Algemeen Lipo topic

Oscar

verslagschrijvers
Ze vliegen regelmatig mijn scherm voorbij,

LiPO accus

Alles wijst er op dat dit in de toekomst een belangrijke nieuwe stap gaat worden.

Ik weet zelf nog heel weinig van lipo accus en daarom start ik deze topic.

Wie rijden er al met lipos?
wat voor lader moet wel of juist niet hebben ?
Zijn hardcase lipos veiliger dan gewone ?
Hoe kun je ze het beste laden?
Wat doet een balancer?
Wat zijn goede balancers ( en waarom ) ?

Al deze vragen natuurlijk in de context van electro modelauto's.

Ze vliegen regelmatig mijn scherm voorbij,

LiPO accus

Alles wijst er op dat dit in de toekomst een belangrijke nieuwe stap gaat worden.

Ik weet zelf nog heel weinig van lipo accus en daarom start ik deze topic.

Wie rijden er al met lipos? veel buggyrijders en touring stockrijders
wat voor lader moet wel of juist niet hebben? een gewone Li-Po lader, de meeste top Ni-MH laders kunnen het ook, wel balancer gebruiken
Zijn hardcase lipos veiliger dan gewone ? bieden iig een extra bescherming
Hoe kun je ze het beste laden? 1C met balancer
Wat doet een balancer? ervoor zorgen dat alle cellen (dus 2 in een 2S pack) dezelfde lading hebben
Wat zijn goede balancers ( en waarom )? TrakPower Lithium Polymer - Factory Matched Lithium For Ultimate RC Car Performance

Al deze vragen natuurlijk in de context van electro modelauto's.

Hopelijk kan je hier iets mee.

Wat ik graag zou willen weten:

Je hebt nieuwere laders met balancer aansluiting. Een hoop oudere laders hebben die niet. Hoe werkt het laden met balancer op zo'n oude lader?

Want als ik naar de gemiddelde LiPo kijk dan heeft die een gewone accu stekker en een stekker voor de balancer.
Gaat dat 'accu -> balancer -> lader', of gebruik je beide stekkers tegelijkertijd?

Ik snap dat niet helemaal...

het klopt wat jij zegt: lader - balancer - accu
dan moet je natuurlijk wel een lader hebben die lipo's kan laden.

fotootje van hoe me broer het heeft:
P1020310.JPG

zo heb je dus een aansluiting voor je accu en een voor de sensorkabel

Daan

Ik begin het te snappen,

een lipo lader reageert anders op de accu spanning.
Bij een bepaald voltage of weerstand slaat hij af.
( dus niet met delta peak of temperatuur )

De balancer er tussen zorgt dat bij samengestelde pakketten
alle cellen even vol zijn.

Hoe veel volt is een cel ?

Eén LiPo cel is 3.7V aangezien de meeste 2s LiPo's 7.4V zijn en twee cellen zal één cel wel 3.7V zijn...

Gelukkig zijn er nu ook saddle-pack LiPo's dus ook voor Pro10 is LiPo een zeer goede optie en straks met BL ga ik er zeker voor...

Ik heb echter ook nog wel een chinees vraagteken v.w.b. het gebruik van LiPo's... Ik rij nu met een QC2 van LRP wat een brushed regelaar is. Kan ik hiermee ook gewoon met LiPo rijden??? Er staat namelijk niks specifieks over in de handleiding...

Joost.

Een cel is nominaal 3.7 volt en wordt geladen op een spanning van 4.2 volt. Een balancer zorgt ervoor dat de totale aangeleverde spanning netjes in delen van 4.2 volt wordt gezet.

Het laden van een lipo is als een loodaccu. er zal een constante spanning op de accu worden gezet met een stroombegrenzing. Bij een lege accu zal de stroombegrenzing bepalend zijn en als de accu op spanning is gekomen zal de stroom zakken.

Een regelaar hoeft niet perse lipo geschikt te zijn, als je merkt dat de prestaties minder worden moet je direct stoppen. Een regelaar geschikt voor LiPo zal de motor niet meer aansturen als de spanning onder de grens komt.
Als de spanning onder de 3 volt per cel komt is dat schadelijk voor de accu.

Laatst bewerkt:
Een regelaar hoeft niet perse lipo geschikt te zijn, als je merkt dat de prestaties minder worden moet je direct stoppen.

je kan beter een liposaver gebruiken, want dan weet je zeker dat je je dure lipo's niet stuk maakt.

deze van de conrad waarschuwt met een ledje als je moet stoppen, zo kan je dus wel je auto nog even aan de kant zetten en sta je niet meteen stil
lipo%20saver.jpg

Novak heeft er ook een, deze geeft eerst kleine 'tikje' gas om aan te geven dat je moet stoppen en dan kan je hem dus ook nog aan de kant zetten.
novak%20lipo%20saver.jpg

Daan

hoi
ik gebruik nu 2 lipo.s in mijn auto,s
1 trakpower 4900 in mijn trf
en een rcm[yeahracing] 3300? in mijn swift.
bijde zijn met case.
en eerst relaxt gebruikt en nu wat harder.

en het werkt geweldig een balancer niet echt nodig.
je han ook gewoon 2x 1cel laden om te balanceren.
maar ik hang ze aan een balancer eens in de 15 keer laden.
EN dan balanced hij 2 of 3 seconden,maar ze worden nog niet hard gebruikt.

wel heeft de trakpower 1 keer met een 4,5lrp in een wagen gezeten.
en dat was niet te filmen zo snel ,maar kost je ook meer in vorm van slijtage.
het achter dif kon dat niet aan gesmolten.[niet goed afgesteld].
de laders zij een infiniti 2 en 3.
groeten wiebe

Trakpower bij voorkeur altijd laden met balancer, af en toe kan ook voldoende zijn. Orion/Kokam mag je om de 50 ladingen eens laden met balancer.

Ik zie het nut niet in om zonder balancer te laden. Altijd veiliger voor je accu. Als je de balancer toch hebt...

Ik gebruik de Hyperion EOS 0606i met ingebouwde balancer. Loop je niet te klooien met kabeltjes enzo.

Zo dacht ik dus ook, als je toch die balancer hebt liggen. Gewoon elke keer ertussen zetten. Zekerheid boven alles en het lijkt me beter voor de cellen...

Wat ik begrepen heb van LiPo's is dat je ze ook niet hoeft te ontladen zoals je dat met NiMH cellen steeds na het rijden doet? Kan je LiPo's dus gewoon na een serie gereden te hebben "bijladen"?

Ik zag op de site van MaxAmps een setje saddle pack LiPo's staan met een capaciteit van 5500mah. Als ik deze op 1C zou laden is dat toch met 5,5A of niet? En klopt het dan dat de balancer die ertussen zit aangeeft wanneer de cellen vol zijn en dat dan de lader af zou moeten slaan?

Joost. :mrgreen:

Wat ik begrepen heb van LiPo's is dat je ze ook niet hoeft te ontladen zoals je dat met NiMH cellen steeds na het rijden doet? Kan je LiPo's dus gewoon na een serie gereden te hebben "bijladen"?
Ja, gewoon laden, ontladen is nergens voor nodig. Na het rijden half geladen opzij leggen tot de volgende race/training.

Ik heb sinds een week ook mijn eerste LiPo en een nieuwe lader, het gaat om deze accu en lader:

9c47_1.JPG

Deze combo bevalt mij echt super goed! Het vermogen van de LiPo ten opzichte van de goede NiMh cellen die ik altijd gebruikte is echt enorm! :) Voor mij geen NiMh meer! Op mijn snelheidsregelaar (mamba max) heb ik het cut-off voltage op 6V gezet! Hij blijft maximaal vermogen houden tot hij bij de 6V komt, dan is het ineens afgelopen :)

De lader was 39 euro en heeft een balancer ingebouwd en de accu was 22 euro :D

Laatst bewerkt:
Ik zag op de site van MaxAmps een setje saddle pack LiPo's staan met een capaciteit van 5500mah. Als ik deze op 1C zou laden is dat toch met 5,5A of niet? En klopt het dan dat de balancer die ertussen zit aangeeft wanneer de cellen vol zijn en dat dan de lader af zou moeten slaan?

Joost. :mrgreen:

Het ligt aan de lader en balancer volgens mij. Maar je lader slaat meestal af bij zijn maximale spanning. De balancer zorgt in de tussen tijd dat een cel niet over zijn maximale spanning gaat. 1C is idd 1x de capaciteit van de accu laden. Dus bij een 5500mAh is dat 5,5A en bij 3400mAh is dat 3,4A.

Een nadeel van het hele lipo en balancer verhaal vind ik nog dat vele fabrikanten nog een eigen balancer connector gebruiken. Hierdoor heb je bijna elke keer weer een ander verloopje nodig als je is een andere lipo probeert. Zou mooi zijn als ze dat is standaardiseren en dat elke fabrikant dezelfde connector gebruikt.

Laatst bewerkt:
Bij MaxAmps kan je LiPo's bestellen met een balancer stekkertje naar keuze... Alleen zou je dan wel eerst moeten weten welke balancer je hebt/neemt alvorens je een LiPo gaat aanschaffen...

Joost.

Dit valt echt wel mee hoor, vele fabrikanten baseren hun Li-Po laders zoiezo al op eenzelfde standaardmodel, en competitiegewijs worden er maar 2 soorten accu's echt competitief gebruikt, Trakpower en Orion, en die hebben dezelfde aansluiting. Valt toch mee? ;)

Vraagje... wat houden de 10C/15C/20C eigenlijk in die op de lipo accu's staan?
Moet je daar echt op letten bij de aanschaf of kan ik gewoon een 20C aansluiten op iets (regelaar) waar standaard een 10C accu bij zat .

Laatst bewerkt:
10C/15C/20C betekent de hoeveelheid waarmee hij ontladen mag worden. Dus een 10C LiPo mag je met 10 keer zijn capaciteit ontladen. Een 2500mAh accu met 20C mag dus ontladen worden met 50A. Piek meestal een stukje hoger. Hoe hoger het aantal C des te groter wordt de accu.

Back