Afbouw van een Smit sleper.

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Roel van Essen, 24 okt 2015.

  1. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Aangezien volgens sommigen het Modelbouwforum een verloren strijd voert tegen "eigen" Facebook-modelbouwpagina's en volgens anderen het fenomeen "forum" sowieso achterhaald is, moeten we maar eens investeren in eigen bouwverslagen. Nu doe ik dat niet zoveel; mijn bouwverslagen worden meestal gepubliceerd in "Modelbouw Aktueel". (MbA) Als ik van zo'n model meteen een digitaal bouwverslag hier bijhoud, krijg ik waarschijnlijk wat onenigheid met de uitgever van MbA. Maar... van een vriend had ik een tijd geleden een aantal schepen overgenomen. Daar komt geen bouwverslag van in MbA, dus kan ik dat zonder problemen hier plaatsen, in de hoop dat in ieder geval het scheeps-deel van het forum weer een beetje gaat leven.

    Bij die overgenomen schepen zat o.a. een romp en half-afgebouwde opbouw van een Smit sleper. De romp was stoffig en vet van een aantal jaren op een plank staan, maar datgene wat de oorspronkelijke eigenaar gebouwd had, had hij netjes gebouwd. Er waren echter een aantal zaken die ik wilde veranderen:
    de elektronische aansluitingen waren niet “mijn type”;
    er zat te veel speling tussen schroeven en tunnels;
    de motoren waren wat krap bemeten;
    de cardankoppelingen waren deels defect;
    de schroefassen mochten wel wat korter.
    Kortom: werk aan de winkel. Als eerste bestelde ik twee 50mm vierbladsschroeven van Raboesch, een linksom en een rechtsom draaiend. Als ik de bladen daarvan iets afvijlde, zouden ze met een millimeter speling in de tunnels passen. Twee Bühlermotoren moesten de Speedmotoren, die er in lagen, vervangen. Zo’n sleper, met Becker-roeren er onder, vraagt uiteraard om apart geregelde motoren, dus twee regelaars werden ook besteld. De bouwer had echter een leuke gadget in de romp gebouwd: twee stabilisatoren aan weerszijden die het overhellen van het schip in een scherpe bocht zouden moeten compenseren. Maar ja, dat moet wel werken: ze waren nog niet aangesloten op een servo.

    Kortom: genoeg te doen! Als eerste: demonteren. De motoren er uit, de schroeven, schroefassen, een aantal schotten, elektrische aansluitingen, ik was er een paar weken zoet mee. Voorzichtig werken, want ik had geen idee welke constructies gebruikt waren. Toen alles er uit was wat ik er uit wilde hebben, kon ik beginnen met het opnieuw opbouwen.

    Als eerste de (inmiddels gearriveerde) schroeven. Inderdaad drie millimeter te groot om mooi in de tunnels te passen. Een kraspen en de powerfile brachten uitkomst: De kraspen om de juiste diameter in te krassen, de powerfile om de schroeven tot die diameter af te vijlen. Het duurde in totaal 2 avonden voordat een en ander naar wens draaide. Geen plekken waar de schroeven tegen de tunnels aan liepen, maar over de hele diameter 1 mm speling tussen schroef en tunnel. Je moet toch wat als je geen draaibank hebt.

    Vervolgens nam ik de assen onderhanden. De Raboesch koppelingen waren wat langer dan de originele koppelingen, dus moest er een stuk van de as af. Op zich geen probleem, maar nu bleek dat er bij de schroeven een compromis gezocht moest worden tussen a) voldoende schroefdraad voor de schroef en de contramoer en b) de schroef ver genoeg achter in de tunnel. Dit luisterde erg nauw. Uiteindelijk heb ik de contramoeren ongeveer 2mm afgevijld zodat ik iets meer speling had.

    De motoren werden voorzien van een motorschot en werden op een bedje van siliconenkit in de romp gelegd. Om de voorkeursrichting van de (tegengesteld draaiende) motoren te compenseren, ligt een van de twee Bühlers andersom in de romp. Zodoende hebben beide motoren vooruit en achteruit dezelfde kracht. Bij deze Bühlers kan dat, omdat ze aan beide kanten een uitgaande as hebben. Erg prettig! Ze zijn geschikt voor 18 volt en lachen om de belasting van een 48mm schroef. Met vol gas en een stilgehouden model in het water trekken ze samen nog geen 3A, en warm worden ze niet. De (kleine) CDI-regelaars kregen een plaatsje in het voorschip, vlak voor de accu. Ik maakte daar een bakje voor waar ze netjes naast elkaar in passen. De bedrading naar de motoren leidde ik via de zijkant van de romp naar de motoren. Tussen de motoren past precies een 12V, 7Ah loodaccu. Voldoende energie voor een paar uur varen en meteen ballast op de juiste plaats. Motoren en regelaars komen overigens van RC-Point in Beugen, een webwinkel waar ik al een aantal jaren trouwe klant ben.

    Met het motorisch deel gereed werd het tijd voor de roeren. Het model beschikt over twee (grote) Becker-roeren. Voor diegenen die niet weten wat een Becker-roer is: Aan de achterzijde van het roer zit nóg een flap. Een slimme truc in de roerkoning zorg ervoor dat, als het roer een hoek maakt ten opzichte van de romp, de extra flap eenzelfde hoek maakt ten opzichte van het roer. Zodoende wordt het schroefwater extreem opzij gedrukt, en is het schip nóg wendbaarder. De roeren zaten enigszins vast, wat met een goed gerichte dosis WD-40 op de roerkoningen vrij snel opgelost was. De roerservo was al ingebouwd, en die heb ik een uurtje rustig laten draaien met een servo-tester om te kijken of hij nog inzetbaar was. Toen ik daar eenmaal van overtuigd was,werd het tijd voor een proefvaart. Het filmpje is niet van de allerbeste kwaliteit, (tegelijkertijd sturen en filmen blijft moeilijk!!) maar geeft een impressie waar dit model qua snelheid en wendbaarheid toe in staat is:


    Vervolgens richtte ik de aandacht op de “stabilisatie-vinnen”. Ook deze bewogen vrij moeizaam, dus kregen ze eenzelfde behandeling als de roeren. De bedienende servo werd vóór de roerservo ingebouwd. Ik had de roeren en de vinnen op één servo kunnen zetten, maar ik vreesde dat een standaard-servo het dan zwaar te verduren zou krijgen. Beide servo’s zitten met een Y-kabel wel op één kanaal geschakeld. Ik verwacht niet zoveel effect van die stabilisatievinnen, maar het is wel een leuke bijkomstigheid.
    Meteen heb ik een vraag: Stel dat die vinnen andersom moeten werken (beide servo’s draaien nu uiteraard dezelfde kant op) kan ik dan gewoon een servo-reverser tussen de ontvanger en de stabilisatie-servo zetten ZONDER dat de roerservo (die rechtstreeks via de andere splitsing van de Y-kabel aan de ontvanger hangt) daar last van krijgt?

    Momenteel ben ik bezig aan de vervolmaking van de boeg. Deze is weliswaar redelijk versterkt met glasmat en polyester, maar de bovenzijde is niet vlak. Ik heb ‘m nu versterkt met stukjes ABS en hout en netjes aan de bovenzijde afgevlakt. Op de bovenzijde komt een L-profiel te liggen, waarvan het horizontale deel voorzien is van inkepingen om de bocht van de boeg goed te volgen. Daarop komt straks het voordek te liggen.
    Al met al ben ik nu een week of twee bezig met dit model. De volgende meldingen van vorderingen zullen niet zo vreselijk snel komen, maar het is een leuke winterklus.
    Welke Smit-boot dit gaat worden? Ik ga geen bestaande boot nabouwen. Tegen de tijd dat ze gereed is, zal ik wel een idee hebben voor een naam. We zien wel...
     
    Laatst bewerkt: 25 okt 2015
  2. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    ziet er mooi uit Roel!
     
  3. theo_tb

    theo_tb

    Lid geworden:
    18 aug 2006
    Berichten:
    575
    Locatie:
    Hoogeveen
    Leuk project! Zo'n servo reverser heeft volgens mij een inputkant en een outputkant. Als je de inputkant aansluit op de y-kabel dan moet hij van dat signaal afblijven, het is alleen de output die dan het omgedraaide signaal bevat. En je hebt niet te maken met scantijden van mucrocontrollers die een voorkeur voor de aansluitvolgorde heeft zoals bij mixers. Ik zou zo'n reverser er vol vertrouwen tussen zetten.

    VrGr,

    Theo
     
  4. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Hoi Roel,
    Dat is een heel verhaal en wat je aan het begin al zei is iets wat ik de laatste tijd vaker gelezen heb en ik geloof dat Puffin het enkele dagen geleden - elders op het forum - ook al eens aanhaalde dat men momenteel teveel afwacht en dat er daardoor ondertussen geen (bouw)verslagen geschreven worden.
    Misschien wordt het tijd dat ik maar eens met jouw goede voorbeeld mee moet gaan en ook eens aan het bouwverslag van mijn Victoria moet beginnen.
    De meeste lezers / volgers van mijn restauratie verslag "Brand aan boord van de Old Lady en hoe nu verder" weten denk ik ondertussen wel dat ik deze aan het bouwen ben maar daar houdt het dan ook verder bij op.
    Dus mogelijk dat ik er binnenkort toch maar eens aan moet gaan beginnen.

    Terug naar jou verslag;
    Persoonlijk spreken dit soort verslagen mij heel erg aan.
    Het is mooi en leuk om scheepjes die om wat voor reden dan ook op de plank terecht zijn gekomen en nooit verder afgebouwd zijn dat nieuwe of tweede leven welke ze verdienen te geven.

    Uit je verslag begrijp ik dat er ook wat aangepaste technische snufjes zoals de stabilisatievinnen op zitten en juist daarvan - maar ook van alle andere details - mis ik de foto's.
    Ik en misschien nog vele andere hier zijn (ik weet niet of dit een bestaande term is?) erg "visuele lezers" dus lezen en plaatjes kijken.
    Maar misschien loop ik te snel en was je het al wel van plan maar er nog niet aan toe gekomen?!

    In elk geval succes en ik heb gelijk een abonnementje op dit topic genomen:).

    Gr. Bert
     
  5. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Uhhh oeps, die vinnen waren een experiment na de bouw van mijn stoomsleper, die een te hoog zwaarte punt had. De bedoeling was het overhellen tegen te gaan in een bocht. Is nooit getest geweest, heb geen idee of het zou werken. Ik vond de opbouw van BB erg zwaar en verwachte problemen. Mijn eerste bootje de St. Canute waggelde ook al zo. Dat was vanwege een te zware loodaccu en te hoog.
    Gewicht verdeling en lichtere opbouw heb ik nu wel door. Detail je bent nu de vierde eigenaar van die Smit, hopelijk komt hij nu wel af.
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  6. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik ben erg benieuwd naar het verslag en de foto's.

    Misschien een domme opmerking maar zou je de verslagen die je maakt voor de modelbouw aktueel niet na een jaar of zo hier op het forum mogen/ kunnen zetten. Dan zijn ze toch 'oud' genoeg om geen concurrentie voor het blad te zijn.
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    @Theo, dank je wel voor jouw technische kennis... We gaan er gebruik van maken!
    @Bert: Gewoon beginnen met je bouwverslag!
    En @Dennis: Wellicht een idee. Er zijn nog genoeg bouwverslagen die ik in Word heb liggen en die ondertussen gepubliceerd zijn.

    De foto's komen... Zo meteen weer even varen en meteen (in een lekker herfstzonnetje) wat foto's van het interieur maken. Kan ik meteen kijken of de stabilisatoren effect hebben.
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Leuk project Roel! Herken er veel van. Mijn Smit Finland heeft ongeveer dezelfde lay-out, maar dan zonder stabilisatoren. Ook bij mij staat de 7 Ah accu (klem) tussen de Bühlers. zie wel dat jij betere schroeven hebt dan mijn eigen fabricaat. Jouw boot gaat wel wat sneller en de motoren trekken meer stroom dan de mijne (samen 2amp.) Aan het schroefwater te zien heb jij rechts een linkse schroef en andersom voor links. Recht achteruit varen lukt bij mij ook niet zo goed. De stabilisatoren zijn leuke gadgets, maar deze boot heeft dat echt niet nodig. Ligt als een blok beton in het water. De mijne weegt op de waterlijn liggend 9,5 kg. Geen idee of die van jou van origine een bouwdoos van de Smit Nederland is. De serie die later is gebouwd (zoals de Smit Japan) heeft ongeveer dezelfde rompvorm, maar met een moderner stuurhuis, dat deels tussen de schoorstenen staat. Bijgaand een plaatje van de Smit Japan en manoeuvreerproeven van de Smit Finland. Groeten, Klaas..

    [​IMG]




    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    "Als een blok beton in het water"?? Ik hoop het toch niet! :rofl: Vandaag weer een uurtje gevaren en iets meer dan drie hele ampères verstookt. Het bleek dat het model met name aan de voorzijde best wel wat gewicht erbij mag hebben. Een stuk stoeptegel loste dat tijdelijk op, toen lag de romp redelijk recht.
    De stabilisatoren hebben nauwelijks waarneembare invloed.
    Eén nadeel van mijn keurig op maat geslepen schroeven-in-tunnels: er hoeft maar een dennenaald in de tunnelbuis te komen en je hoort het meteen. Schoon water is dus een vereiste. Laat het nu net herfst zijn...

    Zoals beloofd wat plaatjes; filmpje komt straks. U-buis is bezig...
    Impressie van het vaarbeeld: het voorschip nog wat te hoog.
    .jpg

    2.jpg

    4.jpg

    Overzicht in de romp:
    5.jpg

    Machinekamer:
    6.jpg

    Overbrenging naar schroefassen, roerservo en stabilisatieservo:
    7.jpg

    Elektronica: 2 piepkleine regelaars van CTI
    8.jpg

    Tunnels en Beckerroeren
    9.JPG

    Speling tussen schroef en tunnel:
    10.jpg
     
    Laatst bewerkt: 25 okt 2015
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    En het beloofde filmpje:
     
  11. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Hé Roel,
    Mooi filmpje en lekker schoon vaarwatertje heb je daar.
    Het schroef en tunnelverhaal ziet er netjes uit.
    Van die stabilisatie vinnen heb ik - behalve dan dat ik het bestaan ervan wel ken en ze wel eens bij bijvoorbeeld een programma als op Discovery zie - geen benul hoe dit op een model er uit zal of kan zien.
    Heb je ook foto's van de onderkant van het scheepje waarop deze zichtbaar zijn?
    Het type scheepje ken ik van één van de leden hier uit de plaatselijke vereniging en weet dat dit van zichzelf een zeer stabiel scheepje is. Betreffende persoon vaart er hier ook regelmatig met een - door post elastieken bevestigde - videocamera en weet hier prachtige en stabiele opname vanaf het water mee te maken.
    Nodig heeft hij deze vinnen zoals eerder al door andere hier aangegeven is dus niet maar nu het er toch opzit zou ik - als het mijn scheepje was - toch wel mee willen experimenteren en een stukje ervaring (voor eventueel eens een ander project?) op willen doen.
    Bovendien begrijp ik dat jij inmiddels al de vierde eigenaar bent en dus de trots van - niet 3 maal maar 4 maal is scheepsrecht - het succesvol afbouwen bij jou moet liggen:yes:.

    Succes:cool:
     
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Vanavond even zitten experimenteren met mixers. Momenteel de roeren en de motoren gekoppeld: Slaan de roeren naar bakboord uit, dan gaat de bakboordmotor langzamer draaien en de stuurboordmotor sneller. Met de roeren naar stuurboord uiteraard andersom. Voorlopig is het mixpercentage 50%.
    Deze mix is met het omzetten van één schakelaar op mijn FF7 uit te schakelen.

    Een andere mix is tussen stuur- en bakboordmotor gezet: De ene is slave, de ander is master. Ook deze mix is door het omzetten van een schakelaar uit te zetten.

    Zo kan ik met één knuppel extreem manoeuvreren (alle mixers aan) of stuur- en bakboordmotor los van elkaar regelen en ook het roer losgekoppeld van de motoren.
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Denk dat jouw benadering van besturen dicht bij de werkelijkheid komt Roel. In het echt sturen ze ook met een stick en draaien de motoren een vast toerental. De schroeven hebben verstelbare bladen. Zelf stuur ik met een Navy-stick, maar sinds ik een zender met mix functie heb wil ik dat ook eens proberen. Moet ik wel mijn bovenkamer opnieuw formatteren. Ben nog van de generatie die gewend was aan regulateurs en handstuurwerk. Op een moderne brug zou ik me eerst eens goed moeten oriënteren en uitvinden wat wat is. Gelukkig kan ik me tegenwoordig uitleven op mijn speelscheepjes en me dan weer even kapitein voelen. Nu moet je nog op zoek naar een sleepobject natuurlijk. Een boot trekken en een tweede erachter om te sturen. Op de jachthaven doen we dat wel eens met een werkvlotje. Is genieten! Je bent zo een paar uur verder. De waterlijn van je Smit boot kan nog wel iets hoger. Voor het water aan de kluisgaten en achter 2 cm onder het berghout. Ook slepend gaat de boot niet op één oor. Succes verder! Gr. Klaas.
     
  14. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    @klaas: dank voor de tips over de waterlijn. Dan zal ik m'n kluisgaten maar goed dicht laten lopen met 2C lijm, anders heb ik het water over het voordek. :koud:
    Schepen genoeg om te slepen hier... Thamestug van 25 kilo bijvoorbeeld...
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Roel, Om water op het voordek te voorkomen hebben deze boten op het dek speciale afdekplaten met sleufgaten, die om de ankerketting gaan. Ze schuiven onder een paar einden hoeklijn naast de kluisgaten aan dek. Heb ze gemaakt van 0,2 mm RVS plaat. Stukje latoenkoper leent zich daar ook goed voor. Ben benieuwd welke boot harder trekt. Smit of Thames tug. Maar dat ga je vast nog wel uitproberen. Extra trekkracht door de boot aan de sleepdraad uit te laten scheren is ook spectaculair. Moet je niet doen met een ranke boot, maar bovengenoemde lenen zich daar wel voor. Werd nog wel eens gedaan om een aan de grond gelopen schip los te krijgen. hieronder een plaatje van de afgedekte kluisgaten. Gr. Klaas.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 26 okt 2015
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Hmmm... ik denk dat ik dat zo wel weet: Thames tug. Als ik kijk naar het schroefwater van beiden, doet die ene schroef van de Thames echt wel wat meer dan die twee schroeven van de Smit. Maar voorlopig ga ik dat nog niet uitproberen; eerst maar eens rustig verder bouwen.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja, het "schaalt" niet geweldig naar beneden, dus heb je redelijk grote flappen nodig. Het enige schip waar ik er mee gevaren heb, Nedlloyd Rouen, had ze, die dingen waren iets van 2 meter breed en 8 of 9 meter lang....

    Maar de grootste reden waarom je er weinig tot niks van merkt, is omdat die dingen bedoeld zijn voor dynamische slingerdemping, niet voor statische hellingcorrectie. En de helling in een bocht is statisch. Daar doe je gewoon niet zo heel veel aan. "In het echie" werken die stabilisators ook niet heel erg goed tegen de helling in een bocht, en de werking tegen dynamisch slingeren staat of valt geheel met een loepzuivere afstelling van de PID regelkringen: als de "timing" verkeerd valt, maken ze het probleem alleen maar erger ....

    Je zou kunnen proberen om ze op een ongebruikt kanaal (eentje die dus continue een neutrale puls geeft) aan te sluiten via een gyro voor heli's, en dan heb je goed kans dat ze dan best effectief blijken te zijn bij "zeegang"....
     
  18. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Ja hoor geen probleem. Het omgedraaide signaal zit achter de reverser, daar hebben aansluiting voor die reverser geen last van.

    Leuk om weer wat van je te lezen trouwens :)
     
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Reverser ondertussen ingebouwd: werkt prima. Alle techneuten dank voor de support.
    Vanmiddag, heerlijk weer, weer gevaren: na ruim een uur spelevaren hing ik de accu aan de lader en meer dan 790 mAh kreeg hij er niet in...

    Een filmpje van de Beckerroeren en het schroefwerk; als je oplet zie je links aan de romp een van de stabilisatoren met de roeren meebewegen.

     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Duidelijk Roel, maar in mijn optiek draaien de stabilisatoren precies verkeerd om. Bij een bocht naar SB zal de boot over BB scheef gaan en de BB stabilisator helpt dan daarbij door zich naar beneden te snijden. Of zie ik dat verkeerd? Als de voorkant van de stabilisator naar beneden gaat dan trekt hij de boot toch scheef over die kant? Als je SB roer geeft dan zou de BB stabilisator tegendruk moeten geven en de voorkant daarvan omhoog moeten gaan. Heb een poosje zitten filosoferen, maar kan geen andere conclusie trekken. Hierbij ben ik er van uit gegaan dat het schip in een bocht overhelt door het gewicht boven de waterlijn. Zonder opbouw zou de druk tegen de roeren (onder de waterlijn) wel eens een groter effect de anderekant op kunnen hebben. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 30 okt 2015

Deel Deze Pagina