algemeen minimag topic (deel 2)

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door NVM, 19 jun 2007.

  1. Robbe ROES

    Robbe ROES

    Lid geworden:
    13 feb 2013
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Lennik (Vlaams-Brabant)
    Brushless motor

    Hallo, ben nieuw hier en na een tijdje met rc helis gevlogen
    te hebben heb ik me voor het eerst een vliegtuig aangeschaft (Minimag)

    zou graag de permax 400 vervangen voor een brushless setup.
    heb de voorbije dagen dit topic zo goed als volledig doorgenomen en aan de hand van jullie ervaringen interesse gekregen voor de Towerpro BM2409-18T
    Aangezien deze motor blijkbaar niet meer verkrijgbaar is had ik graag wat tips voor gelijkaardige modellen met dezelfde eigenschappen. Grts
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Motor van zelfde gewicht en zelfde Kv als de Permax400 is goede vuistregel.
     
  3. Robbe ROES

    Robbe ROES

    Lid geworden:
    13 feb 2013
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Lennik (Vlaams-Brabant)
    De permax 400 heeft een kv van rond de 3000...
    Vliegt wel maar voor de MM wat underpowered

    Had meer een kv tss de 1200 en 1600 in gedachte
    Echt snel hoeft ie niet te worden ma hij moet vooral veel torque hebben, trekkracht!!!


    Weet je toevallig geen geschikte brushless setup hiervoor?? :confused:
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik kan je geen motor adviseren, geen ervaring mee. Ik kan wel een misverstandje weg nemen.

    Kv , in toeren per minuut, per volt, geeft alleen maar aan hoe snel een motor wil draaien bij gegeven spanning, en meer niet. Kv zegt niets over motorvermogen, kwaliteit, stroom, rendement, grootte, massa, 'turns', etc. Twee motoren, één van 1000kiloWatt (b.v. motor van een 1:1 trein) en één van 100Watt (gloeilamp), kunnen beide dezelfde Kv hebben.

    Zou jij bij gelijkblijvende accu-spanning van een motor met een Kv =3000rpm/min overschakelen naar een motor met een Kv van 1500rpm/min dan zou je toerental halveren. Als daarbij ook jouw prop gelijk blijft zou de stroom afnemen tot 1/8 (=½³) van oorspronkelijke waarde en benodigd vermogen zou afnemen tot 1/8 van oorspronkelijk vermogen.

    Als jij met dezelfde spanning/accu wilt blijven vliegen, zul je dus niet veel aan Kv moeten veranderen. Als toestel underpowered is, kun je bij gelijkblijvende Kv een prop met meer spoed en/of diameter monteren. De motor zal die grotere prop met hetzelfde toerental als voorheen (willen) rondslingeren, maar trekt daartoe wel meer stroom. Stroom die motor, regelaar en accu aan moeten kunnen.

    Handig, simpel tabelletje
    motorstroom loopt veel sneller (kwadratisch) op dan accuspanning
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jul 2016
  5. Thebigred1

    Thebigred1

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Onna
    Voor de brushless heb ik een Dymond IL2845-2100 motor inrunner, pas allemaal redelijlk mooi in de normale motorhouder. Alleen aan de bovenkant een kleinstukje plastic weghalen. Met een Cam slim prop 6.6x3/17x7.5cm en 40A dymond regelaar en een 3000mah lipo lekker lang vliegen (mijn record is 25 min.) plus je kan ook;
    - een verlichtingset
    - FPV set
    - HK wing cam meenemen
    en dat alles met deze setup en power genoeg voor loopings rolls enz...

    Weet niet of ik het MAG vermelden maar motor en ESC heb ik bij hangar in kampen weg.

    Marco
     
  6. Robbe ROES

    Robbe ROES

    Lid geworden:
    13 feb 2013
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Lennik (Vlaams-Brabant)
    Hey Marco,

    dat ziet er mij een BEEST van een motor uit!!! :)
    Wat me vooral opvalt is het gewicht (125g), tov de standaard permax 400 (75g).
    Denk wel dat de MM met wat meer gewicht ook meer als een vliegtuig zal gaan aanvoelen ipv van een vliegend stuk piepschuim... :eek:

    Groetjes, Robby
     
  7. Thebigred1

    Thebigred1

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Onna
    Hai,

    Voor mij maakte het extra gewicht niet uit ten opzichte van het vermogen. De Permax geeft ong.100 Watt maar Dymond motor die ik dus heb geeft 260Watt aan vermogen. Met de permax motor trek je nog geen worst van de tafel...
    De minimag heeft als voordeel dat ook met dit extra gewicht hij nog steeds gewoon goed vliegt. Kortom, meeeer dan genoeg trekkracht!

    Marco
     
  8. mackbreaker

    mackbreaker

    Lid geworden:
    2 aug 2012
    Berichten:
    165
    Locatie:
    weert
    ik heb vandaag ook een minimag gekocht:D
    heb hem gekocht op de opendag van rc-addict, en heb ook wat tips gekregen.
    ik heb er direct een setup er bij gekocht.

    ik heb 4 turnigy 9grams servo's(zelfde als hxt900)
    een 25-30A esc
    en een emax cf 2812.
    en ik ga hem vliegen op een 800mah 3s, het merk of type weet ik niet meer.
    ik zou hier als het goed is meer dan genoeg kracht mee hebben.

    iemand nog wat extra tips om hem goed vliegen te krijgen?
     
  9. Thebigred1

    Thebigred1

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Onna
    De minimag vliegt uit zichzelf gewoon goed, dus het boekje aan houden, dan komt alles goed.
    Met de emax motor zul je dus wel zelf een motorschot in het vliegtuig moeten maken, denk er hierbij wel aan dat je de motor niet te ver naar voor of naar achteren plaatst ivm het zwaartepunt.
    Verder vind ik persoonlijk (betekend dus niet dat je iets fout doet) dat de 800 mah accu wel heel klein, ik heb eerst met een 1350 3s van Dymond gevlogen en kon net krapaan 8 a 9 minuten mee vliegen. maar je hebt ook een andere motor dan mij, dus tis gewoon een kwestie van proberen :) je kunt altijd nog uitbouwen :) veel plezier iig!
     
  10. mackbreaker

    mackbreaker

    Lid geworden:
    2 aug 2012
    Berichten:
    165
    Locatie:
    weert
    met de emax motor kan ik het originele motor shot gewoon gebruiken;)
    dat hebben ze mij helemaal uitgelegd bij rc-addict.

    dan moet ik hem er andersom in lijmen(met de kant waar het plaatje op komt naar binnen), en dan kan ik de motor op het plaatje vast schroeven, en zo weer vast schroeven op het plastic deel.
    dan komt de prop en adapter net buiten het vliegtuig:D
     
  11. Thebigred1

    Thebigred1

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Onna
    Ja das idd ook een goeie, had ik zo niet aan gedacht :) top!
     
  12. Robbe ROES

    Robbe ROES

    Lid geworden:
    13 feb 2013
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Lennik (Vlaams-Brabant)
    Klopt inderdaad!!! Heb de mijne op dezelfde manier gemonteerd. Motor steekt er wel voor de helft uit maar kvind hem best wel stoer zo. :cool:
    Heb paar dagen terug na veel wikken en wegen beslist welke setup het gaat worden.


    EMAX BL2220/07 outrunner 1200kv brushless motor

    Specs:

    No_Of cells: 2s to 3s Li-Poly
    kv: 1200
    Max watts: 391
    Max thrust: 1400g
    Dimensions: 22x20mm
    Shaft diameter: 4mm
    Weight: 85g
    Recommended model weight: 400-1200g
    APC 9x4,5 en 9x4,7 good all round props
    APC 10x4,7 en 10x5 for max thrust

    Verder een 30A ESC en een 3s lipo 2200Mah
    [SIZE=3][COLOR=#333399][FONT=Verdana][FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#000000][FONT=Times New Roman][COLOR=#333399][FONT=Verdana][SIZE=3][COLOR=#000000][SIZE=3][COLOR=#333399][FONT=Verdana][LEFT]
    [/LEFT]
    [/FONT][/COLOR][/SIZE][/COLOR][/SIZE][/FONT][/COLOR][/FONT][/COLOR][/SIZE][/FONT][/FONT][/COLOR][/SIZE]
    Heb de MM deze avond zo goed als helemaal kunnen afwerken...
    Motor voor het eerst laten draaien en heel even kotje open gegooid, 1 woord... WOW :thumbsup:
    Kan niet wachten om van de grond te gaan :)

    Oja, 1 ding, de motor (gemonteerd op de originele mount) staat wel opvallend naar beneden gericht. Iemand hier ervaringen mee?
     
  13. Thebigred1

    Thebigred1

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Onna

    *vind-ik-leuk*

    Ik gebruik voor mn Gemini een 350W voor full aerobatics, dus als het daarmee niet lukt, weet ik het ook niet meer...
     
  14. Marcel de G

    Marcel de G

    Lid geworden:
    10 jul 2013
    Berichten:
    2
    Propeller verlijmen

    Hallo allemaal,

    Nieuw op dit forum en beginnend vlieger. Eerst veel geoefend met de mini's van Kyosho en Parkzone(beide 4 kanaals) en nu het iets grotere werk zodat we ook kunnen vliegen als er iets meer wind staat.

    Om te beginnen de Minimag aangeschaft en inmiddels ook gemonteerd. Alles standaard maar wel me rolroeren. Ik heb alleen een vraag over de propeller. Die moet verlijmd worden met CA lijm. Al wel wat over gevonden maar niet exact genoeg. Kan ik gewoon secondelijm gebruiken? Kunnen jullie mij een zetje in de juiste richting geven? Daarnaast lijkt de standaard prop erg klein. Kan ik beter een iets grotere erop zetten zodat starten vanuit het gras iets eenvoudiger wordt? Ik gebruik een 2100mah LiPo en de standaard Permax 400. Alvast bedankt.
     
  15. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    Ca is idd een andere benaming voor secondenlijm, de standaard sp400 gaan je geen grondstarts mee lukken, tenzei je op 3s vliegt, maar dat is op een 6v moter ook niet aan te raden. Ik zou de investering in een prop en regelaar uitsparen, en gelijk een brushlles set kopen. met de sp4oo is het echt niet leuk vliegen .
     
  16. Marcel de G

    Marcel de G

    Lid geworden:
    10 jul 2013
    Berichten:
    2
    Dank voor je antwoord. Nu wordt er heel veel gesproken over diverse brushless sets, regelaars 3s en nog veel meer. Ik ben echter nieuw in veel van deze materie en het jargon wat gebruikt wordt hier is niet altijd even duidelijk. Waar ik aan de hand van jou advies graag wil weten is welke brushless motor(liefst eentje die een op een gemonteerd kan worden) Kan ik daar de regelaar die standaard mee geleverd wordt en die al aan de motor gesoldeerd is gebruiken. En welke prop maat passend bij de nieuwe brushless. Een hoop vragen, maar van vragen wordt je wijs...:D
     
  17. G60force

    G60force

    Lid geworden:
    20 mei 2013
    Berichten:
    1.318
    Locatie:
    Leusden
    bedankt voor over 6uur aan leesvoer, met 2 pauzes doorheen gelezen :) pfffff...

    zal eerst in mijn eigen topic een samenvatting maken van alle adviezen sinds pag1

    als t gewenst is kan ik ook hier een copy/paste maken...
    of natuurlijk gewoon een linkje naar mn topic ;)
     
  18. G60force

    G60force

    Lid geworden:
    20 mei 2013
    Berichten:
    1.318
    Locatie:
    Leusden
    oh als ik handmatig zoek op die HobbyKing site...
    kom ik nu maar 1 combo aanbieding tegen...
    deze is zeker niet voldoende ofwel?

    kan het komen dat ik NEDERLAND heb geselecteerd en daardoor enkel EURO parts beschikbaar zijn?

    HobbyKing Donkey ST3511-810kv Brushless Power System Combo (EU Warehouse)

    [​IMG] [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    When pulling power matters and looks.. well.. just dont, then the HobbyKing Donkey ST3511 motor and esc combo is the work horse for you. This tough-as-rawhide motor features a heavy duty mount, a 5mm shaft and self oiling bushings that just wont give up like some of the bearings in those little "Show Pony" motors.

    Specs:
    RPM/v: 810kv
    Dimensions: 42 x 29.5mm
    Shaft: 5.0mm
    Voltage: 6v~18v (2~4s lipo)
    Weight: 170g
    No-load current: 2.0A
    Max Current: 35A
    Max Watts: 360W
    Mounting Holes: 52mm
    ESC: 30A with XT60

    Prop Data:
    12x6 - 11.1v - 25A - 1450g Thrust

    PRODUCT ID: 9031000161


    [​IMG] [​IMG] Kv (rpm/v) 810 Weight (g) 170 Max Current (A) 35 Resistance (mh) 0 Max Voltage (V) 18 Power(W) 360 Shaft A (mm) 5 Length B (mm) 30 Diameter C (mm) 42 Can Length D (mm) 19 Total Length E (mm) 53 Update/Add my own data
    Customer Data [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    weight : 247g Quantity: ​

    stock

    -1





    PRICE$16.45
     

Deel Deze Pagina