afterrun / luchtfilter olie

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door phreak, 3 mrt 2006.

  1. phreak

    phreak Guest

    Klopt het dat je afterrun olie ook als luchtfilter oliekan gebruiken?
     
  2. WishMaster

    WishMaster

    Lid geworden:
    7 dec 2005
    Berichten:
    160
    Locatie:
    Purmerend
    mij is verteld van wel, in een RC shop en zelf gebruik ik het er "ook" voor.
    Ik kan alleen niets vertellen over evt. verschillen..
     
  3. rcfanaat

    rcfanaat

    Lid geworden:
    19 nov 2005
    Berichten:
    197
    Locatie:
    den haag
    ik zou het niet doen. affterun oil is niet dik genoeg. luchtfilter olie is dikker. dat houd alles tegen.
     
  4. r-s racer

    r-s racer

    Lid geworden:
    13 okt 2005
    Berichten:
    1.100
    Locatie:
    amersfoort
    volgens mij is het gewoon bijna hetzelfde, maar in meeste gevallen is after run olie duurder, dus waarom zou je het dan als luchtfilter olie gebruiken....

    gr. roman

    P.S. gebuik het niet andersom(luchtfilterolie als afterrun:p)
     
  5. Mari

    Mari

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Oss
    Het heeft NIETS met de dikte van de olie te maken... De afterrun olie is bedoeld om de boel te smeren en er voor te zorgen dat de restdelen van de brandstof geen vocht meer aantrekken en dat het zure bestanddeel van de brandstof niet langer kan invreten op de delen van je motor.

    Luchtfilterolie heeft een andere werking, die moet namelijk na opbrengen zo plakkerig mogelijk zijn, om het vuil als het ware te vangen...

    En wat betreft de prijs van de luchtfilterolie... ga eens naar een motorzaak ipv een modelbouwzaak, daar koop je voor de prijs van 2x 50ml (modelbouwzaak) een hele liter luchtfilterolie...
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Het gaat erom dat het filter vettig is zodat het alle vuil doet kleven en voldoet bijna iedere olie, afterrun is veel gebruikt want mensen hebben het toch bij hun.

    Luchtfilterolie oa. van K&N mag misschien beter werken maar uiteindelijk is de regelmaat van het filter schoonmaken (en ook hoe je dat doet) en weer vers in-oliƫn het meest belangrijkste.
     
  7. phreak

    phreak Guest

    afterrun olie kan dan wel duurder zijn maar als je er ' 2 vliegen mee kan vangen in 1 klap' kan is het me weer goedkoper..w8 ff rekenmachine erbij :lol: :wink:
     
  8. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Waarom zou je voor een grabbel een risico gaan nemen >?

    Neen gewoon de blauwe luchtfilter olie van protech, speciaal voor schuimfilters, kleeft als een beest, en werk prachtig.

    (het is er dan ook speciaal voor gemaakt, alhoewel ik me niet aan het idee kan ontrekken dat men een bus motocros luchtfilterolie overkoopt en dat herdistributeerd in kleinen potjes)
     
  9. r-s racer

    r-s racer

    Lid geworden:
    13 okt 2005
    Berichten:
    1.100
    Locatie:
    amersfoort
    alle luchtfilter olieen, op K&N na. zijn volgens mij voor schuimfilters gemaakt hoor. je kan trouwens ook de rode filter olie van tamiya kopen, schijnt iets dikker te zijn dan andere
     
  10. nitrojunkie

    nitrojunkie Guest

    ik gebruik ook de luchtfilterolie van protech, werkt echt goed en kost niet veel. zit verpakt in potjes van 50 ML. :D moet je trouwens die olie verversen om de zoveel tijd, en hoe moet dat dan? :?
     
  11. Kneiter

    Kneiter Guest

    Ik gebruik de luchtfilterolie van Twin Air die ik nog had staan uit me scootertijdperk. Wordt ook gebruikt in de motorcross dus zand hou die olie wel tegen.
     
  12. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Gewoon, uitspoelen met afwasmiddel, goed laten drogen en weer invetten..
     
  13. Kneiter

    Kneiter Guest

    Ik spuit hem helemaal vol met remmenreiniger en maak hem dan droog met een doek en pleur hem dan in de filterolie.
     
  14. Mari

    Mari

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Oss
    Of het nou van Protech komt of van Tamiya, in alle gevallen is deze duurder dan de luchtfilterolie die je kan halen bij een motorzaak...

    2 flesjes van 50 ml bij een modelbouwzaak kosten net zoveel als 1 liter bij een motorzaak... geloof dat ik in herhaling val...

    p.s. wij bigscalers gebruiken geen afterrun... daarnaast zijn onze luchtfilters ook wat groter, dus die flesjes van 50ml hebben we zo leeg.
     
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Remmenreiniger en soortgelijke middelen moet je niet gebruiken bij filters die aan een rubberen adapter gelijmd zitten. Het lost de lijm op met als gevolg dat lijm los komt en mogelijk de motor wordt ingezogen maar ook een opening voor vuil maakt.

    Onder de kraan spoelen met een beetje afwasmiddel gaat prima, let wel op dat je de waterstraal alleen op het schone gedeelte laat lopen om zo het vuil naar de juiste kant eruit te spoelen want je wilt niet dat het aan de kant van de carb komt en daar nog even blijft hangen totdat je de motor start.
     
  16. WishMaster

    WishMaster

    Lid geworden:
    7 dec 2005
    Berichten:
    160
    Locatie:
    Purmerend
    Om dus een compleet antwoord te krijgen:

    Stel een vraag en je krijgt het antwoord...

    desalniettemin zal ik dus ook maar op zoek gaan naar luchtfilterolie :)
     
  17. ajax/RC fan

    ajax/RC fan

    Lid geworden:
    5 aug 2005
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Veenendaal / Delft
    Bij de HPI handleiding en de DVD wordt voorgeschreven om eerst het luchtfilter nat te maken met brandstof (nitro). Dat laat je op de schone kant intrekken en dan kneed je goed en knijp goed het vuil eruit. Dan laten drogen, en daarna insmeren met luchtfilter olie en ook die weer goed wringen en kneden. Is dit ook een goede manier om je luchtfilter schoon te maken. Ik vraag me vooral af of dat brandstof wel goed werkt. Weet iemand dit?
    Alvast bedankt
    Groeten Ajax/RC fan
     
  18. kyoshodriver-->Bartje

    kyoshodriver-->Bartje

    Lid geworden:
    10 dec 2004
    Berichten:
    1.123
    Locatie:
    Badhoevedorp
    Met brandstof kun je heel goed dingen schoonmaken, dus waarschnijlijk ook je luchtfilter wel. Alleen zal je behoorlijk wat moeten gebruiken om hem schoon te krijgen... Daarom kun je hem beter uitspoelen met warm water en afwasmiddel...

    Tegenwoordig kook ik mijn luchtfilters schoon, werkt naar mijn idee beter dan uitspoelen. Pannetje met water en een vaatwastablet erin, en vervolgens een halfuurtje laten koken. Daarna wel even kort spoelen dat het vieze water er niet in opdroogt...

    Greetz.

    Bartje
     
  19. nitrojunkie

    nitrojunkie Guest

    weet iemand trouwens ook hoe duur een ORIGINEEL K&N luchtfilter is? ik wil niet zo`n neppe, die zijn van veel mindere kwaliteit :)
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    K&N filter is weggegooid geld, gebruik gewoon een goede foamfilter zoals die van R&B
     

Deel Deze Pagina