Airboat bouw- vraag over setup

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door FabiFlies, 2 aug 2017.

  1. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.623
    Locatie:
    Betuwe
    Dast ziet er best netjes uit. Tip: giet IN de hele romp, voordat je verder gaat, blanke lak of G4. Het spul in alle hoekjes en kiertjes laten lopen. G4 NIET teruggieten in de verpakking; de reden staat een aantal keren op het forum vermeld. Met de lak kun je dat wel doen. Balsa is net een spons als het met water in contact komt.
    En uiteraard de buitenkant ook goed in de lak zetten, maar dat gebeurt meestal wel.
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Ziet er prima uit hoor maar waarom heb je een zwaar massief houten "frame" gemaakt dat enorm sterk is maar gebruik je dun en "zwak" balsa voor de bekleding? Je hebt er ook een halve ijzerwinkel aan schroeven in gedraaid. Dat is allemaal extra gewicht waar je misschien wel last van kan hebben. Het betekent in ieder geval dat je minder lading kan meenemen.
    Je wilt hem gebruiken als voerboot dus moet hij wel ergens tegen kunnen. Balsa is geen sterke houtsoort. Wanneer je de romp ergens tegen aan stoot of misschien op een beetje scherpe steen neer zet kan er vrij makkelijk een gat in komen, op z'n minst een scheur. Om de romp wat sterker te maken kan je hem het beste met dun glasdoek bekleden wat je met epoxy of G4 kan aanbrengen. Dan is de romp meteen goed waterdicht en het relatief zwakke balsa wat sterker. Het maakt het geheel helaas wel zwaarder maar als je alle naden lijmt en de schroeven verwijdert als de lijm uitgehard is zou dat wel mee kunnen vallen.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik wist het niet, maar kan het wel min of meer raden als jij het zo schrijft. Toch even checken ...
    Helaas kun je niet op G4 zoeken, te weinig letters, maar met IxQuick was het zo gevonden, bericht #18 van Raf:
    Romp waterdicht maken - MBF
     
  4. stefan keet

    stefan keet

    Lid geworden:
    11 aug 2017
    Berichten:
    6
    Locatie:
    enspijk
     
  5. stefan keet

    stefan keet

    Lid geworden:
    11 aug 2017
    Berichten:
    6
    Locatie:
    enspijk
     
  6. stefan keet

    stefan keet

    Lid geworden:
    11 aug 2017
    Berichten:
    6
    Locatie:
    enspijk
    ik bouw en vaar al 12jaar met airboats en heb er aantal gebouwd de eerste ging maar 15km en 12jaar later jhaaaa 77,8km geklokt met 8,5cc nitro
    dus geen elektra
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dus met electro moet je nog veeeel harder kunnen.
    Dat zie je ook in pylonracen en bij de speedcup voor vliegtuigen.
    Met brandstof halen ze met moeite 300 km/u op elektro zitten ze nu op of over de 500 km/u

    GJ
     
  8. stefan keet

    stefan keet

    Lid geworden:
    11 aug 2017
    Berichten:
    6
    Locatie:
    enspijk
    nou met wat voor romp zou je dan harder gaan ben wel benieuwd naar
     

    Bijgevoegde bestanden:

  9. stefan keet

    stefan keet

    Lid geworden:
    11 aug 2017
    Berichten:
    6
    Locatie:
    enspijk
    ben al 100.000 uur mee bezig geweest met airboats en weet wel een hoop daarover
    maar water blijft zwaar
     

    Bijgevoegde bestanden:

  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik weet niet wat voor romp je hebt maar in ieder geval is electro veel efficienter dan een brandstofmotor.
    Je kan een veel grotere prop of meer pitch ronddraaien dan een brandstofmotor omdat het koppel van een brandstofmotor maar in een heel beperkt toerental ligt en bij electro heb je meteen het volledige koppel.

    Als je een goed planerende romp hebt dan heb je heel weinig weerstand op het water.
    Een rigger is het snelst en ik vond dit filmpje.
    Waarschijnlijk gaat het nu al sneller maar hier loopt ie 160+ km/u. op electro

     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Een duwprop was nog veel leuker geweest voor de omgeving :D
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2017
  12. stefan keet

    stefan keet

    Lid geworden:
    11 aug 2017
    Berichten:
    6
    Locatie:
    enspijk
    ik heb een 3pointer hydro
    heb er 2 varend een met een 8,5cc met 1,8pk
    en andere is osmax 12cc geloof 2,4pk ze gaan goed hard
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Aan PK's heb je niks.
    Het gaat om de vermogensopbouw van de motor.
    En 2,4 PK is maar 1700 watt en dan zal die OS zo'n 10.000 rpm moeten draaien om dat te kunnen leveren.
    In de praktijk levert de motor niet dat vermogen.
    De electromotor van de boot op het filmpje levert 3500 watt continu en 6000 watt piek.
    Zet er een 15x10 prop op en je drukt ruim 15 kilo en haalt een pitchspeed van over de 200 km/u

    Brandstof is zooo 2005
     
  14. FabiFlies

    FabiFlies

    Lid geworden:
    13 jul 2016
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Den Haag
    Yep:) bovendien al dat gedoe met onderhoud. Vieze bende schoon maken, herrie en stank. Dan nog starters, brandtsof etc. Begin ik niet aan.
    Bedant Roel voor de tip, zeker een goeie, maar ik heb he te laat gelezen, want toen was ie al dicht gebouwd.
    Ernst, ik heb helemaal geen verstand van modelen bouwen. Ook met balsa heb ik geen ervaring. Van wat ik op u tube heb gezien veel mensen gebruiken het dus het leek me goeie keus. Goedkoop en makkelijk om mee te werken. Schroeven leek me beter als lijmen, en het moest want mijn plankjes waren maar 7cm breed en boot is 7,5 tot 9 hoog. Het was de bedoeling dat het snel en goedkoop gaat gebeuren, dus ik had geen zin om andre materiaal tr gaan zoeken.
     
  15. FabiFlies

    FabiFlies

    Lid geworden:
    13 jul 2016
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Den Haag
    image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg
    Zo ziet ie nu uit. Ik ben balsa tekort gekomen om kap voor electronica ruimte af te maken. Maar wel gered om kap voor motor steun te maken. Die zit vast met teee neodymium megnetjes, kan altijd eraf. Kap was wel nodig omdat servo niet waterproof is. Voor de rest moet ik nog verleng kabels hebben voor tussen esc en motor. Was eerst van plan om alles alleen te laken , maar vried hebt nog wat epoxy en galsvezel over dus dat gaat erop. Ook nog nooit gedaan, dus wordt leuk:)
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je kan de electronica beter in een tupperware doosje doen, bij de Action heb je er 3 voor een paar euro.
    Dan blijft het zeker droog.
    Als je met epoxy aan de gang gaat, trek handschoenen aan, het is grote bende!
    En... ik hoop dat die vriend glasweefsel heeft in plaats van glasvezel.
    Glasvezel en epoxy is geen goede combinatie, sowiezo is glasvezel niks, alleen om kermisattracties of zo van te bouwen met polyester.

    GJ
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Het valt mij op dat de armen onder de motorsteun en de servo onder een verschillende hoek staan. Horen die niet parallel te staan, of vertekent de foto? Gr. Klaas.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  19. FabiFlies

    FabiFlies

    Lid geworden:
    13 jul 2016
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Den Haag
    Je hebt gelijk, als je van bouwen kijkt staat die niet parallel. Ik heb het armpje zelf gemakt, uit stuk aluminium, en heb paar lengtes en configuraties uitgeprobeerd. Als ik het armpje dichterbij de steun plaats kost het veel meer kracht om steunt in beweging te krijgen. Zo loopt het soepel en heb veel meer uitslag als het nodig is
     
  20. FabiFlies

    FabiFlies

    Lid geworden:
    13 jul 2016
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Den Haag
    Horizontaal ook zie ik nu. Ga toch nieuwe armpje maken. Maar steun zelf is ook niet helemaal perfect. Best moieleijk om 6 cm breed plank dwars doorbooren perfect in het midden en recht nog. Ik heb daar geen fractie van milimeter spelling op de as, maar hij zit beetje scheef. Steun gedraaid 45 graaden naar links zaakt 1mm. Wat raar is aan andere blijft op hetzelfde hoogte. Eigenlijk niet zo boiend maar het zit me dwaars, dus ik ga denk ik noog een maken op de zaak. Daar liggen juiste spullen voor. Ook besloten om paar e in goeie glasweefsel investeren. Bij hobbyking betaal je geen 4 e voor m2. Ik heb nog 150g poliester hars over, dus koop ik nog wat herder daarvor en nog beetje hars zelf en kan sweekends aan de slag. Sorri voor me taal, allemaal fouten. Jullie hebben dat zeker al lang door dat nederlands niet me moeder taal is:p
     

Deel Deze Pagina