Agusta-Bell 204B/UH-1

Bruteforce (Marco) en ik hebben beiden een schaalromp gekocht van een UH1- A/B van Heli Artist en hebben hiervoor een draadje gestart op een ander forum maar willen dit MBF zeer zeker ook mee laten genieten van onze ervaringen en zullen dan ook deze artikelen hier plaatsen.

De eerste artikelen zijn door Marco (Bruteforce) gepost op het andere forum maar ik zal ze hier uit naam van hem plaatsen.

2x UH-1 romp van Heli Artist in Trex 500 FBL Tarot ZYX

Origineel bericht van Bruteforce:

Al een tijdje zijn Han en ik bezig met de mogelijkheid onze "altijd-mee-naar-het-veld" Trex500 heli's te voorzien
van een leuke scale-romp. Op oudjaarsdag was het dan zover, in de vergeethoek bij RCHeliparts vonden we een paar Heliartist "Huey" rompen voor onze 500's, met transportschade. Een deal was gauw gemaakt en trots togen wij met onze rompjes naar huis. Bedankt Inger!
:love
Dit verslag wordt dan ook een dubbel-verslag van de bouw van de rompen van Han en mij.

product_thumb.php

Origineel bericht van Bruteforce

Han heeft de witte uitvoering gekocht en ik de groene zoals op de foto.
Er was wel behoorlijk wat schade aan maar zoals gezegd was de prijs daar ook naar. En we blijven model"bouwers" dus een beetje huisvlijt is niet erg.
De romp had in de lengterichting klem gezeten dus de neus en staart waren gekraakt.
DSC01032_zps38cdee70.jpg

DSC01033_zpsf7d59752.jpg

DSC01036_zpsa2455bbc.jpg

DSC01037_zpse4655d7f.jpg

DSC01038_zps2414389b.jpg

Origineel bericht van Bruteforce

In eerste instantie had ik het idee dat de groene kleur helemaal niet op de echte "Olive-drab" van het US Army leek. Maar mijn model blijkt om een eerste versie UH-1A te gaan. Die waren anders groen en hadden ook een lagere rotor dan de typerende hoge masten van de latere versies. Na wat speuren vond ik de perfecte versie voor mijn heli:
788px-Bell_UH-1A_Iroquois_in_flight.jpg

Bell+Huey+UH-1A+Helicopter+aboard+the+Intrepid+Museum+in+NYC.jpg

Met wat uitrichten en kleine triplex spalkjes met 5 min epoxy hier en daar werd de romp weer in fatsoen gebracht en met 24 uurs epoxy met glasweefsel en carbonmat definitief verlijmd. De staart stond ook wat open en heeft een duidelijk dragende functie dus die kreeg extra aandacht. De neus bleek moeilijk in model te krijgen en heeft daarom een triplex spantje gekregen. Hierdoor kun je ook niet meer door de neuscompartimenten heen kijken net als bij de echte.
Daarna een afplak- en schuurkarwei en de juiste kleur verf gehaald. Deze matte kleur droogde zijdeglans op. whattf Dit is wel opmerkelijk omdat de hoogglans kleuren bij mij meestal ook zijdeglans opdrogen.
Ik heb enige vrijheid genomen in het ontwerp om de schade goed te kunnen bedekken. De groene band op de staart en schade aan de bovenkant moet nog gedaan worden op deze foto's. Zoals je ziet zijn ook de Rode-kruis stickers verdwenen want ik ben niet zo van het ziekenhuis. Deze stickers zijn ook net een stukje gedeeld op de kap en romp waardoor het er niet uitzag.
DSC01044_zpsb6c9af1e.jpg

DSC01043_zpse2a6d2d9.jpg

Toen was het tijd om, tijdens het drogen van de verf, de "knik" in de staartaandrijving te monteren op de Trex500FBL. Deze is compleet voorgemonteerd meegeleverd met de romp, en bestaat uit een langere belt en geleidingrolletjes voor de belt in de knik. Ook een stangetje en heveltje zijn bijgeleverd om de aansturing van de staart te kunnen maken. Ik heb dat heveltje wel aan de andere kant gemonteerd om de aansturing rechter te kunnen laten verlopen.
De kwaliteit daarvan is niet heel erg denderend, je moet oppassen niet alles veel te vast te willen zetten.
DSC01049_zps33986b69.jpg

DSC01050_zps153e0a10.jpg

Volgend klusje is het goed passend maken van kap en romp, want daar zit bij mij een flinke kier tussen.
DSC01035_zps90bc60e7.jpg

DSC01034_zpsa078c70a.jpg

Zoals Marco reeds heeft verwoord heb ik dus ook een schaalromp aangeschaft voor mijn Trex500 FBL. Het is de UH-1 geworden in de witte uitvoering die ook wat transportschade heeft opgelopen.
DSCN2468_zps0df3cdb8.jpg

Op de neus heeft deze romp een beschadiging opgelopen waarbij de gelcoat volledig is af geklapt en wat kleine haarscheurtjes. Ook in het staartvlak zitten er wat kleine haarscheurtjes die we gewoon gaan wegwerken.
DSCN2469_zpsbb4ebea2.jpg

Het landinggestel is reeds gemonteerd. Puntje van kritiek is dat het allemaal niet lekker past. De voorgeboorde gaatjes om het landinggestel te bevestigen aan de romp waren niet allemaal goed gepositioneerd waardoor ik sommige gaten opnieuw moest boren. Geen groot probleem maar voor zo'n gerenormeerd merk schaalrompen had ik anders verwacht.
De bodemplaat in de romp is voorzien van een stevige carbon mat waardoor de stijfheid is gewaarborgd en daarmee een stabiele basis vormt voor de plaatsing van het mechaniek.
DSCN2474_zpsbf16590e.jpg

Ook ik heb de staartaandrijving van mijn TREX500 FBL voorzien van het bijgeleverde knik mechaniek zoals Marco hieronder reeds heeft laten zien. Wat mij opviel was dat de boutjes van dit knikmechaniek van dermate slechte kwaliteit zijn dat ik deze direct heb vervangen door nieuwe M2 boutjes.
Tevens is de zwarte huls waarmee het knik mechaniek aan de originele tailboom van de TREX500 wordt bevestigd bij mij gescheurd en toen ik deze wilde vastzetten zelfs compleet afscheurde. Ik heb getracht dit met Stabilit Express te lijmen maar helaas brak dit direct weer af. Ik heb uiteindelijk met 3 tie-wraps deze toch kunnen fixeren op de tailboom. Er zit ook nog een stelschroef in de huls waarmee je deze kan fixeren tegen draaien van de tailboom. Dit moet afdoende zijn om de maiden flight mee te kunnen doen.
DSCN2475_zps47112cdc.jpg

Toen ik de stelschroef van de andere zwarte bevestigingshuls vast wilde zetten op het stukje tailboom naar boven toe onder een hoek van ongeveer 35 graden, hoorde ik ook een tik en zag tot mijn verbazing ook hier een scheur in het plastic.
Wat een belabberde kwaliteit, gewoon peperkoek. ik snap niet dat deze kwaliteit geleverd durft te worden door Heli artist. Ik ga zelf nu even kijken of ik een sterkere bevestiging kan maken. Voorlopig ga ik de hulsen gewoon omwikkelen met carbon mat gedrenkt in epoxy om totaal afscheuren te voorkomen. Ik denk dat dat voldoende sterk is. Zodra ik de foto's heb van het omwikkelen met carbon laat ik dit weer weten.
DSCN2477_zpse88123f0.jpg

Het geheel zit wel stevig vast en kan niet verdraaien.

Nu is het zaak om het kleurenschema te gaan bepalen van de heli.
Ik had mijn oog in eerste instantie laten vallen op de versie die bij de Nederlandse Koninklijke Marine in gebruik was en die ook in het Militair Luchtvaartmuseum te Soesterberg te bezichtigen is. Het nadeel is dat dit deze UH-1B niet helemaal standaard is.

800px-Agusta_Bell_204B_zps907a24f5.jpg

De uitlaat steekt niet recht naar achter bij deze versie maar vindt zijn uitgang aan de zijkant van het doghouse. Kortom teveel werk en aanpassingen. Aangezien ik snel met de schaalromp het luchtruim wil kiezen en omdat extra gewicht de vliegeigenschappen alleen maar nadelig beinvloeden heb ik besloten voor een andere optie te gaan.

Aangezien mijn aangeschafte romp erg mooi wit is gespoten en de schade in de onderste helft van de romp zit, ben ik op zoek gegaan naar een uitvoering waarbij het bovenste gedeelte wit is en en onderste gedeelte een andere kleur of kleuren heeft. Het voordeel is dat de bovenste helft niet gespoten behoefd te worden en dus gewicht bespaart. Op internet heb ik een versie gevonden van de Australische Marine die geheel aan mijn wensen voldoet en ook goed zichtbaar is.
Ze hebben 2 versies in gebruik bij de Australische Marine t.w. de UH-1B en Uh-1C. Er zit niet veel verschil in behalve dat de luchtinlaat van de straalmotor bij de 1C versie groter is.

UH-1B

0610228_zps19617963.jpg

UH-1C

98578_1268739038_zps05001954.jpg

1879569_zps758ab22a.jpg

Ze zijn bijna identiek dus ik heb voldoende foto's om hem te bouwen. Het wordt dus de 894 uitvoering!

Wordt vervolgd

Laatst bewerkt:
o das mooi alleen jammer van de schade maar dat komt wel goed
ben zelf ook bezich met een bel uh-1 van tf model
ik hoop er nog veel van te horen

m.v.g gido

Bruteforce (Marco) en ik hebben beiden een schaalromp gekocht van een UH1- A/B van Heli Artist en hebben hiervoor een draadje gestart op een ander forum maar willen dit MBF zeer zeker ook mee laten genieten van onze ervaringen en zullen dan ook deze artikelen hier plaatsen.

De eerste artikelen zijn door Marco (Bruteforce) gepost op het andere forum maar ik zal ze hier uit naam van hem plaatsen.
Hoi,
ik heb jullie project op het "andere forum" gelezen, en vind het heel mooi en informatiev, ook hier,
dat pilooten met kleinere helis ook maar zien, wat nog kan, ook voor een niet zo groote portemonaie,
prima aktie!!

Heli Uwe

maiden

Intussen hebben we de dubbel-maiden van de beide 500's gehad met de knik-aandrijving voor de staart. Er is hoegenaamd niks nadeligs aan de beide heli's te merken en misschien is het zelfs wel beter dan standaard; De heli hangt niet meer zo schuin als eerst zo lijkt het. Dat zou ook logisch zijn aangezien de staartrotor nu op gelijke hoogte zit als de hoofdrotor en dus minder roll-krachten uitoefent.

DSC01051_zpsab7dc1c2.jpg

DSC01054_zpsc64961c2.jpg

DSC01058_zps9d324c98.jpg

vervolg UH-1B marco (Bruteforce)

Omdat het niet echt vliegweer is momenteel ben ik rustig aan de romp aan het aanpakken.
De staart moet aangepast worden om de staartrotor een mooi plekje te kunnen geven. Het moet me wel van het hart dat er helemaal niks bruikbaars in de Chinese "gebruiksaanwijzing" staat m.b.t. het inbouwen van het mechaniek. Trail-en-error is dan ook het devies.

DSC01068_zps04e09163.jpg

De eenvoudige navigatieverlichting van HK heeft zijn plek gevonden, in de romp zelf zijn de kabeltjes al weggewerkt achter een laagje geluidsisolatie. Ook ben ik begonnen met het zwart inkleuren van de gedeelten van b.v. de louvres die "opengewerkt" zouden moeten zijn. Links ingekleurd, rechts origineel. Dit helpt aanzienlijk voor het zicht met het detailleren van de verder eenvoudige romp.

DSC01071_zps4180f3f4.jpg

Ook hier is de grote turbine-inlaat achter de rotor al zwart ingekleurd zodat het veel echter oogt.

DSC01070_zpsc4a353c2.jpg

Bij mijn eigen 500 is een "lowrider" FBL kop gemonteerd die natuurlijk erg cool staat op een trainer maar bij de Huey wil je juist een hoge rotormast zoals bij het origineel. Hier ga ik een nieuwe rotoras voor maken die ca 5cm langer wordt dan het origineel. Bij mijn FBL kop is de meenemer 1 geheel met de kop; dat gaat niet meer met een langere as dus die meenemer zal ook los gemonteerd moeten worden. Hiervoor heb ik vanmiddag een originele Align meenemer voor de 500FL gehaald bij RCH. Uiteraard was die gewoon op voorraad.

Wordt vervolgd...

Leuke rompen!

Ik heb zelf een HeliArtist BO 105 in 450 uitvoering, en het "knikmechaniek" daarvan lijkt heel erg veel op dat van jullie.

De problemen die jullie omschrijven met gescheurd kunststof, heb ik niet meegemaakt, maar daar tegenover stond wel dat de rolletjes waarover de riem loopt, heel erg slecht gelagerd waren, en verre van glad en rond.

Daar heb ik een tijdje mee gevlogen, maar dat ging bijna mis (Lagers liepen in elkaar en de rollen sloegen vast).

Het is dus aan te bevelen om die rolletjes eens goed en kritisch te bekijken.

Ik heb de boel naderhand omgebouwd naar flex-as, en dat scheelt enorm in de vliegtijd (die riem over twee geleiderollen geeft enorm veel extra weerstand).

Groet, Bert

Heel simpel: bij mij is het een 1.2 mm verenstaal draadje, wat door een aluminium buis loopt waarin een kunststof voering ligt. Heb ik volledig zelf gemaakt met wat spulletjes van bij de LHS vandaan, en een paar onderdeeltjes op de draaibank.
Als kunststof voering voor de buis heb ik Sullivan kabel gebruikt, dat gele gladde onlijmbare kunststof. Aluminium buis met een diameter waar die sullivan kabel redelijk strak door heeen past, kiezen. Dit in vorm buigen (eventueel lengtes aan elkaar koppelen met de eerstvolgende grotere maat) en in de romp uitlijnen en plaatsen. De Sullivan kabel er doorheen als kunststof voering. Eventueel wat vettigheid of teflon olie in die buis injecteren.
Vervolgens een stuk staaldraad nemen, en dit in de boormachine zetten. Met staalwol en reinigingsmiddel, daarna schuurspons en jif, en vervolgens met auto polish en een doek, de staaldraad tot hoogglans polijsten en door de sullivan kabel heen schuiven. Koppelingetjes aan de staaldraad, die in het mechaniek vallen, en vliegen maar....

Dat loopt nu al weer 5 maanden en behoorlijk wat vlieguurtjes volledig probleemloos. Preventief vervangen kost nog geen 50 cent per keer (en een klein beetje werk voor het polijsten). Voor alle duidelijkheid: na de aanvankelijke aanloop problemen heb ik de as nog niet weer hoeven vervangen en ik ben van plan door te rausen tot die as het begeeft....
Ik vermoed, dat mits goed ingebouwd, voor een 500 een 1.5 mm as volkomen afdoende is. Per slot van rekening vlogen de oude Twin Jet en Bell 222 van Graupner/HB al met een 1.2 mm as, en dat waren .60 heli's....

Hier heb ik de boel beschreven op RC Groups:

Alternative tail drive 450 raised tail, finally successful - RC Groups

Daar heb ik alle tegenslagen en andere "ontwikkelingsproblemen" beschreven, inclusief de oplossingen en of ze werkten of niet. Is alleen in het engels....

Het belangrijkste wat ik ontdekte was dat er per sé een recht stuk buis moet komen na een bocht, anders blijft de as breken.
Dat is met name belangrijk tussen hekrotor en bocht. Daar moet dus minstens 5 cm rechte buis zitten voordat de as de buis uit komt....

Een ander ding waar je even om moet denken, is dat nu de romp een dragend gedeelte is, dus je moet wel even controleren of het mechaniek goed in de romp vastzit

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
flex drive

Hallo Bert,

Dank voor jouw reactie. Het verhaal op RC Groups is helder en duidelijk. Ik zal mijn gedachten eens laten gaan want het ziet er goed uit.

Grt Han

Graag gedaan, en succes mocht je besluiten ervoor te gaan....

Groet, Bert

Eerste maiden met romp

Tijdens het afgelopen sneeuwweer is de bouw van de beide Huey's gestaag gevorderd. Vooral het recht laten aansluiten van de kap op de romp van mijn heli kost nogal wat ergernis.
Ik heb langere assen gemaakt van zilverstaal voor de typerende hoge rotor; 1tje +30mm en 1tje +50mm.
DSC01078_zps6af8ef36.jpg

2 weken geleden op vrijdagmiddag laat nog even de beide heli's ge-remaidened met de rompen erom. Ziet er goed uit, vliegt net als normaal zonder poeha en gelijk strak hangen. Vooral die van Han is een uitdaging om goed in beeld te houden momenteel :lol: .
DSC01087_zps12514f25.jpg

DSC01089_zpseb32982a.jpg

DSC01090_zpsbec08598.jpg

Nu verder afbouwen!

Romp gespoten

Even allereerst even iets vertellen van de set-up die ik bij de maiden heb gebruikt.
Aangezien het geheel aardig staartlastig is geworden door de standaard romp en de vele carbon verstevigingen die ik in de staart heb aangebracht, was het noodzakelijk om behoorlijk wat gewicht in de neus aan te brengen om het geheel een beetje in balans te brengen. Omdat ik geen lood wilde aanbrengen omdat dit nutteloze balast is waar ik niets me kan, heb ik besloten om er 2 LiPo accu's 6S 3000 MAh in te plaatsen i.p.v. 1 LiPo. Als ik deze parallel schakel kan ik toch nog behoorlijk lang vliegen. Zo gezegd zo gedaan.

Na de eerste maiden om de balans van de romp goed te kunnen bepalen was het schuren geblazen.
Aangezien alleen de neus en de onderste helft van de romp gespoten moesten worden was dit een makkie.
Vervolgens afplakken.
Marco had aangeboden de romp te willen spuiten met spuitbussen. Ik heb een spuitbus navy-blauw en sneeuw-wit gekocht.
Toen de vorst verdwenen was werd het tijd om de romp weg te brengen. Voor mij was het carnaval en Marco hield hier niet van dus 1 en 1 is twee.
Naast de romp heb ik een terrasverwarmer gebracht zodat hij zijn schuurtje goed warm kon stoken om te voorkomen dat de hoogglans lak mat zou opdrogen.

Na 2 dagen kreeg ik het telefoontje dat ik alles kon ophalen.
Het resultaat was precies zoals ik had gehoopt. De juist kleur blauw in hoogglans.

Snel even het landinggestel eronder gezet, neus erop en even wat foto's schieten alvorens aan de afwerking te beginnen.

Zo was hij:

DSCN2468_zps0df3cdb8.jpg

En zo kreeg ik hem terug :D :D
DSCN2529.jpg

DSCN2530.jpg

Marco, helemaal geweldig. Bedankt hiervoor want ik ben er erg mee in mijn nopjes.

Nu is het tijd voor de afwerking.
In de tussentijd zijn de stickers vanuit HongKong ook gearriveerd dus we kunnen aan de slag.

Wordt vervolgd.

Uitdaging was in deze om de juiste bestickering te bemachtigen. Hoe kom ik aan die rondel met die kangeroe erin.
Op een avond kreeg ik een mailtje van Marco dat deze stickers verkrijgbaar zijn bij onze vrienden in HongKong.

20164.jpg

En een stickervel met witte letters

20207.jpg

Nou eerst de stickers maar eens goed bekijken op de echte heli.
Aangezien de rondellen iets te groot zijn heb ik met een scherp hobbymes en de hulp van een drinkglas met de juiste diameter deze rondellen op maat gemaakt. Daarnaast heb ik uit een stickervel de de letters NAVY uitgesneden.
Dit alles op het staartstuk geplakt en dat ziet er al een stuk beter uit.

DSCN2538.jpg

Volgende aktie is het aanbrengen van de navigatieverlichting.
Wordt weer vervolgd.

Modelbouwsticker.nl Kan je alles naar eigen wens, formaat en aantal laten snijden. En geen Chinese brol :D

Laatst bewerkt door een moderator:
Back