Afstelhulp

Discussie in 'Multicopters' gestart door kelte, 13 mei 2017.

  1. kelte

    kelte

    Lid geworden:
    24 okt 2013
    Berichten:
    641
    Locatie:
    Buitenpost, Friesland
    Ik heb hulp nodig bij het afstellen van mijn quadcopter.
    Ik heb heel wat filmpjes gekeken en heel wat doorgelezen maar ik snap het gewoon niet of het lukt me niet.
    Ik gebruik betaflight.

    Wanneer ik de motoren start en van de grond ga, blijft de quadcopter telkens maar naar voren en naar achter afdwalen. Wanneer ik de accu een paar milimeter verplaatst kan het zo zijn dat hij de andere kant op afdwaalt.
    Welke instelling moet ik hier nou voor hebben?

    Verder schommelt de quadcopter een beetje.

    Misschien dat iemand stap voor stap een handleiding heeft hoe je hem moet afstellen. Eerst roll of eerst pitch en wanneer de yaw enzovoort

    Setup:
    DQuad Inimini H
    Naze32 Rev6
    Favourite 20A OPTO Little Bee 2-4S LIPO esc's
    Cobra 2205/2300kv motor

    Instellingen van de PID ziet er nu als volgt uit:
    Naamloos.png
     
  2. dutchcommando

    dutchcommando

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    Soest
    vlak boven de grond zit je op een luchtbel als het ware, gemaakt door de lucht die de props naar beneden blazen. (propwash) dit is heel normaal, je moet gewoon snel opstijgen boven ongeveer een meter om uit de propwash te komen.
     
  3. kelte

    kelte

    Lid geworden:
    24 okt 2013
    Berichten:
    641
    Locatie:
    Buitenpost, Friesland
    Ja dat had ik inderdaad al een beetje gezien. Heb nog niet de tijd gehad om ergens heen te gaan (en het waait wel hard) + de tuin is niet zo groot :)

    Ik had wel nog steeds door dat als ik boven die meter zat dat hij nog een beetje wiebelde.

    En hij bleef nog steeds niet mooi op 1 punt staan (veel afdwalingen)

    Kan iemand me misschien duidelijk vertellen waar de roll PID, de Pitch PID en de Yaw PID voor staan en wanneer je welke gebruikt bij het afstellen.
    Zien door de bomen het bos niet meer en kan maar niet onthouden wanneer je wat gebruikt.

    Dank
     
  4. RoadRunnerRik

    RoadRunnerRik

    Lid geworden:
    23 mei 2016
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Prof Utrecht
    Bij m'n naze32 bordjes (zonder GPS) dwaalde hij ook langzaam af, afhankelijk hoe de wind stond. Nu met Naza V2 en GPS! hangt dat ding als een blok in de lucht en corrigeert hij zichzelf aan de hand van GPS.
     
  5. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    Een multicopter zonder GPS blijft niet netjes op zijn plek hangen ( als dat de verwachting was ). Je moet altijd input geven om je quad te corrigeren en met pid instellingen ga je daar niets aan veranderen.

    Als je betaflight gebruikt is het zelfs raadzaam om absoluut niks met de pids te doen want op default vliegen de meeste quads al prima. Je vliegt wel in angle mode neem ik aan ?

    Als je toch met pids wil gaan stoeien ( nogmaals is absoluut niet nodig met Betaflight !! )

    https://oscarliang.com/quadcopter-pid-explained-tuning/

    https://github.com/betaflight/betaflight/wiki/PID-Tuning-Guide


     
  6. kelte

    kelte

    Lid geworden:
    24 okt 2013
    Berichten:
    641
    Locatie:
    Buitenpost, Friesland
    Oke, duidelijk. Bedankt.
     
  7. kelte

    kelte

    Lid geworden:
    24 okt 2013
    Berichten:
    641
    Locatie:
    Buitenpost, Friesland
    Ik zie nu waarschijnlijk al waardoor hij telkens wat afdwaalde.
    De Pitch-as van mijn zender valt niet precies in het midden terug

    Als ik naar voren stuur is hij iets meer dan de helft en naar achter eronder.
    Iemand een idee hoe ik het oplos? Trim op mijn zender los het probleem niet op.
     
  8. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Je kan in Betaflight een beetje "deadband" instellen. Dan vertel je de flight controller om een beetje marge rond het midden van 1500 te nemen, en binnen die marge nog steeds op te vatten als dat de stick neutraal staat. Kies je die waarde te hoog, dan zal de quad pas reageren als de stick ver uit het midden staat, wat ook weer niet wenselijk is. Een waarde van bijvoorbeeld 4 is over het algemeen niet merkbaar, maar zorgt ervoor dat als de stick de ene keer 1502 geeft, een andere keer 1499 bij neutraal, de flight controller nog steeds de stick als neutraal zal beschouwen.

    Wat zijn de waardes die je ziet op de receiver tab in Betaflight app, als je de sticks beweegt, en neutraal zet?
     
  9. kelte

    kelte

    Lid geworden:
    24 okt 2013
    Berichten:
    641
    Locatie:
    Buitenpost, Friesland
    Tussen de 1430 en 1530. Een groot gat dus.
     
  10. kelte

    kelte

    Lid geworden:
    24 okt 2013
    Berichten:
    641
    Locatie:
    Buitenpost, Friesland
    Het afstellen lukt al aardig. Het gat tussen waardes is nu rond de 30. Heb via het forum een GPS module gekocht dus we gaan zien hoe stabiel we hem krijgen.

    Ik zit nu alleen nog met 1 probleem. En dat is het hele onstabiele gedrag bij horizonmode. In de normale mode merk ik nog wat kleine schokjes, maar dit is niet te overzien:


    Wat is hier aan te doen aangezien aangezien ik niet aan de normale pid-instellingen moest komen.

    Wat ik er nog bij moet vermelden is dat dit op elke hoogte is. Dus niet alleen zo dicht bij de grond als hier in het filmpje
     
  11. dutchcommando

    dutchcommando

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    Soest
    dat is overcompensatie door verkeerde pid instellingen..
    de normale pid instellingen zou je dus wel aan moeten komen..;)
     
  12. kelte

    kelte

    Lid geworden:
    24 okt 2013
    Berichten:
    641
    Locatie:
    Buitenpost, Friesland
    Oke, maar dit zijn wel de standaard instellingen. Hier heb ik niks aan veranderd. Kunt u me dan op weg helpen hoe ik dit kan verhelpen?
     
  13. dutchcommando

    dutchcommando

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    Soest
    zie de bovenstaande linkjes..

    zelf gooi ik eerst de P omhoog totdat hij snel gaat oscilleren als ik snel an de sticks trek, dan een tikje terug zodat de oscillaties weg zijn. dan de D omhoog totdat hij schud/wiebelt als ik hem van hoogte recht naar beneden laat komen. dat dan weer terug stellen totdat het net weg is. I doe ik meestal niet veel mee tenzij de oscillatie terug komt tijdens de vlucht naar beneden terwijl ik de D terug heb gesteld.
     
  14. kelte

    kelte

    Lid geworden:
    24 okt 2013
    Berichten:
    641
    Locatie:
    Buitenpost, Friesland
    Oke. En doe je dan de PIDS van de roll en pitch tegelijk of 1 voor 1?
     
  15. dutchcommando

    dutchcommando

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    Soest
  16. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    Als dit betaflight is met default pids dan kan ik me niet voorstellen dat die wiebel door verkeerde pid settings komt.
     
  17. kelte

    kelte

    Lid geworden:
    24 okt 2013
    Berichten:
    641
    Locatie:
    Buitenpost, Friesland
    Het is toch echt zo. Alles op default. Horzionmode ingesteld op een schakelaar. In acro mode vliegt hij aardig goed. Maar op horzion ben je hem kwijt
     
  18. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    Vreemd, op geen enkele van mijn quads ( en dat zijn er aardig wat :) ) heb ik problemen met de deafult betaflight pids, ook niet in HZ mode.

    Op welke looptime frequentie draait je de Naze32 ?
     
  19. kelte

    kelte

    Lid geworden:
    24 okt 2013
    Berichten:
    641
    Locatie:
    Buitenpost, Friesland
    Is dat hetzelfde als de cycletime? Die is rond de 1000
     
  20. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    Yeps, ok dus standaard, dat zou het dan ook niet kunnen veroorzaken.
     

Deel Deze Pagina