Airbrushen

Discussie in 'Model truckers' gestart door dirk6n, 8 sep 2017.

  1. dirk6n

    dirk6n

    Lid geworden:
    6 jan 2017
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    ik ben me een beetje aan het oriënteren op het gebied van airbrush. Ik wil deze eigenlijk gewoon gaan gebruiken om de trucks mee te gaan spuiten. Maar nu is er best wel wat te krijgen met een behoorlijk prijs verschil. Ik hoef geen fancy plaatjes te tekenen maar het egaal spuiten van een model zou wel heel tof zijn met een mooi glanzende finish. Nu was ik benieuwd welke set jullie gebruiken, en wat de ervaringen ermee zijn. Of is het het investeren niet waard en kan ik beter met spuitbussen blijven spuiten?
     
  2. Timmi

    Timmi

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    970
    Locatie:
    Werkendam
    Ik denk persoonlijk dat het de inverstering wel waard is.

    Je kan met een airbrushset veel secuurder werken als met spuitbussen.
    Ook de hoeveelheid overspray is veel lager en de kans op het te "dik" spuiten eveneens.

    Met de airbrush is het mogelijk om hele dunne dekkende laagjes te spuiten.
    Het vergt wel enige gewenning vooral bij de dual action uitvoeringen. (hoeveelheid lucht en verf zelf regelen)
    De single action spuitjes zijn wat makkelijker te gebruiken. (alleen regeling van de hoeveelheid verf)

    Voor de wat grotere oppervlakken moet je een grotere naald in je airbrushspuit gebruiken e.v.t. aangevuld met een grotere uitvoering van de verf beker.

    Verder is ook de compressor nog van belang, er zijn grofweg twee uitvoeringen. Membraam compressors en piston compressors. Membraam compressors zijn minder geschikt maar wel goedkoper. Het risico van pulsaties in de aangevoerde lucht is groter bij membraam compressors. Een bijbehorende luchttank zou hierbij enige uitkomst kunnen bieden.

    Verder is het ook belangrijk om een vochtafscheider te gebruiken om te voorkomen dat er vocht (als gevolg van condensatie) in de verf terecht komt.

    Voor ca. €300,-/400,- zijn er al kwalitatief goede setjes te koop waar je als modelbouwer aardig mee uit de voeten kan.

    Ik gebruik zelf een Harder & Steenbeck compressor met een Evolution airbrush spuit met verschillende naalden eveneens van Harder & Steenbeck.

    Voor meer tips zou ik je aanraden het onderdeel spuitcabine op dit forum door te lezen. Hier kan je nog veel meer info of het gebruik van airbrush vinden.

    Suc6,
    Raymond
     
    vwforum vindt dit leuk.
  3. dirk6n

    dirk6n

    Lid geworden:
    6 jan 2017
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Bedankt voor je heldere uitleg. Ik vind het tog best wel veel geld, maar zie wel voordelen ja. Echter heb ik het nog nooit geprobeerd en dat maakt het extra lastig.
    Zijn er nog meer mensen die hun trucks airbrushen?
     
  4. adrie van gerwen

    adrie van gerwen

    Lid geworden:
    17 nov 2008
    Berichten:
    2.067
    Locatie:
    waspik
    Bij ons is een truck met airbrush gespoten,met bies werk in verschillende kleuren.De anderen zijn bij een spuit bedrijf gespoten
     
  5. zeagle

    zeagle

    Lid geworden:
    5 apr 2008
    Berichten:
    156
    Locatie:
    Alkmaar
    Voor het spuiten van mijn modellen gebruikte ik voorheen een Badger 150 airbrush.

    Op zich werkte dat goed maar over het algemeen was ik behoorlijk lang bezig om mijn model te spuiten.

    Nadeel was ook dat je echt je best moest doen om overal een gelijke laagdikte aan te brengen.

    Ben toen op zoek geweest naar een ander oplossing en heb die gevonden in een zogenaamde mini spuitpistool.

    De werking is vergelijkbaar aan de verfspuiten die bij spuitbedrijven worden gebruikt, maar dan kleiner van formaat.

    Deze spuit is voorzien van een bovenbeker met een inhoud van 100ml (er zijn ook grotere bekers verkrijgbaar).

    Het voordeel van deze spuit is dat je veel makkelijker vlakken kan spuiten en dat de verf veel gelijkmatiger wordt verdeeld op je model.

    Ik gebruik zelf een naald van 0,9mm en dat werkt prima. Prijzen van dit soort spuiten loopt behoorlijk uiteen. Echter de vanaf prijs is een stuk goedkoper dan een goede airbrush set.

    Voor het fijne spuitwerk blijft de airbrush natuurlijk de juiste keuze. Maar voor het spuiten van vlakken prefereer ik toch een mini spuitpistool.

    Als compressor gebruik ik een 1,5kW olievrije zuigercompressor (maakt wel wat herrie!!!) welke op een 12 liter ketel staat.

    Ik heb een reduceer toegepast om eventuele schommelingen in de leiding op te heffen.

    Uiteraard heb ik ook een vochtfilter toegepast. Een olievrije compressor is in mijn beleving een absolute must! Je wilt namelijk geen olie hebben in je verf.

    Let ook op bij het kiezen van je verf. Dit maakt of breekt het eindresultaat. Ik maak altijd gebruik van het Centari 6000 systeem van DuPont.

    Is op zich wel prijzig en alleen verkrijgbaar bij de vakhandel. Resultaat is echter fantastisch. Zou niets anders meer willen.

    Korte opsomming aan kosten die ik heb gemaakt: € 100,00 voor een compressor, € 50,00 voor een filter reduceer, € 35,00 voor een mini gun en € 15,00 voor een slang en wat koppelingen.

    Bij elkaar € 200,00. Daarnaast heb ik ook een spuitcabine gemaakt van een oude afzuigkap en wat hout. Dat werkt allemaal prima.

    In ieder geval veel succes in je zoektocht naar een mooie oplossing!!!
     
  6. adrie van gerwen

    adrie van gerwen

    Lid geworden:
    17 nov 2008
    Berichten:
    2.067
    Locatie:
    waspik
    een heel verhaal.
     

Deel Deze Pagina