ALIGN T-REX 470LM Dominator

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door Limboracer, 27 jan 2017.

  1. Limboracer

    Limboracer

    Lid geworden:
    9 mei 2016
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Landgraaf
    Beste Forumleden,

    Sinds een tijdje speel ik met de gedachte om een zijstapje te maken naar de RC helikopters. Ik heb wel jaren ervaring met RC autos en ook diverse maten, maar vliegen is toch wel andere koek.

    Ik ben op het idee gekomen nadat mijn buurman zijn Vario AH64 Apache :eek:in de achtertuin aan het testen was.

    Nu snap ik ook dat dit niet echt een representatief model is voor rc helikopters, maar als ik het vliegen onder de knie kan krijgen zou het me wel gaaf lijken om over een paar jaar een soortgelijk model te kunnen kopen.

    Hij gaf me de tip om een Align t-rex 470 te kopen zodat ik hier het vliegen mee kan leren en mocht het bevallen dan hoef ik met dit model niet direct weer een grotere of betere helikopter te kopen, maar na het zien van wat youtube fimpjes vraag ik me af of dit echt een beginnersmodel is om verder te groeien of dat voor dit model toch wel al enige ervaring vereist is gezien de manoeuvres die dit model kan maken. Heb wel al diverse keren met de walkera F210 Drone gevlogen, maar ik heb begrepen dat dit toch anders vliegt dan een helikopter.

    Alvast bedankt voor jullie input en reacties:thumbsup:
     
  2. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ... een volledig gestabiliseerde Drone is wel wat anders als een helikopter, dat klopt,
    maar ook de techniek en elektronica bij helikopters is beter geworden,

    voor de gemak zou ik voor een flybaarles helikopter kiezen,

    kleine helikopters zijn zwaarder te vliegen dan grote (ik praat over helicopters, niet over coaxial speelgoed)
    grote helikopters zijn dan ook veel duurder,

    vaak woord aangeraden met een 500er model te beginnen,
    een SIMmulator bespaart je aan de begin veel geld,
    met iemand met ervaring mee gaan helpt enorm,
    ook zijn vele clubs, waar je om rad kan vragen,

    kortom ... en schitterend hobby, niet goedkoop, en ook niet een appeltje eitje, maar super leuk !

    succes,
    Heli-Uwe
     
  3. Limboracer

    Limboracer

    Lid geworden:
    9 mei 2016
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Landgraaf
    Heli-Uwe,

    ik heb ook inderdaad van mijn buurman vernomen dat ik beter een wat groter model kan kopen om het vliegen te leren en dat deze ook beter zichtbaar blijft in de lucht.

    Ik ben wel al een paar keer in het buitengebied mee gaan kijken en het blijf indrukwekkend om daar zo'n apache te zien vliegen, maar het was na 1 x ook wel duidelijk dat hiervoor heel veel ervaring nodig is. Begeleiding van een ervaringsdeskundige is voorhanden mits hij niet met het 1:1 "speelgoed" vliegt:koud:.

    Maar ging we vooral om het feit of de Align een goede heli is, gezien mijn buurman enkel Vario heli's heeft en die vallen echt buiten budget aangezien ik beginner ben.

    Een simulator heb ik ook al gezien, maar lijkt me niet dezelfde ervaring geven als echt buiten vliegen.
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Align moet je zien als de volkswagen.
    Kan altijd beter, maar is wel een goed apparaat.
    Electronica kun je ook gewoon iets van verwachten.

    Iedere 3d heli (al aligns heli's zijn van die klasse, en de meeste andere merken tegenwoordg ook) kan ontzettend veel.
    de afstelling bepaald hoe hij aanvoelt.
    dat kan van heel tam, tot heel enthousiast.
    ook daarvoor heb je eigenlijk even iemand nodig om je daarmee op pad te helpen.

    Qua leren vliegen, zijn er 2 opties:
    - alleen leren vliegen.
    Dan raad ik MAXIMAAL de 450 maat aan, deze is ongeveer 65 cm van kop tot staart.
    deze heli heeft gehaktmolen eigenschappen, maar is met wat beleid nog te hanteren.
    Deze maat is een erg goede alleskunner. windkracht3 is nog goed te doen, als je een beetje weet wat je doet.
    accu's kosten niet de wereld. onderdelen ook niet.

    - leren vliegen met instructeur.
    600 of 700 maat heli.
    Veel stabieler, veel minder gevoelig.
    veel minder wind afhankelijk.
    Wel een stuk gevaarlijker, niet aan beginnen zonder hulp..

    zowieso heb je eigenlijk altijd wel een simulator nodig.
    phoenix of realflight.
    kun je thuis oefenen zonder schade ;-)
    En inderdaad, het is niet hetzelfde...
    maar de zender wel, en de zenderbewegingen ook.
    Leren hooveren in de sim geeft je toch al wat automatische handelingen.. die in het echt weer helpen.
    weet je wat hij gaat doen, wat je kunt verwachten.


    En zoals je zelf al aangeeft... een "drone" is niet te vergelijken met heli.
    auto ook niet..
    Heli is eigenlijk het moeilijkste onderdeel in de rc om aan te leren.
    Ook meteen 1 van de duurste.
    Na de eerste leerfase, blijf je aan het leren... Je gaat van hoover, naar vooruit vliegen.
    naar rondje vliegen.. en zo door. je fantasie is de enige belemmering, naast de grond..
     
  5. RuudM

    RuudM

    Lid geworden:
    13 mei 2012
    Berichten:
    668
    Locatie:
    Beverwijk
    Ik zou gebruik maken van het aanbod van je buurman, zeker als hij je erbij kan helpen/begeleiden ...want dat is misschien wel belangrijker dan het type heli.
     
  6. Limboracer

    Limboracer

    Lid geworden:
    9 mei 2016
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Landgraaf
    Mijn buurman zou me zeker begeleiden, want die had niets liever dan iemand om de hobby mee te delen. Maar ik zal ook op zoek gaan naar een vliegclub hier in de buurt omdat mijn buurman beroepsmilitair/piloot is en zodoende heeft hij de luxe om op de basis te kunnen vliegen en helaas mag ik op een uitzondering na niet daar komen. En de maat van de align 470 is voorlopig ook voldoende, ik moet er niet aan denken een kapitale 700 of 800 model kapot te vliegen tijdens het oefenen.
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Als je een instructeur hebt....
    Vlieg je hem niet kapot.

    Leraar leerling systeem, de leraar vliegt, en kan ingrijpen wanneer hij dat nodig vind
     
  8. Limboracer

    Limboracer

    Lid geworden:
    9 mei 2016
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Landgraaf
    Zijn dit speciale zenders of moet je dan twee zenders verbinden?? Mijn buurman kan me begeleiden door aanwijzingen te geven of voor te doen, maar heb nog niet van jouw oplossing gehoord. Wellicht dat dit enkel bij vliegclubs is te realiseren.
     
  9. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Een simulator is echt een aanrader. Ik heb in de sim al zoveel geleerd wat dan in de praktijk een stuk makkelijker werd omdat de basis al tussen mijn oren zat ...
     
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Dan zou je een zender moeten kopen die via leraar/leerling kabel te verbinden is met die van je buurman. Dan kun je dus vliegles van je buur krijgen. Hij zal ongetwijfeld advies kunnen geven.
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Meeste zenders kunnen verbonden worden.
    Die van je buurman zal die optie bijna 100%zeker ook hebben.

    Alleen even kijken welke zender dat is, en welke compatible is.
     
  12. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Lijkt me een goede tip, zeker als die wil helpen. Ik heb aan de hand van video's op youtube en helifreak heli modellen leren bouwen en vliegen. Dat begon met allemaal met een rtf "esky honey bee fixed pitch v2" en al doende het nodige leergeld betaald ;) maar het bleef leuk.
    Zo'n quadkopter kan wel wat als een heli vliegen als je vliegt zonder dat ie steeds vanzelf corrigeert (al kunnen sommige heli's dat ook maar dat is dan om de heli rechtop te zetten als 'bailout' of 'rescue' functie). Je kan er prima het hoveren in alle orientaties en ook het vliegen wat oefenen. Om het wat lastiger te maken kun je dat bij steeds meer wind gaan oefenen. In de tussentijd gewoon kalm aan de trex gaan bouwen en mee verder als je het er aan toe hebt en/of les krijgt.

    Simmen kan ook leuk en leerzaam zijn, heb voor de gein eens een video gemaakt van heli-x
    Er zijn ook schaal modellen en als je 'm stuk vliegt heb je gratis een nieuwe virtuele heli.
     
    Laatst bewerkt: 28 jan 2017
  13. Limboracer

    Limboracer

    Lid geworden:
    9 mei 2016
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Landgraaf
    Gisteren voor de eerste keer zelf gevlogen met een helikopter, een align 250. Na wat uitleg en voorbeeld kijken kon ik toch redelijk op een plaats blijven hangen. Omlaag ging nogal onhandig en vooral hardhandig, maar ik kan niet anders concluderen dat ik het toch wel leuk vond en zeker ga proberen er iets van te maken. Over 3 weken ga ik met de buurman naar zijn winkel om te kijken welke heli het gaat worden, want een collega van mijn buurman had ook goede ervaringen met een T-Rex 550.

    Vanmiddag nog eens een poging ondernemen om de "kleine" 250 in de lucht te houden.
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    250... Dat is nou eigenlijk net degene die je moet proberen te ontlopen ;-)
    Aan de andere kant..
    Als je een 250 redelijk kan hooveren, is het met een grotere maat geen enkel probleem.
    groter wordt alleen maar rustiger. maar ook meer vermogen ;-)

    Voor dat "hardhandige"omlaag gaan.
    Heel erg vaak zie je dat mensen in de eerste vliegmodus een soort lineaire gascurve neerzet.
    nadeel daarvan is dat wanneer jij de gasstick omhoog duwt, de pitch veranderd, maar OOK het motortoerental.
    optoeren duurt ff, daar heb je nog niet extreem veel last van.
    Aftoeren gaat dan wel erg snel.
    En dat gebeurt wanneer je de gasstick naar beneden trekt.

    Ook wordt het op deze manier lastig om de heli op ongeveer 1 hoogte te houden.

    Dat is ook de reden dat de meeste mensen vrij vlot naar de idle up schakelen (vliegmodus waarbij de gasstick alleen pitch bepaalt, er is altijd gas)
    motor uit zetten kan dan met een knop, de throttle hold.

    Probeer in ieder geval ergens een simulator vandaan te toveren..
    kost meestal ergens rond de 100 eur.
    1 crash kost regelmatig al meer.
    en een sim scheelt echt heel veel crashes..

    En zoek nog even merk en type zender van je buurman op.
    kan hier vast iemand je vertellen welke zender er op kan, en of je nog aanvullende spullen nodig hebt (kabel oid)
     
  15. Limboracer

    Limboracer

    Lid geworden:
    9 mei 2016
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Landgraaf
    De 250 is voor de collega een beetje de "probeer" heli, vandaar dat ik hem een paar dagen mocht proberen voordat ik mijn eigen heli koop. De zender van mijn buurman is een Jeti DS16, en volgens zijn collega kon ik hieraan gekoppeld worden met zo'n leerlingkabel.

    Voorals nog kan ik de heli in de lucht houden zonder crash:koud:, maar ik zal inderdaad naar een simulator gaan kijken. Heb ik iets te doen met nat weer.
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    sim is altijd goed..
    Realflight of Phoenix..
    dat zijn de 2 meest gebruikte. Kom je ook overal tegen, zelfs op bol of conrad

    beide heb je versies waarbij je met je eigen zender kan sturen. Hoeft niet, er zit ook soms een "dummyzender"bij.
    die gebruik ik meestal.
    In iedere sim is het zaak om gewoon een 700 maat of groter te pakken. een kleine heli zie je op een sim echt slecht..

    En, als je een 250 bijna meteen kan hooveren, gaat het bij jou goed..
    meeste mensen doen een aardig tijdje over het leren hooveren (paar weken tot maanden).. sommigen leren het nooit.
    en zeker zo'n schichtig ding als de 250.. Houdt het spannend ;-)
     
  17. Limboracer

    Limboracer

    Lid geworden:
    9 mei 2016
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Landgraaf
    Hooveren zou ik het nog niet noemen;), maar ik kan hem redelijk op de plaats houden op ongeveer een meter hoogte. echte manoeuvres heb ik nog niet durven maken.

    Ik zal straks nog een poging wagen om te kijken of het niet beginnersgeluk is.
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    zowieso is hoover vele malen belangrijker dan "manouvres"

    Eerst stilhangen (hoover)
    dan rechtstandig, staart naar je toe, een meter links.
    dan een meter rechts.
    Onder controle, rustig, ongeveer 1 snelheid, 1 lijn.
    kan helpen om een steen, pilon oid neer te zetten, kun je ergens op mikken.

    zelfde, maar diagonaal.

    probeer eens een hoover, zijkant van de heli naar je toe.
    verder zelfde proces.

    Dan andere kant..

    Nose in (neus naar je toe)

    rustige pirouette. 1 rondje in +/- 5 sec.
    Controleren in iedere stand.

    Waarom zoveel aandacht aan de hoover besteden?
    Als jij nu al rondjes gaat vliegen, ga je ook zij in, nose in vliegen. immers, hij komt ook een keer op je af en zo.
    Als je hem kwijtraakt, moet je iets doen.
    Wat doe je dan? terug naar tail in hoover.

    Des te beter je de heli in alle orientaties leert hooveren, des te makkelijker is het om de heli te redden als je even niet meer ziet hoe hij staat.
    ga je straks voor loopings, wordt het helemaal belangrijk. Gaat het mis, ga je gewoon weer terug naar die tail in hoover.
    ben je daar niet zo goed in, gaat het ding de grond in.
    meestal vrij jammer..
     
  19. Limboracer

    Limboracer

    Lid geworden:
    9 mei 2016
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Landgraaf
    Bedankt, dat zijn goede oefeningen en tips:thumbsup:.

    Als het eens stopt met regenen kan ik eens naar buiten, nu zou een sim wel uitkomst bieden.
     
  20. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Ik heb een Align 500 FBL te koop.
     

Deel Deze Pagina