2x UH-1 romp van Heli Artist in Trex 500 FBL Tarot ZYX
Zoals Marco reeds heeft verwoord heb ik dus ook een schaalromp aangeschaft voor mijn Trex500 FBL. Het is de UH-1 geworden in de witte uitvoering die ook wat transportschade heeft opgelopen.
Op de neus heeft deze romp een beschadiging opgelopen waarbij de gelcoat volledig is af geklapt en wat kleine haarscheurtjes. Ook in het staartvlak zitten er wat kleine haarscheurtjes die we gewoon gaan wegwerken.
Het landinggestel is reeds gemonteerd. Puntje van kritiek is dat het allemaal niet lekker past. De voorgeboorde gaatjes om het landinggestel te bevestigen aan de romp waren niet allemaal goed gepositioneerd waardoor ik sommige gaten opnieuw moest boren. Geen groot probleem maar voor zo'n gerenormeerd merk schaalrompen had ik anders verwacht.
De bodemplaat in de romp is voorzien van een stevige carbon mat waardoor de stijfheid is gewaarborgd en daarmee een stabiele basis vormt voor de plaatsing van het mechaniek.
Ook ik heb de staartaandrijving van mijn TREX500 FBL voorzien van het bijgeleverde knik mechaniek zoals Marco hieronder reeds heeft laten zien. Wat mij opviel was dat de boutjes van dit knikmechaniek van dermate slechte kwaliteit zijn dat ik deze direct heb vervangen door nieuwe M2 boutjes.
Tevens is de zwarte huls waarmee het knik mechaniek aan de originele tailboom van de TREX500 wordt bevestigd bij mij gescheurd en toen ik deze wilde vastzetten zelfs compleet afscheurde. Ik heb getracht dit met Stabilit Express te lijmen maar helaas brak dit direct weer af. Ik heb uiteindelijk met 3 tie-wraps deze toch kunnen fixeren op de tailboom. Er zit ook nog een stelschroef in de huls waarmee je deze kan fixeren tegen draaien van de tailboom. Dit moet afdoende zijn om de maiden flight mee te kunnen doen.
Toen ik de stelschroef van de andere zwarte bevestigingshuls vast wilde zetten op het stukje tailboom naar boven toe onder een hoek van ongeveer 35 graden, hoorde ik ook een tik en zag tot mijn verbazing ook hier een scheur in het plastic.
Wat een belabberde kwaliteit, gewoon peperkoek. ik snap niet dat deze kwaliteit geleverd durft te worden door Heli artist. Ik ga zelf nu even kijken of ik een sterkere bevestiging kan maken. Voorlopig ga ik de hulsen gewoon omwikkelen met carbon mat gedrenkt in epoxy om totaal afscheuren te voorkomen. Ik denk dat dat voldoende sterk is. Zodra ik de foto's heb van het omwikkelen met carbon laat ik dit weer weten.
Het geheel zit wel stevig vast en kan niet verdraaien.
Nu is het zaak om het kleurenschema te gaan bepalen van de heli.
Ik had mijn oog in eerste instantie laten vallen op de versie die bij de Nederlandse Koninklijke Marine in gebruik was en die ook in het Militair Luchtvaartmuseum te Soesterberg te bezichtigen is. Het nadeel is dat dit deze UH-1B niet helemaal standaard is.
De uitlaat steekt niet recht naar achter bij deze versie maar vindt zijn uitgang aan de zijkant van het doghouse. Kortom teveel werk en aanpassingen. Aangezien ik snel met de schaalromp het luchtruim wil kiezen en omdat extra gewicht de vliegeigenschappen alleen maar nadelig beinvloeden heb ik besloten voor een andere optie te gaan.
Aangezien mijn aangeschafte romp erg mooi wit is gespoten en de schade in de onderste helft van de romp zit, ben ik op zoek gegaan naar een uitvoering waarbij het bovenste gedeelte wit is en en onderste gedeelte een andere kleur of kleuren heeft. Het voordeel is dat de bovenste helft niet gespoten behoefd te worden en dus gewicht bespaart. Op internet heb ik een versie gevonden van de Australische Marine die geheel aan mijn wensen voldoet en ook goed zichtbaar is.
Ze hebben 2 versies in gebruik bij de Australische Marine t.w. de UH-1B en Uh-1C. Er zit niet veel verschil in behalve dat de luchtinlaat van de straalmotor bij de 1C versie groter is.
UH-1B
UH-1C
Ze zijn bijna identiek dus ik heb voldoende foto's om hem te bouwen. Het wordt dus de 894 uitvoering!
Wordt vervolgd