Algemeen Zender/ontvanger topic

Nard Cox

Forum veteraan
Zender en ontvanger
Je hebt in principe twee soorten zenders voor rc auto's : AM/FM en GHz.
De AM/FM zijn vaker de goedekopere zenders en worden bijgeleverd bij de goedkopere auto's. De GHz modellen zijn wat meer geavanceerd, hebben vaak een beter bereik en zijn minder storingsgevoelig. Deze zijn vaak ook duurder maar de prijzen zijn al flink gedaald en ze worden vaak zelfs met RTR auto's meegeleverd. Deze sectie wijd zich dan ook alleen tot de laatste soort; de GHz of te wel Spectrum zenders.

De hoofdvraag is eigenlijk : ''Wat wil je er in totaal aan uitgeven?''
Er zijn te veel zenders om te allemaal op te noemen, hieronder zijn de meest voorkomende / gebruikte zenders opgenomen.
Maximaal 50 euro : Acoms Technisport / Hobby King GT-2 / Eurgle 2.4Ghz (DrifterFRD) / Ansmann Racing W5 / LRP A2-STX
Maximaal 100 euro : Spektrum DX3E / Traxxas 2,4Ghz / Airtronics MX-Sport / Ansmann Racing W6 + W3.1 / LRP C3-STX + A3-STX
Maximaal 150 euro : Spektrum DX2.0 / Spektrum DX3.0
Maximaal 200 euro : Spektrum DX2S / Airtronics MX-3X
Maximaal 250 euro : Spektrum DX3S / Airtronics MT4
Maximaal 300 euro : Futaba Megatech 3PM FASST / Spektrum DX3R
Meer dan 300 euro : Futaba 4PK / Ko Propo EX-10 / Sanwa/airtronics M11x

Waar op te letten
Memory model
Houd bij je zender keuze rekening met het aantal wagens dat je hebt (of wilt hebben). Sommige zenders hebben een ''geheugen'' waardoor je verschillende modellen en hun instellingen kunt opslaan. Wil je dus even met een andere wagen rijden dan kun je dit gemakkelijk via de zenders doen. Hier heb je echter wel weer meerdere ontvangers nodig, ook iets waar je rekening mee moet houden zou je meerdere modellen hebben en niet constant de ontvanger willen wisselen en calibreren.

Ontvangers
Heb je meerdere auto's en wil je snel en gemakkelijk via je zender van auto kunnen wisselen dan dien je ook meerdere ontvangers te hebben. Houd hier rekening mee met je aanschaf, want een ontvanger kan al snel 50 euro kosten en dat kan al snel in de kosten lopen.

Sites van fabrikanten
Voor verdere informatie of meer modellen kun je altijd Googlen. Om het iest handiger te maken hebben we hieronder de sites van enkele fabrikanten weergegeven.
Acoms
Airtronics / Sanwa
Futaba
Hobby King
Ko Porpo
Spektrum
Traxxas


Verschillen tussen de modellen
Spektrum DX3S vs. DX3R
  • DX3S heeft telemetry, hierdoor kun je op afstand (tot 60 meter maximaal) zaken zoals temperatuur, toerental, snelheid (met een korreltje zout) en voltage van de ontvanger batterij aflezen.
  • DX3S : 10 model geheugen en DX3R : 30 model geheugen
  • DX3R heeft Adjustable frame rate van 5.5ms, 11ms, of 16.5ms, de DX3S enkel 11ms of 16.5 ms.
  • de dx3r heeft een 3de kanaal met 3 standen. De dx3s heeft slechts 2 standen op het derde kanaal. (imprezapino)
Sinds de DX3S v2 heeft deze ook ondersteuning voor DSM2, de DX3S v1 heeft dit niet! Vaak wordt gezegd dat voor de serieuze racers de DX3R een waar voordeel bied over de DX3S welke vaker door bashers of ''no-pro'' racers wordt gebruikt.

Spektrum DX2S vs. DX3S
  • De DX2S heeft 5 model geheugen, de DX3S heeft 10 model geheugen
  • De DX2S krijg 1 ontvanger (MR3000) en 1 servo (MG), de DX3S krijgt 1 telemetry ontvanger (SR3300T) en 1 normale ontvanger (SR300).
Hier een ''DX2.0 vs. DX3.0[/U]
  • De DX2.0 heeft een 2 model geheugen, de DX3.0 heeft een 4 model geheugen.

Reviews / vergelijking
BigSquidRC : 2.4 GHz Radio Transmitter Shootout (thanks 2 drkdgglr)

Aanvullingen
Nard, wat aanvullingen: van Sanwa/Airtronics heb je ook de MX3-X, die heel wat functies met de M11X deelt, alleen is die voor €160 of minder te vinden. En ze komen binnenkort ook uit met de MT4, een 4-kanaals zender met telemetrie, voor rond de €250. Beide zenders gebruiken de snelle communicatietechnologie van de M11X. Als basic zender heeft Sanwa ook nog de MX-Sport. Ontvangers kosten tussen €65 en €100.

Voor low-budget zenders zijn er ook die van Ansmann Racing. De basic W5 (€40), vervolgens de W6 (€80) met meer instelmogelijkheden, en als laatste de W3.1 (€60-€80). De W6 is een kloon van de FlySky GT3B, die ook onder HobbyKing merk wordt verkocht. De ontvangers van deze merken zijn uitwisselbaar (logisch omdat 't dezelfde zender is) en bij HK voor nog geen $6/stuk te vinden. Van Ansmann zelf kosten ze ongeveer €20. De Ansmann W3.1 is een kloon van de Sanwa MX-Sport, ontvangers zouden volgens sommige berichten uitwisselbaar moeten zijn, en kosten ongeveer €50.

Ook LRP heeft tegenwoordig zenders. De C3-STX (€80) is ook een kloon van de MX-Sport. En ook hier zijn volgens sommige berichten de ontvangers tussen deze 2 uitwisselbaar. Ze kosten ongeveer €60. Verder heeft LRP ook nog de A2-STX (€50) en de A3-STX (€70). Beide zijn 3 kanaals zenders, maar de eerste is echt een instap zender, geen schermpje, geen geheugen. De laatste is ongeveer hetzelfde maar heeft meer functies, en een modelgeheugen. De ontvangers van deze zenders zijn 2S lipo capabel en kosten ongeveer €35.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Eventuele opmerkingen, aanvullingen en correcties kunnen via een pbtje naar mij.

EDIT:

Als je opmerkingen hebt dan zeg niet dat iets fout is of info mist, maar verbeter het zelf zodat ik het erin kan plakken. Ik ben geen slaafje dat alles voor jullie gaat uizoeken.
 
Laatst bewerkt:
Mooi stukje hoor :) Zeker goede info om beginners mee op weg te helpen bij het maken van een zender keuze. Maar dit betreft ook brandstof auto's, dus misschien past ie beter in Algemeen Auto's :p

Misschien sticky? :)
 
Zou je dan ook de stick modellen in kaart willen brengen want niet alles is automatisch stuurwiel....

En geef aan als er ook servo's mee komen en als die servo's het waard zijn om te gebruiken.
 
Nee, ga geen stick modellen in kaart brengen. Ik ken ze niet, noch de kwaliteit :)

De servo info mag je zoeken en hier posten.
 
Nee, ga geen stick modellen in kaart brengen. Ik ken ze niet, noch de kwaliteit :)

De servo info mag je zoeken en hier posten.


Slap om zo'n topic te beginnen maar niet volledig te maken ;) maar laat ik je op weg helpen:

Futaba:
- Attack, in 27 en 40mHz, alleen AM
- 3GR, in 40mhz FM en 2.4GHz
- T3VCS, in 40mHz FM en 2.4GHz. Kent een zendmodule en accepteert ook een Spektrum systeem

Sanwa
- Gemini II, in 40mHz FM
- (super) Exces, in 40FM en 2.4GHz

Hitec:
- Eclipse, in 40mHz

KoPropo:
- Esprit III, in 40MHz en 2.4GHz

Code:
- CR138, 2.4GHz
 
over de storing kunnen we lang praten.
maar moet zeggen dat storing vaak komt door goedkope regelaars,
en goedkope zenders+ontvangers.
vaak bij 27Mhz.
er zijn ook veel zorten 40Mhz systeemen waaronder (PPM)(PCM)(en Dual Conversion)
waarvan bij de laatste een special cristal en onvanger nodig is.
de PPM en PCM hebben de zelfde cristalen (de gene die we kennen van 40Mhz) alleen hierbij moet de zender een PCM functie hebben en er moet een PCM ontvanger aanwezig zijn.
de PPM wort het meeste gebruikt, maar bij meerdere kanalen dicht bij elkaar, kan er een storing optreden.
(bijf kanaal 89, 90, 91.)
dat heb je met PCM en Dual convertion NIET.
als je toch storing hebt, krijgt. dan is er iets niet goed met je motor of regelaar.
want een regelaar geeft namenlijk heel VEEL storing terug naar de onvanger.
als deze dus die storing niet aankan gaat hij storen, dat gebeurt meestal bij een meter of 30 tot 40. ( als het sienjaal wat zwakker word).
dit is ook bij 2,4 Ghz zo alleen kunnen bijna alle 2,4 systeemen goed met deze storing overweg.
de meeste storing komt dus door een goedkope zender en onvanger (vaak 27Mhz en 40Mhz PPM) en goedkope regelaars.
dat je de antene draad liggend in de auto doet is ook niet goed voor het ontvangst. altijd de draad heel laten en niet door knippen om te verlengen of inte korten.
gewoon zo lang mogenlijk boven de auto uitlaten komen.
servo's kunnen ook goede stor zenders zijn.
dus hier ook opletten of ze voor 40Mhz zijn of dat ze alleen voor 2,4Ghz zijn.
dat is meestal bij digitale servo's die gaan storen op 40Mhz. tenzij ze dus voor 40Mhz en 2,4Ghz zijn.
en ja "ik zeg ook koop 1 keer een goede zender van 500 euro waar je ook gewoon 10 jaar mee kan doen" ( de mijne is nu 8 jaar oud) een robbe futaba 40Mhz FX18 met PCM.
en moet zeggen dat ik alleen storing heb gehad toen ik dus goedkope spullen in mijn auto had. ook kan een regelaar die VOOR 2,4Ghz zender's zijn ook storing geven (bijf: een Novak GTB spectrum spread :rolleyes: )
enne goede spullen zijn nu eenmaal wat duurder.

ik hoop hiermee dat het voor veel mensen die last van storing hebben meschien iets kan betekenen.

even een aanvulling op PPM en PCM.

PPM is een 'oud' analoog systeem. PCM is een nieuwe digitaal systeem. PPM staat voor 'pulse position modulation', oftewel 'puls positie modulatie'. Dit houdt in dat bij PPM de servopositie afhankelijk is van de positie van een bepaalde puls binnen een pulstrein. PCM staat voor 'Pulse Code Modulation', oftewel 'pulse code modulatie', wat inhoudt dat er een pulstrein verstuurd wordt die door de ontvanger digitaal als code geinterpreteerd wordt, waar weer servoposities uitgehaald kunnen worden.(digitale servo's).

In theorie is er niet per definitie een beter dan het ander. In praktijk kan PCM beter met stoorpulsen omgaan. Daarnaast hebben fabrikanten vaak aan PCM extra functionaliteit gehangen als het instellen van een failsafe.

Dit komt omdat bij PCM het voor de ontvanger mogelijk is het ontvangen signaal te valideren; het moet immers een geldige 'digitale code' zijn die hij ontvangt. Bij PPM is dit moeilijker, een bepaalde blokpuls op een bepaald moment kan heel valide een servopositie doorgeven, ook al is die blokpuls afkomstig van een storing.

Wil je het meer uitgelegd krijgen dan dit:
http://www.aerodesign.de/peter/2000/...M_PPM_eng.html

Bij PPM is het zo dat een storing direct zichtbaar is; je toestel gaat rare dingen doen. Bij PCM kan een storing heel lang onopgemerkt blijken (want de ontvanger 'repareert' het), totdat het _echt_ teveel storing is. Dus bij storingen zal PPM het direct laten zien dat er een storing is. Bij PCM merk je niets, totdat het ineens helemaal niet meer werkt.

Laatste verschil; PPM is vrij generiek. Dat wil zeggen, je kunt een Graupner ontvanger gebruiken bij een Futaba zender, enzovoort. PCM is redelijk fabrikant-gebonden, een Futaba PCM zender werkt niet met een Graupner PCM ontvanger.
 
Laatst bewerkt:
Am word meestal geleverd bij de rtr.. en dna nog wel op de 27mhz band. De fm (40mhz)zijn meestal al wat duurder, en minder storingsgevoelig dan AM.
 
Slap om zo'n topic te beginnen maar niet volledig te maken ;)
Beter iets dan niets right ;). Bovendien rijd 95%< met stuurwiel?.

Had deze info een paar maanden geleden al getypt met de intensie het een onderdeel te laten worden van een groter geheel (destijds ook topic over geweest dat nogal wat reacties trok) maar gezien de beschikbare tijd is dat er nooit meer van gekomen.

Als mensen reacties hebben dan zorg er aub voor dat het een zelfde lay-out met links en de info bevat. Ik ga niet alles voor iedereen op liggen zoeken. Dus comments: geef me een stuk van hoe het moet want ik ga het niet voor jullie doen :)
 
Hallo nard

even een belangrijke aanvulling op de; dx3s vs dx3r.
de dx3r heeft een 3de kanaal met 3 standen. De dx3s heeft slechts 2 standen op het derde kanaal.
 
Back
Top