Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Langere uitlaat (of bocht) is meer koppel onderin, kortere uitlaat is meer topvermogen. Je kunt het gemakkelijk beredeneren als je bedenkt hoe een uitlaat werkt voor onze motoren. De uitlaat poort staat altijd open op het moment dat het verse lucht/brandstof mengsel de verbrandingsruimte binnenstroomt. Een gevolg hiervan is dat een deel meteen door de uitlaatpoort weer naar buiten stroomt. In de uitlaat wordt de drukgolf van de uitlaatgassen gereflecteerd, en gaat terug naar de uitlaatpoort. Als deze drukgolf op het juiste moment bij de uitlaatpoort terugkomt, zorgt dat ervoor dat een kleiner deel van het verse lucht/branstof mengsel naar buiten stroomt. De weg die deze drukgolf aflegt (dus van de uitlaatpoort naar het einde van de uitlaat en weer terug) duurt bij een gegeven lengte van de uitlaat altijd even lang. Daardoor is het niet bij alle toerentallen even effectief. Door de lengte van de uitlaat te vergroten duurt het langer voordat de drukgolf terug is bij de uitlaatpoort, waardoor het beter werkt bij een lager toerental. Bij een kortere uitlaat is de drukgolf juist sneller terug, wat gunstiger is bij een hoger toerental. Lengte is natuurlijk niet de enige factor, de vorm en het volume van de uitlaat spelen ook een belangrijke rol.