Airbrush of spuitpistool

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door arjen27, 5 okt 2006.

  1. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ikheb gewoon zo'n bouwmarkt compressor van ferm.

    eigelijk heb ik er 2, 1 omgebouwd met 2 koelkast motoren erop voor boven te airbrushen, deze compressor is fluisterstil.
    de andere is standaard, en staat in de schuur voor de blanke lak, dat ruikt me namelijk iets te veel voor binnen.

    qua capaciteit,

    voor te airbrushen, meer dan voldoende
    voor af te lakken, iets aan de krappe kant.
    maar dat is niet zo'n probleem, ik kan wel een minuut wachten tot de tank vol is en dan een andere zijde van de kap spuiten, als je de lak goed verdunt vloeit dat prima.

    wel zou ik de 24 liter tank versie nemen en niet die kleine die hier in het plaatje staat.

    mijn toekomst plan:
    ik koop er nog 1 bij (nu bij de makro 42 euro! )
    en dan gaan de 2 tanks en motoren in de schuur in paralell opstelling.
    dan moet ik probleemloos continue kunnen draaien.
     
  2. arjen27

    arjen27

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Wieringerwerf
    Ik heb gisteren de Ferm binnengekregen met 6 liter tankje. Het geluid valt me erg mee . Bijkomend voordeel van een klein tankje is dat hij snel op druk is. Verder heb ik geen ruimte op de grond in de garage dus de zaak moest wel tilbaar blijven. Dat lukt goed met de 15 kilo van de Ferm.

    Capaciteit is 124 L/min. Het Viktor spuitje verbruikt 90 L/min. Zou moeten kunnen. Ik heb Almere gebeld en ben er wel van overtuigd dat een dagje afreizen naar Almere een goed idee is om me goed voor te laten lichten en mn spullen te kopen. Overigens heeft het Viktor spuitje een roestvrijstalen pen en nozzle en zijn de losse onderdelen goed te verkrijgen (volgens Almere,...dat wel :wink: ).
     
  3. arjen27

    arjen27

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Wieringerwerf
    Vandaag m'n motorfiets afgestoft en via een mooie route naar Almere afgereisd. Prima zaak. Ik ben goed voorgelicht, voorzien van koffie, heb zelf mogen spuiten en heb een tutorial gehad betreffende het schoonmaken van een airbrush, en dat allemaal van een alleraardigste dame in strakke spijkerbroek :D.

    De bottomline is dat ik (nog) geen aflakspuit gekocht heb maar wel een extra 0.6mm naaldset bij de evolution heb aangeschaft. Zoals al opgemerkt in dit draadje moeten grotere oppervlakken met een beetje moeite te spuiten zijn. Dit werd ook geopperd door Almere (terwijl ze wist dat ze me daardoor geen minigun zou verkopen; service! :) ) Ik ga nu eerst lekker oefenen en daarna mijn 1,5 m span Fokker DVII spuiten.

    Daar de seals worden aangetast door thinner gedragen lakken heb ik wat extra seals aangeschaft om toch brandstof bestendige verf te kunnen spuiten. Voor 1 euro heb je twee sets seals.......kan je geen buil aan vallen.
    Overigens heeft Almere de extra seals niet in rekening gebracht alsook de verloop adapter naar mijn compressor niet. Kortom ik kan iedereen aanraden om eens langs te gaan in Almere :D.

    Om modellen brandstofbestendig te maken had almere spuitbussen 2K lak a 25 8O euro stuk!!!!!!! Weet iemand een goedkoper alternatief?

    Zodra mijn vleugels gespoten zijn post ik mijn ervaring..............
     
  4. Lt.Lowenfast

    Lt.Lowenfast

    Lid geworden:
    9 mrt 2006
    Berichten:
    639
    Locatie:
    Breda,de Parel van het Zuiden
    hoi Arjen,

    Spuitbussen met 2K lak ?..........
    Of er zit in zo,n bus zeer laag-reactieve verharder of, er zit een vervangend preparaat in waarmee de lak "denkt"een 2K te zijn.
    Dit trucje wordt wel meer toegepast
    Standaard 2K lak kan t nooit zijn, immers de verharder zal meteen reageren met de lak in de bus
    Ik heb ook wel eens een spuitbus 2K gemaakt, en na m,n werk als een speer naar huis want de verharder was al reactief natuurlijk, dat gaat wel, maar als ze op voorraad staan op een plank ergens, dan is t waarschijnlijk "semi-2K"lak
    Maar niettemin, daar kun je ook nette resultaten mee behalen hoor.
    Kijk wel uit om dit soort lak over synthetische 1K te spuiten, het een en ander kan elkaar "opvreten"
    En dan heb je de schapen aan t schijten, of je gaat de bietenbrug op, of de poppen aan t dansen, (aanvinken wat van toepassing is) :)

    succes met oefenen, Frank
     
  5. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    nee dat is "echte" 2K lak van spray max meen ik.
    ik gebruik het erg veel

    hier in ehv 21 euro de bus.
    zit onder in de bus nog een extra spuitbus met harder.
    als je die indrukt komt de harder bij de lak.
    dan heb je nog een paar uur verwerkingstijd.

    erg goed voor een klein kapje ofzo, erg harde lak die zich goed laat polijsten.
     
  6. Lt.Lowenfast

    Lt.Lowenfast

    Lid geworden:
    9 mrt 2006
    Berichten:
    639
    Locatie:
    Breda,de Parel van het Zuiden
    Gerard,

    Als je alles in 1 keer goed spuit hoef je toch niks te polijsten? :)
     
  7. arjen27

    arjen27

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Wieringerwerf
    Inderdaad; zat een knop onderop, voor de tweede component. Maar is er geen brandstofbestendige 1K kleurloze lak te koop in spuitbus van zeg; rond de 10n euro?
     
  8. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    Boxtel
    Simprop heeft volgens mij blanke polyurethaan lak in hun assortiment. Dit is een 1K lak en geeft de beste resultaat op het gebied van brandstofbestendigheid.

    Nadeel van 1K lak is dat daar altijd een oplos-middel in gebruik wordt. En dit oplosmiddel kan wel eens gaan vechten met de onderliggende kleurlak. Dus altijd een stukje testen.

    Eerste lagen blanke lak dun aanbrengen is ook aan te bevelen. Het oplosmiddel kan dan makkelijker en sneller uitdampen naar de buitenlucht ipv in de kleur-lak te trekken.

    Rick
     
  9. arjen27

    arjen27

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Wieringerwerf
    Heeft iemand ervaring met thinner verdunnende verf verspuiten met een airbrush? Ik wil mijn Fokker DVII met Simprop Polyurethaan verf spuiten. Ik heb begrepen dat de seals van mijn airbrushspuit daar niet zo blij mee zijn :nooo: . Ik heb reserve seals maar moet ik ze na 1 maal spuiten dan al vervangen of valt dat wel mee?
     
  10. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    nee dat valt wel mee, in de states hebben ze het nog niet zo op watergedragen lak als createx, en gebruiken ze house of colour producten, allemaal op oplosmiddellen basis.
     
  11. arjen27

    arjen27

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Wieringerwerf
    Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en voor het eerst met de airbrush gewerkt. Het werken met de evolution gaat haast als vanzelf. Alles is continu goed regelbaar en zonder enige ervaring heb ik reeds een zeer acceptabel resultaat! Kijk maar naar de neuskap van de Fokker DVII:

    [​IMG]

    Ondanks de 0.6 mm naald gaat het evenwel niet snel :| en al ben ik ervan overtuigd dat vleugels met spanwijdte van 1.5 meter er mee te spuiten zijn, zal het wel wat tijd vergen................Voordeel is wel dat het gewoon binnenshuis kan, dat zal met een minispuit niet lukken. Ik moet wel wat verzinnen voor de ventilatie want de thinner zorgt toch na een half uurtje voor koppijn (in mijn enthousiasme had ik vergeten deur en raam open te zetten). Ik denk dat een open raam en deur in combinatie met een gewone ventilator dit probleem wel oplost.

    In het vervolg hoop ik op waterbasis te spuiten, dat is ook beter voor de seals :yes:

    Ik ben tevreden over de evolution en de compressor, al is het wel elke keer weer effe schrikken als hij achter je aanslaat 8O. In het vervolg zet ik hem een kamer verderop, de luchtslang is lang zat.
     
  12. M-thing

    M-thing

    Lid geworden:
    27 sep 2003
    Berichten:
    352
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Klopt als een bus. Er is alleen één klein probleempje. Simprop heeft hun errug goeie PU verf al zeker twee jaar niet meer uitgeleverd.
    Het begon met de fabriek waar deze verf geproduceerd werd. Die vloog de lucht in.
    Ondertussen is de fabriek al weer een jaar in bedrijf en heeft ook al een aantal testmonsters van de verf aan Simprop geleverd die telkens door Simprop werden afgekeurd.
    Je kan je afvragen of Simprop uberhaubt nog met PU verf terugkomt.

    Groeten,

    Marcel.
     
  13. arjen27

    arjen27

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Wieringerwerf
    Ah, vandaar het vergeelde guldenprijs stickertje op mijn potje simprop verf :p
     
  14. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    ik schrik me ook helemaal kapot van onze compressor als ie ineens aanspringt, heb hem tot nu toe eigenlijk alleen nog maar gebruikt om het bureau van balsastof te ontdoen :roll: maar ik wil ooit nog eens een airbrush setje kopen om een 1:7 me109 te spuiten in camo kleuren ( grijstinten). zal in dortmund maar eens gaan kijken.....
     
  15. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Zeer interessant draadje!

    Ik ben al 16 jaar bezig met de hobby modelvliegen en sinds enige jaren wil ik ook gaan airbrushen voor schaalmodellen (elektrojets)
    Aangezien ik graag de prototypen van vroeger (1945/46) bouw ben ik voor alsnog handig mee onderuit kunnen komen door mijn modellen met Aluminium te bekleden of in hout af te werken met epoxy, maar dat gaat niet altijd natuurlijk.

    Nu is de planning dat ik voor mijn verjaardag een compressor krijg dacht dat de 24L van Kinzo (bij formido) voldoende zou zijn voor modellen tot ca 1500mm spanwijdte maar krijg nu het gevoel dat en maatje groter zeer wenselijk is. Ik zie daar standaard ook geen olie en waterafschijder op zitten maar zijn die makkelijk te monteren/verkrijgen? de Dbs zijn geen probleem. Ik zet hem wel in de schuur en trek de luchtslang naar de verwarmde garage toe door inklusief aan/uit schakelaar.

    Ook ik gebruik de airbrush voor mijn vliegtuigen hooguit 2x per jaar (netjes bouwen kost tijd). Ben er nu wel achter gekomen dat waterslide decals aflakken met een penseel knudde is!

    Ben nu dus orientrered want de aanbiedingen zijn met de feestdagen soms aantrekkelijk en in het voorjaar wil ik dan mijn A10 netjes afwerken.

    Bij voorbaat dank voor de suggesties en meeliften op dit draadje.

    Erik

    Zeer bewerkelijk plakwerk:
    [​IMG]

    Nog uit een busje:
    [​IMG]
     
  16. arjen27

    arjen27

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Wieringerwerf
    Erik,

    Ik heb zelf de een 6 liter tank compressor (de kleinste compressor van ferm, te koop bij wehkamp). Voor spuitwerk is hij groot genoeg. Als je de ruimte hebt voor 1 met 24 liter tank zou ik dat doen want er is nauwelijks prijsverschil, groter is echt niet nodig voor spuiten/airbrushen. Een airbrush verbruikt veel minder lucht dan de capaciteit vd pomp (124 L/min voor de Ferm). Een mini aflakspuit verbruikt zo'n 110 L/min, dus dat zou ook nog net gaan. Als je luchtgereedschap wilt gebruiken zoals boren of powervijlen dan heb je al gauw 200 L/min nodig. Een Olie/water afscheider is los te koop voor op je compressor, kost wel een hoop geld, 50 euro. Ik heb een kleine olie/water afscheider, die onder op mijn airbrush zit gemonteerd. Let er tevens op dat als je de compressor elders neerzet, je een drukregelventieltje op je airbrush monteert anders moet je steeds naar je compressor lopen om de druk bij te stellen!
    Succes!
     
  17. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Bedankt Arjen!

    Tzt zal ik dit draadje zeker gebruiken om de overige tools aan te schaffen.

    groeten, Erik
     
  18. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Ik zal ook eens naar Almere kachelen volgende week om me er goed voor te lichten. Zie dor de bomen het bos niet meer LOL!!

    Krijg er wel en flinke berg werk bij om een WW2 vliegtuig schaal te spuiten! Zeker als er nog weatheren bij komt.

    groeten, Erik
     
  19. arjen27

    arjen27

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Wieringerwerf
    Krijg je geen spijt van. Ga op een doordeweekse dag, dan kunnen ze de tijd voor je nemen.
    Succes!
     
  20. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Hoi!

    Ben eergisteren naar Almere getogen om eens lekker te gaan shoppen.
    Ik was daar om 11:00 en vertrok om 16:00 en heb ze dus een beetje laten werken :wink:

    Ik had een mazzeltje dat een clubgenoot zijn compressor had verkocht en hij had nogal wat over wat ik de avond ervoor onverwacht had gekregen. In die doos zat 2x Festo luchtreinigers, drukregelventiel, drukmeter en een zak vol slangen en koppelstukken (had alles bij zijn baas van een machine gesloopt die naar de stort ging 8) ) een badger airbrush (weet niet wat ik met die low tech aan moet) maar ook een hagelniew badger zandstraalpakket! Zijn Airbrush is het enigste onderdeel wat niet meeverhuisde! Zelfs een 5 delige cursus kreeg ik er bij :D

    Heb alles dus meegenomen en ook 3 vliegtuigrompen zodat ze in kunnen schatten hoeveel oppervlak ik wil inkleuren en wat ik precies wil.
    Ik heb toen meteen een eerste priveles gekregen met oa onderhoud, werking en kon ook meteen alle naalden testen. Ze dachten dat ik met .2 en .4 het beste uit kom maar heb daarbij ook de .6 en .15 geprobeerd. de .6 gaat me een beetje te hard en met de .15 kan ik hetzelfde als de .2 maar net wat kleiner dus het is .4 en .15 geworden.

    Ze hebben uit mijn onderdelen een net systeem opgezet en met een paar verloopstukken die ik niet had pasgemaakt dat er een transparante slang op past.
    Na een wandeling langs de vitrine zijn we tot de conclusie gekomen dat een duur systeem een beetje over de top is omdat ik zeer veel tijd kwijt ben met bouwen/pluggen/soppen en dat ik daardoor simpelweg geen tijd meer over heb om op hetzelfde niveau to komen als zij werken en dat begrepen ze zeer goed!

    Mijn boodschappenlijstje is niet erg wereldschokkend maar voor gelijkgestemden toch wel interessant:
    -Evolution two in one setje met naaldbegrenzer, zonder drukregelaar want ik zet de kinzo 24L compressor in de schuuren werk in de garage dus ontvochtiger en drukregelaar gaan in de bankschroef :D
    -zijaansluitset voor een glazen 15ml potje om een romp of vleugelzijde in een keer te kleuren.
    -heldere slang+ snelkoppelingen
    -kunstof pipets
    -1 glazen pipet omdat bij mij in de buurt Humbrol en Revell makkelijker is te vinden dus niet op waterbasis.

    -Decal Film om zelf decals te kunnen printen+mr. metal primer om de inkt af te lakken (dan heb je waterslide decals 8) )
    -auto air potje zwart en wit en reducer
    -potje euro colorvuurrood om mee te oefenen.

    net luchtslangsnelkoppelingen bij de formido gehaald, wattenstaafjes en tandenrager van mijn vriendin gekaapt (ik heb vrij en zij niet dus ze is niet thuis :wink: ) en mijn moeder had nog een grote glazen pot liggen om door te blazen.

    Nu nog alles samenbouwen en dan kijken of het allemaal werkt zoals ik wil.

    Super service in Almere!!!
    En jullie ook bedankt !
     

Deel Deze Pagina