanger. Da's een 4 kanaals dus er kan er geen meer bij.

    Alle servo's stopten met reageren tijdens de storingen.
    Een spanningsdip kan ik eigenlijk wel uitsluiten. Zeker nu de bedrading is vervangen en de testen die ik gedaan heb. Tenzij er servo blokkeert en heel veel stroom pakt, maar daar zijn ze eigenlijk te licht voor.

    Misschien toch de ontvangst. Zoals ik al eerder zei zou ik me wel een positie van het model kunnen bedenken dat beide antennes verborgen worden door de romp of vleugel.

    Ik zou weer moeten gaan vliegen om te zien of het echt verholpen is, maar het komt hier met bakken uit de lucht...
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Je hoeft spanning en stroom hier niet tegelijkertijd te meten.
     
  3. Andreotti

    Andreotti

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    370
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Vandaag ruim een uur gevlogen met de DLG. Zonder problemen. Er was nog best wel wat thermiek trouwens. Dus behoorlijk hoog en ver gevlogen.

    Het is lastig om er weer vol op te kunnen vertrouwen, maar ik ben positief. hopelijk is het verholpen!

    De lipo van totaal 540 mAh bevat trouwens nog 4,096 volt.

    In ieder geval iedereen ontzettend bedankt voor het meedenken en jullie feedback :)

    Groetjes,
    André
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2017
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Een accu bevat lading (mAh, elektronen, knikkers, liter) en heeft/behoudt een spanning (volt, waterdruk).
     
  5. Andreotti

    Andreotti

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    370
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    En wat wilde je daar mee zeggen ???

    Volgens mij denk je dat ik achterlijk ben of iets. Je snapt toch wat er staat?
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Nee, ik denk niet dat jij achterlijk bent, jammer dat je het zo op pakt. Maar ik weet niet wat jouw elektro-kennis is, ik zie (riskante) fouten, ik ken je niet. Het is ook geen flauw afzeikwoordspelletje van mij. Ik had het idee dat verschil tussen spanning, lading en stroom niet duidelijk genoeg was, ook vanwege je één enkele multimeter opmerking, vandaar mijn toelichting met knikkers.

    Wat betreft iedereen begrijpt wat bedoeld wordt, dat adagium heeft al menig motor/regelaar/accu (of erger) de kop gekost. Vandaar mijn eerdere opmerking over verschil tussen mAh en mA. Heb ik je netjes gevraagd of dat een typevaudt was, of dat wellicht meer toelichting nodig was. Ook al was het een typevaudt, ik zal het op MBF (blijven) corrigeren zodat er geen miscommunicatie kan zijn, en zodat (begrips)fouten zich niet voortplanten.
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2017
    MarkP vindt dit leuk.
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Als je probleem nu verholpen is, is proefondervindelijk vastgezet dat het dunne kabeltje toch te dun was ;-)

    En vergis je trouwens niet in de stroom die een servo kan trekken als hij versleten is(of borstels van het motortje vernaggeld zijn)
    Dat kan makkelijk een factor 10 zijn van het normale verbruik..
     
  8. Andreotti

    Andreotti

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    370
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ik juich niet te vroeg, maar het lijkt opgelost. En inderdaad de grootste ingreep was het vervangen van de bekabeling van de voeding.
    Van de nieuwe kabels zitten de stekkers ook veel strakker en beter vast.
    Ik heb ook wel wat zenderaanpassingen gedaan, maar daar had ik minder vertrouwen in dat dat iets zou oplossen.
     

Deel Deze Pagina