Aiolos/ bouw van een F3B model

Discussie in 'F3B' gestart door Ron Gijzen, 12 okt 2009.

  1. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum
    Ron,

    ik heb de speling van RDS op een van m'n DLG's verminderd door achteraf een epoxy plaatje (gemaakt van 25 of 50 grams glasweefsel) in de pocket te lijmen. Het epoxyplaatje aan een kant licht insmeren met 5 minuten epoxy en in de pocket duwen als de klep volledig naar beneden staat. Tijdens het uitharden de klep bewegen tussen de uiterste standen.

    Bas
     
  2. Ron Gijzen

    Ron Gijzen

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Liempde
    Aiolos / testen

    Bas,
    de truc van plaatjes in de RDS pockets lijmen kan ik helaas niet toepassen. Mijn pockets zijn gevoerd met PTFE, daar wil dus niets meer op hechten.

    Wat betreft het testen:
    Afgelopen zondag de speed-taak geoefend met Frits, Frans en Jeroen van team Freebird.
    We hadden 4 lieren op een rij, dus steeds kon 1 piloot 4 starts achter elkaar maken, met een coach en een timer bij basis A en een man bij basis B om de doorgang door het rak te bevestigen en beoordelen.
    Elke piloot heeft 4x4=16 starts gemaakt.
    Weer was zonnig, wind 3.
    Ik heb zowel de Aiolos als de Fletcher gevlogen, om te kunnen vergelijken.

    Gevlogen tijden:
    Model ballast totaalgewicht tijden
    Aiolos 1150 3100 31.97 / 20.76
    Fletcher 800 3200 19.40 / 21.90 / 19.69 / 18.60 / 18.30
    Aiolos 1350 3300 21.30 / 20.50 / 20.70 / 20.40
    Aiolos 1550 3500 21.13 / 22.95 / 19.25 / 18.90

    Conclusies:
    - Aiolos is ca. 0,8s langzamer dan de Fletcher (zeker gezien relatief geringe ballast in de Fletcher)
    - Aiolos klimt goed tijdens de start maar lijkt niet zo lekker door te klimmen in de jump
    - Aiolos reageert een beetje langzaam op de rolroeren. Uitslag is wel groot, waarschijnlijk is de koorde van de rolroeren bij de tip wat te klein. Maar lijkt me niet zo'n ramp, gewoon wennen.
    - Aiolos vleugels buigen flink tijdens start en tijdens het keren. Ik zal er eens een camera op zetten maar 20cm is goed mogelijk.

    Als het niet te hard waait zal ik de Aiolos gebruiken op de wedstrijd in Zevenaar aanstaande zondag. Bij stevige wind ben ik bang om de vleugel te breken bij de start. Ik zal dit vroeg of laat een keer moeten gaan testen maar niet voordat ik er wat meer mee gevlogen heb.
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2010
  3. Nick

    Nick

    Lid geworden:
    18 apr 2005
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Winterswijk
    Ron,

    Zijn er ook filmpjes van die speed-train-dag ?
    Vind het prachtig om te zien hoe uit niets, iets is ontstaan.
    Heb die draadje met veel plezier gelezen.

    Kortom : PETJE AF !!!

    Hoop je aanstaande zondag te zien.

    Grt
    Nick
     
  4. Ron Gijzen

    Ron Gijzen

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Liempde
    Aiolos / doorbuiging vleugel

    Hoi Nick,
    Tijdens die training zijn geen filmpjes gemaakt.
    Vanmorgen nog even gevlogen om één en ander wat beter af te stellen.
    Hierbij een filmpje gemaakt vanaf de romp kijkend naar de tip, tijdens de start en aansluitend een speed-taak.
    Doel was om te kijken hoe ver de vleugel doorbuigt.
    Zie: Y46v7_1hees[/media] - Aiolos / Vleugel doorbuiging tijdens start en speed-taak
    Nou...best ver! Je kunt het goed zien als je voor de start het muis-pijltje op de vleugeltip zet en het daar laat staan tijdens de rest van het filmpje.
    Model was maximaal verzwaard dus 3500 gram.
    Doorbuiging tijdens klimmen: 20cm
    Doorbuiging bij 'up' geven voor jump: 24cm
    Doorbuiging bij speed-bochten: 10-20cm

    Na het maken heb ik de losse vleugel-ligger getest tot ongeveer 35cm doorbuiging aan de tip, dus in principe hoef ik niet ongerust te worden (zie post #47 op pagina 4).
    Zo op het oog schat ik dat de Radical van Jeroen de helft minder doorbuigt.

    Het akeligst vind ik eigenlijk nog de belasting op de kevlar scharnieren van flaps en ailerons als ze flink omlaag staan (startstelling) en die vouwlijn dan gedwongen wordt om te buigen...brrr!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. Ron Gijzen

    Ron Gijzen

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Liempde
    Aiolos / kosten en uren

    **sorry, ik weet niet hoe ik hier een fatsoenlijke tabel in moet krijgen**

    Kosten voor bouw van 1 Aiolos:
    Composieten:
    aantal omschrijving Prijs/m subtot Toepassing
    0.3 Carbon 93g/m2 € 80.92 € 24.28 wing LE(0.15)&tailboom(0.1)&joiner(0.05)
    2.4 Textreme IMS 76g/m2 € 96.98 € 232.76 wing skin
    5.6 Carbon HM 100g/m2 (20cm wide)€ 7.40 € 41.45 spar (4.3m) & boom(0.5) & joiner (0.8m)
    2.2 Glas 25 g/m2 € 7.09 € 15.60 wing skin
    0.5 Aramide 61 g/m2 € 43.20 € 21.60 V-tail skin
    2 roving HTS1600tex € 0.20 € 0.40 V-tail and wingtip spars
    0.15 Aramid 170 g/m2 € 24.90 € 3.74 fuse (0.15)
    0.6 Glas 105 g/m2 € 7.05 € 4.23 fuse (0.6)
    0.15 Glas 54g/m2 € 4.50 € 0.68 fuse (0.15)
    0.3 Carbon sock SC1020 € 2.20 € 0.66 RDS tubes
    0.2 thixo TM100 250ml € 3.21 € 0.64
    1.5 epoxy L+EPH161 0,895kg € 17.85 € 26.78 fuse & joiner mold
    1.5 Abreißgewebe 64 g/m², 50cm€ 2.83 € 4.25 spar cap bagging
    0.25 Prestolith easy 420g dose € 14.76 € 3.69 wing core plamuur
    1 shipping cost € 14.90 € 14.90
    1 spuitbus verf € 5.95 € 5.95 wing colour
    Total € 401.60

    Klein spul:
    4 NKON/battery AA eneloop with soldering lip € 2.50 € 10.00
    2 RC Technics/MPX connector € 1.80 € 3.60
    1 RC Technics/Ferrite cores (5x) € 3.90 € 3.90
    1 Conrad/switch 705009 € 2.85 € 2.85
    0.2 Conrad/ kogelgewricht 227650 (10x) € 5.99 € 1.20
    0.8 Conrad/ servo wire 5m 223970 € 5.50 € 4.40
    2 Hobby-in/ Bowden cable Sullivan SU581 € 11.20 € 22.40
    1 shipping cost € 10.00 € 10.00
    Total € 58.35

    Herbruikbare componenten:
    6 Staufenbiel/ Servo Futaba S3150 € 39.60 € 237.60
    1 receiver/ Futaba 40MHz full range € 65.00 € 65.00
    Total € 302.60

    Total for 1 Aiolos: € 762.54

    Investering in Aiolos-mallen:
    1 poraver 1-2mm 5L € 9.88 € 9.88 fuse & joiner mold
    1 vormhars P & harder EPH161 € 35.46 € 35.46 fuse & joiner mold
    2 Glas 390 € 9.00 € 18.00 fuse & joiner mold
    0.7 epoxy L+EPH161 0,895kg € 17.85 € 12.50 fuse & joiner mold
    Total € 75.84

    Uren voor ontwerp en bouw: 250-400 uur (heb het niet geteld)
    Totale doorlooptijd van start ontwerp tot 1e testvlucht: 15 maanden
    Geschatte uren voor bouw van een 2e: 150-200uur
     
    Laatst bewerkt: 29 sep 2010
  6. Ron Gijzen

    Ron Gijzen

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Liempde
    Aiolos / wedstrijd

    Afgelopen zondag (3 oktober) was het dan zover: wedstrijd!
    De laatste wedstrijd voor het NK F3B 2010 werd gehouden in Giesbeek (bij Zevenaar).
    Het veld was mooi ruim, de lucht overwegend blauw en de wind pittig:
    [​IMG]

    We hebben 2 rondes gevlogen (dus 2x thermiek-afstand-speed) met zo'n 15 deelnemers.
    De eerste thermiektaak ging uitstekend! Ik hoefde niet veel meer te doen dan starten en vooral weinig sturen, en dat was voldoende voor 1000 punten :)

    De afstandstaak ging redelijk, ik heb zeker 2 laps weggegeven door een keer te langzaam en een keer te vroeg te draaien, maar toch nog 833 punten. Afstand met 1kg ballast gevlogen.

    Toen speed.
    1.55kg ballast geladen
    Frits werpt het model, ik sta op de achtergrond klaar bij basis A. Frans (naast mij) coached.
    [​IMG]
    ...veel spanning vlak voor loslaten...
    [​IMG]
    ...even goed concentreren...
    [​IMG]
    ...en weer heelhuids op de grond!
    [​IMG]

    Ik weet niet eens welke tijd ik heb gevlogen.
    Toen ik m'n model had weggelegd was de volgende al weer aan het vliegen.
    Ik heb 770 punten gekregen voor die taak, snelste tijd in die ronde was geloof ik 15,3s of zo, dus daar ben ik wel tevreden mee (ik weet niet precies hoe je van die punten terug naar tijd moet rekenen).

    Helaas had ik een wat ruwe landing bij de 2e afstandsvlucht waardoor er een knikje/scheurtje in de staartboom ontstond en ik de laatste thermiektaak niet meer kon doen. De staartboom is iets te licht geworden, een extra laag 0/90 C93 op het voorste deel zou beter zijn. Wat wel werkte is de kevlar in de boom; het carbon is gescheurd maar de kevlar alleen gekneusd, waardoor de boom niet helemaal doormidden is en reparatie dus eenvoudig.

    Uitslag van de wedstrijd:
    1 Jeroen Smits
    2/3 Ben Ros/ Frans Vreugdenhil (verschil is heel klein)
    Zie ook http://www.f3b-holland.tk/

    Met dank aan Wout Heijne en de helpers voor de organisatie.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum
    15,3/0,77=19,87 seconden.
     
  8. Ron Gijzen

    Ron Gijzen

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Liempde
    Aiolos / Bouwverslag als pdf

    Om voor mezelf een mooi afgerond naslagwerkje te hebben, en ook om beschermd te zijn tegen het eventueel ooit omvallen van het modelbouwforum, heb ik de posts van dit draadje omgezet in een 'gewoon' bouwverslag.
    Eventuele liefhebbers kunnen het hier downloaden:
    https://skydrive.live.com/?cid=0FB8598EEA7FE2C2&id=FB8598EEA7FE2C2!185

    Als hij weg is, en je wilt hem hebben, stuur me dan een PB.
    Draadje is hiermee wat mij betreft gesloten.

    Groeten,

    Ron
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 apr 2012
  9. zwaluw

    zwaluw Guest

    vragen m.b.t bouwverslag SuperGee (dlg)

    -Waar kan ik de carbon en de kevlar kopen en het mylar kopen.
    -Hoe houd ik het proviel goed aan de tip vanaf het punt waar de vleugel afgerond wordt.(moet ik de kernschuim aan de tip eerst in model schuren en volgt de mylar de dan ontstane gebogen lijn nog wel?)
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  11. Ron Gijzen

    Ron Gijzen

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Liempde

    Materiaal: Zoals Ron van S al zei, bijvoorbeeld bij carbonleverancier.nl, R-G.de, EMC-Vega.de.
    Tip kromming: -> inderdaad, de afronding aan de tip met de hand in het schuim schuren. Vertrouw op het heilig oog. Schuur niet te veel. De Mylar kan een kromming over een lijn goed volgen, maar een dubbele kromming (een 'bult' als het ware) is lastiger. Mylar daarom iets verder terug houden van de afronding aan de tip. Je kunt dit ook eerst ff proberen onder vacuum, zonder weefsel.
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  13. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.185
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    zow, mooie en goeie kist geworden :O
    tof :)
     
  14. Ron Gijzen

    Ron Gijzen

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Liempde
    Aiolos / oeps een boom

    Afgelopen zaterdag even gevlogen, ik wilde wat dingetjes testen en voor de gein m'n keychain-cameraatjes weers eens gebruiken.
    omdat ik de beelden leuker vind als er een stuk model op de voorgrond te zien is, had ik hem op het uiteinde van de linker V-tail bevestigd:
    Achteraanzicht: [​IMG]
    En vooraanzicht:
    [​IMG]

    Omstandigheden waren een beetje lastig, windkracht 4, bij vlagen misschien wel 5, dwars over het smalle veld van MVC Boxtel.
    Ik start dus met wind van rechts, uitbreken naar links is nauwlijks mogelijk (link) vanwege een rij hoge bomen aan die zijde.
    800gram ballast dus 2800gram vliegklaar.
    Start redelijk gezien de omstandigheden (193m), beetje bochtjes oefenen en voor de gein nog even aanduiken. Resterende hoogte is dan iets minder dan verwacht, wat een beetje link is met deze wind. Vlak voor de laatste 180graden bocht zak ik door (turbulentie?) en tegen de tijd dat ik weer snelheid en controle heb ben ik bijna in de bomen gedrukt. Je kunt de tip de bomen horen raken op 5'18". Nog net genoeg controle om te kunnen landen.
    Schade: slechts een paar deukjes in de linker tip.
    Zie: [media=youtube]PpKXaFJ_y4w[/media]

    Inhoud:
    38" start
    4'54" aanduiken
    5'18"raken boomtak
    5'23"landing
    Buiten beeld: broek verschonen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Voor deze actie had je dus je 6 kleine motortjes hard genoeg nodig.

    Rick
     
  16. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Niet meer doen Ron, er heeft iets te veel werk in die mooie kist gezeten:schrik::schrik: Groeten, Maarten

    Levert dan wel leuke beelden op;)

    P.S. die broek moet goed vol hebben gezeten met zeven kleuren
     
    Laatst bewerkt: 11 mei 2011
  17. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.185
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    oef :eek: vliegt (nog immer :p) mooi :)
     
  18. Ron Gijzen

    Ron Gijzen

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Liempde
    Ailolos / is het toch niet helemaal...

    Na een ruim jaar praktijkervaring bij deze een kleine evaluatie.

    + laag minimaal vlieggewicht (1950 gram, belangrijk voor thermiektaak in niet-actieve lucht)
    + goede rotatie direct na de start en goede drukopbouw in de klim
    + goede remwerking van de butterfly
    + voldoende sterkte van ligger en vleugel/verbinder

    - te veel doorbuiging van de vleugels bij de start en de speed/bochten
    - te veel doorbuiging van de staartboom en de V-staart in speed/bochten (te licht gebouwd)
    - te kwetsbare staartboom (te licht gebouwd)
    - iets te tamme reactie op de rolroeren (te weinig koorde in ailerons aan de tips)
    - extreem verlopende trim van de V-staart (temperatuursafhankelijkheid)
    - te veel weerstand op hoge snelheid (slechte jump en lage topsnelheid bij speed)
    - onnauwkeurige besturing op hoge snelheid en lastig herstel van overtrokken situatie

    De eerste 4 minpunten zijn te verhelpen door een nieuw model te bouwen en er domweg meer carbon in te stoppen. 100gram extra gewicht mag hij best hebben.
    Het probleem van de verlopende trim komt hoogstwaarschijnlijk doordat de buitenkabels van de aansturing niet meer vast zitten aan de binnenkant van de staartboom (alleen nog maar aan begin en einde). Bij oplopende temperatuur zetten de buitenkabels meer uit dan de romp en knikken dan in een bocht, waarbij de stuurvlakjes 0,5 tot 1,5mm kunnen verlopen.
    De binnenkabel zelf heeft in principe gelijke uitzetting als de romp (vrijwel 0), al heb ik de claim van de leverancier nog niet geverifieerd. Ik denk het op te lossen door een paar ´toefjes´ pur-schuim in de staartboom los te laten, en zo de buitenkabels vast te zetten.

    Het probleem van de hoge weerstand komt waarschijnlijk door onnauwkeurigheden in het profiel, met name het eerste stuk van het profiel. Die zouden de stroming wel eens vroeg turbulent kunnen maken en zo veel weerstand veroorzaken. Dit is vrijwel inherent aan de het positief-bouwen+ uiteindelijk ziet de lucht de optelsom van alle fouten die gemaakt worden na het uitprinten van het profiel op het snij-template materiaal. In die zin heeft Arno888 in post #20 wel gelijk gekregen.

    Wat de bestuurbaarheid betreft, het viel me eigenlijk pas op toen ik bij een speedtraining met het team de Aiolos en m´n andere model (Fletcher) om-en-om vloog.
    Met de Fletcher was het vliegbeeld veel strakker en vloog ik ook meer ontspannen (terwijl ik de Fletcher al een jaar niet meer had gevlogen en de Aiolos juist uitsluitend).
    Heb hier geen goede verklaring voor, al zal het doorbuigen van staart, romp en vleugels in de bochten zeker niet helpen. En de Fletcher is natuurlijk ook niet de eerste de beste.

    In diezelfde training hebben we de starthoogtes en de speedtijden genoteerd van beide modellen (ca. 10 starts per model, beiden geballast tot 3,5kg)
    Fletcher gemiddeld 33m hoger (+14%) en 0.75s sneller (-4%).
    Als het goed ging met Aiolos was het bijna net zo goed als de Fletcher: de snelste Aiolos-tijd was maar 0.15s langzamer dan snelste Fletcher-tijd.

    Als je alleen naar de speedtijden kijkt lijken de verschillen nog wel mee te vallen.
    Maar als je de vluchten had gezien zou het verschil direct opvallen. Het voelt ook allemaal veel makkelijker met de Fletcher (uitbreken, inleiden, recht vliegen, niet hoeven te corrigeren).

    Het enige nadeel van (mijn) Fletcher is het gewicht (2465gram minimaal) en de slijtage.

    Nu wil het toeval...dat ik in de gelegenheid ben gesteld om de vleugelmal van de Fletcher over te nemen. En die van romp en V-staart te lenen.
    Daarmee ben ik qua modelbouw in 2012 weer onder de pannen...
     
    Laatst bewerkt: 12 okt 2011
  19. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ha Ron,

    bedankt dat je deze (meet)gegevens met ons wil delen. Ik vindt ze bere-interessant!

    Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat wat ik bouw voldoet aan de "karakteristieken" die uit XFRL5 geperst worden. Daarmee weet ik echter nog niet wat de afwijkingen zijn van wat theoretisch mogelijk had kunnen zijn.

    Voor de "nietwedstrijdvliegerweleigenbouwer" blijft voor mij nog steeds als een paal boven water staan dat de positief bouwwijze een fantastische manier is om van de eigenschappen van carbon/glas/kevlar gebruik te kunnen maken zonder dure negatieve mallen. En verder is het natuurlijk alleraardigst om zo te bouwen.

    Er zal wel gezocht moeten blijven worden naar meer mogelijkheden om zo profielgetrouw mogelijk te bouwen.

    Wat betreft de verlopende trim. Ik zweer bij koolstofstaf Ø2mm met voldoende ondersteuning tussen servo en roer. Of koolstof pijp Ø6mm. Altijd zelfde nulstelling. Zowel in een glas/kelvar romp als carbon staartboom.
     
  20. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Een duidelijke evaluatie Ron

    E.e.a. spits zich in hoofdzaak dus toe op 2 zaken.

    Op de eerste plaats het mechanische deel, waar ik ook voor het gemak maar even het excessieve buigen van bepaalde delen toe reken. Dat is zoals je zelf al zegt alles relatief makkelijk te ondervangen en te verhelpen.
    Vraag me overigens wel af in welke mate de sloppy aansturing van de roeren verantwoordelijk is en in welke mate doorbuigende rompen etc. ? Vlgs mij duw je makkelijker een roertje van zijn plek af, als dat je een complete romp verbuigt ........

    Op de tweede plek natuurlijk de bouwwijze. Voor normaal gebruik is de positief bouwwijze gewoonweg goed en je kunt er leuke spulletjes mee bouwen. Komt het echter op prestaties aan en komt de stopwatch erbij (met getallen achter de komma zoals in F3B) blijkt al snel dat je toch niet zo nauwkeurig geweest bent en dat je vleugeltje misschien toch net die 0,05% tekort komt ........ Maar voor normaal, niet-wedstrijd gebruik zijn dit prima vleugels waar heel veel mensen erg blij mee zouden zijn.
     

Deel Deze Pagina