afgietsel maken mbv. epoxy en microballoons

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door jan brilman, 21 mei 2018.

  1. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    9.254
    Locatie:
    groningen
    Weet iemand een site waar goed uitgelegd wordt hoe je dat doet?

    Ik wil een negatief maken van een klein ding (zie het Strega-draadje in het vliegende schaalmodellen forum); dit leek me een geschikte methode . . .

    Dank.


    jan.
     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.129
    Locatie:
    Velserbroek
    je zou ook modelleer-gips kunnen overwegen, dat levert ook een mooi glad eind resultaat op.
     
  3. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    9.254
    Locatie:
    groningen
    Ik kan ook de inhoud van het stukje scharnier uitrekenen (hoeveel mm3), en dat afzetten tegen de oppervlakte van het gat in het rolroer.

    Dan weet ik tot hoever ik dat kan laten vollopen met lijm. :)

    En dan de kist zo ophangen dat de lijm niet richting het scharnier loopt. :thumbsup:

    Vind het nog niet zo'n gek idee.


    jan.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    7.351
    Locatie:
    Uithoorn
    Ik heb even gekeken wat de bedoeling is, je wilt het scharnier weer in het roer verlijmen.
    De simpelste methode is om de dikte van het scharnier te meten (ik gok 1.5 mm) en dan daar een profiel (messing of kunststof) te zoeken waar je het scharnier in kan schuiven.
    Dat profiel verlijm je in de vleugel en als het vastzit schuif je het scharnier erin en borgt het met 2 pennetjes of schroefjes.

    Ik hoop dat je onderstaande tekening begrijpt.
    Je kan zoals de bovenste doen, met een U-profiel.
    Of met een buisprofiel, zoals de onderste.

    profiel.jpg
     
  5. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    9.254
    Locatie:
    groningen
    Ja, ik snap wat je bedoelt.

    Op zich een goed idee. :)

    Maar dat wordt ook wel een lastig verhaal: zo groot is dat aileron niet!

    Het scharnierstuk loopt taps toe, en ik kan het wel borgen met pennetjes, maar dan zit er nog wel speling op, ben ik bang . . .


    Ik heb gisteren even zitten meten en rekenen: volume van het scharnier-deel (even uit het hoofd): plm. 20 x 9 x 1,5 = 270 mm3.

    Aftrek van de gaatjes: plm. 10 mm3.

    Oppervlak van het gat in de ailerons: plm. 21 x 4 = 84 mm.

    Dus het gat in de aileron moet tot 260/84 = 3,1 mm tot onder de rand gevuld worden.

    Laten we voor de zekerheid zeggen: 4 mm.

    Dan kan het haast niet fout gaan. ( :confused: )


    jan.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    7.351
    Locatie:
    Uithoorn
    Probleem van afgieten is dat je het scharnier niet kan lossen.
    De vorm is niet lossend omdat de lange zijden van het scharnier niet taps lopen.
    Lossingwas werkt al niet, dat moet je er echt in 5 a 10 lagen opzetten.
    PVA zou normaal gesproken gaan, als de vorm lossend zou zijn.
    Het enige dat ik kan bedenken dat redelijk veilig is is het scharnier invetten met vaseline, in een laagje huishoudfolie wikkelen en dat dan inlamineren.
    Na uitharding kan je dan het scharnier uit de huishoudfolie trekken en daarna, met wat moeite en geduld, de huishoudfolie uit het laminaat friemelen.
    Dat is de enige zekere methode die ik kan bedenken om te zorgen dat alles lost.

    GJ
     
  7. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    9.254
    Locatie:
    groningen
    Wat ik in de vorige post eigenlijk probeerde aan te geven, is dat ik 'm toch maar gewoon ga inlijmen . . .


    jan.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    7.351
    Locatie:
    Uithoorn
    Sorry,, ik ben niet helemaal helder, vannacht niet geslapen.
    Ik zou voor het inlijmen even een soort steuntjes maken van balsa waar het scharnier mooi in het midden in kan schuiven.
    Dat in de vleugel verlijmen en dan afvullen met epoxy, verdikkingsmiddel en microballoons.
    Het makkelijkst is om dat in een puntzak te stoppen, topje eraf knippen en dan in de vleugel te spuiten (a la slagroomspuit).
    Puntzakken hebben ze bij Jamin, Etos.. overal waar ze drop en snoep los verkopen.

    GJ
     
  9. Niek

    Niek Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.753
    Locatie:
    Almere
    Jan, wanneer ga je dit ding gewoon 3D uitprinten.. Dan was ie allang versleten van t vliegen!.
     
  10. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    9.254
    Locatie:
    groningen
    Laatste loodsjes . . .

    Ik wil dit gewoon niet verkloten. :)


    Is inderdaad ook nog een idee.

    Het denken gaat door! :thumbsup:


    jan.
     

Deel Deze Pagina