Algemeen Tamiya TT-01 Chassis Topic

Discussie in 'Electro onroad' gestart door Erikderaaf, 13 feb 2005.

  1. Erikderaaf

    Erikderaaf

    Lid geworden:
    18 sep 2003
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Zijtaart, noord-brabant
    Dit word het topic voor de Tamiya TT01, hierin word dit chassis besproken.
    Alle vragen over de TT01 kunnen hier worden gepost, hiermee houden we het allemaal centraal en overzichtelijk.
    Als er naast dit topic een andere word geopend over een TT01 en ik of andere mods geloven dat die ook in dit topic kan worden gevraagd, worden ze gesloten.

    Een aantal punten die belangrijk zijn zal ik hier samenvatten

    Tandwieloverbrengingen van de TT01
    De standaard motormount heeft een beperkt aantal manieren om de motor vast te zetten.
    Om de afstelling makkelijk te houden heeft tamiya in de beschijving een tekening geplaatst, met daarbij welke tandwielverhouding kan worden gebruikt, en op welke manier de motor dan moet worden gemonteerd.
    [​IMG]
    Er is eventueel een andere tandwielset te verkrijgen:
    TT01 High Speed Spur Gear Set (55T & 58T) Artikelnummer 53665
    Dan kunnen de volgende verhoudingen worden gemaakt
    Code:
    Overbrenging TT01
             Spur
          61t   58t     55t
    Pinion 
    19  | 8,35 |      |
    20  | 7,93 |      |
    21  | 7,55 | 7,18 |
    22  | 7,21 | 6,85 | 6,50
    23  |      | 6,56 | 6,22
    24  |      | 6,28 | 5,96
    25  |      |      | 5,72
    
    De montagegaten worden dan anders, deze staan beschreven op het papiertje wat je bij de tandwielset krijgt.

    Kogellagers
    De TT01 word standaard voorzien van glijlagers, het werkt wel, maar kogellagers maakt alles veel soepeler lopend, en is beter op gebied van slijtage.
    Ga je met snellere motoren of andere tandwielen werken zijn kogellagers een must, en ook bij standaard uitvoering scheelt het veel.
    de kogellagers die nodig zijn:
    12x 1150 (11x5) kogellager
    4x 1280 (12x8) kogellager
    tamiya verkoopt deze set compleet onder artikelnummer 53497

    Wat voor motoren kun je monteren
    De TT01 is een basis chassis wat niet echt geschikt is voor hele sterke motoren maar het kan wel.
    wel moet je heel erg goed letten op welke tandwieloverbrenging je kiest, deze moet geschikt zijn voor je motor!!

    Ik heb een standaard regelaar, wat kan ik voor motor monteren?
    Standaard zijn er 3 soorten regelaars die worden bijgeleverd:
    Kit:
    Mechanische regelaar
    deze kan niet hele sterke motoren aan, en is niet bepaald duurzaam en efficient.
    welke motoren er gemonteerd zouden kunnen worden is niet echt duidelijk maar 19t zou volgens sommige moeten kunnen, ik zou echter 23t als limiet aanhouden

    Elektronische regelaar TEU-101BK
    Deze losse regelaar heeft kan volgens tamiya de sport tuned motor aan.

    RTR:
    CPR unit
    Dit is een combinatie van ontvanger en regelaar in een box.
    deze word alleen bij de RTR auto's geleverd.
    de regelaar kan een Sport Tuned motoraan.
    Nadeel is dat als men een andere motor wil monteren die minder dan 23 turns heeft er een andere elektronische regelaar nodig is.
    aangezien je de cpr unit niet kunt scheiden is er dan ook een andere zenderset nodig, omdat de cpr unit ook de ontvanger van de zenderset bevat.

    Kan ik mijn TT01 verder tunen?
    Jazeker, Tamiya zelf en ook veel andere fabrikanten bieden tuningsdelen aan voor het chassis.
    Tamiya's lijst is te vinden op :
    http://www.rez.nl/tamoptions/tam_53000_tt01.html
    Verder kunnen natuurlijk ook de meeste banden en velgen worden gemonteerd op je TT01, waarmee je het weggedrag ook sterk kunt beinvloeden.
    Verder maken o.a. Carson en GPM diverse tuningdelen voor een TT01.

    De meest belangrijke hopups zijn kogellagers!!, dan eventueel een andere tandwielset en een set oliegevulde dempers.

    Nuttige links
    TT01 XB door David Jun
     
  2. tt_racer

    tt_racer Guest

    Ik heb donderdag al mijn tunigsparts binnen gekregen (behalve me grotere motor tandwiel) en heb bijna alles er in gezet, behalve de vertandingen want die zijn nog niet compleet dus heb ik me standaard vertanding er maar opgelaten. Hij rijd nu wel een beetje soepeler met de kogellagers, maar veel verschil merk ik niet echt. De dag erna heb ik me broer zijn 12 turns motor er in gezet met zijn regelaar en hij rijd nu als een gek. ik denk rond de 60/70.

    Ik zal van de parts die ik nu in mijn auto heb een lijstje maken:
    Kogellagerset
    Ollie schokdempers
    Aluminium aandrijf as
    Verstelbare boven armen.

    greetzz..
    robin
     
  3. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
  4. Danielson

    Danielson Guest

    Hej :) Ben nieuw hier... Ben na 5 jaar maar weer eens begonnen met rijden :) Ik heb ook een TT-01 gekocht :)

    Maar nu heb ik er bij conrad van de aluminium carson oliegedempte schokbrekertjes gekocht, alleen heb ik het idee dat deze veel te zwaar veren :? Hoe kan ik deze schokbrekers afstellen....? Alleen met de olie of.....? :? En ze zijn net iets langer als het orgineel, kun je deze schokbrekers ook inkorten?

    En ik heb het gevoel dat tijdens het driften de aandrijfas die van voor naar achter loopt begint te trillen :? Ik geloof dat ik hier vaker iets over had gelezen, maar de oplossing is het plaatsen van een aluminium as....? :?
     
  5. The_beyonder

    The_beyonder Guest

    De veersterkte kan je veranderen door te draaien aan de afstelmoer of door het wel of niet toepassen van spacers (plastic tussenstukjes). Wat je eigenlijk doet is de verweeg zo lang mogelijk maken, dan veert ie lichter. Kan je niet verder dan moet je andere veren kopen en de olie in de schokbreker vervangen vor lichtere (olie en veersterkte zijn enigzins op elkaar afgestemd zodoende)
     
  6. Isaaru

    Isaaru Guest

    Wat zal ik nemen als volgende hop-up?
    Ik heb nu al:
    -kogellagers
    -21 T motor
    -motor heat sink
    -motor metal mount
    -olie gedempte schokbrekers (plus veren set)
    -tandwielen (25/55)
    -Turnbuckle tie-rod set

    Ik heb ong. 50-60 euro te besteden.

    Alvast bedankt.
     
  7. Isaaru

    Isaaru Guest

    Accu's ben ik nog niet van plan om te kopen, ik heb mijn auto nu een maandje en de accu's die ik heb gaan prima.
    Ik heb een standaard lader (9 uur laadtijd), maar die is niet echt aan vervanging toe, ik heb meestal weinig tijd om na schooltijd nog ff te racen.
    Daar bovenop komt nog dat ik niet ff voor de deur kan racen, ik heb na 30 meter storing.
    Racen kan alleen in het weekend, en door de weeks heb ik genoeg tijd om mijn accu's op te laden.
    Op dit moment heb ik de TEU-101BK ESC.
    Die kan tot 23 turns aan, maar als ik de motor goed schoon hou kan een 21T geen kwaad.
    Ook heb ik nog de standaard servo (hij maakt een beetje een raar geluid als ik stuur, is dit normaal?) maar die kan ik niet vervangen met 50-60 euro.
     
  8. 21T? 8O das flink, dan kan het geen standaart regelaar meer zijn..
    maar als ik het goed bekijk van alle tips moet ik dus van dat setje de ouwe vertanding 19T vs 61T er in laten, in plaats van 28T vs 55T/58T? :?
     
  9. The_beyonder

    The_beyonder Guest

    Ik weet niet met wat voor accu's je nu rijd maar goede accu's icm met een goede lader (snellader) kan de snelheid/acceleratie en rijtijd alleen maar verbeteren. Ik reed eerst met conrad rommel en daarna over op sanyo's en wat een verschil was dat.

    Wil je voor snelheid tunen of b.v. voor weggedrag of uiterlijk?
     
  10. Danielson

    Danielson Guest

    De afstelmoer staat al helemaal bovenin, en nog veert hij heel zwaar (na mijn inziens te zwaar) die spacers zitten er niet tussen, hij moet lichter niet zwaarder ;) Er zitten nu gele veren op, verder zat er ook niets bij.... :? Iemand tips voor die carson schokbrekers?
     
  11. The_beyonder

    The_beyonder Guest

    Ik denk dat je dan toch andere veren moet kopen, bij conrad kan je ook losse veren krijgen, zou je effe moeten kijken naar de dikte van het veerstaal.
     
  12. xraycer

    xraycer Guest

    Die veren zijn echt heel dik, toen ik ze had heb ik er gelijk zachte xray veren op gezet. Wel prijzig, namelijk 15euro maar er zullen heus wel goedkopere veren zijn die hun werk ook goed doen.
     
  13. Danielson

    Danielson Guest

    Wheheheh :) Wie wat bewaard die heeft wat, ik vond net nog een versetje in de kast :D Heb voor de oranje erop gezet en de standaard olie van tamiya erin gedaan :) Werkt nu een stuk beter, achter zijn ze nog wel zwaar maar dat moest dacht ik ook 8O
     
  14. Isaaru

    Isaaru Guest

    Ik denk niet dat ik genoeg heb voor een nieuwe regelaar en motor, dus ik denk weggedrag.
    Of is het misschien slimmer om iets door te sparen en een nieuwe regelaar en 15T motor te kopen.
    Misschien die verstelbare draagarmen.

    Wat is een goeie regelaar en motor voor een totaal van ong. 100 euro?
     
  15. The_beyonder

    The_beyonder Guest

    Er zijn vele redelijke regelaars en motoren, maar wat je bv zou kunnen doen is een GM SX6 voor 65 euro en voor de overige 35 euro een orion rush of peak jaguar motortje (niet de beste motoren maar best aardig).

    Volgens mij gaat de graupner v-maxx 80 eruit en die wordt nu massaal aangeboden, bv bij muco voor 50 euro. Die is wel groter maar wel volledig instelbaar. Dan kan je voor de resterende 50 euro bv die Corally bij PK halen.

    Er zijn vele combinaties mogelijk, je moet denk ik eerst eens bedebnken wat je precies verwacht van een nieuwe regelaar en wat wil je er op kunnen instellen.
     
  16. Joris

    Joris Guest

    Ik heb even een vraagje wat los staat van het actuele onderwerp, maja :p

    Ik heb een foto nodig van een spurgear van een TT-01. Het liefste 2 foto's, van elke kant 1. En ik wil ook graag een echte foto, dus niet eentje van internet, want daar kan je het niet goed op zien. Wie van de TT-01 rijders zou zo vriendelijk willen zijn om mij hieraan te helpen. Mijn dank is groot ;)
     
  17. Banjer

    Banjer Guest

  18. weet je wat irritant is? :evil: je koopt zo'n tandwielsetje van die 55t en 58t, die staan op de lijst maar dan krijg ik een 28T motortandwiel er bij, maar die staat niet op :mad: :mad: de F*@@$#^^% lijst.. en 61 kan ik daarmee niet combineren.
    kan iemand zeggen of ik de verkeerde heb gekregen ofzo? of kan ik wel een overbrenging wagen?
     
  19. triple X

    triple X Guest

    je moet de stand vd motor veranderen dmv de motorsteun, dan kan je het 28t motortandwiel gebruiken met het 55t versnellingstandwiel. daar loopt ie al een stukkie harder van. je kan een schema hiervan vinden in je bouwtekening!

    succes sander
     
  20. Danielson

    Danielson Guest

    Ik heb gister weer inkopen gedaan :)

    24/25 tands motortandwiel
    55/58 spur tandwiel
    Alu aandrijfaf
    Metalen motorhouder

    Ik had al kogellagers, olie schokdempers en een no limet 90A snelheidsregelaar.

    Welke motor is nu aan te raden ik zit zelf te denken aan een 15 turns, maar welk merk is nu aan te raden :)
     

Deel Deze Pagina