Align Trex 550 L Dominator ervaringen

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door jules2007, 2 nov 2015.

  1. jules2007

    jules2007

    Lid geworden:
    6 feb 2015
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Roermond
    Ben van plan als opstap van een Align 500 DFC pro naar een Align 550 L dominator te gaan.
    Wie kan iets vertellen over waar op te letten bij deze heli ?
    Zijn er problemen bekend en oplossingen hiervoor gevonden ?
    Kortom zijn er forum mensen die deze heli gebouwd hebben of er al een tijdje mee vliegen ?
    De 500 DFC kop heeft bijvoorbeeld een redelijk hoog toerental nodig. Ik heb geen idee hoe dat bij de nieuwe
    550 L zal zijn.


    M.vr.gr
    Jules
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    niet anders natuurlijk.
    staart is bij alle aligns een aandachtspunt, alleen de nieuwste versies hebben zo'n dubbel vorkje om de as heen, die blijven netjes.

    dfc is je al bekend. daar geen verrassingen ;-)
    de 550 is wel een maatje groter, dus zul je vast op een wat lager toerental kunnen draaien dan op de 500.

    standaard vraag bij de 550 is doorgaans eerder waarom je geen 600 pakt ;-)
    haartje groter, bijna dezelfde setup.
     
  3. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    600er is idd een top maat,
    vliegt veel rustiger dan een 500er,
    maar met een goede set-up kan je veel doen !
     
  4. jules2007

    jules2007

    Lid geworden:
    6 feb 2015
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Roermond
    Een van mijn reden voor de 550 L is het gebruik van 1x 6S lipo
    Op de 550L zitten diverse 600 onderdelen (en 700 serie elektronica spul) dus dat komt aardig in de buurt.
    De onderdelen bij een crash zijn voor de 550 wat goedkoper dan bij de 600
    Prijs kwaliteit technisch lijkt mij de 550 L daarom interessanter dan de 600
    Zijn er mensen in de buurt van Roermond die een 550L bezitten om eens te kijken hoe het in de praktijk allemaal vliegt ? Een 2e optie is misschien een Mikado logo 550sx. Alleen dat wordt een stuk duurder.


    M.vr.gr.
    Jules
     
  5. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Als je je 500 erbij houdt zou je eventueel de lipo's kunnen delen met een 600. Mocht je later een 700 willen dan idem met een 550.

    Zelf heb ik een 600 gehad met 6 lipo's voor 3 vluchten. Ondanks dat ze alle 6 ineens aan de lader kunnen heb ik nu ook een voorkeur voor een enkele lipo. Ik vind dat toch handiger maar ben ook weer kleinere heli's gaan vliegen.

    Het is ook maar net wat je doet met de hobby; stel dat je bv een hele (mid)dag op een (club)veld bent en daar ook kan laden dan heb je misschien niet meer dan een of twee lipo's (of setjes) nodig. Ook het meenemen van het nodige materiaal is dan wellicht minder een probleem dan wanneer je zoals ik vooral even tussendoor naar een weiland gaat om een heli te vliegen.

    Van de Mikdado zou ik verwachten dat je kwalitatief een betere heli hebt dan een Align en mocht er iets zijn dan kun je naast de winkel ook contact zoeken met de fabrikant zelf (je kan Align een mail sturen maar of ze er wat mee doen..). Een verschil is en riem aandrijving voor de staart tov 'torque tube', misschien heeft het een of ander je voorkeur. Volgens mij de bij Mikado revisies langzamer dus dan heb je langer een courant model wat voor de beschikbaarheid van onderdelen een voordeel kan zijn.

    Vlieg je graag laag bij de grond? of heb je veel ruimte en vlieg je meer op 3 fouten hoog? en dat eventueel in combinatie met zo'n 'bailout' systeem dat je heli weer rechtop en de hoogte in stuurt? Als je op zo'n manier minimale risico's neemt of gewoon goed kan sturen maakt de kosten van onderdelen minder uit.
    De tussenmaat 480 is misschien ook het overwegen waard evenals bijvoorbeeld een goblin 500 sport waarvan nu ook een combo te koop is maar dat is een kleiner verschil met een 500/~425mm.
     
  6. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Ja je kan de vraag ook omgekeerd stellen natuurlijk, waarom zou je een 600 aanschaffen als je een 550 kunt hebben die in de lucht even groot lijkt dan een 600 en ook veel power heeft met 1 ipv 2 lipo's.

    Groter is stabieler, maar een 550 size heli vliegt gewoon super, punt.
    Heb al echt veel 550 size gevlogen en die dingen vliegen steengoed.

    700 heb ik ook, heel eind groter maar om nu te zeggen dat het beter vliegt dan een 550.. anders wel in de vorm van stabieler en zeker indrukwekkender in de lucht , maar beter. .. nee dat niet.

    ik begrijp perfect mensen die geen 600 nemen maar 550(l) vliegen, het is gewoon een goed ding dat met behoorlijk wat wind nog heel strak vliegt.

    Nu de hopen power van de dominator versie is wel knap maar echt noodzakelijk zeker niet, een "standaard " trex 550 vliegt ook al (zeer) vlot hoor :) en is denk ik iets goedkoper.

    Op de laatste pagina's van het draadje van Floriske's heli avontuur moet je is kijken, die heeft een trex 550 dominator onlangs aangeschaft :)
     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2015
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  7. H. de Winter

    H. de Winter

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Deventer
    ik vlieg met een trex 550 dfc, maar een clublid met een trex 600 pro vliegt toch net wat sneller en met iets meer pop op pitch. beide hen

    bben hun voordelen. 6s vliegt wat goedkoper dan 12s is voor mij een reden om 550te blijven vliegen. zoveel mensen, zoveel smaken :)
     
  8. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    12s is wel niet goedkoop,
    voor een middag uit met de Rex 12s heb ik 6 setjes gekocht,
    beter gezegd 12 x 6s lipos voor 30 minuten vliegen ... maaaar power +++
     
  9. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.430
    Locatie:
    Oirschot
    Ik vlieg met een 550L Dominator en ben er echt super over te spreken en 2 mede clubleden ook. Vliegt echt super stak en beheerst.

    Het enige bekende probleem is dat de elevator servo het wel eens wil begeven in geval van een 8.4V HV setup (heb dit aan der lijve ondervonden, gebruik een 2S lipo voor de elektronica) maar ik ben inclusief mezelf alleen nog maar gevallen tegen gekomen waarbij dit direct tijdens het initialiseren gebeurd is en niet in de lucht. De Servo is door freakware onder garantie zonder gezeur vervangen.

    Align vervangt de defecte servo's door een nieuwe variant, te herkennen aan een batch nummer op de Servo dat niet aanwezig is op het oude type. Kan goed zijn dat bij nieuwe kits ook al nieuwe servo's zitten.
     
  10. helifreak1

    helifreak1

    Lid geworden:
    19 aug 2015
    Berichten:
    28
    Locatie:
    BE
    Hallo kan iemand me een goede setup geven voor een trex 550l weet niet zo goed welk toerental goed is voor de 550
     
  11. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    ligt aan wat je zelf wil en voor vliegstijl je wil gaan ontwikkelen
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    goed setup? standaard kit...
    zit je zowieso niet verkeerd.

    toerental?
    staat in de handleiding.
    en wordt volledig bepaald door wat jij doet en wat je wil doen.
     
  13. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    Het ding vliegt als een dwijl met lage headspeed.

    Eigenlijk zou je 2500 op de kop willen wat niet gaat met de niet vetstelbare standaard motor.
     
  14. Rene450

    Rene450

    Lid geworden:
    9 okt 2017
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Emmen
    Ik heb de 550e FBL: met hc3sx van Robbe, en he 1 6 cel pipo van 22v en voor de HC3SX een pipo van 7,4 volt
    Nu kan ik een 600 FB , krijgen en wil dan de FBL set en de HC3SX op deze plaatsen.
    Klt het dat ik dan deze ook maar 1 accu va 22v nodig heb?
    Omdat HC3SX een eigen accu heet, en de heli nĂ´et veel groter is lijkt me dat toch te kloppen?

    Klopt het dat een FBL systeem veel mier stroom nodig heeft i.v.m. dat de peddels er niet opzitten?
     
  15. Ralphie

    Ralphie

    Lid geworden:
    1 mei 2016
    Berichten:
    231
    Locatie:
    Rhoon
    Ik heb bewust gekozen voor een 600 machine met 12s setup.
    Reden is dat de lipos in 12S configuratie minder voor hun kiezen krijgen dan een 6S setup.
    Hierdoor gaan de lipos veel langer mee.

    Het is eigenlijk ook logisch, want je hebt voor hetzelfde vermogen maar 50% van het amperage nodig (vanwege het verdubbelde voltage)
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Och... maar je installeert ook precies de helft van de capaciteit, dus je belast je LiPo's weer met evenveel C

    6S 5000 mAh belasten op 50A, of 12S 2500 mAh belasten op 25A, is allebei 10C
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hangt er vanaf wat je bedoelt met "een FBL systeem heeft meer stroom nodig"....

    De besturing gaat wat meer vergen (niet heel veel, maar merkbaar) in verband met de benodigde digitale servo's die ook iets harder moeten werken dan bij een Flybar.
    Maar de heli zelf verbruikt (bij gelijkblijvende vliegstijl) beduidend minder, en dat weegt ruimschoots op tegenover dat inie-minie beetje meer wat de servo's trekken.
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    een fbl heli heeft meer stroom nodig op zijn electronica.
    bij peddels wordt heel veel door de peddels (flybar) geregeld.
    Daarnaast zit er in een flybar kop een paar hevel overbrengingen, waardoor de servo's ontlast worden.

    bij fbl zitten de servo's bijna direct op de kop. via de swash.
    dus alle krachten worden rechtstreeks de servo in gepropt.
    Bij flybar zouden die hevels dat nog verkleinen en minimaliseren.

    Dus:
    - De servo's moeten harder werken.
    - Ze moeten sneller werken.
    - en ze krijgen ook nog eens grotere klappen.
    In mijn eigen 600 nitro heb ik dat eens gemeten op 4 ampere..

    blijkbaar heeft die heli een losse ontvanger accu. altijd positief.
    let wel op dat je dan geen regelaar plaatst met een bec circuit aan boord, of je moet deze uit schakelen.
    anders heb je twee stroombronnen aan boord, dat gaat vechten en geeft dus storing.
    Ikzelf heb normaal een 2 cel 2200 mah lipo aan boord voor de voeding van de ontvanger en andere electronica.
    doet hij het 7 a 8 vluchten mee.

    nu is dat berekend op mijn vliegstijl en setup.
    Kan makkelijk dat iemand met een hele rustige vliegstijl 10 vluchten op diezelfde ontvangeraccu zou halen.
    Voor het idee: zou je met een flybar machine naar analoge servo's gaan, zou je een factor 10 minder stroom verbruiken..
    maar, analoge servo's werken doorgaans niet op een stabilisatie..
     
  19. Rene450

    Rene450

    Lid geworden:
    9 okt 2017
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Emmen
    Maar wat is nu dan goed om te don, want het enige verschil is de grootte tusse de 550 en 600 ,
    Voor de rest heb en ze ezelde itrusting alleen de 550 , 1 lipo, en de 600 , 2 lipos,
    Lijkt mij dat dat toch ook naar 1 lipo kan.?, en dan Een losse pipo voer de Hc3SX, , die volgens mij ook de servo,s voorziet van stroom.
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    je moet wel een beetje meer weten dan alleen 1 of 2 lipo's...

    Op welk voltage vliegt die 550, en op welk voltage vliegt de 600?
    2 lipo's kun je in serie en parallel zetten.. in het ene geval gaat het voltage omhoog, in het andere geval gaat de capaciteit keer 2.
    Dus, welk voltage heeft de 600 nodig?
    Je kan op een 12S machine niet zomaar 1 accu weglaten. dan hou je maar de helft van de toeren over, en vliegt het niet.
    andersom, een 6S machine met 2 accu's kan maar de helft zo lang vliegen met 1 accu.

    Ik dacht eigenlijk dat je met 2 accu's bedoelde dat er een ontvangeraccu op zat, en een aandrijfaccu.
    dat moet je wel ff uitzoeken..
    Die ontvangeraccu voorziet inderdaad de ontvanger, stabilisatie (hc3sx) en servo's van stroom.

    De 550 is voor een groot deel al een 600.
    veel is overdraagbaar. setup zal ook +/- gelijkwaardig kunnen zijn. Alleen groter vliegt doorgaans beter.

    Je kan die 600 altijd ombouwen en zo, maar dan heb je kans dat je de motor moet vervangen voor eentje met een aangepast KV.
     

Deel Deze Pagina