Airbrush beginnersprobleem

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door Bartvd, 29 sep 2016.

  1. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Halo,

    Ik ben nog leek i.v.m. airbrushen en ik denk dat ik een beginnersfout maak.

    Ik heb volgende combinatie:
    H&S infinity cr plus 2 in 1
    Sil air 20A compressor.
    Valejo air verfjes.
    Valejo thinner en Valejo cleaner
    Kuispot

    Het eerste wat ik gedaan heb is de .15 n1ald vervangen door de .4 naald. Kwestie van niet meteen de boel te verstoppen door te weinig verdunnen.

    Dan ben ik begonnen met oefenen.
    Enkele bladen vol met dots zetten en daarbij de klasieke fouten maken met de trigger.

    Maar nu was moj opgevallen dat de verf niet (of niet meer) consistent uit de spuit komt.
    Als ik de trigger induw voor lucht en dan naar achter trek voor verf, dan komt er bij een bepaalde triggerstand een beetje verf uit en dan stopt hij. Ik moet dan verder naar achter trekken voor meer verf. Dit lijkt mij niet ok.
    Nu weet ik wel dat ik nog veel moet oefenen om het triggermechanisme onder de knie te krijgen en zo, maar ik denk dat ik toch iets fout doe.
    Kan iemand mij op weg zetten met enkele tips a.u.b?
     
    RuudM vindt dit leuk.
  2. Franky bpld

    Franky bpld

    Lid geworden:
    23 jul 2013
    Berichten:
    16
    Ik heb de indruk dat je niet genoeg luchtdruk hebt of niet voldende luchtaanvoer.

    Wanneer je niet spuit dan bouwt de luchtruk zich op in je luchtslang. Trek je de trigger naar achter dan zal de "hoge" druk op zeker ogenblik het spuiten laten beginnen. Heb je een te beperkte luchtaanvoer dan zal snel de druk in de leiding en spuit afnemen waardoor het spuiten stopt. Verder openen van de trigger zal dan terug het spuiten starten.

    Een andere oorzaak kan zijn dat je verf te dik is. Deze moet een melkachtige consistentie hebben.
    Je zegt ook dat je de naald vervangen hebt door een dikkere. Heb je dan ook de spuitmond mee aangepast. Bij een .15 naald hoort een .15 spuitmond, bij een .4 naald een .4 spuitmond.

    Ik heb nog niet met valejo verf gewerkt , maar werk met procolor of createx. procolor vraagt 40 psi druk, createx 45-50psi.
     
  3. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Meer luchtdruk kan ik wel eens proberen.
    Ik zit nu op 20psi/1,5bar

    Met de .4 naald heb ik uiteraard ook de .4 nozzle en nozzle cap vervangen (tenzij ik mij gemist heb natuurlijk, ga ik vanavond controleren, maar het zou mij verwonderen dat ik die .4 naald in de .15 nozzle had kunnen doen passen)

    De valejo verf zou in principe voldoende dun moeten zijn, tenzij voor fijne nozzles (.2 en fijner) zo is mij verteld. Maar ik ga zeker nog eens experimenteren met verdunnen.
     
  4. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Hallo,

    Ik heb deze avond enkele experimenten gedaan.
    Eerst en vooral heb ik mijn nozzel en nozzelcap gecontroleerd. Deze zaten wel degelijk juist. Het is heel goed te zien want er is een groot verschil in diameter v.h. gaatje.

    Dan heb ik mijn verf verdunt 1 op 1 ( en ook wat meer in het cupje gedaan) zonder veel resultaat. Spelen met de deuk ( naar 2 bar en zelfs naar 3 bar) had ook niet noemenswaardig verschil.
    Dan nog meer verdunt (30 druppels verdunner op 15 druppels verf, dus 1 op 3)
    Dit geeft wel een goed resultaat. Nu kan ik lijntjes trekken ter lengte van een A3 op de lange kant.
    Als ik blijf spuiten, dus lucht + een zekere trekkeropening naar achter (das makkelijk met de naaldstop op de achterkant van de infinity) dan merk ik wel dat mijn verf na een tijdje er niet meer uitkomt. Terwijl er nog wel verf in het cupje zit.
    Ik weet nu niet of dit een normaal verschijnsel is, maar ik denk dat het niet zo erg is omdat je, vermoed ik, nooit zo lang de verf erop laat.
     
  5. RuudM

    RuudM

    Lid geworden:
    13 mei 2012
    Berichten:
    668
    Locatie:
    Beverwijk
    Vandaag m'n airbrush weer eens opgepakt ... Wat ik geleerd heb tijdens de cursus bij Almere ...lucht verf lucht... Erg lastig om te leren ..
    Ook ik had spettertjes op gegeven moment en was de verdunner vergeten.

    Vande week maar weer verder.
    Werkdruk 1,5barg hier

    Maar lucht ...dan verf.. En dan eindigen met lucht ..anders hoopt de verf op..en krijg je spetters
     
  6. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (Belgiƫ)
    Probeer eerst eens met kant en klare airbrush verf op waterbasis die je niet moet verdunnen.
    Ik gebruik bijvoorbeeld Golden verf met een 0.3 nozzle bij 2 bar voor mijn indoor depron toestellen.
    Daar spuit je de hele cup netjes mee leeg als je wil zonder enig probleem (als je pistool zuiver is uiteraard).
     
  7. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.229
    Locatie:
    Hoofddorp
    Al eens inwendig schoongemaakt?
    Ik weet dat bij de cursus die je gevolgd heb daar ook aandacht aan wordt besteed.
    Meestal na iedere spuitbeurt.
     
  8. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Way ik doe als ik stop is de nozzle en nozzle cap eraf, de naald naar voren eruit en dan afkuisen.
    Dit nadat ik eerst het cupje met cleaner gespoeld en in de kuispot doorgespoten heb.
    De eerste keer was mijn naald wel behoorlijk vuil, maar nu komt de naald er proper uit.
    Verder heb ik mijn spuit nog niet open gehaald.
     
  9. vvako

    vvako

    Lid geworden:
    13 okt 2016
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Limburg
    Bij grondige kuis steeds de naald langs de achterzijde eruit. Nooit via nozzle eraf (delicate draad) en dan via de neus de naald eruit...
    De nozzle, nozzle cap verwijder ik zelden of nooit bij mijn airbrush pistolen
    Bij veel pistooltjes is de nozzle uit messing, de naald uit gehard metaal.
    Bij het weder samenbouwen moet je steeds de naald zacht in de nozzle aanduwen. De veer zorgt wel voor de juiste druk.
    (anders krijgt je na een tijd een vervormde nozzle)

    Standaard kuis:
    Met water, met drupje afwasmiddel of cleanproduct.... grondig meerdere malen een proper cupje leegspuiten. Tot er geen kleur zichtbaar is.
    Naald los, max 0,5 cm uit de nozzle, nog een paar maal doorspuiten.
    Nozzle nu een paar keer afdichten met vinger , zo keert de lucht weer in cupje en maakt alles proper.
    Dit doe ik trouwens tijdens het airbrushen ook(met de hendel achteruit en langzaam de luchtknop indrukken)zo keert de lucht weer in je cup om de verf goed te mengen)
    Dit alles natuurlijk herhalen zolang er verkleuring zichtbaar is.
    Naald weer behoedzaam in de nozzle duwen, met de spuithendel iets achteruit (veer beetje opspannen) de naald vastzetten.De spuithendel weer langzaam naar voorbrengen. Het laten schieten van de spuithendel is enkel goed voor snellere slijtage nozzle. Eventjes naspuiten om de werking te controleren en klaar.


    Je spuitpistool volledig uit elkaar... bezorgt je delicaat weder samenbouw en is niet nodig.
     
    HansL vindt dit leuk.
  10. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (Belgiƫ)
    Kan zelfs zonder luchtdruk. Cupbodem vullen met wat water, duim in de cup en het water door het pistool duwen. Na een paar keer duwen is het pistool zuiver. Als je enkel met verf op waterbasis spuit is water zonder reinigingsmiddel voldoende. Zal de levensduur van de dichtingen alleen maar ten goede komen.
     
  11. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Bij de infinity heb je die delicate draad niet, de nozzle zit gewoon in de houder geschoven, welke dan op het pistool draait met grovere draad.
    Als je de vuile naald naar achter uit het pistool trekt, dan trek je toch verf mee in de gehele spuit?
     
  12. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.229
    Locatie:
    Hoofddorp
    Goede raad is duur.
    Er is al diverse malen aangegeven, naald naar achter er uit.
    Dat is het eerste wat ik heb geleerd bij verschillende cursussen.
    De ruimte waar de naald doorheen loopt is vele malen groter dan de naald, dus hoe je dan verf achter in de spuit kan krijgen is mij een raadsel.
    Kijk anders eens op You Tube daar zijn verschillende filmpjes te vinden die stap voor stap uitleggen hoe je dit het beste kan doen.
    Suc6
     
  13. Franky bpld

    Franky bpld

    Lid geworden:
    23 jul 2013
    Berichten:
    16
    Zoals hiervoor verschillende keren aangehaald: om de Infinity te reinigen, haal je eerst de naald langs achter er uit. Dan pas de nozzle en nozzle houder er af halen. Door de naald langs achter eruit te halen neem je wel een beetje verf mee. Maar voor het reinigen van de geleiding kan je met die kleine ragebolletjes (lijken op pijpenreinigers) een paar keer met gedistilleerd water erdoor gaan. De ragebolletjes vind je bij bvb het Kruidvat voor het poetsen van de tanden. Na reiniging eerst de nozzle met de houder terug opschroeven. Dan de naaldkap ter bescherming van de naald. Dan pas de naald van achter naar voren terugplaatsen. Zacht tot vooraan aanbrengen. En dan pas de naald vastzetten . NIET de naald vastzetten met de trigger naar achter gebracht want dit zorgt voor konstante druk op de zachte messing nozzle.
    Leg je de spuit voor langere tijd weg dan is het best de naald een millimeter of 2 naar achter te brengen.
    Bij het terugplaatsen van de naald ZEER goed opletten dat je niet tegen de trigger stoot. De punt is zo verbogen. Je kan dit best controleren met een juweliersloep.
    Is de punt verbogen dan is er nog geen kind overboord. Zeker niet in de nozzle plaatsen, je kan deze vervormen.
    Neem de naald en rol de punt tussen een glad muntstuk en een harde ondergrond heen en weer. Steeds even controleren of de naald nog haakt.
    De punt kan je ook napoetsen met gewone tandpasta. Hoe gladder hoe beter.
    Het is ook gepast om regelmatig de naald bij het wegleggen in te smeren met een speciaal smeermiddel voor spuitpistolen.

    Zelf pas ik dit alles al een 12 tal jaren toe en ik heb nog nooit problemen gehad of een nieuwe naaldset moeten aanschaffen.

    Wat me wel enorm op weg heeft gezet is het volgen van een 3-tal jaren van een airbrush cursus in Antwerpen, niet goedkoop maar z'n geld waard.

    PS: bij het spuiten haal je best de bijna gesloten spuitkap eraf en vervang je deze door het "kroontje met 2 punten". Dan krijg je minder spetters bij het spuiten.
    Bij het opbergen wel de eerste wel terug plaatsen om je naald beter te beschermen.

    Eens je meer ervaring hebt kan je ook spuiten zonderspuitkap , met de blote naald. Dan kan je veel dichter bij het spuitoppervlak komen om fijne details vast te leggen. Maar dan moet je wel zeker een vaste hand hebben om de naald niet te beschadigen.
     
  14. vvako

    vvako

    Lid geworden:
    13 okt 2016
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Limburg
    Special smeermiddel: Beetje vaseline, houdt de airbrush vlot en de dichtingen zacht!
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2016

Deel Deze Pagina