afbouw verslag SD Models yak 33% 3W75i

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door ultim@te, 10 sep 2010.

  1. ultim@te

    ultim@te Guest

    ik heb pas geleden een lege SD models yak van 2,40m overgenomen van iemand.
    dit wordt een afbouw verslagje van het inbouwen van mijn setup !
    later ook wat filmpjes van de rooktest en de maiden uiteraard.

    zo gaat de setup eruit zien :

    motor : 3W75i
    prop : 26 x 10 mezlic
    spinner : 105 mm carbon
    uitlaat : krumscheid header + pefa RDL80 demper
    electronica : powerbox evolution 6 kanaals
    lipo`s : 2 x 2200mha 7,4 graupner V-Maxx
    ontst accu : 1 x 2 cellen lipo 1500mha + robbe powerswitch 2 led
    4 x ailerons : graupner DES 707 BB MG
    2 x richting : hitec 5945 MG
    2 x hoogte : HITEC 5985 MG
    1 x gas : HITEC 5625 mg
    smokepomp : Sullivan Skywriter

    dat was het wel geloof ik .
    ik zal straks gaandeweg wat foto`s posten als ik bezig ben met alle bouw werkzaamheden .
    hier een foto van de kist toen hij nog van de vorige eigenaaar was.

    ik ben tevens op zoek naar een set wielkappen voor dit model dus als iemand mij hier aan kan helpen hoor ik dit erg graag .
    de wielkappen zaten er niet bij toen ik de kist over nam.
    kleur van de kappen maakt niet uit deze spuit ik desnoods zelf wel even.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 okt 2011
  2. Michel30

    Michel30

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Schiedam
    Mooie kist!

    Die sullivan schijnt zo'n 100cc per minuut te doen of had je het antwoord al?
     
  3. ultim@te

    ultim@te Guest

    hey , ik zit al een tijdje op flying giants te posten en lezen daar kom je erg veel te weten over een onderwerp als dit .
    je kunt dus de pomp mixxen in je zender met je gas stick en daarnaast nog met je sub trim de boel inregelen zodat je niet overtollig veel olie injecteerd welke vervolgens je canister verzadigd en eigenlijk geen meerwaarde aan rook geeft .
    zal wel een paar uurtjes programmeren worden maar als dan alles pico in orde is dan is het resultaat er ook naar .
    ben wel bezig om uit engeland ``droge`` rook olie te bestellen, dan blijft mijn kist nog iets schoner als met diesel en babyolie enz.
    ga zondag beginnen met bouwen alleen ik heb een hoop spul bij aerobertics.be besteld en dit zal nog even op zich laten wachten vermoed ik .
    ps ben jij nou michel van die goudkleurige yak ?
    of vergis ik me nou ?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 sep 2010
  4. Michel30

    Michel30

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Schiedam
    Ja that's me. Het is een Sukhoi 26: als twee druppels water een Yak idd.

    Ik heb even naar dat rook-gebeuren gekeken om op mijn P-47 te schroeven maar die lat ligt al hoog genoeg dus ik heb ervan af gezien. Maar misschien bedenk ik me nog :)

    Flying giants, RCU e.d. zijn inderdaad super naslagwerken.
    Hoe erg is de vervuiling van die mengsels van baby/canopus olie, diesel, jetA1, ATF? Is dat in de categorie gloeiplug wonderolie of valt het mee?
     
  5. ultim@te

    ultim@te Guest

    oke su 26 it is ;)

    wat betreft de vervuiling dit mag duidelijk zijn dat het gewoon een vette zooi geeft aan je kist .
    ik ben ook van plan om alle openingetjes welke in de staartsectie zitten bij de scharnieren en dergelijke te gaan dichtzetten met een dun laagje transp sillicone kit om te zorgen dat de olie niet in het hout kan trekken.
    het geeft dan wel zooi maar het is wel echt cool om met een dikke rookpluim een flyby te doen , vooral op open dagen enzo :cool:.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 sep 2010
  6. ultim@te

    ultim@te Guest

    afbouw versla SD Models yak 54 33% 3W75i

    zo even een klein beginnetje gemaakt .

    [​IMG]

    de tanks maak ik van 2 gazeuze flesjes van 750 ml stuk .

    [​IMG]

    [​IMG]

    deze passen perfect en voor zowel smoke als benzine zal 750 ml wel voldoende zijn denk ik .

    [​IMG]

    ook de ontstekings module heeft een plekkie gekregen.

    ik hoop dat snel mijn bestelling van aerobertics binnen is dan kan ik even een beetje gaan opschieten.
    ik was van plan om de motor er vandaag al op te monteren maar ik heb wat spullen nodig maar op zondag zijn helaas niet alle bouwmarkten in de buurt open .:mad:
    de uitlaat kan er dan op en dan kan ik de tanks erboven gaan vastmaken met een soort slede .
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 sep 2011
  7. ultim@te

    ultim@te Guest

    zojuist mijn pakketje binnen gekregen van aerobertics :banana:

    [​IMG]

    ik ga trouwens wel even de tank setup aanpassen daar de messing staafjes niet nodig zijn volgens collega vlieger alexzz .


    zoals het er nu uitziet wordt het van het weekend weer bagger weer dus dan kan ik lekker een beetje doorknutselen aan de yak.
    mijn powerbox voor mijn extra 330s is ook weer gemaakt en is nu onderweg vanuit germany naar strijen .
    dan kan ik mijn extra ook weer even vliegklaar maken en dan maar duimen dat we straks nog wat mooie dagen krijgen in het weekend .
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 sep 2010
  8. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ziet er goed uit Eric:)

    Hier nog wat foto's van hoe ik mijn tanks in elkaar zet;

    [post80]

    Slang van de ontluchting moest op die foto's trouwens nog een keer rond de tank, ivm weglekken van de benzine bij rugvlucht....
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  9. ultim@te

    ultim@te Guest

    oke bedankt ik ga effe neuzen .
    ps kun jij mij een adresje geven waar ik kleine inbus boutjes en borgmoertjes kan krijgen om de carbon hevel op het ronde kunststof servo wieltje te bevestigen ?

    en ik moet ook nog wat ball links hebben , martin heeft alleen van de kleintjes van protech, ga hem nie worde nie op het rudder van de yak denk ik ,dit lijkt wel een schuurdeur overigens.

    alvast bedankt .
     
  10. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.243
    Locatie:
    Arnhem
    Hallo,

    Ik heb ook zo een sullivan skywriter. Ik heb hem afgelopen zaterdag getest. Werkt best goed. Ik heb zelf een dle 55 op mijn extra staan.
    Na inspectie zie ik toch wel dat er wat diesel onder mijn kist in het hout is getrokken. Niet echt denderend dus. ik raad je aan om echt alle openingen waar hout zichbaar is en rook langs gaat in de blanke lak of epoxy te zetten.. het geeft echt een behoorlijk vette zooi.

    Bij mijn pilot rc extra 260 zit er aan on de onderkant openingen om de warmte van het kanister af te voeren ..
    ook ik ga aan de slag met blanke lak.

    groet,
    Dennis
     
  11. ultim@te

    ultim@te Guest

    ik ben mij er van bewust dat de smoker schade aan kan richten aan je kist maar ik ga dit grondig aanpakken dadelijk.
    ik heb mijn eigen kitbedrijf en ik ga een transparante polyurethane kit ophalen bij mijn leverancier en dit ga ik gebruiken om alles af te dichten .
    epoxi schijnt ook op te lossen na verloop van tijd door de vette zooi ( ligt eraan wat je gebruikt )
    ik ga overigens geen diesel verdampen in mijn smoker maar 3W rookvloeistof .
    dit is een stuk minder agressief dan alle andere olie soorten maar kost wel een beetje meer.( 35,- per 5 liter )
    maar goed als je kist er beter tegen kan dan is dit ook wat waard nietwaar.
    mvge eric
     
  12. ultim@te

    ultim@te Guest

    ik had voor de benzine tank het idee om de pet flesjes te gebruiken maar om te testen of ze bezine dicht bleven had ik er 1 vol benzine in de tuin gezet.
    het flesje blijft oke alleen het afsluit filmpje in de dop wordt week en komt los waardoor lekkage ontstaat .
    ik heb hier een oplossing voor gevonden en dit werkt perfect.
    zie de foto`s.

    [​IMG]

    ik heb een dop gezocht met een randje aan de binnenkant en bij een vakhandel een passende rubberen ring gezocht.

    [​IMG]

    deze paste perfect en wordt bij het aandraaien benzinedicht afgesloten ,het rubbertje is ook benzine proof.

    [​IMG]

    als het goed is moet dit ook op langere termijn geen problemen geven .
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 sep 2010
  13. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Valt mee dat die rubberen afdichtringen benzinebestendig zijn, good to know:)

    Komt een slecht weekend aan, dus knutsel ze:D
     
  14. ultim@te

    ultim@te Guest

    wat je zegt ik ga lekker ontspannen met een biertje naast me aan de yak sleutelen.
    ik heb ook 0,3 mm dik carbonplaat besteld bij aerobertics om het e.e.a. aan de binnenzijde te bekleden , dit geeft een iets mooier gezicht en ik ben gelijk al die oude schroefgaten van de vorige eigenaar kwijt.
    heb ook ball links en een dubbele feuldot voor gas en smoke besteld .
    ik hoop dat het morgen nog in de bus valt dan kan ik er gelijk mee aan de slag .
    als het goed is meer foto`s in het weekend .
     
  15. Michel30

    Michel30

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Schiedam
    Da's inderdaad handig om te weten dat PET en die rubber ringen benzine bestendig zijn. Het zijn toch gewoon standaard NBR O-ringen?

    Weet je ongeveer wat het gewicht van de complete kist gaan zijn?
     
  16. ultim@te

    ultim@te Guest

    hey michel,

    ik ben nog niet zo ver dat ik het gewicht weet ik ga dit weekend even naar zolder om mijn weegschaal op te sporen .
    hopende in ieder geval onder de 10 kilo te blijven.
    we zullen zien .
    wat betreft de standaard NBR O ringen ???? als jij het zegt dan zal het vast, de verkoper wist in ieder geval te vertellen dat de ringen vaker als keerringen worden gebruikt met chemische vloeistoffen als koelvloeistof en diesel .
    wat heel belangrijk is dat is de dop met de ring van binnen , deze komen van de spa & fruit flessen uit de supermarkt en ik gebruik raak gazeuse flesjes als tank daar deze 750 ml zijn ( wel met frambozen smaak anders gaat het niet:rolling:) .
    misschien is met een 40 of 50 cc een 500 ml flesje al voldoende .
     
  17. ultim@te

    ultim@te Guest

    zo de motor zit er op ( na een hoop geklooi ) dus die hindernis is genomen .
    ik moet alleen even het plaatje modelbouw triplex feulproof lakken maar alle maten zjn nu goed dus dat is in ieder geval achter de rug.
    Het is alleen wel waardeloos als je een kist leeg overneemt van een ander want alles is al aangepast aan de setup van de ander en je moet alles veranderen om je eigen setup in te bouwen .
    ik koop hierna nooit meer een kist leeg over op deze manier :twisted: :twisted: :twisted: voortaan een nieuwe arf of 1 met setup compleet.

    [​IMG]

    ik denk wel dat ik de lipo`s achter in de romp moet zetten om het zwaartepunt goed te krijgen maar dit is geen probleem.

    [​IMG]

    ik heb een carbon spinner welke ik er op wilde zetten maar nadat ik de prop had geboord kwam ik er achter dat dit niet overeen kwam met de maat van de spinner dus deze kan er nu niet op . het was dan ook de eerste keer dat ik zelf een prop boorde ?!?!?!
    dit is geen ramp want ik wil na wat test vluchten toch een mezlic hebben en dan boor ik deze wel goed ( hoop ik ) en dan kan de spinner samen met de mezlic er op .

    [​IMG]

    heb trouwens mijn parkmaster verkocht met lipo`s dus ik ga van de week even een powerbox evolution bestellen om in de yak te bouwen .
    morgen meer.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 sep 2010
  18. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Heb je de handleiding weten te bemachtigen voor de exacte plaats van het CG? De vorige eigenaar vloog hem met een 3W70, die is flink zwaarder dan de 3W60 Heindel van jou. Eerst dus ff alle servo's erin, motor erop met uitlaat en tank, en vervolgens even het CG bepalen. In het begin liever een beetje voorlijk dan te staartlastig:)
     
  19. ultim@te

    ultim@te Guest

    hey alex , bedankt voor de feedback.
    ik zal inderdaad even op zoek moeten gaan naar het opgegeven zwaartepunt allleen ben ik nog even niet zo ver .
    de motor zit er op en ik ga me nu concentreren op de tanks , slangen , uitlaat en ontsteking en als dit zo`n beetje klaar is dan ga ik met de powerbox , lipo`s , skywriter en ontstekings accu schuiven om het CG goed te krijgen .
    als het eind komende week weer wat beter weer wordt ( in ieder geval droog ) dan ga ik hem in de tuin even opbouwen en dan kan ik een bokje maken om hem op te balanceren en ik ga hem dan gelijk wegen .
    binnen is geen doen met zo`n kist , maar daar hoef ik je niets over te vertellen ;).
    cheers !!
     
  20. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse

Deel Deze Pagina