Nu zie ik de term afterrun hier wel eens opduiken. Ook heb ik mensen gehoord die het wel en niet doen. Maar kan nergens vinden wat het precies is en hoe je het moet toepassen.
Het is een olie die de motor moet beschermen wanneer deze gedurende een lange tijd niet loopt. Het is tegen corrosie en houd de motor altijd goed gesmeerd. Als je veel rijdt is het naar mijn mening niet een vereiste, als je eens in de paar maanden rijdt is het misschien wel verstandig. Als je je spullen in een vochtige ruimte bewaard zou ik het zeker gebruiken, maar als het altijd binnen staat.... Groeten, Thomas
Gewoon altijd gebruiken, voor het geld hoef je het niet te laten. Dus na iedere run (after run) Wat doet het : - Het neutraliseert de zuren die vrijkomen bij verbranding van nitomethaan. - Vormt bescherming tegen water (nitro is wateraantrekkend). - Houd je waardevolle mototje ooknog een gesmeerd. Een paar druppen rechtstreeks in het pluggat,e n een paar in de carb, en even ronddraaien. Gebruik liever te veel dan te weinig! Nadee:l, het starten gaat wat lasig als je er te kwistig mee bent geweest.
Ik ben het zelf een keer vergeten toen ik had gereden (het was toen ook nog eens vochtig buiten) maar de volgende dag zat dus mooi het blokje en de carburateur vast. Ik heb de boel gelukkig met een hoop WD40 en een beetje kracht zetten los kunnen krijgen maar het blokje loop sindsdien wel een stuk minder hard :cry: Gewoon na IEDERE run gebruiken dus. Het is alleen ff een kwestie van gloeiplug eruit en er een stuk of 8 druppels ingooien en dan een paar keer aan de trekstarter trekken. Het bespaart je echt veel narigheid. Greetz
Ik gebruik het ook altijd nadat ik gereden heb, maar een keer was ik het vergeten, en daar kwam ik een week later achter. En toen ik aan het vliegwel draaide, was er niks mis, alleen een beetje vettig van binnen. En meteen starten. Maar goed, het beste is toch om het iedere keer te gebruiken nadat je gereden heb. En ik denk dat je zeker niet te veel moet gebruiken, telkens als ik naar mijn gevoel iets te veel erin had gedaan verzoop mijn motor omdat hij niet wou starten
Dat klopt, zeg ik ook , start wat moeilijker. Enfig, trucje, zorg dat je de wagen goed schoon hebt, draai de gloeiplug eruit, houd de auto op zijn kop,geef vol gas en ruk een 6 keer... Het overtollige zal nu weggaan, en draai de plug weer erin,klaar!
Ik gebruik het eigenlijk nooit. Mijn auto`s staan meestal wel enkele weken stil. Maar ze hebben altijd nog perfect gestart. Nog geen roest of iets dergelijks. Ik heb ze wel altijd in een zeer droge ruimte staan. Groetjes SPeedy
Het gebruik van afterrun kan nooit kwaad als voorzorgmaatregel. Inderdaad zijn er brandstoffen die niet schadelijk zijn voor motoren, dit zijn meestal brandstoffen met een (gedeeltelijk) risinus/wonderolie.
Ik gebruik brandstof van 2brothersrc, die mengen het daar zelf en ze zeiden dat er ook wonderolie bij zat, Betekend het dat deze brandstof niet schadelijk is voor me motor ?
Je kan gewoon het brandstofslangetje even dichtknijpen totdat de motor afslaat, hij slaat af doordat er geen brandstof door de carburator naar de motor komt. grt, Ron
Je brandstof slang dichtknijpen is net zoiets als je tankje leegrijden. De motor gaat dan ook even arm lopen. Het is niet zo erg hoor als er wat brandstof in de tank blijft zitten. Maar laat het er geen week of langer inzitten. Overtollig brandstof kun je er uithalen d.m.v. je tankfles. M.v.g. Mark