Airboat bouw- vraag over setup

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door FabiFlies, 2 aug 2017.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    FabiFlies vindt dit leuk.
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.096
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zorg er in ieder geval voor dat in de middenstand het servo- en roerarmpje parallel staan. Als ze even lang zijn draaien ze even ver. Is de servoarm korter dan draait de motor minder ver, maar wel gemakkelijker. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 15 aug 2017
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Eh ... nee, niet in de gaten. Het leken mij de gewone Randstedeling taalfouten.
    Wat is je moedertaal?

    Anders is de uitslag in de ene richting groter dan in de andere richting. Kijk op onderstaand plaatje maar eens naar de beweging van de stuurstang wanneer hij neutraal op 90° is ingehaakt. versus neutraal ingehaakt op 45°. Maar dat is (hier) nog niet alles.
    De hevel aan de motorkant is onjuist geplaatst, te ver naar achteren. De hoek tussen scharnier, inhaaktpunt op de hevel en stuurstang moet in neutraal 90° zijn.


    In deze animatie zie je dat het niet persé nodig is om servo- en stuurhevel op exact 90° te zetten, als ze maar beide onder dezelfde hoek staan.
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2017
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hey Ron!
    Ik ben ook een randstedeling hoor en geen boer! (alles buiten de ring van Amsterdam is boer).
    Maar als Nederlands niet Fabi zijn moedertaal is dan gaat Nederlands hem prima af.

    GJ
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  5. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Eh?
    Glasweefsel en polyester gaat prima samen, het enige probleem is met glasvezelmatten omdat die losse vezeltjes verlijmd zitten met een lijm die uiteindelijk wat op moet lossen in polyester. En dat doet het niet met epoxy --> minder sterk laminaat.
    Keperweefsel is een manier van weven en dat kan ook met Aramide of Carbon. Kepergeweven doek is bijzonder omdat het in meerdere richtingen tegelijk naadloos plooit en dus mooi over dubbelgekromde vlakken e.d. heen valt.

    En Fabi, je taalgebruik is niet uitzonderlijk voor "de hedendaagse jongere", die veelal vanaf de smartphone tiept en dan zijn taalfouten, vergeten leestekens en andere ongein schering en inslag, helaas.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik schrijf niet dat het niet gaat maar het gaat niet fijn samen.
    Het weefsel krijg je heus wel doordrengt met polyester.
    De topicstarter gaat voor het eerst een bootje bekleden, dan wil je wat tijd hebben.
    Potlife van polyester is kort, dus je moet snel werken.
    Met epoxy heb je bij de hars die ik aangaf ruim voldoende tijd.
    Omdat de potlife van polyester zo kort is kan het ook niet goed het hout intrekken.
    En nog een nadeel van polyester is dat het breekt met een lekke boot tot gevolg.
    Er komt 1 laagje weefsel op een balsa ondergrond.
    1 harde tik en het polyester (dus laminaat) breekt.
    Epoxy blijft flexibeler en geeft iets mee, dus veel beter geschikt.
    En keperweefsel werkt voor een beginner ook veel lekkerder.
    Aramide of carbon heeft hij helemaal niet nodig, gewoon goedkoop glas.
    En carbon en aramide met polyester verwerken is geld weggooien, dat moet je gewoon met epoxy, onder vacuum verwerken, anders heeft het geen voordelen.

    GJ
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.630
    Locatie:
    Betuwe
    Ik blij dat ik niet binnen de ring van 020 woon. Ik zou er nog niet verstrooid willen worden. Arrogante kwasten daar.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Arrogant?
    Dat valt wel mee.
    Sommige mensen hebben geen humor of snappen de Amsterdamse humor niet.

    Technisch gezien woon ik ook niet meer binnen de ring... (Uithoorn)
    Wat maakt mij dat dan?
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2017
    bobt vindt dit leuk.
  9. FabiFlies

    FabiFlies

    Lid geworden:
    13 jul 2016
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Den Haag
    Op de fotos waarschijnlijk is het slecht te zien, maar er is wel 90 tussen scharnier, inhaakpunt en stuurstang. Doordat mijn servo zo hoog zit kon ik de hevel niet aan de zijkant van de draaiende deel bevestigen. Daarom zit ie aan onder kant, waar het niet mogelijk is om hevel zelf 90 tegen de scahrnier te plaatsen.
     
  10. FabiFlies

    FabiFlies

    Lid geworden:
    13 jul 2016
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Den Haag
  11. FabiFlies

    FabiFlies

    Lid geworden:
    13 jul 2016
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Den Haag
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.630
    Locatie:
    Betuwe
    Ik heb humor genoeg. Kan alleen niet tegen volk wat zich verheft boven alles en iedereen.

    Een mazzelaar.
     
    GJVO vindt dit leuk.
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.096
    Locatie:
    Oostvoorne
    [/QUOTE]
    Ja, nu zie ik het. Aangrijpingspunt van de achterste hevel staat ongeveer haaks op het scharnierpunt. Naar beide kanten moet het evenveel uitslag geven. En je Nederlands is goed leesbaar. Ongetwijfeld zul met het bijhouden van het verslag ook vooruitgang in onze taal boeken. Mooi toch? Gr. Klaas.
     
  14. FabiFlies

    FabiFlies

    Lid geworden:
    13 jul 2016
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Den Haag
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Meestal zijn het de import amsterdammers die arrogant zijn, yuppen die huizen van een miljoen en zo kopen en dan denken dat ze de hele buurt kunnen vertellen wat wel en niet kan.
    Het liefst was ik in Amsterdam gebleven maar dat is onbetaalbaar, dus moest ik maar naar Uithoorn.
    Met als nadeel dat ik nu 45 minuten van een ziekenhuis afzit en als er iets met me is ik binnen 30 minuten in het ziekenhuis moet zijn anders dan is het msschien te laat.
    Dus een mazzelaar voel ik me niet echt....

    GJ
     
    Roel van Essen vindt dit leuk.
  16. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Euh, dat is dus niet waar. Glasvezels/weefsels gaan prima samen met polyester.
    Kijk, daar heb je gelijk, maar dat heeft dus niets te maken met de combinatie met glasweefsel. Ik ben het met je eens dat epoxy superieur is aan polyester. Daar staat wel weer een kritischer mengverhouding en (iets) hogere prijs tegenover. Overigens zou ik dan gelijk voor injecteer- of infusion epoxy gaan, dat is net een slag dunner en trekt dus beter in het balsa.
    Again, true. Ik noemde alleen de andere materialen omdat je het deed lijken alsof keperweefsel een speciaal type glasweefsel was die wél met polyester ging en andere weefsels níet. En dat is dus niet waar. Keperweefsel is een weefmethode, en of iets samen gaat met een bepaald type hars heeft daar niets mee van doen.
    Fabi heeft dus, voor de duidelijkheid, glas keperweefsel nodig, en ik zou het niet te licht nemen (80gr/m2) of toch een tweede laagje aanbrengen.

    Overigens heeft de combinatie carbon/epoxy ook al voordelen zonder vacuum en ovens, alleen je kan er nog veel méér uit halen als je de beschikking hebt over en vaardigheden met een oven en vacuum-apparatuur. Of het opweegt tegen de kosten .... sjah. Voor dit project in ieder geval ruimschoots niet.

    GJ[/QUOTE]
    Een Amsterdammer zou zeggen: "Buitenlander!" :-D

    Wij noemen dat gewoon een Hollander.
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zei, het gaat niet fijn samen.
    Ik vind weefsel en polyester niet fijn werken.
    Vroeguh... was polyester een stuk goedkoper dan epoxy en heb ik regelmatig dingen gebouwd met polyester en weefsel.
    Het doordrenken duurt al langer dan met epoxy en als je een grotere mal wil lamineren dan is de hars al aan het geleren als je halverwege bent.
    Ook is de hechting op hout slecht, het heeft geen tijd om in te trekken, daar kwam ik achter toen ik een echte 1:1 boot aan het bouwen was.
    Je trekt het weefsel vrij makkelijk van het hout af.
    Nu is epoxy dezelfde prijs als polyester, dus dan is de keuze makkelijk.

    Ik zeg eigenlijk nooit buitenlander, behalve tegen mensen wiens achtergrond niet in Nederland ligt.
    Eigenlijk zeg ik ook nooit boer, behalve als ik ergens op een club ben waar men de humor snapt.
    En ik ben toch echt in Amsterdam geboren, niet dat dat iets is om trots op te zijn hoor.
     
    darren vindt dit leuk.
  18. FabiFlies

    FabiFlies

    Lid geworden:
    13 jul 2016
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Den Haag
    image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg Ik heb het eindelijk afgemaakt. Uiteindelijk 48g/m2 weefsel gekocht en blikje epoxy. Fijn spul is dat moet zeggen. Bahe zooi, maar je kunt wel hoop van maken. Alles heb ik dik daarmee gesmeerd, op de bodem en zijkanten twee lagen weefsel gelegd. Kap sluit met vier magnetjes, die zorgen ook dat de rubber aangedrukt is. Volgende vier neodymium magnetjes zitten op de dek aan de voorkant. Daarmee wil ik opzet stuk met voerbak gaan bevestigen. Het is niet helemaal perfect maar ik ben best tevereden met de uitslag
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het belangrijkste... doet ie het??

    GJ
     
  20. FabiFlies

    FabiFlies

    Lid geworden:
    13 jul 2016
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Den Haag

    Heb wel iets te groot prop, want motor werd bloed heet. Er zit nu 10x6E op. In plaats daarvan bestel ik 10x5 en 10x4 en ga daarmee probeeren. Voorkant zo te zien licht genoeg om lading aan te kunnen, met full throttle blijft die springen als een konijn
     

Deel Deze Pagina