Afbouw verslag GoldWing Extra 260 2.2m DL55

Na wat problemen is de Extra 260 dan eindelijk binnen! Vooral dankzij de hulp van 3W_Flyer, Mag hier vermeld worden! :D (Ik hoop dat er nog taart over was toen je thuiskwam van je werk!)

Toekomstige inhoud;
DL55 met een canister in de romp
Hitec HS-5945 op ailerons
Hitec HS-5985 op elevators en rudder

Enkele fotoos :mrgreen:
full

full

full

full

Onder de cowl;
De romp is al voorzien van een handige ruimte voor de canister, achterin kun je simpelweg het folie verwijderen van de bodem en je hebt een koelingsgat voor de canister. De dikke ribben die je aan de zijkant ziet houden het landingsgestel op zijn plek, het landingsgestel komt in twee delen.
full

full

full

Afneembaar stabilo, de servoos kun je in het stabilo plaatsen of in de romp. Ik ga ze in het stabilo zetten, ook handiger als je ze er steeds vanaf moet halen...
full

Ik spreek niet uit veel ervaring, maar zo op het eerste oog ziet alles er afgewerkt en degelijk uit. De constructie is over nagedacht. Alles past vrij netjes in elkaar. Er is een mal voor een dl55 of da55 en een 3w meegestuurd...

Alvast een eerste vraag, de canopy is los van de cowl. de cowl is houtbouw en de canopy van en of andere flexibele kunststof. Hoe krijg ik deze twee netjes op elkaar? De canopy zal ook hier en daar geslepen moeten worden...

Laatst bewerkt door een moderator:
bij mijn raven past ie erin. het is op sommige plekken nipt maar het lukt. (vooraan een stukje uit het spant gevijld maar het past! succes met de kist

7x8x30 cm, voor mijn canister misschien net niet diep genoeg, misschien moet dat laatste schot er ook uit, en zelf een gat maken aan de onderkant...

Inderdaad, is zo aangepast, bij de Yak zat er helemaal geen gat, en dat is uiteindelijk ook gelukt:)

Voor diegene die misschien een gedeelte van de discussie anders niet snappen; Ik heb al een uitlaatbocht die mooi werkt tussen de dl55 en de canister, die wil natuurlijk graag gebruiken in deze kist.

Maar het probleem is niet zozeer hoe diep de ruimte is, die kun je makkelijk verlengen. Het verschil met de vorige kist is dat de canister nu een paar cm lager ten opzichte van de motor komt te liggen, als je op de foto kijkt zie je dat als je de canister hoger wilt hebben je de ruimte voor de canister moet gaan uitfrezen naar boven. Dan moet de plaat tussen de romp voor het grootste gedeelte in tweeen, en moet de boel weer opnieuw afgedekt worden tegen de warmte...
full

Verder vraag ik me af of er genoeg hout 'overblijft' om de motorsteunen op te bevestigen als ik de motor op zijn zij onder de cowl wil plaatsen. Op de foto kun je situatie inschatten... Als ik de motor met zijn cilinder naar beneden plaats hou je ongeveer anderhalve cm meer over...

full

Je kan toch veel makkelijker de bocht aanpassen als de halfe romp uitfresen ;)

En als je de schlagmoeren kan plaatsen is er genoeg ruimte .

Mvg Johan

Verhitten en vervormen gaat niet lukken .

Ik zaag gewoon de bocht door de midden en slijp de kanten onder de winkel die ik nodig heb .
Dan schuif ik over de naad een ring van 5mm breedte die ik van het rechte eind van de bocht heb afgesneden (ook de ring open snijden anders gaat hij er niet over heen)

En dit weer hard solderen , het ringetje over de naad zorgt voor de sterkte .

67384ab311f799600.bmp

Zo nodig dit 2x doen .

Dit gaan alleen als de bocht niet van Alu is .

Mvg Johan

Je kan ook er een stukje metaalslang tussen hardsolderen om op de juiste plaats uit te komen .;)

Mvg Johan

Metaalslang? Ik heb nog een stukje flexibele metaalslang over wat ik er wel handig tussen kan zetten... Als ik twee van zulke breukjes maak als je erder hier hebt getekend kom ik er wel uit denk ik. Kan ik de romp verder gewoon heel laten.

Ik heb het Alexzzz 1 keer voor zien doen, volgens mij snap ik het wel, maar zijn er nog tips of dingen waar ik moet letten als ik ga hardsolderen?

Laatst bewerkt:
Silversoldeer nemen .
Heeft niet zo,n heel hoge temperatuur nodig.

Delen goed schoon maken met schuurpapier of scotchbrite .
Dan daar waar gesoldeerd moet worden de soldeerpaste op smeren .
Verhitten tot zo,n 600° (mijn gele paste word dan glasig)
Dan het soldeerstaafje (zonder de brander) tegen de naad houden.
Als het heet genoeg is smelt het soldeer en loopt van alleen in de naad.

Je hebt ook silversoldeer met een hulle van paste er omheen , dat is voor een beginner op hardsolderen niet aan te raden omdat je dan de goede temperatuur gelijk moet hebben . (anders is je paste weg en je hebt nog niks gesoldeerd)

Mvg Johan

De uitlaat en motor zitten erop! Dat ging een stuk voorspoediger dan bij de vorige kist!

Ik heb uiteindelijk alleen 1 bocht moeten aanpassen, deze heb ik doormidden gezaagd en op dat vlak een kwartslag gedraaid, toen kwam ik gelijk perfect uit.
Het hardsolderen viel wel wat tegen, zag er vorige keer makkelijker uit! hehe Misschien moet ik volgende keer meer flux gebruiken ofzo, want de soldeer werd niet overal mooi de naad ingezogen. Het geheel zit wel goed vast, maar er is kans dat er een lekje is bij 1 van de naden. Ik neem aan dat ik dat gewoon afwerk met wat glastape en het verder laat zitten zo?

Beginsituatie;
full

Nu :)
full

full

http://www.modelbouwforum.nl/forums...w-extra-260-picture16322-gw-extra-260-007.jpg

Ik vind Extra's zelden mooi vanwege de naar mijn smaak meestal nogal wanstaltige kleurenschema's die erop zitten, maar deze is mooi! Ook strak van 3w_flyer dat ie je ermee geholpen heeft :)

Ik vind Extra's zelden mooi vanwege de naar mijn smaak meestal nogal wanstaltige kleurenschema's die erop zitten, maar deze is mooi! Ook strak van 3w_flyer dat ie je ermee geholpen heeft :)

Thanx, ik hecht ook best wel wat waarde aan het schema!

Over de canister ruimte, moet deze nog bekleed worden met aluminuim folie? Ik hou rondom de canister tenminste een cm over tussen het hout en de canister...

Schiet aardig op!

Gasservo, shoke, onsteking, lipo al geplaatst... En de cowl past er afgezien van een irritante bougie netjes om de motor en uitlaatbocht;
full

Back