algemeen minimag topic (deel 2)

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door NVM, 19 jun 2007.

  1. hubris

    hubris

    Lid geworden:
    8 mei 2007
    Berichten:
    607
    Locatie:
    Nijmegen
    Een tijdje geleden heb ik twee minimagjes overgenomen. Beide waren al voorzien van servo's. In de ene zat ook al een motor en regelaar. Nu ben ik er eigenlijk blindelings vanuit gegaan dat dit wel goed zou zijn voor de minimag, aangezien de vorige eigenaar er toch ook mee heeft gevlogen.

    Nu ik echter aan het kloten ben met 't monteren van een propje, wil ik graag even jullie advies.

    De motor die er ingebouwd zit is de wk-ws-20-001, kortom een walkera brushless inrunner met een asdikte van (slechts) 2mm. Nou vraag ik me af of deze motor geschikt is voor de minimag en zo ja, welke maat propjes ik er het best op kan zetten. Want voor mijn gevoel is 8x5E te groot voor deze motor/dit asje.

    Alles wat ik trouwens over de regelaar weet is het volgende: "18A Castle Creations regelaar" Er staat, volgens mij, geen typenr op het printplaatje ofzo waardoor ik 'm verder kan herkennen.

    Dus, de vraag, is deze motor+regelaar combi geschikt voor de minimag? En zo ja, welke maat prop kan ik er dan 't best op zetten?
     
  2. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Jemig,

    Die motor is niet echt geschikt nee. Volgens de specs is het een 3200kv motor. Veel te hoogtoerig. Je moet deze motor gebruiken met een klein propje, maar da's nou juist nét niet wat je wilt op een Minimag.

    Beter geschikt zou een motor zijn vanav 1200 tot 1800kv. Dit i.c.m. met een grote prop.

    De 78 grams 1250 kv motor van rctechnics is een prima alternatief. Bijna een half uur vliegen met een 3s 2200 lipo. Wanneer je de kist ligt houd is het bijna mogelijk om te prophangen:). Gebruik deze motor met een 9x6 prop.

    Wel heb je dan een 20 tot 25A regelaar nodig.. Je regelaar is prima, alleen moet je die gebruiken met een kleiner motortje.
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2010
  3. hubris

    hubris

    Lid geworden:
    8 mei 2007
    Berichten:
    607
    Locatie:
    Nijmegen
    Duidelijk, dat wordt dus balen en uitbouwen. Waarvoor is die motor-regelaar-combi wel geschikt? Formaatje parkflyer?

    Op advies van een andere minimagpiloot had ik bij HobbyKing al de volgende combi aangeschaft voor de 'lege' minimag; TowerPro BM2409-12T / 25A BEC / 8x3.8 Prop C + 3S 2200 mah lipo's.

    Hiervoor moet ik alleen nog ff zelf een motorschot maken, aangezien de bijgeleverde steun niet in de minimag past. Waar kan ik dit het best van maken? En volstaan 8x4 en 8x5 propjes hiervoor?
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2010
  4. The-Max

    The-Max

    Lid geworden:
    8 jun 2010
    Berichten:
    383
    Locatie:
    westervoort
    gewoon een triplex plaatje er in plakken in plaats van motorhouder, wel een stukje aan de bovenkant van de neus houden van het orginele motorhouder want dan word hij iets steviger. maar een triplex plaatje waar de motor op vast komt werkt perfect

    max
     
  5. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Inderdaad.

    Je kan anders ook even een net motorsteuntje maken van PCB spul.
    Dat is van dat glasvezelplaat met aan één kant, of twee kanten koper.
    Ik maak daar van alles van. Door het te solderen krijg je een enorm sterke, simpele snelle verbinding.

    Die 2409-12T is een prima motor. Geen denderende setup maar goed zat. De propmaat 8"is ook prima. Een 9"is misschien nét te groot voor de motor. Het kan soms ook wat irritant zijn. een 8" is goed. Als je het mij vroeg had ik een nóg lager kv genomen, en er een 9" opgezet met eventueel een ander landingsgestel. Dan zoals ik al eerder zei, een 9"prop, en redelijk wat spoed. Je hebt dan meer dan voldoende snelheid, je kunt hem héél rustig en effieciënt vliegen, of je kunt verticaal omhoog:).
    Maargoed, die 2409-12T zal het ook goed doen:)

    Die motor i.c.m. met die regelaar die je hebt zou perfect zijn voor een parkjet. Een stryker, o.i.d. Voor een funjet is dat wat langzaam.

    Ook zou hij het perfect doen op een Pibros achtige :D Zo'n depron driehoek. Die motor is lekker simpel te monteren, en zal voldoende snelheid geven op een kleine driehoek.
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2010
  6. hubris

    hubris

    Lid geworden:
    8 mei 2007
    Berichten:
    607
    Locatie:
    Nijmegen
    Tijd voor een klein (simpel) videootje!

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Hej! Wie is die knappe vent daar op de video? "The teacher" :D
     
  8. hubris

    hubris

    Lid geworden:
    8 mei 2007
    Berichten:
    607
    Locatie:
    Nijmegen
    Nu heeft de Minimag enige schade opgelopen tijdens mijn eerste dag proberen. En, omdat het bepaald geen nieuw kistje is, was er al de nodige "subtiele" schade.
    Gevolg; het neusdeel waar de motormount in vastgezet dient te worden is intussen veel te groot voor de motormount, waardoor deze niet langer goed te lijmen is.

    Nu had ik het idee om de neus met glasmatten te verstevigen (hij mag toch nog wel wat gewicht hebben op de neus), maar misschien is het handiger om er gewoon wat stukken ELAPOR in te lijmen en daar zelf de uitsparing voor de motormount in te maken. Op die manier kan ik alles precies weer op maat maken.

    De vraag is nu; weet iemand of ELAPOR gewoon los te verkrijgen is? Tot op heden kon ik online niets gevonden krijgen, helaas.. :(
     
  9. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Taco, Goed idee!

    Ik heb hier nog genoeg EPP liggen, dus misschien dat je daar wat mee kunt fabriceren ( dat moet goed gaan:).) Ook heb ik hier nog wat glasmat, dus kun je een stukje meenemen.
    Je weet me te vinden.

    Groet!
     
  10. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Nou post eens een pic van je reparatie:) Kunnen andere meteen zien hoe mooi rood hij is;)
     
  11. Sorcerer

    Sorcerer

    Lid geworden:
    24 jan 2005
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Turnhout, België
    lijmen motormount, welke lijm?

    Hey people,

    Daar het beter weer begint te worden ondertussen wil ik de Minimag van stal gaan halen.
    Vorig jaar is de mootrmount losgekomen door een slecht gebalanceerde schroef ...

    Dit is het toestelletje:
    http://i301.photobucket.com/albums/nn76/Sorcerer_2008/SNC00261.jpg

    Ik zou de mount terug willen vastlijmen in het toestel maar wat is de beste lijm die ik daarvoor gebruik? Ik vlieg nu met een 9x6 prop en dat ging als een speer.

    Daar ik in België woon misschien tips voor merk/type lijm die hier te krijgen is?
    Ik dacht aan een soort 2 componenten lijm, maar weet niet of dit geschikt is voor de elapor.

    Thanks in advance!
     
  12. The-Max

    The-Max

    Lid geworden:
    8 jun 2010
    Berichten:
    383
    Locatie:
    westervoort
    ik zou 2 componenten lijm doen, blijft super goed vastzitten en (bij mij) vreet het schuim niet weg, ook kan je nog hot glue doen, maar 2 componenten blijven beter vastzitten.

    mvg max
     
  13. Sorcerer

    Sorcerer

    Lid geworden:
    24 jan 2005
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Turnhout, België
    thanks voor je antwoord, met welk merk en type heb jij al goede ervaringen?
     
  14. The-Max

    The-Max

    Lid geworden:
    8 jun 2010
    Berichten:
    383
    Locatie:
    westervoort
    Rc-Flyfun
    Rc-Flyfun
    je kan ze ook van de bouwmarkt halen in zo'n spuit, dan weet je (bijna) altijd zeker dat ze goed zijn gemengt. maar die moeten weer een paar uur drogen meestal. deze 5min en plakken prima

    max
     
  15. alfred.los

    alfred.los

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    381
    hallo,

    heb er ook een gekocht en gebouwd
    ipv de standaard motor heb ik de esc en motor van een cesna 182 gebruikt, die had ik over

    vindt die multiplex vliegtuigen alleszins leuke en kwalitatief goede vliegtuigjes voor hun prijs
    de motor is wat ver naar voren, zijn er plastike kapjes los in de handel (bv nepbrandstofmotor idee)

    groet alfred
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2012
  16. piwikiwi

    piwikiwi

    Lid geworden:
    17 jan 2012
    Berichten:
    12
    Joepie! Ik heb er ook een! Besteld in Oostenrijk met BL/lipo kit en 4 servos....een koopje vond ik.

    Heb alvast de drijvers besteld in Duitsland....nu nog effe een nieuwe zender en een Lipo lader. Nog tips?

    Groeten,
    Piwi.;)
     
  17. The-Max

    The-Max

    Lid geworden:
    8 jun 2010
    Berichten:
    383
    Locatie:
    westervoort
    niet crashen :D
     
  18. piwikiwi

    piwikiwi

    Lid geworden:
    17 jan 2012
    Berichten:
    12
    De beste tip!;)
     
  19. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Gouden tip: zorg dat je CG (zwaartepunt) zo goed als juist is op het moment dat jij je vliegtuig haar Maiden vlucht laat maken.
    Want eenmaal Airborn kun je daar niets meer aan doen.
    En mocht je wijfelen.......liever te neuslastig als te staartlastig.
    Een neuslastig vliegtuig kun je nog met pijn en moeite Crashvrij aan de grond zetten.
    Een toestel dat staartlastig is wordt een heel ander verhaal en zal niet gemakkelijk te hanteren zijn in de lucht.
    Laat staan het netjes proberen neer te zetten.
    Mijn gouden tip voor jou is dus: weet je er vrijwel 100% van overtuigd dat het CG klopt van je vliegtuig voordat je het voor de allereerste keer laat vliegen.
    Vr Gr Erwin
     
  20. Thebigred1

    Thebigred1

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Onna
    Gisteren een ietwat verkeerde aanvaring met moeder aarde gehad en is me het plasticen onderdeel waaraan het landingsgestel vastzit gebroken, iemand enig idee waar los zo een te krijgen is? ik heb er moeite mee om er 1 te vinden...
     

Deel Deze Pagina