algemene uitlaatvraag

Even een vraagje, geeft een langere uitlaatbocht/uitlaat meer trekkracht onderin en een kortere meer in het midden en eindgebied meer power? Ofwel hoe zit het met de lengte van de uitlaat ten opzichte van de powercurve?

Alvast bedankt, grts Ralph
 
Ik dacht net dat het andersom was, Sander :D. Ik geloof hoe korter de uitlaat, hoe meer koppel. Hoe langer de uitlaat hoe meer toeren.
Maar ik ben niet helemaal zeker; iemand zou het eens moeten bevestigen? :)
 
Langere uitlaat (of bocht) is meer koppel onderin, kortere uitlaat is meer topvermogen. Je kunt het gemakkelijk beredeneren als je bedenkt hoe een uitlaat werkt voor onze motoren. De uitlaat poort staat altijd open op het moment dat het verse lucht/brandstof mengsel de verbrandingsruimte binnenstroomt. Een gevolg hiervan is dat een deel meteen door de uitlaatpoort weer naar buiten stroomt. In de uitlaat wordt de drukgolf van de uitlaatgassen gereflecteerd, en gaat terug naar de uitlaatpoort. Als deze drukgolf op het juiste moment bij de uitlaatpoort terugkomt, zorgt dat ervoor dat een kleiner deel van het verse lucht/branstof mengsel naar buiten stroomt. De weg die deze drukgolf aflegt (dus van de uitlaatpoort naar het einde van de uitlaat en weer terug) duurt bij een gegeven lengte van de uitlaat altijd even lang. Daardoor is het niet bij alle toerentallen even effectief. Door de lengte van de uitlaat te vergroten duurt het langer voordat de drukgolf terug is bij de uitlaatpoort, waardoor het beter werkt bij een lager toerental. Bij een kortere uitlaat is de drukgolf juist sneller terug, wat gunstiger is bij een hoger toerental. Lengte is natuurlijk niet de enige factor, de vorm en het volume van de uitlaat spelen ook een belangrijke rol.
 
Laatst bewerkt:
re

Langere uitlaat (of bocht) is meer koppel onderin, kortere uitlaat is meer topvermogen. Je kunt het gemakkelijk beredeneren als je bedenkt hoe een uitlaat werkt voor onze motoren. De uitlaat poort staat altijd open op het moment dat het verse lucht/brandstof mengsel de verbrandingsruimte binnenstroomt. Een gevolg hiervan is dat een deel meteen door de uitlaatpoort weer naar buiten stroomt. In de uitlaat wordt de drukgolf van de uitlaatgassen gereflecteerd, en gaat terug naar de uitlaatpoort. Als deze drukgolf op het juiste moment bij de uitlaatpoort terugkomt, zorgt dat ervoor dat een kleiner deel van het verse lucht/branstof mengsel naar buiten stroomt. De weg die deze drukgolf aflegt (dus van de uitlaatpoort naar het einde van de uitlaat en weer terug) duurt bij een gegeven lengte van de uitlaat altijd even lang. Daardoor is het niet bij alle toerentallen even effectief. Door de lengte van de uitlaat te vergroten duurt het langer voordat de drukgolf terug is bij de uitlaatpoort, waardoor het beter werkt bij een lager toerental. Bij een kortere uitlaat is de drukgolf juist sneller terug, wat gunstiger is bij een hoger toerental. Lengte is natuurlijk niet de enige factor, de vorm en het volume van de uitlaat spelen ook een belangrijke rol.

Ik had idd een vermoeden, wilde het alleen bevestigd zien. Naargelang ik het meeste leer van de vaste forumleden had ik ook jouw naam in dat rijtje staan, bedankt voor de duidelijke uitleg en ik heb vandaag weer wat bijgeleerd, graci!
 
ook in simulators als VRC komt dat gedrag naar voren. Leuke is dat je daar kunt zien wat het schuiven met de uitlaat voor gevolgen heeft op de koppel- en vermogenskrommes
 
Back
Top