RCEFlyer
In Memoriam
Hoi,
op mijn hobby zolder staat een nieuwe ARF, die destijds met een partij modelvliegspul is meegekomen.
Het is een (redelijk onbekende) Hobby Lobby Skylark:
Specification:
Wing span: 1480mm
Fuselage Length: 1400 mm
Wing Area: 37.8 sp. Dm
Flying Weight: 2600 g
Engine: 2 Stroke 46-52 cu in
Channel Radio: 5 PCS standard servos
Zo nu en dan is er het een en ander uit verschillende dozen tevoorschijn gekomen, zodat ik nu het idee heb dat ik in ieder geval alle onderdelen heb gevonden.
Alleen de cockpitkap ontbreekt nog, maar die zal hopenlijk ook nog wel te voorschijn komen.
Ik wil deze kist klaarhebben voor aanvang van het seizoen 2010, moet wel lukken, is immers een ARF
Hier een paar fotootjes van de mobiel van vliegmaatje Dennis, toen alles nog bij de vorige eigenaar lag.
Romp met motor, zonder motorkap:
Vleugel:
Hier zie je de romp (inmiddels bij mij op zolder) rechtop staan tussen de andere zooi, midden op de foto. Goed te zien dat het een hoge smalle romp betreft, een beetje ala F3A:
Dit toestel heeft een spanwijdte van 1480 mm en is geheel houtbouw. Het toestel is geschikt voor .40 - .46 motoren, er staat nu een nieuwe MVVS op, ik kan alleen niet zien welke inhoud deze heeft.
Op het web is er niet zoveel te vinden over deze kist, na lang zoeken ben ik er achter gekomen dat deze kist enige tijd is verkocht door het Amerikaanse Hobby Lobby.
De kwaliteit van de ARF kit is zonder meer goed te noemen. Het toestel is mooi licht maar toch sterk gebouwd en de bijgeleverde hardware is van goede kwaliteit.
Hier de vleugel, gezien vanaf de bovenzijde. Aan zowel boven- als onderzijde is er een strook folie verwijderd en is er een strook glasvezel over gezet met epoxy.
Was nog ff pielen, er zaten touwtjes in de servogaten om de servo-verlengsnoeren erdoor te kunnen trekken. Eentje ervan was niet te vinden :evil: Na lang pielen met een pincet in een natuurlijk veel te klein gaatje, kwam dat touweindje alsnog te voorschijn
Hier nog een paar plaatjes zoals ie uiteindelijk moet worden:
De twee servo's voor het hoogteroer komen achter in de staart en worden voorzien van een korte pushrod.
Het richtingsroer wordt pull-pull aangestuurd.
Elke aileron krijgt ook een eigen servo. Dit worden allen Hitec servo's, want daarvan heb ik nog een voorraadje liggen
Ik heb de vleugel van de Skylark er maar eens bijgepakt.
Nadat ik de scharniertjes heb opgezocht, heb ik deze opgeruwd met een grof schuurpapiertje. Deze heb ik met speciale Hinge glue van Great Planes gelijmd, waarna ik de aileron er aan heb gehangen.
Om te zorgen dat de aileron goed op de scharnieren blijft tijdens het drogen, heb ik deze gefixeerd met klemmen en tape. Op deze manier ben ik er zeker van dat de aileron mooi recht aansluit op de vleugel en de achterlijst.
Als een en ander droog en uitgehard is, worden de scharnieren geborgd door er gaatjes in te boren en sate-prikkers er in te lijmen.
Even de laatste stand van zaken melden, vanmorgen heb ik weer een kleinigheid gedaan
De scharnieren voor de 2e aileron en de aileron zelf zijn inmiddels ook gemonteerd. Als de lijm uitgehard is boor ik er gaatjes door en borg ik de scharnieren met een sate-prikker.
De vorige eigenaar had reeds aan boven- en onderzijde een glasmatje aangebracht. Wat minder handig is, hij heeft de originele folie eigenlijk iets te ver weggesneden
Straks maar even netjes zien weg te werken.
Helaas is de ruimte voor de servo zo ingericht dat deze rechtop geplaatst moet worden. Op de foto is net te zien dat deze ruimte niet diep genoeg is, waardoor de servo een behoorlijk stukje buiten de vleugel steekt. Ik snap ook niet zo goed waarom ze de inbouwruimte niet hebben voorbereid op een liggende servo ...
Toch laat ik het zo en monteer de servo rechtop, er lopen namelijk aan weerszijde twee ribben langsop waar de servo strak tussenpast. Zonder om te gaan breken en stevigheid te verliezen ...
Een strook witte oracover op maat gesneden en over het geglaste deel gefolied. Deze folie heb ik getailleerd uitgesneden, omdat de afdekkap die erover gaat dan precies over het witte deel heensluit. Toch weer wat extra bescherming tegen de brandstof nietwaar ?
Hier met de genoemde afdekkap erover, je ziet het praktisch niet
De volgende stappen worden:
- gaatjes boren & scharnieren borgen met sate-prikkers
- snoeren in vleugel trekken voor de servo's
- snoeren aan servo's solderen
- servo's monteren
- links & pushrods monteren
- verder afwerken romp
Wordt vervolgd.
EDIT: ik ben eigenlijk wel benieuwd of iemand zo'n ding wel eens is tegengekomen of misschien wel zelf in het bezit heeft gehad ?
Grtz,
Menno
op mijn hobby zolder staat een nieuwe ARF, die destijds met een partij modelvliegspul is meegekomen.
Het is een (redelijk onbekende) Hobby Lobby Skylark:

Specification:
Wing span: 1480mm
Fuselage Length: 1400 mm
Wing Area: 37.8 sp. Dm
Flying Weight: 2600 g
Engine: 2 Stroke 46-52 cu in
Channel Radio: 5 PCS standard servos
Zo nu en dan is er het een en ander uit verschillende dozen tevoorschijn gekomen, zodat ik nu het idee heb dat ik in ieder geval alle onderdelen heb gevonden.
Alleen de cockpitkap ontbreekt nog, maar die zal hopenlijk ook nog wel te voorschijn komen.

Ik wil deze kist klaarhebben voor aanvang van het seizoen 2010, moet wel lukken, is immers een ARF

Hier een paar fotootjes van de mobiel van vliegmaatje Dennis, toen alles nog bij de vorige eigenaar lag.
Romp met motor, zonder motorkap:

Vleugel:

Hier zie je de romp (inmiddels bij mij op zolder) rechtop staan tussen de andere zooi, midden op de foto. Goed te zien dat het een hoge smalle romp betreft, een beetje ala F3A:

Dit toestel heeft een spanwijdte van 1480 mm en is geheel houtbouw. Het toestel is geschikt voor .40 - .46 motoren, er staat nu een nieuwe MVVS op, ik kan alleen niet zien welke inhoud deze heeft.
Op het web is er niet zoveel te vinden over deze kist, na lang zoeken ben ik er achter gekomen dat deze kist enige tijd is verkocht door het Amerikaanse Hobby Lobby.
De kwaliteit van de ARF kit is zonder meer goed te noemen. Het toestel is mooi licht maar toch sterk gebouwd en de bijgeleverde hardware is van goede kwaliteit.
Hier de vleugel, gezien vanaf de bovenzijde. Aan zowel boven- als onderzijde is er een strook folie verwijderd en is er een strook glasvezel over gezet met epoxy.

Was nog ff pielen, er zaten touwtjes in de servogaten om de servo-verlengsnoeren erdoor te kunnen trekken. Eentje ervan was niet te vinden :evil: Na lang pielen met een pincet in een natuurlijk veel te klein gaatje, kwam dat touweindje alsnog te voorschijn

Hier nog een paar plaatjes zoals ie uiteindelijk moet worden:



De twee servo's voor het hoogteroer komen achter in de staart en worden voorzien van een korte pushrod.
Het richtingsroer wordt pull-pull aangestuurd.
Elke aileron krijgt ook een eigen servo. Dit worden allen Hitec servo's, want daarvan heb ik nog een voorraadje liggen

Ik heb de vleugel van de Skylark er maar eens bijgepakt.
Nadat ik de scharniertjes heb opgezocht, heb ik deze opgeruwd met een grof schuurpapiertje. Deze heb ik met speciale Hinge glue van Great Planes gelijmd, waarna ik de aileron er aan heb gehangen.

Om te zorgen dat de aileron goed op de scharnieren blijft tijdens het drogen, heb ik deze gefixeerd met klemmen en tape. Op deze manier ben ik er zeker van dat de aileron mooi recht aansluit op de vleugel en de achterlijst.
Als een en ander droog en uitgehard is, worden de scharnieren geborgd door er gaatjes in te boren en sate-prikkers er in te lijmen.
Even de laatste stand van zaken melden, vanmorgen heb ik weer een kleinigheid gedaan

De scharnieren voor de 2e aileron en de aileron zelf zijn inmiddels ook gemonteerd. Als de lijm uitgehard is boor ik er gaatjes door en borg ik de scharnieren met een sate-prikker.
De vorige eigenaar had reeds aan boven- en onderzijde een glasmatje aangebracht. Wat minder handig is, hij heeft de originele folie eigenlijk iets te ver weggesneden


Helaas is de ruimte voor de servo zo ingericht dat deze rechtop geplaatst moet worden. Op de foto is net te zien dat deze ruimte niet diep genoeg is, waardoor de servo een behoorlijk stukje buiten de vleugel steekt. Ik snap ook niet zo goed waarom ze de inbouwruimte niet hebben voorbereid op een liggende servo ...
Toch laat ik het zo en monteer de servo rechtop, er lopen namelijk aan weerszijde twee ribben langsop waar de servo strak tussenpast. Zonder om te gaan breken en stevigheid te verliezen ...

Een strook witte oracover op maat gesneden en over het geglaste deel gefolied. Deze folie heb ik getailleerd uitgesneden, omdat de afdekkap die erover gaat dan precies over het witte deel heensluit. Toch weer wat extra bescherming tegen de brandstof nietwaar ?

Hier met de genoemde afdekkap erover, je ziet het praktisch niet


De volgende stappen worden:
- gaatjes boren & scharnieren borgen met sate-prikkers
- snoeren in vleugel trekken voor de servo's
- snoeren aan servo's solderen
- servo's monteren
- links & pushrods monteren
- verder afwerken romp
Wordt vervolgd.
EDIT: ik ben eigenlijk wel benieuwd of iemand zo'n ding wel eens is tegengekomen of misschien wel zelf in het bezit heeft gehad ?
Grtz,
Menno
Laatst bewerkt: