Algemeen vraagje over lagers

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door verfbrander, 2 mei 2017.

  1. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.353
    Locatie:
    Gouda
    Is er iemand...of weet je iemand, die ooit vol keramische lagers heeft toegepast in de gasturbinetjes?
    Dus geen hybride, maar alles keramiek ..
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb er ooit iets over gelezen en het probleem zou zijn dat door de krachten van het uitzetten en krimpen de schalen konden breken. Dat lijkt me oplosbaar met o-ringen....

    Wil je minder slijtage?
     
  3. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.353
    Locatie:
    Gouda
    Een modelbouw maat, welke niet op dit forum actief is, vroeg mij of ik iets weet hierover. Ik vraag het dus namens hem.
    Deze bouwer is iemand, die al in de 90er jaren reeds behoorlijk krachtige gasturbines bouwde. Tegenwoordig maakt hij prachtige rotatie motoren en...horloges met behuizingen van titanium.
    Hij was destijds al behoorlijk vooruitstrevend inzake toepassing en verwerking van Inconel en het verslijpen van lagers en invoegen van keramische kogeltjes.
    Een voorloper op veel vlakken dus.
    Ik denk, dat hij zich gewoon afvraagt, waarom bepaalde zaken nog niet verder uitgeprobeerd zijn. Zijn interesses liggen altijd daar waar anderen ophouden.
     
    Laatst bewerkt: 3 mei 2017
  4. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    Hallo verfbrander,ik denk dat de krachten groot zijn en makkelijk kunnen scheuren,buitenkant is niet glad en huis moet goed kunnen glijden in de astunnel.
    zelf heb ik er ook aan gedacht het eens te proberen maar de prijs is niet wat de doorslag geeft om het te proberen.
    bij minimaal onbalans of scheuren zal de compressor en het turbinewiel veel schade geven.
    gr Rene.
     

Deel Deze Pagina