Afschermen antenne?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door jan brilman, 1 jul 2003.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.437
    Locatie:
    groningen
    Leden!


    In de gebruiksaanwijzing voor mijn (ondertussen naar ik aanneem bekende 8) ) KTW staat:

    Sollten sich durch das Drehstromfeld in der Kabelverbindung zwischen Regler und Motor Funkstörungen ergeben, können Sie dieses dreiphasige Kabel mit einer Abschirmummantelung versehen, die eventuell auch noch auf Masse gelegt werden kann.

    Lijkt me een strak plan (Wir gehen auf Nummer sicher!!!)

    Maar, hoe doe ik dat? :roll:

    In aluminiumfolie wikkelen? Of zeg ik nu maar wat? :?

    Ik gebruik een Lehner brushless motor op 16 cellen, een Jeti regelaar (als ik me niet vergis), met een Robbe R-148 DP Doppelsuperhet-PCM ontvanger.

    Dank.

    jan brilman.
     
  2. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    stoort ie ? als ie niet stoort, niks aan doen.
    stoort ie wel?
    idd is inwikkelen in folie dan een optie, wel goed opletten dat je geen sluiting veroorzaakt met de folie.
    hang een kant van de folie aan massa.
    is de 148 trouwens geen pcm ontvanger? ik heb zelf de 149.
     
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.437
    Locatie:
    groningen
    Gerard!


    Voorlopig stoort er niets, zaakje (KTW) moet nog ingebouwd (vordert echter gestaag 8) ).

    Ontvanger: ik doe dit allemaal op m'n werk (sssssssst!!!) :oops: , zal thuis eens kijken naar type-nummer.

    (Ik begrijp nu waarom allerlei lieden onder nep-namen inschrijven :? . . .)

    Maar waarom denk je dat het GEEN PCM-ontvanger is? :roll:

    Of bedoel je: Het IS toch een PCM-ontvanger, waarom dan nog afschermen? :lol:

    Overigens: ik wikkel hem liever nu in, dan dat ik de brokstukken moet uitgraven en denk: had ik #$@%$#@*%@!! ( :evil: :cry: ) die kabels maar afgeschermd . . .

    Hoewel: na een grondige range-check, met 'volgas' lopende motor . . .

    Tenslotte: wat is in een modelvliegtuig de massa? (Je bent leek of je bent het niet :) ).

    En folie scheurt toch zo kapot . . . ? :roll:

    jan.
     
  4. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ik dacht juist dat het wel een pcm ontvanger is en verwacht ook geen storing.
    ik zou eerst proberen en dan evt ALS ie mocht storen later folie erom wikkellen, of het moet erg moeilijk zijn de motor en regelaar te demonteren straks.
    op een modelvliegtuig is de massa de romp. gewoon een parkertje ergens in de balsa draaien en er het folietje onderdoen.

    GEINTJE.
    je kan de folie aan de - pool van je regelaar verbinden.
    gewoon de folie er strak omheen draaien en dan goed aftapen, dan blijft het mooi zitten.
    benzine vliegers doen dit meestal ook om de bougieleiding om storen tegen te gaan.

    nogmaal, IKZELF zou eerst proberen en dan pas zoiets doen.
    de kans dat het niet stoort is groot.
    ik heb zelf alleen nog maar storing gehad met conventionele borstelmotoren (vonken van de borstels op de collector?) en niks met brushless systemen.

    grtz
    gerard.
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De draden één of twee keer twisten.
     
  6. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    kan je de draden niet door een oude coax kabel mantel trekken? (geen idee of dat kan hoor, is mschn zelfs te zwaar)
     
  7. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.437
    Locatie:
    groningen
    Ron!

    Graag exegese.

    Welke draden? Van de regelaar naar de motor?

    Die zijn tamelijk dik . . . :roll:

    Eén 'twist' wil zeggen dat de bundel 360graad in de rondte gaat?
    Hoe voorkom je dat 'ie niet gelijk weer terugdraait? :roll:
    Krimpkous?

    Of kun je ze ook vlechten zoals je vroeger met drie touwtjes deed? :wink:

    jan.
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.332
    Locatie:
    Woerden
    Jan,

    Afschermen is een middel om mogelijke storingen tegen te gaan. Als je op nummer zeker wilt gaan dan zou ik het dus doen!
    Als je de kables wilt afschermen kan je daar folie voor gebruiken maar ook zoals Joost aangeeft de afscherming van een oude coax kabel. De aarde waaraan je die afscherming moet aansluiten is meestal de min (-) van de accu. Hoewel het misschien vreemd klinkt werkt het net zo goed als je het aan de plus (+) aansluit. Je kan bijvoorbeeld een oud servosnoertje nemen waar je alleen de zwarte (soms bruine) draad aan laat zitten die je aan de afscheming soldeerd of lijmt (bij folie). De stekker kan je dan in een niet gebruikt kanaal steken van je ontvanger.


    Helaas wordt er ook hier weer verkondigt dat een PCM ontvanger geen last zou hebben van storingen. Mensen dat is niet waar!!!!!!!!!
    In een PCM ontvanger zit een microprocessor die stoorsignalen detecteerd en zorgt dat ze niet bij de servo's komen. Als er dus storingen binnenkomen stuurt de processor de laatst ontvangen goede gegevems door naar de servo's en luistert NIET naar de signalen die binnenkomen. Je zender ontvangt hij dan dus ook niet!!!!!! Je kan niet sturen en je model blijft in de situatie zoals die was toen de storing begon. Als dat net een duikvlucht is.........
    Houden de storingen op dan gaat de processor weer aan het werk met de goede signalen die hij dan weer binnen krijgt en kan je weer sturen.
    Bij veel ontvangers schakelt de processor naar de fail-safe als de storingen langer aanhouden dan 2 seconden. Als je die kan instellen en ingetseld hebt kan je zorgen dat je model min of meer gecontroleerd naar beneden komt als je langdurige storing hebt. Helaas is dit meestal niet ideaal maar het kan ernstige ongelukken voorkomen. Helaas kan een niet goed ingestelde fail-safe juist weer ongelukken veroorzaken zoals een jaar (of 2?) geleden nog in Engeland is gebeurt.
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ook die van accu naar regelaar zou je kunnen proberen indien nodig.
    .Helaas pindakaas.
    Twisten moet ervoor zorgen dat de kabels dicht tegen elkaar aanliggen en niet door de romp 'zwerven'. Het oppervlak tussen de kabels moet klein zijn. 180graden zal ook het gewenste effect geven.
     

Deel Deze Pagina