Align 700N Nitro taferelen: Omgekeerd starten + Koppeling + Lucht in kleine tnk

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Ralphie, 28 sep 2017.

  1. Ralphie

    Ralphie

    Lid geworden:
    1 mei 2016
    Berichten:
    231
    Locatie:
    Rhoon
    Hoi Allen,

    Ik heb tijdje geleden (paar maanden) een dikke 700N overgenomen van iemand.
    Het is een Flybarless model met OS91 motor.

    Het vliegt heerlijk.
    Elke vlucht lijkt wel een vliegshow door de dikke rookpluim erachter.

    Omgekeerd starten:
    Ik heb vaker dat als ik start dat de blades niet willen draaien. Terwijl de motor echt optoert.
    Blijkbaar is de motor de andere kant op gestart. Hij draait dus omgekeerd. Heel byzonder.
    Effe herstarten en dan draaid hij de goede kant op.
    Is dit normaal?

    Lucht in de kleine tank:
    Tijdens het tanken vul ik via de kleine tank de grote tank. Hierdoor is de kleine tank nagenoeg luchtloos.
    Na een vlucht stop ik als er circa 1-2 cm in de grote hoofd tank zit. Ik zie dan vaker dat de kleine tank voor een derde al leeg is. Dus er zit een partij lucht in?
    De lucht slangen zijn pas nog vervangen, dus misschien dat de leiding in de tank nog niet flexibel genoeg is om bij inverted vliegn in de vloeistof te blijven.

    Graag jullie gedachten hierover ter lering en vermaak!
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.950
    Locatie:
    Rotterdam
    Ha Ralph,

    Omgekeerd starten.. is en blijft een beetje vaag verhaal..
    komt er op neer dat het mengsel ploft VOOR de zuiger het dode punt is gepasseerd, dus slaat de zuiger achteruit ipv vooruit.
    dat deel is duidelijk.
    Maar hoe komt het..

    Bij mn vliegtuigen merk ik dat wanneer de motor regelmatig verkeerd aan wil slaan, dit vaak aan de afstelling ligt.
    tik rijk.
    Zo kun je door denken, en bedenken dat er misschien bij teveel primen veel brandstof op de zuiger ligt.
    zoiets. het gebeurt ook meestal bij de eerste start van de dag, de keer dat er het meeste geprimed moet worden, en de motor wat nukkig aanslaat.

    Mijn heli (600N) heeft het nu 2 keer gehad. beide keren niet echt een aanwijsbare oorzaak.
    soms gebeurt het ook gewoon wel eens.. Bij vliegtuigen gebeurt het vrij regelmatig.
    Motorisch kan het in ieder geval niet zoveel kwaad, zolang je hem maar stopt als je er achter komt.
    bij de 600 krijgt de koppeling een stevige tik van verkeerd om draaien, bij mij is dus bij beide keren verkeerdom starten de koppeling gebroken.

    of dit bij de 700 ook zo is, geen idee.


    Lucht in de header tank:
    Of de kleine tank is lek, lekkage tussen het rubber en het plastic van de tank..
    kun je testen door even de carb leiding dicht te zetten, uitlaatleiding even stevig op blazen, dubbelvouwen en vasthouden. moet druk op de tanken staan.
    met wat zeepsop kijken of er ergens luchtlekkage is.

    waarschijnlijker is dat je clunkleiding in de grote tank de brandstof niet zo lekker volgt.
    als je de heli op zn zij houdt of beweegt, moet de clunk gewoon netjes mee hangen.
    wat ook handig is, is om even 2 vluchten even met 2 cm nog in de tank te kijken of er dan al zoveel uit de kleine tank is verdwenen.
    je vliegt de tank best wel stevig droog.. en met jouw vliegstijl is het in die laatste 2 cm in de hoofdtank moeilijk om nog sap te pakken te krijgen :D
     
    Ralphie vindt dit leuk.
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.950
    Locatie:
    Rotterdam
    ter info: een topic van mezelf toen mijn koppeling naar de haaien was gegaan.
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/gebroken-koppeling.130953/#post-2038241

    zie je ook meteen dat verkeerd aanslaan niet zo zeldzaam is..
    alleen de 600 koppeling kan er blijkbaar slecht tegen.
    nu zit er bij mij nog steeds een originele align in, misschien als volgende eens kijken voor een alternatief.
     
  4. Ralphie

    Ralphie

    Lid geworden:
    1 mei 2016
    Berichten:
    231
    Locatie:
    Rhoon
    Koppeling heb ik inmiddels opgerookt.
    Door een te haastige start ben ik gaan starten met de idle knop aan.
    Hij starte en ik had dus beide handen nodig om de kracht van de motor tegen te houden.
    Hierdoor duurde het een paar lange seconden voordat ik de motor uit kon krijgen met de throttle cut knop.

    Tijdens die seconden .... zwarte rook en brandlucht en stukjes rubber.

    Dit weekend het volgende uitzoeken:
    • hoe ik alles open krijg
    • wat de schade is
    • wat ik moet gaan bestellen.
    Hopelijk enkel de rubber.

    Ik zie dat LYNX ook een heavy duty clutch heeft, maar er staat specifiek bij... FOR GAS ENGINE.
    Ik weet nog niet of dat betekend dat het enkel voor de benzine conversie motoren is, of ik dat ook kan gebruiken.

    https://www.helidirect.com/lynx-gas-heavy-duty-clutch-set-trex-700-new-version.html
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.950
    Locatie:
    Rotterdam
    Clutch liner is misschien weg... kun je los kopen, moet je dan in de "bell" plakken
    Of je besteld een nieuwe clutch bell, met het ding er al in gelijmt.

    Ff kijken hoeveel ruimte er tussen koppeling en bell is. Dat is nl de bepalende maat.
    Normaal kan zo'n koppeling best een beetje schurend geweld en valse starts hebben.. maar het houdt een keer op.
    Koppeling zelf zit op de motor vast. De bell zit aan de starter shaft.
    Dus 1 kant van het frame, voorzijde losmaken. De twee geleideblokken losmaken.
    Framehelften uit elkaar duwen, ruk je de twee geleideblokken en bell etc er zo uit.

    Motor eruit weet je denk ik al ;-)

    Koppeling even inspecteren op scheuren bij de veerhelften.
    Bell op de liner.

    Qua gas koppeling.. ik vermoed dat het spul dan een beetje vroeg aan gaat grijpen.
    Benzine maakt meestal max 8000 toeren of zoiets.
    Methanol zit ruim op het dubbele. Stationair draait methanol al rond de 4000 toeren.
    Goeie kans dat de benzine koppeling op dat toerental al helemaal aangegrepen is.
     
    Ralphie vindt dit leuk.
  6. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Deze gaat clutch gaat helaas niet werken met jou motor,deze is voor Zenoah Benzine motoren,er is een speciale voor de Nitro motoren maar moeilijk of niet leverbaar (ik had m ook in mijn Nitro 700 en werkt perfect Type LX0016)
     
    Ralphie vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina