Afronden boeg artesania Latin dohw

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Harry60, 22 nov 2018.

  1. Harry60

    Harry60

    Lid geworden:
    21 nov 2018
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Breda
    Ik ben begonnen sinds lange tijd aan een statisch model hout.
    Mooi spul allemaal, echter ik loop al meteen vast bij de beschrijving.
    De beplanting aan de buitenzijde is nu aan de beurt, ik twijfel hoeveel ik van de boeg en kiel moet afhalen voordat ik met de beplanking begin.
    Wellicht kunnen de ervaren bouwers mij een
    .Tip geven.
     
  2. Kreeft

    Kreeft

    Lid geworden:
    4 dec 2007
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Hasselt ( B )
    Beste, als je een paar foto's plaatst, dan is je probleem beter te begrijpen door iemand anders. Zoals je nu je probleem naar voor brengt zal je niet veel antwoorden krijgen. We zien het probleem niet. Misschien figuurlijk, maar zeker letterlijk.
    Groetjes, Jos
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Harry, Dit al eens gelezen? En er moet nog wel meer te vinden zijn op het internet. Gr. Klaas.
    https://modelbrouwers.nl/media/docs/modelbrouwers_how-to_beplanken_scheepsromp.pdf

    Als ik de bouwbeschrijving bestudeer zie ik dat alleen de achtersteven moet worden aangeschuind. Voor en onder moet er een keep overblijven waar later de kiel tussen past.
    Daarna wordt er pas een tweede huid op gelijmd. Dus even kijken hoe dik de kiel is en hoe breed de keep dan moet worden waar deze in past. De achtersteven valt niet in een keep, maar wordt tegen de valse kiel en de huid gelijmd. hieronder nogmaals de tekst uit de bouwbeschrijving.

    Let bijzonder op de spits van de valse kiel aan de achtersteven, die ongeveer 1,5 mm dik moet blijven. Met de latten van lichtkleurig lindehout van 1,5 x 5 mm 22 vormt u de eerste huid van de scheepsromp. Aanbevolen is om de latten aan een van de uiteinden met water te bevochtigen en ze met een strijkijzer warm te maken zodat ze over de boeg van het schip kunnen geplooid worden. Een alternatieve oplossing is het gebruik van het werktuig van ArtesanĂ­a Latina voor het plooien van de latten. Gebruik witte lijm om de latten te lijmen en om ze vast te zetten, plaatsen we spelden over de lengte van elke spant. Gebruik geen spijkers noch nagels in de eerste twee latten want u loopt het risico van een of andere spant te breken. Voor de overige latten mag u spijkers 17 gebruiken.

    Nadat u de scheepsromp volledig heeft bedekt met de eerste huid met latten 22 kunt u beginnen met schuren en polijsten met een fijn schuurpapier en dit over de gehele oppervlakte, totdat ze vlak en compact wordt. Plaats en lijm achtereenvolgens de voorsteven 23 en de kiel 24 in de binnenkant van de gleuf. Voor de achtersteven 25 is het niet noodzakelijk deze gleuf te maken. De achtersteven wordt op de gangen van de eerste huid gelijmd.
     
    Laatst bewerkt: 23 nov 2018

Deel Deze Pagina