aileron aansturing

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Erik van Nes, 19 feb 2018.

  1. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.310
    Locatie:
    REO
    inleiding:
    Bij DLG's is het gebruikelijk om het hoogte- en richtingroer met een 'veer' naar één kant te trekkenen dan met een dunne draad de servo te laten trekken.
    Mijn Twister heeft in de vleugel twee ingebouwde servo's met een zgn. RDS aansturing. Dus zonder externe roerhevels. Mijn Tweagle heeft de aileron servo's in de romp, de vleugel is heel dun. Consequentie is alleen dat de vleugel nauwelijks demonteerbaar is door de aileron aansturing.

    Dan de vraag. Is het mogelijk/wenselijk/praktisch om de ailerons net als de staartroeren met een veer één kant op te trekken en dan de aansturing te doen met een dunne draad? Dat is mogelijk makkelijker demonteerbaar te maken.

    Erik
     
  2. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Dat gaat denk ik niet goed komen. Als ik zie hoeveel moeite iedereen neemt om de ailerons volledig spelingsvrij te houden, ga je zulke sterke veren moeten gebruiken dat je de boel overbelast.

    Mijn idee.
     
  3. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.321
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik had bij mijn Tweagle 0.3mm torsieveertjes in de ailerons gestoken tegen de speling. Werkt prima. Had daarna nauwelijks flutter meer.
     
    l shems vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina