airbrush

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door beagle, 16 nov 2004.

  1. beagle

    beagle Guest

    Ik vind nergens een vakje om dit in onder te brengen.
    Vermits ik vooral met model schepen bezig ben. dan hier maar.

    Ikzelf heb twee airbrushen een "Badger" 100G en een "Badger" 150.
    Tevreden ben ik er niet over. wat ik ook doe, verf meer verdunnen, nog meer verdunnen, minder verdunnen, hogere-lager druk die pistooltjes blijven steeds spetteren.

    Nu had ik ergens op een airbrush forum gelezen dat dit nog voorkomt bij ander gebruikers van "Badger"

    Graag wou ik dus eens vernemen of ander gebruikers van een badger dit ook ondervinden.
    Ik denk erover van in de plaats van "Badger" over te gaan naar twee Iwata airbrushen en de Badgers vertikaal te klaseren.
    Iemand die daar ondervinding in heeft of me goede raad kan geven.
     
  2. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    de badgets zijn prima spuitjes.

    dingen om te checken:
    -zit je nozzle goed vlak op de spuit
    -zit je naald aan tot tegen de nozzle
    -is je naald recht
    -is je naald onbeschadigd
    -zit er geen verf in de nozzle

    wat voor verf gebruik je ?
    en bij wat voor druk spuit je ?
     
  3. jacques

    jacques Guest

    Ik gebruik de Badger 200 en 350 en heb hier nooit problemen mee.

    Definieer spetteren?
     
  4. beagle

    beagle Guest

    @ gerard-nl
    de druk is 20-30 PSI , meestal zet ik hem op 30 PSI.

    De verf:
    1) Acryl aangelengd met water tot een viscociteit zoals een melkachtige substantie.
    2) "Humbrol Enamel" verf ook aangelend met White sirit tot dezelfde viscositeit.
    3) " Magic Color" ready to use for airbrush
    4) "Createx" ready to use for airbrush
    ik heb dat spitten en spetteren met al die 4 soorten verf.

    Ja de naald is in orde, de rest is ook in orde zelfs de teflon whasher is nieuw.

    Beschrijf het spetteren . --> Je bent een lijntje van 2 mm. breed aan het spuiten, ineens komt er dan een extra druppeltje uit de spuit op het geschilderde opervlakte. Je hebt dat zelfs met gewone airbrush inkt, inkt die je niet moet verdunnen. Je krijgt dus geen gelijkmatige dekking maar nu en dan komt er meer verf uit het pistool.
    pffff ik zou er een foto moeten van nemen. dat zou veel verduidelijken.



    Hier vond ik dergelijke informatie, het beschrijft zowat de problemen die ik met de Badger ook heb.

    http://airfieldmodels.com/information_source/model_building_tools/painting.htm

    The Badger 150 is a siphon feed airbrush.  These allow bottles of various sizes to be attached.  Not all the accessories shown here came with the 150 set.  Mine came with two or three bottles, one or two siphon caps, three needle/tip assemblies and a color cup.

    The large nozzle puts out a lot of paint but I would use it only for plastic models, small R/C planes or trim and markings on a larger model.  Do not use an airbrush for coverage work on larger models.  They do not hold or spray enough paint and the paint needs to be wet long enough to flow out.  Using an airbrush, the paint begins drying long before you are finished and overspray creates a dull, sandpaper like finish.

    This is my worst airbrush.  No matter what paint I use, no matter what tip assembly is on the airbrush, it spits and spatters.

    I thought it was probably the paint, so I tried the exact same paint in other airbrushes and had no problems.  I don't use the 150 any more and don't recommend it.
    [/i]
     
  5. boris

    boris Guest

    nieuw wit teflon ringetje in zetten probleem weg
     
  6. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    even verplaatst naar onze nieuwe rubriek "de spuitcabine" :)
     
  7. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Ik heb de Badger 150. Heeb ik ooit eens van geringe hoogte laten vallen. Optisch geen enkele schade!! Maar mooi spuiten was afgelopen. Voor meer dan 30 euro nieuwe onderdeeltjes erop en nu alweer lange tijd probleemloos.
     
  8. jacques

    jacques Guest

    Ik gebruik zelf de Badger 200 maar die is volgens mij min of meer gelijk aan de 150.
    En ik kan het spetter effect alleen reproduceren als ik de verfnaald te ver open draai.

    De 150 en 200 zijn eigenlijk meer een soort veredelde viltstiften, met een maximale sweetspot van een halve inch en dat is al aan de ruime kant.

    De 150 en de 200 zijn voor artwork bedoelt , en zijn alleen toerijkend voor klein werk zoals camoflage patronen op 1/48 modellen en decoraties.
    Als je grotere dingen wilt spuiten laten we zeggen groter dan 10x10 cm moet je een andere spuit gebruiken.

    Bv een badger 350 met een heavy kop, werkt super.
    Ik heb er zelf de deuren van mijn huis mee gespoten en dat gaat geweldig ( de heavy kop is dan wel een must ) anders gaat het te langzaam en vloeit de verf niet goed.
     
  9. beagle

    beagle Guest

    @jaques.

    ik spuit met de badger 150 zelfs grote oppervlakten, De 100 is voor kleine heel kleine opp. . zie maar naar de Calypso op mijn site. Wel in meerdere lagen. maar ik moet het heel veel verdunnen zodat de verf zo vloeibaar is als water. maar nu en dan heb ik toch dat dit pistool spetterd en moet ik alles afvagen en terug te beginnen.

    Ik heb ook al een nieuw teflon ringetje gestoken, maar het help toch niet.

    In ieder geval ik heb toch maar de bestelling voor twee nieuwe iwata's geplaatst. Ik denk er toch over die badgers daarna weg te doen.
    Ofwel het vertikaal klassement (= vuilbak) zoals ze hier zeggen.
     
  10. jacques

    jacques Guest

    Hoeveel slagen draai je hem open?

    En welke kop gebruik je?
     

Deel Deze Pagina