Airbrush of spuitpistool

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door arjen27, 5 okt 2006.

  1. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    je moet zowel de revell als vooral de createx aflakken met een clear coat. deze is zorgt dat het kras- als ook oplosmiddel bestendig wordt. Createx bv kan niet tegen wasbenzine, dus als je het oppervlak iedere keer voor de volgende laag schoonmaakt, dan veeg je het er zo vanaf. Je moet iig createx meer zien als pigment waarmee je de kleuren en patronen aanbrengt en de clear coat als beschermlaag.
     
  2. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Bedankt Christiaan,

    Ik had net ook ff naar Almere gebeld om verhaal te halen en hij adviseerde ook aflakken met blanke lak. voor mijn toepassing (slijtvast ivm buiklandingen) gaf Eric de Tamiya blanke lak als optie (redelijk makkelijk te verkrijgen, 20 km rijden) welke erg slijtvast is. Geeft me weer hoop :?

    Als ik het nu goed begrijp dringt de blanke lak door de pigment heen waardoor de hechting op de ondergrond maximaal wordt?

    grtz! Erik
     
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Ik haak hier maar even aan . . . :|

    Heb sinds een paar dagen (ook) de Evolution two in one, spuit met Createx, voorlopig alleen nog maar met de 0,2 naald.

    Gaat op zich goed, maar ik denk dat ik de verf nog niet genoeg verdun. :?

    Vraag: hoeveel druppel verdunner op bv. 10 druppels Createx?

    (Even in z'n algemeenheid, zal per kleur ook nog wel wat verschillen . . . )

    Heb ook een potje aluminium-kleur verf meegenomen uit Almere: moet je die meer of juist minder verdunnen?

    Lukt alleen met met de 0,4 naald?

    Bedankt.


    jan.
     
  4. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    hoi jan,

    ik persoonlijk gebruik voor de metallics een grotere set. (0,6)
    createx adviseerd dit ook.
    je kan echter wel met de 0,2mm spuiten alleen zal dan je druk omhoog moeten.

    het gaat alleen ik persoonlijk vind de dekking dan "anders" dan bij grotere set naals, misschien omdat het erharder uitkomt ofzo ?
    maar het kan wel.

    voor het verdunnen, daar kan je geen zinnig antwoord op hebben, de witte en zwarte lakken zijn vaak erg dik, sommige waterdun.

    ik zorg altijd dat mijn lak iets van melkdikte is, dikker dan water net iets.
    dan spuit het prima.
     
  5. atego_driver

    atego_driver

    Lid geworden:
    21 jun 2005
    Berichten:
    89
    Ik gebruik ook de createx maar niet verdunned met een 1.0mm naald.
    Dit gaat heel goed zeker als je een bigscale wil schilderen.

    Als coating ga ik de ps wit van tamiya gebruiken die kan tegen de olie enz en dan komen de kleuren wat lichter uit.
     
  6. maxime

    maxime

    Lid geworden:
    10 feb 2006
    Berichten:
    330
    Locatie:
    Belgie te Gent
    eventjes een klein off topic vragen. zijn dit nu speciale compressors met vochtafscheiding ofzo voor het airbrushen? of zijn dit doodgewone compressors die je overal van kan halen?
    of kopen jullie gewoon welke ietwat deftige compressor, en dan een externe regulator met water reservoirtje als optie erna?
    alvast bedankt
     
  7. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    heej...ik heb onlangs een 2ehands jun air compressor gekocht en dat bevalt me uitstekend. Voorheen gebruikte ik een 100l industrie compressor en ja ik merk het verschil. De druk is constanter en schoner. Schoner idd door een vocht en in mijn geval ook een olieafscheider. Die heb je dus wel nodig...olie ingeval je een olie gesmeerde compressor hebt...ik zou je wel aanraden om een speciale airbrush compressor te kopen....althans, aldus mijn ervaring...
     
  8. maxime

    maxime

    Lid geworden:
    10 feb 2006
    Berichten:
    330
    Locatie:
    Belgie te Gent
    ja, akkoord, maar is dat wel de moeite als je af en toe es een heli kap wilt spuiten voor persoonlijk gebruik? en is het verschil dan zo voelbaar voor die zovele extra euro's?

    ik zou me al een deftige airbrush aanschaffen, ook die evolution dual action bottom feed(das toch die die jullie aanraden eh zekers?), daar nog eens een compressor bij begint duur zaakje te worden(een vochtafscheider zou ik vanzelf al aanschaffen).
     
  9. arjen27

    arjen27

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Wieringerwerf
    Heb zelf een goedkope Ferm compressor (oliegesmeerd). Verder heb ik een kleine water/olie afscheider onderop mijn evolution geschroefd. Deze koste meen ik iets van 25 euro in Almere. Ik heb ook zonder deze afscheider zonder problemen gespoten. Moet wel zeggen dat de compressor in mijn droge verwarmde werkkamer staat en heb nog geen vocht kunnen ontdekken in de tank.
     
  10. maxime

    maxime

    Lid geworden:
    10 feb 2006
    Berichten:
    330
    Locatie:
    Belgie te Gent
    ok, bedankt.

    is het trouwens mogelijk van een complete laag rondom te leggen op bv een 50 size helicopter canopy(bv een complete laag oranje createx auto), van bv een t rex 600 of raptor canopy met een voldoende grote nozzle en genoeg druk? ik weet dat het makkelijker en sneller gaat met zo een minijet, maar dan wordt het echt wel duur.

    ik zou graag langs de ene kant heli kappen willen aflakken, en bv Jason Krause style canopy's spuiten met stepen in verschillende kleuren, maar langs de andere kant wil ik ook wat DYD style gaan dmv een schaduw in een fluo kleur aan te brengen rond een afgeplakte lijn(wat meer detailwerk dus), of een lightning, of een union Jack op de ruit. Zo wat van die dingen dus...

    Is dit mogelijk met zo een evolution dual actin gravity feed?
     
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Volgens mij geldt bij dit soort zaken: Get the best equipment you can afford!

    Nog nooit spijt van gehad . . . :nooo:


    jan.
     
  12. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    gewoon een cheap ass compresoor van de bouwmarkt gaat prima, wel een olie/water afscheider monteren.

    nadeel is herrie, voordeel prijs.

    koop vooral niet zon goedkope stille membraan compressor, de luchtoutput is alles behalve constant.

    maxime, ik spuit mijn meeste kappen gewoon met een airbrush, aan onderstaande kap is geen bekerspuit te pas gekomen, gaat prima dus.
    gewoon een gemiddelde naald als een 0,4 of 0,6 gebruiken.

    [​IMG]
     
  13. maxime

    maxime

    Lid geworden:
    10 feb 2006
    Berichten:
    330
    Locatie:
    Belgie te Gent
    Mooi resultaat!!! zoiets zou ik dus willen kunnen. en hiermee dus het perfecte antwoord op mijn vraag

    dit is dus gedaan geweest met die harder&steenbeck Evolution X Set 2301 (dual action bottom feed)?
     
  14. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    afgezien van de bottom feed idd.
    ik heb een top cup, maar in resultaat maakt dat geen drol uit ;)
     
  15. maxime

    maxime

    Lid geworden:
    10 feb 2006
    Berichten:
    330
    Locatie:
    Belgie te Gent
    maar wel makkelijker om kleurtjes te wisselen naar ik gelezen heb met een bottom feed?

    ik zal es zoeken waar ze die in België verdelen eventueel
     
  16. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ja dat is gemakkelijker kleur wissellen maar de downside is dat je moet aanzuigen wat meer verf kost.

    als ik schaduw wil spuiten drop ik 2 druppels in de cup en voila.
    overigens spuit je met 2 cups een kleur er vol op, dan moet die laag toch drogen.
     
  17. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Is clear coat nu een extra laag van createx vóór de definitieve (2K) lak of bedoel je hiermee hetzelfde?
     
  18. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    dat is het zelfde. Clear coat is een transparante afdek laag die de createx pigmenten beschermt tegen krassen en zonlicht en bv chemicalien. Daar heb je 1K lakken (parket, motip etc) voor maar dus ook 2K (mipa bv) die wat beter tegen chemicalien kunnen.
     

Deel Deze Pagina