Albatross CI, dus geen Fokker ...

RCEFlyer

In Memoriam
Hallo medemodelbouwers,

ik zoek wat meer informatie over een kistje waar ik tegenaan gelopen ben.
Het internet biedt me tot nog toe geen verdere informatie, dus ik dacht het eens aan jullie voor te leggen. :D

Ik heb geen idee of het in de buurt komt van semi-schaal / stand off scale, maar ik dacht hier de meeste kans te maken op aanwezige kennis. ;)

Het model:
fokkerza6.jpg


Het lijkt me een Fokker, maar welk type is dit nou ? Kent iemand de kit en het merk ? Alle info is welkom.

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen .
Bij voorbaat dank voor de reacties.

Grtz,
Menno
 
Laatst bewerkt:
Aha, nou komen we ergens ... een Albatross CI

Hoi Henri & Dirk,

Henri, dank voor je reactie. Je hebt gelijk wat betreft het origineel. Het is dus geen Fokker :oops: maar een Albatross ! Een foto uit de oude doos:
albatrosc1to3.jpg


Jouw tip wat betreft de kit klopt helaas niet, want dit model heeft een span van ong 120 cm en geen ailerons. De kit van D&B Sport & Scale heeft een grotere span en ailerons. Maar toch bedankt voor je bijdrage, want nu ben ik wel wat verder gekomen.

Ik heb inmiddels wat meer info achterhaald door te "googelen" (maf werkwoord trouwens :) ) op Albatross & Albatross C1.

Voor de liefhebber wat leesstof (let op, de auteur schrijft "albatros" i.p.v. Albatross:
"ALBATROS C-I
The Albatros C-I designed by Ernst Heinkel was produced early in 1915. For it was a powerful aeroplane, and this combined with its rugged construction, made it usefull many tasks, like fighting, escort, bombing, reconnaissance, artillery observation and photography— and sometimes a combination of two or more of these chores at once! It was in use on all fronts well into 1916, though by the end of 1915 it was gradually replaced by its successor, the C III.
The installation of the 150 h.p. Benz D III, or 160 h.p. Mercedes D III engine gave the C I an edge on the contemporary Allied types which did not have engines of comparable power/weight ratio. The Albatros C-1 weighed 1,925 lb. empty, and carried a max load of 639 lb. Performance with the 160 h.p. Mercedes were: maximum speed, 82+ mph, climb to 3,280 ft. in 9 mins., to 6,560 ft. in 25 mins., and to 9,840 ft. in 58+ mins., with a ceiling of approximately 10,000 ft. The 150 litres fuel tank gave about two hours flying time. A Parabellum machine gunwas mounted on a rotating ring in the rear cockpit.A small bomb load was stored in cylindrical containers fixed on the C/G between the two cockpits. No forward firing gun was provided.

It was designed by the German firm Albatros Werke GmbH and it was produced both by Albatros and Bayerische Flugzeugwerke-München. The first flight took place in 1914 and it started having front-line duties starting on 1915. They were deployed at the Ottoman Armed Forces in the same year. 7 of the C-I model were sent in 1915 and it was followed by 8 C-II(*) models. These models remained in service until 1922. They are one of the models that took part in the War of Independence."

Een paar plaatjes zijn altijd welkom na wat droge tekst, dus ga maar even zitten. Het gaat dus om dit toestel.

Nog een paar foto's uit de oude doos:

albatrosc1observationbm8.jpg


Nog eentje, maar dan met draadspaakwielen:
albatrosc12na2.jpg


Het gaat natuurlijk ook wel eens mis:
albatrossc1crashsn9.jpg


Al zoekende kwam ik een errruggg mooi schaaltoestel tegen wat ik jullie (als echte schaal liefhebbers) niet kan onthouden. Kijk zelf maar even hoe mooi :thumbsup:
albatrosc1lqm2.jpg


Voor meer info over dit moois kan je terecht op de site van Macca's Vintage Aerodrome. Maar pas op hoor, dit is smullen ...

Anyway, ik heb niet de illusie dat het toestel wat ik op het oog heb daar ook maar enigzins in de buurt zal komen. Kwestie van kunde (Of liever onkunde), kennis (gebrek aan), budget, etc.

Ik denk echter wel dat dit model een basis kan zijn om er een leuke semi schaal kist van te maken. Genoeg leuke (nu nog ontbrekende) details om te zelf te fabriceren, zoals dummy (Mercedes) motor, lijkende struts, cockpit interieur, machine-gun, beter onderstel, betere wielen, etc.

Hoewel de informatie op internet summier is heb ik nog wat illustraties gevonden, die in mijn ogen wel bruikbaar zijn.

tekening1yh4.jpg


tekening2dk5.jpg


tekening3zn7.gif


Het toestel wat ik op het oog heb, wordt bestuurd met rudder en elevator. Het origineel heeft echter ailerons dus zal het model moeten worden aangepast. Dit geldt ook voor de afwerking, waarschijnlijk moet dit iets van oratex o.i.d. worden.

Afijn eerst maar eens zien of we het eens worden, dan maar eens zien of het toestel een beetje wil vliegen. Daarna zien we wel verder.

Mochten er mensen zijn die nog meer info kunnen verstrekken dan houdt ik me aanbevolen. :)

Dirk, alle projecten lopen volgens schema (buiten de onverwachte UMC opnames om natuurlijk). De Hangar groeit gestaag, maar ik liep tegen dit ding aan (misschien 2 kistjes). Ik zal je de details nog wel eens pb'en. Door mijn situatie heb ik zoals je weet best veel tijd beschikbaar dus ik houdt me maar een beetje bezig met de dingen die ik wel kan, hobby dus. :)

Grtz,
Menno
 
Laatst bewerkt:
Meer nieuws over de Albatross C-I

Hallo,

mooi vandaag het dealtje rondgekregen, twee leuke kistjes overgenomen waaronder de in dit draadje genoemde Albatross. :)

Twee fotootjes van de advertentie:
advfoto1xr3.jpg


advfoto2ez7.jpg


Het tweede kistje staat op de achtergrond, daar start ik wel een apart draadje voor. Beide kistjes zijn nieuw, keurig gebouwd, en voorzien van nieuwe (Graupner) servo's en nieuwe OS motoren. Beide hebben nog niet gevlogen. Motoren moeten nog inlopen :)

Goed tot zover, morgen haal ik het spul op en dan zal ik eens verder kijken :mrgreen:

Grtz,
Menno
 
Back
Top