Afbouw S2G Minimoa 3,4m

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door PH_AJH, 21 jun 2011.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Het is al zeker een week geleden dat ik een project had dus ik ga er maar weer eens voor :)

    Tsja, deze kon ik een poosje terug niet laten liggen.

    [​IMG]

    Een Minimoa in schaal 1:5, dus 3,4m. Ongebouwd van het merk S2G. Vrijwel hetzelfde model wordt her en der onder verschillende namen verkocht.

    uiteindelijk moet het, als je de inhoud van de doos gebruikt, deze worden: één van de weinige overgebleven Minimoa's die in het museum bij de Wasserkuppe staat.

    [​IMG]

    Best leuk natuurlijk - en de bespanning zit er al op, de stickers er bij...dus zo klaar. Maar ja....iedereen heeft al de HB282. wil ik dat wel :confused:

    Wat dacht je van deze:

    [​IMG]

    Of deze:
    [​IMG]

    Of, (Johannes springt nu op van zijn stoel), deze:
    [​IMG]

    Daar moet ik dus eens over na gaan denken.
    Er zijn toch een paar dingen die me niet bevallen aan het model dus er valt nog het één en ander te prutsen voor ik een beslissing moet nemen. En dan nog...zelfs als ik hem eerst als HB282 afbouw kan ik hem ooit makkelijk omtoveren. We zien wel.

    Er bevalt dus iets niet. Namelijk: de achterkant.
    Zo zit het bij de echte:

    [​IMG]

    Helemaal strak, geen stuurkabel te zien. En bij die van mij willen ze dat je onder de hoogteroerhelften twee roerhevels schroeft, met twee bowdenkabels naar voren. En dat ken ik van mijn Spatz. Hardstikke handig maar het kan ook anders. Namelijk de twee helften verbinden en één hevel in de romp.

    Zo heb ik het dan maar gedaan: een vorkje gesoldeerd, twee beuken pennen met een gaatje in de hoogteroeren verlijmd en met wat bijwerken zit het mooi. Straks valt dat dus helemaal weg in de romp.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het richtingsroer moet ook met een roerhevel tegen de zijkant en dan een bowdenkabel naar voren. Ga ik dus niet doen.
    Het richtingsroer is achterlijk dik. Ruim dikker dan de servo-arm die ik gebruik breed is. Dus dik genoeg om twee stuurkabels recht naar voren op vast te knopen, pull-pull en dan rechtstreeks door de achterste staander van het kielvlak naar voren. Zoals bij deze die ik ergens tegen kwam:

    [​IMG]

    En dan heb ik een prachtig strak kontje op mijn Minimoa, zonder uitsteeksels :yes:

    Verder hou ik het simpel; wel een starthaak en en sleepkoppeling, geen remkleppen. Op zich is remkleppen wel mooi maar deze heeft enorme rolroeren waarmee je ook prima de lift kunt verstoren. Hoef ik de vleugels niet open te snijden; de folie is Oracover en het zit er heel netjes op dus dat laten we maar even.
    Ooit wil ik er, als ik dan toch aan het snijden en breken ga, misschien wel van deze in maken:

    [​IMG]

    Maar nu even niet. Denk ik.
    Wordt vervolgd.
     
  2. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.321
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik dacht al, waar blijft ie nou? Was even bang dat je op gehouden was met de hobby:D
    Maar even serieus, mooi project hoor!
     
  3. loeki

    loeki

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    Groesbeek
    Prachtig model Arjan.
    Ik kijk altijd een keer extra om wanneer er zo'n model op het veld ligt! :yes:

    Ik ga dit draadje zeker volgen!

    Succes.
     
  4. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Je bent weer goed bezig Arjan! Mooi hoor.


    Jacob
     
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    heb mog wel een tekening van de minimoa en het zusje de moazagotl ,mocht je interesse hebben .

    blijft een mooie zwever inderdaad ,pas op deze blijft doorzweven boven de grond .
     
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Hmmm, jij hanteert toch een andere definitie van 'ongebouwd' dan ik. :confused: ;)

    Maar, de Minimoa is een schitterende kist. Als je die net zo fraai afrond als die Motor Spatz, dan ga je een show-winnaar in handen krijgen..
    Het zal wel weer een boeiend draadje worden om te volgen.

    Dirk.
     
  7. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Begrijp Dirks commentaar en ben dan ook blij dat je de juiste titel gekozen hebt (Afbouw .......) ;)
    Niet dat ik jaloers ben maar zo langzaam aan verlang ik ook naar een wat korter projectje :rolleyes:

    Trouwens, hier bij ons vliegt ook één Minimoa. Weet niet zeker waar die vandaan komt (is iets rond de 4 Meter) maar het is een van de betere zwevers (top 3 ;))
     
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Tsja ik snap wat je bedoeld maar hoe noem je een ARF waar nog niets aan is gedaan....? On-geassembleerd misschien :) Dat bedoelde ik in ieder geval te zeggen, nog niets aan gedaan nadat hij uit de fabriek is gekomen.

    Maareuh....spreekt niemand zich uit over de kleuren die aanspreken? Ik weet het namelijk echt niet. Snel en makkelijk is de HB-282, Die duitse versie is leuk maar ik heb al zoveel Duitsers in huis.....En die Oostenrijkse is in ieder geval weer eens heel wat anders. Zou in wit/rood ook nog best eens leuk kunnen staan.
    Die PH-848 wordt het (nu nog) niet, die is denk ik creme en dat is me teveel werk. Dan moeten de vleugels ook helemaal opnieuw bespannen.

    Anyway. De hele avond geprutst met de kabel van het hoogteroer en nu zit het naar mijn zin.

    [​IMG]

    Spelingvrij en volgens mij ook goed centrerend. Ik moet zeggen dat ik die kogelkop verbindingen wel mooi vind.
     
  9. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Arjan, in alle eerlijkheid vind ik het exemplaar uit het museum op de Wasserkuppe het mooist, hoewel ik snap dat die het meest voorkomt en je graag iets anders wil hebben.
    Max
     
  10. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ja daar heb je wel gelijk in. Ik zit me trouwens te bedenken dat je ze op het www wel veel terug vindt maar op de velden niet echt. Tenminste - ik ben hem volgens mij nog niet tegen gekomen. Hmmmmm
     
  11. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
  13. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
  14. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    jaha....als ik dat allemaal ga lezen kom ik niet meer aan bouwen (assembleren :) ) toe :rolling:
    Maar wat worden er mooie modellen gebouwd zeg....waanzinnig.

    Ondertussen keutel ik rustig voort.
    De staart is eigenlijk zo'n beetje klaar.

    Het stabilo is makkelijk demontabel, mocht ik dat willen, en als het er op zit heb ik een mooi strak geheel zonder uitstekende hevels of kabels.

    [​IMG]

    In het richtingsroer heb ik aluminium roerhevels verlijmd, waar straks de staalkabeltjes aan komen.

    [​IMG]

    Ik ga nu verder met de servotray en de sleepkoppeling. Als dat klaar is ga ik de romp spuiten. Pas daarna wordt het richtingsroer op z'n plek gelijmd en aangesloten.
     
  15. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    alle uitvoeringen zijn mooi van de moa ,alleen die werpster in het kielvlak ben ik niet kapot van .
     
  16. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Hoef je ook niet allemaal te lezen.
    Plaatjes kijken om ideeën op te doen voor jouw kleustelling is voldoende en wel snel! ;-)

    Dirk.
     
  17. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Nou....servotray zit er in, sleepkoppeling is klaar, balkje voor de hoogstarthaak ligt in de vloer. Romp is geschuurd dus nu gaat hij in de primer.

    [​IMG]

    Daar gaan we dan. Gewoon HB-282.
    De plaatjes helpen wel maar volgens mij, als ik hem echt mooi wil maken wordt het toch een meer creme-achtig ding en moet de folie er af, om dat te vervangen voor Oratex op de open delen. Ik heb geen mooiere echte witte gevonden dan de HB-282 dus die wordt het.

    Oh ja heeft iemand een idee waar de hoogstarthaak ongeveer moet zitten? Ik heb geen handleiding bij het model dus dat soort info heb ik niet. De vorm van de vleugels is wat apart dus ook niet zo makkelijk te schatten. Zelfde voor het zwaartepunt.
     
    Laatst bewerkt: 24 jun 2011
  18. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Tjonge dit gaat ook alweer de goede kant op! Hoe doe je dat toch altijd zo snel.. Prachtig!

    Jaap



    ----------------------
    Sent from iPhone.
    Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :)
     
  19. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Net als het kopen en verkopen van vliegtuigen...niet te lang wikken en wegen, gewoon doen :)
     
  20. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Dat gaat weer hard Arjan!
    Gaat ie de 3e al omhoog?
     

Deel Deze Pagina