Airbrush of spuitpistool

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door arjen27, 5 okt 2006.

  1. arjen27

    arjen27

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Wieringerwerf
    Ik wil graag mijn vliegtuigen gaan spuiten, daar kwasten echt geen gezicht is :nooo: Ik wil kisten spuiten van 70 cm span tot 1,8 m span.

    Ik dacht zelf om een airbrush hiervoor aan te schaffen maar een vriend raadde me aan om een "gewoon" spuitpistool te kopen omdat je met een airbrush geen grote opervlakten egaal zou kunnen spuiten :?:

    Wie heeft er suggesties voor wat ik het beste kan aanschaffen.
     
  2. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.826
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    hier heeft hij tot vlakken van plm 30 cm2 gelijk.
    houd bij een pistool wel rekening met enorme overspray !!
     
  3. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.244
    Locatie:
    Arnhem
    eigenlijk moet je ze beiden hebben :D

    nee even zonder gekheid, je kan wel egaal spuiten, airbrush er een stuk verder van af houden en een wat grotere nozzle gebruiken. 0.3 of 0.4

    het duurt natuurlijk wel een stuk langer met een airbrush maar het is te doen, ik heb zelf een keer een romp gespoten van 1m80 dus het kan.

    maar meest idiaal is wel een miniyet of iets dergelijks,
    [​IMG]

    zijn niet zo groot en fijn mee te werken, een goede bekerspuit is wel een stuk duurder dan een airbrush.
    ook heb je hiervoor een compressor nodig die behoorlijk wat lucht kan leveren.

    alles heeft zo zijn voor en nadelen.

    groet dennis
     
  4. arjen27

    arjen27

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Wieringerwerf
    Bedankt,

    Ik denk dat ik op zoek ga naar een klein formaat spuitpistool en een compressor haal bij de gamma.

    heeft iemand eventueel een suggestie voor een merk/maat spuitpistool voor het spuiten van een vleugel van plus minus 2 meter span?
     
  5. arjen27

    arjen27

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Wieringerwerf
    Ja, daar was ik al bang voor :roll: . Ik zal toch ook een airbrush setje nodig hebben voor het spuiten van de decals e.d.

    Is de Eminent een goede keus? is 110 euro niet een beetje duur of moet ik dat uittrekken voor een goed aflak pistool?

    [​IMG]

    Als ik het zo na kijk is een naald met maat 0.5 een goede keus.
     
  6. Lt.Lowenfast

    Lt.Lowenfast

    Lid geworden:
    9 mrt 2006
    Berichten:
    639
    Locatie:
    Breda,de Parel van het Zuiden
    hoi Arjen,

    Die DeVilbiss SRI spuit op de foto bij Sprokkel/Dennis is een Rolls-Royce onder de spuiten,
    deze worden in de autoschadebranche gebruikt om "spotrepairs" mee te doen, d.w.z. spiegeltje, dorpeltje, grilletje,stijltje, etc, te spuiten
    Het voordeel van die spuit is dat er wat minder overspray zal zijn dan met een gewone spuit omdat deze werkt met het principe"HVLP" (High Volume Low Pressure)
    Dat wil zeggen een relatief hoog volume maar lage druk aan lucht ten opzichte van de lak en de verfkegel is omvat door een luchtstraal, dus landt er meer lak op je object dan er naast :)

    Bovendien zie je twee "hoorntjes"aan de luchtkap zitten, hier kun je de verfstraal middels de rondstraalregelaar mee afvlakken, dus een rond spuitpatroon of een vlak spuitpatroon instellen
    Met name om vleugels te spuiten is een vlakstraalpatroon erg prettig om te gebruiken

    De spuitopening die je zou kunnen gebruiken is 0,8mm,of 1,0mm
    ik vind zelf de 0,5mm wat aan de kleine kant

    Dat decopistool van Eminent (jouw foto)is een pistool wat alleen rondstraal kan spuiten, die "hoorntjes"op de luchtkap zitten er niet op
    Maar is zeker ook een goeie keuze hoor, je kunt er heel goede resultaten mee behalen.

    Gebruik een compressor die redelijk veel lucht kan verstouwen,en ook belangrijk: een redelijk grote ketel, anders staat je compressor al na 1 trek aan de haan van je spuit weer opnieuw te pompen
    en denk aan de olie-en waterafscheiding van je compressor,die moet in orde zijn

    Het zou een redelijke investering zijn, maar je kunt op mooi spuitwerk eindeloos kicken :)
    Maar ja , ik ben een vakidioot denk ik :)

    Mocht je meer willen weten zie ik t wel, en succes alvast !

    groeten,Frank
     
  7. arjen27

    arjen27

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Wieringerwerf
    Gezien het feit dat ik slechts 2 tot drie maal per jaar zal spuiten lijkt een profi uitrusting me een beetje "overdone". Maar als ik nu lowbudget ga:

    Ferm compressor (124 l/m bij 8 bar en drukregelaar): E 80,-
    [​IMG]

    aflakspuit 1 mm E30,-

    [​IMG]

    en een redelijk double action airbrushsetje (0,25, 0,35 en 0,55 mm) van (au) E 149.- (bij conrad)

    [​IMG]

    Kan ik hiermee (met alle nadelen) toch een resultaat krijgen waar ik tevreden over kan zijn. Of is dit geld weggooien?
     
  8. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Thuis
    DeVillbis is heel erg goed, maar naar mijn mening en ervaring geeft SATA het beste spuitbeeld, ik heb de SATA minijet 4 HVLP en ik wil niks anders meer
     
  9. Lt.Lowenfast

    Lt.Lowenfast

    Lid geworden:
    9 mrt 2006
    Berichten:
    639
    Locatie:
    Breda,de Parel van het Zuiden
    hoi Arjen,

    Ik denk dat een lakspuit van zo,n 30 Euro je niet tot tevredenheid zal stemmen, ik denk dat daar minder goede materialen voor gebruikt worden, en dat het allemaal snel zal slijten.Naalden die niet goed meer passen na een tijdje,etc etc
    Een Eminent spuitje zal naar mijn mening toch een betere oplossing zijn.
    Maar kun je voor die enkele keer dat je spuit niet beter een goed spuitpistool kopen, en de compressor dan voorlopig ergens lenen, of huren?
    (Bo-Rent), idee misschien ?
    Die airbrush van Conrad ken ik niet zo goed, maar waarschijnlijk geldt daarvoor hetzelfde verhaal

    Wat Mugen schrijft is waar, SATA is erg goed,maar dan kom je in een discussie met persoonlijke voorkeuren, net als met zenders, de ene vindt Futaba beter, de andere GraupnerJR;maar allebei is het toch goed materiaal

    greetz, en prettig weekend,Frank
     
  10. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.826
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    same here, ik zweer bij de sata minijet 3 hvlp
     
  11. M-thing

    M-thing

    Lid geworden:
    27 sep 2003
    Berichten:
    352
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Voor het bedrag van dat Conrad airbrushsetje heb je dus ook een prima Badger 150 of 155. Dat Conrad ding haalt het niet bij deze in vergelijking met deze 2.

    Groeten,

    Marcel.
     
  12. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.244
    Locatie:
    Arnhem
    voor het geld dat je bij conrad uit zou geven heb je een hele goede " harder en steenbeck evolution" twee naalden erbij voor rond het zelfde bedrag, maar wel kwaliteit.

    groet Dennis
     
  13. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    ik sluit me bij alle voorgaande schrijvers aan. en kan uit ervaring vertellen dat conrad gaat vervelen(d doen) en die evolution 20 keer beter en mooier is!
     
  14. arjen27

    arjen27

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Wieringerwerf
    Dank heren :worship:. Er wordt langzaam wat licht zichtbaar aan het eind v/d tunnel.

    De Sata Miniyet is natuurlijk prachtig, maar E 254,- is een hoop geld voor een spuit die maar sporadisch gebruikt zal worden. Het is me wel duidelijk dat een Gammasetje niets is dus lijkt dit me een gulden middenweg:
    [​IMG]
    De Victor mini-jetstream 1 voor E 110,- bij Airbrush Service Almere. Iemand ervaring mee?

    Jullie hebben me ook overtuigd vwb de Airbrush; dat zal wel een Evolution X Set 2301 worden (E149,- met twee naalden van 0,2mm en 0,4mm).
    [​IMG]

    Nu nog een leuk compressortje zoeken.
     
  15. Lt.Lowenfast

    Lt.Lowenfast

    Lid geworden:
    9 mrt 2006
    Berichten:
    639
    Locatie:
    Breda,de Parel van het Zuiden
    Hoi Arjen,

    De Victor die je hebt afgebeeld ken ik persoonlijk niet, maar lijkt een kopie van een SATA of een Iwata spuit,
    Het een en ander zal voor een autospuiter misschien wat nauwer luisteren dan voor een gemiddelde hobbyist,maar het ziet er alleszins redelijk uit. Het komt aan op hoe zuiver de nozzle, naald en luchtkap zijn he.
    Ik zou zeggen gewoon proberen, ik denk dat het altijd een betere spuit is dan een Gammadingetje

    Succes, en hou me op de hoogte van je ervaringen, ok?
    groet, en happy landings, Frank
     
  16. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.826
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    in almere kunnen ze je prima voorlichten of die lakspuit geschikt is voor createx verf en / of blanke 2K lak.

    en zoals al gezegd, met de evolution KAN je niet mis, perfecte airbrush.
    zou wel een 0,6 of grotere naald nemen zodat je alle lak (grove metallic en pearl)ook probleemloos erdoor krijgt.
    anders moet de druk ver omhoog en blaas je de pakkingen aan gort


    ik denk dat ik zoiets als die lakspuit ook erbij ga nemen, ik zoek een spuit die ik enkel voor blanke lak wil houden.
    dat of een eminent bekerspuit (ook in almere) ongeveer ook 100 euro.
    allen zijn die spuiten meestal niet HVLP
     
  17. arjen27

    arjen27

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Wieringerwerf
    Ik heb vandaag een autospuiter gesproken met 40 jaar ervaring 8) . Zijn idee was dat een goede spuit zo duur was omdat o.a. de naald en spuitopening van kneiterhard staal zijn gemaakt om voor lange tijd een goed spuitpatroon te garanderen. De geringste slijtage aan de naald is al funest. Een bevestiging dus wat al eerder in dit draadje werd vermeld.
    Een goedkopere spuit hoeft dan niet perse een mindere kwaliteit resultaat te leveren al zal hij wel eerder aan onderhoud toe zijn. Een factor die voor mij niet zo van belang is gezien de enkele keer dat ik hem zal gebruiken. Ik ben over twee weken in Almere en haal dan de Victor op en tevens een goede airbrush. Zal me tevens nog eens goed laten voorlichten.
    Nog 1 vraag: is een compressor die 125 liter/minuut levert voldoende voor een spuitje die 90 liter/minuut verbruikt. Theoretisch wel natuurlijk, maar nu de praktijk :| .....................
     
  18. Lt.Lowenfast

    Lt.Lowenfast

    Lid geworden:
    9 mrt 2006
    Berichten:
    639
    Locatie:
    Breda,de Parel van het Zuiden
    hoi Arjen,

    Ja, die compressor lijkt me groot genoeg :)
    Je hoeft ook geen hele bestelbussen in 1 keer te spuiten he?
    T zijn maar vleugels en zo, dat moet lukken,
    Inderdaad ,die spuiter die je hebt gesproken heeft gelijk.
    Dus nooit de naald of luchtkap laten vallen op een harde ondergrond want dan ben je in deep shit :)
    Het spuitbeeld zal dan meteen aangetast raken

    Succes,Frank
     
  19. arjen27

    arjen27

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Wieringerwerf
    Bedankt Frank. Ik bestel hem gelijk. Time to spent some money 8)
     
  20. bas123

    bas123

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    59
    en welke compressor is het geworden?
    ik ben benieuwd
     

Deel Deze Pagina