Afbraak en opbouw HF408 Elke

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Marion van der Berg, 3 okt 2018.

  1. Marion van der Berg

    Marion van der Berg

    Lid geworden:
    14 feb 2018
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Boornbergum
    Naast t vertalen van de bouwinstructies ook bezig met berekenen van t rc gedeelte.
    Mijn motto is; liever ballast (lood) toevoegen dan rc materiaal eruit moeten halen omdat de gewichtsverdeling niet correct is.
    Toen ik in Gorinchem was riep ik dat ik de romp van binnenuit wou verstevigen met carbon.
    Stiekem roep ik dat nog (gewicht en sterkte van carbon vind ik toch fantastisch als ik heel eerlijk ben).
    Toch wil ik voorkomen dat ik 'blind-staar'. Daarom bij deze mijn vraag; wat gebruiken jullie om een romp te verstevigen? Met in acht neming dat de romp een respectabele (oftewel; poreuze) leeftijd heeft.
    Het dek is eraf, de romp nagenoeg kaal van binnen; er kan opgebouwd worden
     
  2. arthur 1

    arthur 1

    Lid geworden:
    25 jun 2010
    Berichten:
    101
    Locatie:
    temse belgie
    Marion.
    ik heb een bugsier 3 en heb er alles uit gehaald en dan binnen bekleed met een matje met polyester.
    de romp is terug stevig.
    Mvg.
    Arthur
     
    Marion van der Berg vindt dit leuk.
  3. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Vorig jaar ook een herstelling gedaan van een oud Yacht, na het slopen van het dek en de binnen bouw heb ik de binnen zijde lichtjes geschuurd en goed ontvet.
    Daarna epoxy met keperdoek 80 gr er in , de kiel en boeg 2 laagjes extra gegeven en daarna alles terug opgebouwd.
    Dit vaar-seisoen een aanvaring met drijfhout gehad, schroeven naar de haaien, roer een beetje krom, maar aan de romp is iets te zien.
    vgr Marc
     
    Marion van der Berg vindt dit leuk.
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Marion: Glasvezeldoek met polyester. Glasvezel met epoxy kan ook, maar voor beiden geldt:
    Zorg voor goede beschermingsmiddelen. Wegwerphandschoenen zijn must.
    En hou je exact aan de verhouding harder / hars.
    En: verwerken bij kamertemperatuur.
    Buiten begint het nu te koud te worden, of je moet midden op de dag in de zon werken.
    Er staat genoeg op het forum over verstevigen; lees je lekker in en maak dan je keuze.
    Ik heb mijn Schnellboot (avatar hiernaast) in de boeg en op de scheiding van beide rompdelen versterkt met een matje glasvezel en epoxy.
    Redelijk warm verwerkt (22 graden) waardoor de glasvezel goed doordrenkt met de epoxy.
    Het scheepje is van spuitgietplastic (showmodel, leuk voor op de kast) en nu geschikt voor het harde leven op de vijver.
    Kleine beetjes verwerken óf heel snel werken; epoxy (en polyesteer) hardt snel uit bij kamertemperatuur.
     
    Marion van der Berg vindt dit leuk.
  5. Marion van der Berg

    Marion van der Berg

    Lid geworden:
    14 feb 2018
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Boornbergum
    Het is op t forum even wat stil geweest. Op de tafel een stuk minder!! Toen even een weekje wel stil. Uiteraard daarna weer verder met mn gevloek...
    Hobby is ontspannend zeggen ze..?
    Nou niet voor iemand die het niet voor elkaar krijgt om die verhipte bok in elkaar te zetten.. Laat ik t daar maar bij houden, soms is de korte versie het meest sociaal verantwoord.

    Het ging dus niet zoals ik wou, had bedacht, berekend en uitgetekend.
    Oorzaak; onkunde met n decoupeerzaag en n figuurzaag. En dat ging om wel te verstaan; de gleuf waar de kiel in valt.

    Maar goed, na diverse andere ideeen te hebben bedacht, andere bokvormen getest etc toch over een andere boeg.
    Deze boeg bracht mij terug naar mn kindertijd.
    Kliederen met klei!

    Einde van de avond; pijn in mn handen van t kneden (hoe hield ik dat vroeger vol???) En een eerste staander kan gaan drogen.

    Gaat t werken? Geen idee, nooit geschoten is altijd mis!

    De houten bok moet ik alsnog aan gaan werken ivm transportbak die er later omheen komt.
    De bok waarop ik de Elke thuis wou hebben staan, mocht een andere look hebben. Een tikkeltje grover zeg maar.
    In mijn frustratie liep ik tegen klei aan. Dit bracht na heel wat zoeken op zelfdrogende klei die, wanneer opgedroogd is, een steen look a like is.
    Uiteraard (wanneer t in 1 keer goed zou gaan, zou t ook saai worden natuurlijk), wou die klei niet zacht worden door middel van kneden. Voor mijn idee is er een flinke lading water voor nodig geweest om dit elastisch te krijgen. Met de hand gekneed en gevormd. In mn fanatieke crea bea momenten compleet de boetseergereedschapjes over het hoofd gezien.
    Nu is het meest spannende moment aan de beurt; drogen.
    Met n droogtijd van tussen de 24 en 48 uur én mijn sloot water.......

    We gaan zien waar t schip strand 20181211_202405.jpeg 20181211_213959.jpeg
     
    Herm, Bert V en MarcT vinden dit leuk.
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Marion, Kleiplaten gebruiken als mal op een stuk multiplex uitzagen met figuurzaag en de stukken multiplex met elkaar verbinden met een paar stukken rondhout, die je door een paar gaten in het multiplex steekt. Vast lijmen met houtlijm en daarna vernissen. Met als resultaat een mooie en sterke houten bok. Gr. Klaas.
     
  7. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Marion,
    Ondertussen al weer een aantal dinsdagavonden verder, was ik benieuwd hoe het met de vorderingen aan de oude dame (het scheepje dus :D) gaat.
    Niet snel naar ik begrijp, maar nog steeds wel met plezier hoop ik.
    Gr. Bert
     
  8. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Giessenburg
    Voor het overnemen van de rompvorm om een bok te maken gebruikte ik dit hulpstuk.
    Ik weet alleen niet meer waar ik het vandaan heb.
    Veel succes met de opbouw.
    [​IMG]
     
  9. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.229
    Locatie:
    Hoofddorp
    Dit heet een profielmal en is te koop in iedere bouwmarkt.
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina