Ailarons Maken

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Marc Vogelzang, 4 aug 2017.

  1. Marc Vogelzang

    Marc Vogelzang

    Lid geworden:
    4 aug 2017
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Hoofddorp
    Beste iedereen,

    Ik wil graag mijn model voorzien van ailerons voor wat meer actie, het is een supercub van hobbyzone.
    dit was mijn eerste model van een redelijk formaat.
    Ik heb al eens een zet vleugels verkloot door ailerons te maken alleen deed deze aanpassing nagenoeg niks door het geringe oppervlak.
    Nu heb ik 2 keuzes, ik maak zelf een nieuwe vleugel met ailerons of ik pas de oude aan.

    Maar ik wil graag weten of iemand voor mij een formule heeft om het oppervlak van de ailerons te bepalen ten opzichte van het vleugel oppervlak(draagvlak)

    alvast bedankt voor een ieder zijn advies.

    gr. marc
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    7.608
    Of daar nou een formule voor is...

    Een van mijn Pipers heeft een spanwijdte van 110 cm. Het aileron is 25 x 225 mm. Dat werkt prima.

    Denk je er ook aan dat je de V-stelling van de vleugel moet verminderen?
     
  3. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Almere
    Er zijn formules voor, kijk b.v. hier maar eens : https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?1100626-Control-surface-sizing
    Er is nog veel meer beschikbaar. Google bied de oplossing.

    De V-stelling verminderen wordt inderdaad meestal gedaan, noodzakelijk is het echter niet. Een supercub is geen full aerobatic model.
    Je kunt de oude vleugel aanpassen en geschikt maken voor aileron's.

    Mvrgrt,

    Arnoud.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    7.319
    Locatie:
    Uithoorn
    Volgens mij is de Supercub van schuim.
    Dan is het verstandig om waar je de snede gemaakt hebt in de vleugel een dun balkje balsa in te lijmen (3mm of zo) en ook in de aileron.
    Je hebt dan wat stevigheid om de ailerons en vleugel scharnierend aan elkaar te krijgen.

    GJ
     
  5. Marc Vogelzang

    Marc Vogelzang

    Lid geworden:
    4 aug 2017
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Hoofddorp
    bedankt voor de tips heren, hier ga ik het wel mee reden.
     
  6. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    174
    Locatie:
    Nederland
    De vraag is ook nog een beetje welke verhouding je wilt tussen lengte en breedte. Je ziet vaak dat ze groot en smal zijn aan de tip van de vleugel of...

    Ik bouw een oud Puma model en die heeft smalle rolroeren over de hele breedte. Daarvan heb ik begrepen dat ze minder weerstand geven bij gelijke rolweging...

    Ik vind @Arnoud Snel opmerking heel interessant dat de V stelling niet minder hoeft te worden! Kan in me geheel in vinden, maar vraag me af of er toch een soort "waggel" draaiing ontstaat door de / een flinke v stelling? Hoe zit dat Arnoud.?

    Groet Q
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    6.015
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Nou nee hoor. Stripailerons zijn gewoon makkelijker te maken: een driehoekslat balsa op lengte maken, wat sleuven snijden (of nog beter, gaten boren) voor de scharnieren, alles netjes afwerken en dan de scharnieren verlijmen.
    Het binnenste deel geeft nauwelijks enige aileronactie, omdat de hefboom naar het zwaartepunt veel korter is dan het verder naar buiten liggende deel.
    Maar nogmaals, het is de makkelijker bouwwijze en daar komt nog bij dat, wat vroeger gangbaar was, de aandrijving met 1 servo of zelfs nog stuurmotor, een stuk eenvoudiger was dan het hele stangen- en tuimelaarsysteem wat nodig was om de hierna genoemde, andere variant aan het werken te krijgen.

    De 'barndoor' of 'insert' ailerons worden meestal als geheel met de vleugel gebouwd en later losgesneden, zoals bij de iconische 'Kwik Fli 3'
    Vind het zelf lekkerder sturen al kan ik het verschil niet zo goed onder woorden brengen.
    Ben waarschijnlijk toch meer F2B vlieger dan die (licht)blauwe maandag dat ik F3A, o nee, RC-1 vlieger ben geweest.:D
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    28.621
    Locatie:
    Tussen Tiel, Nijmegen, Maas & Waal
    En wel luchtweerstand :(
     
  9. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.178
    Locatie:
    Gouda
    Een strip rolroer is bij de romp best effectief hoor...denk maar eens aan de door de prop aangeblazen druk.
    Pas bij turbine jets en zwevers wordt het anders...
    Bij een Puma is het deel van de rolroer naast de romp...best effectief.
     
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    6.015
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Wat een logische verklaring lijkt voor het feit dat ik met name bij de landing meer moet sturen dan ik op grond van de snelheidsafname zou verwachten.
    Dit is ongeveer wat ik bedoelde toen ik opmerkte dat ik insertailerons op de een of andere manier lekkerder vind sturen.
    Al is het verschil marginaal, een Puma stuurt prima. Of was het nou een Prima stuurt puma?:rolleyes::D
     
    Q Brand, ron van sommeren en verfbrander vinden dit leuk.
  11. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    174
    Locatie:
    Nederland
    Ik hoop het Bruno! En je verklaring is Idd logisch met een Servo. En dan heeft midden deel maar weinig effect en wel weerstand.

    Toch heb ik et ergens gelezen.. Hmm.. Wie, geen idee meer. Ik lees de laatste tijd nogal wat draadjes;-)

    Puma zal binnenkort wel klaar zijn. Mooi bij opening seizoen. ;-)!
     
  12. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Almere
    Tijdens “normale” vlucht zijn “Barn Door” aileron’s effectiever dan “strip”aileron’s. Echter, als de vliegsnelheid afneemt worden de “Barn Door” aileron’s minder effectief. Vlak na de stall van de vleugel reageren de "Barn Door"aileron's zelfs helemaal niet. Je hebt dan dus niets meer aan de Barn Door ailerons.

    Stripaileron’s behouden hun effectiviteit, ook bij lage vliegsnelheden en vlak na een stall van de vluegel omdat een deel van de stripaileron in de sliptream van de propellor zit. Dit is dan ook de reden dat je grote stripaileron’s ziet bij 3D modellen. Bij lage snelheden blijven de stripaileron’s effectief en kun je dus nog steeds sturen.

    Er zijn formules / vuistregels om de grootte van de aileron’s te berekenen :
    Strip aileron’s hebben een koorde van ca. 1/8 van de gemiddelde vleugelkoorde.
    Voor Barn Door aileron’s is de formule iets anders. Barn door aileron’s hebben gemiddeld ¼ van de spanwijdte en ¼ van de gemiddelde vleugelkoorde.
    Natuurlijk kan van bovenstaande worden afgeweken, het is afhankelijk van de performance van het model.

    “V-stelling” is een component die zich lastig laat berekenen. Veelal wordt de V-stelling proefondervindelijk vastgesteld. Bijvoorbeeld bij RC-1 / F3A vliegtuigen tijdens meskant vlucht.
    Een “standaard” uitgangswaarde voor een aerobatic model is een V-stelling van ca. 1 - 3°.
    Bij een trainermodel zie je vaak dat de V-stelling groter is. Deze modellen hebben dus ook veel meer een stabiliserend effect en kunnen door de grotere V-stelling alleen met het richtingsroer (zonder aileron’s) de bocht om worden gestuurd.
    Een model dat waggelt / een barrel rol maakt i.p.v. een axiale rol is soms te verbeteren door differentiering aan te brengen in de aansturing.
    Bij een model als een Piper helpt dit echter onvoldoende. De plaats van het zwaartepunt t.o.v de romp is zo ongunstig dat dit model nooit helemaal mooi axiaal kan / zal rollen. Hiervoor is het model echter ook niet ontworpen.

    Mvrgrt,

    Arnoud.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    28.621
    Locatie:
    Tussen Tiel, Nijmegen, Maas & Waal
    Dus mijn opmerking over luchtweerstand van binnenste deel van een stripaileron gaat niet op, want propwind (over?)compenseert die luchtweerstand.
     
  14. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    174
    Locatie:
    Nederland
    Super interessant @Arnoud Snel; mooi om te weten!

    Maar werk meer v-stelling het barrel roll effect ook in de hand? Als ik aan de verandering in krachten denk dan zou ik het misschien wel denken?:

    - Verplaatsing krachten van aileron naar midden vleugel levert zelfde koppel in midden vleugel ongeacht V-stelling.
    - Maar de zijwaartse krachten verplaatsen mee en geven bij een rol met de klok mee een kracht component naar rechts.

    Zonder v-stelling heffen de krachten elkaar op en is er geen zijwaartse kracht. Levert die zijwaartse kracht misschien barrel effect?

    Ik dacht dat RC1 kisten vaak geen enkele v-stelling hebben. Interessant om te horen dat een klein beetje toch kan helpen?

    Groet Q
     

Deel Deze Pagina