align trex450XL

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door johns, 20 jun 2018.

  1. johns

    johns

    Lid geworden:
    1 mrt 2011
    Berichten:
    22
    Locatie:
    boxtel
    hoi allemaal,

    ik heb sinds kort als hobby project om te leren een align trex450 xl 2de hands gekocht via marktplaats.
    ik vlieg veel met drones en met een kleine coaxiaal helikopter. vandaar ik de overstap wilde maken naar een grotere helikopter. heb voor een mooi klein prijsje die helikopter kunnen kopen. zodat ik kan leren om de helikopter zelf te kunnen afstellen.
    nu wil hem graag ombouwen naar een flybarless versie, maar kan niet echt vinden welke rotorkop met swash ik kan gebruiken. zie door de bomen het bos niet meer. zie er veel voor de 450 pro versies. maar niet echt voor de 450 xl versie. weet iemand welk type ik kan gebruiken en waar ik die kan bestellen?
    alvast bedankt.
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Ff opzoeken welke asmaat de huidige 450 van align heeft.
    Ik vermoed 6mm..

    Dan ff opmeten wat jouw hoofdas is.
    Is jouw hoofdas ook 6? Kun je gewoon een moderne kop erop zetten.
    Zo niet.. misschien hoofdas van een andere heli proberen.. of een opvulbus..
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    bij de weg..
    ik zit het nog eens door te lezen

    een heli ombouwen naar flybarless is niet moeilijk.
    Maar, waar je wel rekening mee moet houden:
    - Andere swash (die wist je al)
    - andere kop (die wist je ook al)
    - je hebt andere linkjes nodig, degene tussen de swsh en de kop. kan raadzaam zijn om bijvoorbeeld een kop, swash en linkset van de 450 pro te bestellen..

    - in de regel wil men er ook een estab (electronische stabilisatie) op een fbl heli. niet verplicht. vliegt wel veel simpeler (ik heb een 450 fbl heli, zonder stabilisatie)
    Veel estabs werken alleen met digitale servo's. grote kans dat je servo's nu analoog zijn.
    je zal dus ook een stabilisatie moeten zoeken, die ook analoge servo's aankan. 1x aansluiten kan de servo slopen als dit niet klopt..
    - servo's: wat heb je er nu in zitten? Er wordt meer kracht van de servo's gevraagd, omdat de overbrenging veel directer wordt.
    -gyro: de gyro die er nu op zit, kan eraf. dat zit in de estab.
    - Andere bladen: de hoofdbladen zijn erg bepalend voor je vlieggedrag. Als je de bladen die er nu op zitten zo overzet, heb je een goede kans dat het vliegt als een dweil.
    Je hebt dus ook echt verschil tussen FBL bladen en flybar bladen.

    o ja, probeer een "normale" fbl kop te vinden. geen DFC.
    bij DFC moet ook de hoofdas korter zijn, en komen de bladen veel dichter op je frame.
    naast het feit dat je dan waarschijnlijk veel moet "rommelen" om een hoofdas voor een andere heli "pas" te maken, is het technisch ook niet handig.
    DFC is nogal gevoelig voor toerentallen (moet hoog zijn), en is niet zo vergevingsgezind qua trilling. Bij een normale FBL kop heb je nog wat demping in de kop.. Bij DFC absoluut niets (mag ook niet)
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2018
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Vlieg je al met de heli in zijn huidige toestand?

    Hier ook eens rondneuzen?
    www.mvcboxtel.nl
     
  5. johns

    johns

    Lid geworden:
    1 mrt 2011
    Berichten:
    22
    Locatie:
    boxtel
    bedankt voor de reacties.
    het betreft een 450 xl gekocht via marktplaats met als advertentie een trex450 FBL. ik heb hem gekocht via de foto,s omdat ik zelf er niet langs kon gaan vanwege een rug operatie. en thuis gestuurd heb. na wat speurwerk leek mij het gewoon om de originele FB te gaan met de flybar verwijderd. en de swash met aparte linkjes met schroef en lijm aan de propellorhouder vast te zitten. heb foto,s bijgevoegd. de propellors staan met midstick netjes op 0 graden. maar er zit speling op. en zo wil ik niet beginnen met een grotere FBL heli. er zit al een align 3g fl760 estab op.
    de as is 5mm, dus ik weet niet of de 450 pro dan past, staat meestal weinig informatie bij de sets op internet. alleen voor welk type heli geschikt.
    en terugkomend op ron, ik vlieg er niet mee. omdat ik de speling niet vertrouw. en heb in april via e-mail contact gehad met mvc boxtel en ben er wezen kijken. maar dat was een terrein van ongeveer 30 bij 10 meter met 1 zee container, en weinig leden. ben daarna bij mvc oisterwijk wezen kijken en gesprek gehad met de secretaris. zag er super uit met een gemetseld clubhuis en een groot vlieg terrein. ga daar als ik alles weer mag, beginnen met mijn drone brevet te halen en wil daarna doorgaan met heli. ze hebben daar 5 heli instructeurs. maar omdat ik nu thuis zit, met teveel vrije tijd. wilde ik me verdiepen in de technische kant van een heli afstellen. en oefenen met afstellen en de technische termen die met rc heli vliegen te maken hebben.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • 691.jpg
      691.jpg
      Bestandsgrootte:
      206,3 KB
      Weergaven:
      232
    • 692.jpg
      692.jpg
      Bestandsgrootte:
      183,6 KB
      Weergaven:
      216
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dus je hebt de hele niet zien vliegen John? Dan zou ik hem heeeeel goed controleren, met name op kromme assen.
    Goed dat je ervaren en deskundige hulp, en gezelligheid, hebt gezocht. Hebben ze daar ervaring met FBL heli's?
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2018
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bovenaan dit subforum staat een aantal permanent vastgepinde discussies/FAQS/stickies, daar staat al het nodige heli-jargon en -techniek in uitgelegd. Leesvoer voor regenachtige dagen :)
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2018
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    het blijft toch altijd een beetje knutselen hoor..
    Hier heeft de vorige eigenaar de bestaande kop aangepast, om fbl mogelijk te maken.
    bij fbl is het aanstuurpunt op de bladhouder wat langer.

    dat ene schroefje lijkt mij inderdaad wat spannend.
    maar misschien zijn er maatregelen genomen om het echt serieus vast te krijgen.
    dat ding mag nooit verdraaien.. dan gaat het meteen mis.

    Qua asmaat: ik weet toevallig dat de heli's vanaf de pro een beetje wisselen.
    5 en 6 mm komen voorbij.
    handigste is om de handleiding op te zoeken, en bij de onderdelen naar bv de lagers te zoeken.
    daar staat altijd een binnendiameter bij.
    https://www.manualslib.com/manual/989224/Align-Trex-450xl-Ccpm.html?page=5#manual
    https://www.manualslib.com/manual/1014738/Align-T-Rex-450pro-Super-Combo.html?page=10#manual

    wat in jouw geval ook wel eens wil helpen..
    volgens mij is de 450 xl niet zo lang op de markt geweest.
    de 450 se V2 wel. de 450 sport is daar een afgeleide van, waarbij het voornaamste verschil is dat de frameplaten dichter bij elkaar zitten (de sport is smaller)
    maar, kop en staart etc zijn wel over te zetten.

    als je zo verder gaat zoeken naar de se v2, zul je zien dat er veel topics zijn over het fbl maken hiervan..
    komen ook veel opties voorbij over welke kop je kunt gebruiken.
     
  9. johns

    johns

    Lid geworden:
    1 mrt 2011
    Berichten:
    22
    Locatie:
    boxtel
    hoi ron en student,
    op de mvc in oisterwijk vliegen 3 instructeurs met fbl. wel 600 en 700 versies. dus een stuk groter maar dat lijkt me kwa techniek niet verschillend.
    alleen kwa grote.
    de 450se heb ik vaak voor bij zien komen als vergelijking voor de 450xl. ik heb nu een 2de handse 450 pro erbij gekocht. hoop hem zondag op te kunnen halen.
    dan kan ik alles vergelijken.
    maar veel onderdelen zijn afkomstig via amazon of vergelijkbare sites. kennen jullie nederlandse sites die ook onderdelen leveren?
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Heliparts..
    Er zijn er meer in nederland, ik kom er alleen ff niet op
    Anders is duitsland ook goed, bv lindinger oid
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    ik ben niet bekend met huidige heli's, maar je zou eens in dit overzicht rond kunnen neuzen:
    Overzicht webshops en winkels (sticky in De Modelbouwkroeg)
     
  12. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Hoi,

    het lijkt mij een prima plan om de verlenging van de bladarm weer te verwijderen. Dat gaat zeker mis.
    Ik heb onlangs een CopterX omgebouwd naar fbl. Het is volgens mij een aardige kloon van de trex v.w.b de kop dus ik denk dat je hier wel wat aan hebt. Ik heb gezocht naar een methode om dat zo eenvoudig mogelijk te doen.
    Ten eerste de bladaansturing. Dat de bladstuurarm langer moet voor de juiste sturing klopt, maar het kan ook anders. Even een paar foto's om het te verduidelijken:

    [​IMG]

    [​IMG]

    De mixerhevels van de flybarkooi heb ik op de plek geschroefd waar eerder de flybarkooi op draaide. De armslag reductie wat dit oplevert is in mijn geval helemaal in orde.

    Dan de tuimelschijfmenemer. Ik heb de bestaande hevels gebruikt. Echter heb ik ze wel omgekeerd, anders (zoals op jouw foto) zijn ze zo kort dat ze bij extreme uitslagen wel eens vast kunnen gaan lopen. Een foto zegt meer:

    [​IMG]

    Om de y-vorkjes door het gat aan de andere kant te krijgen moet je er wellicht even met een 2mm boortje doorheen. Dat moet je zelf even controleren aan de hand van de dikte van de schroef die er doorheen moet.
    Dan is er nu nog maar 1 ding dat resteert. De tuimelschijfmeenemer moet natuurlijk klem gezet kunnen worden op de hoofdas. Ik heb daarvoor in de hub van de meenemer een gaatje van 2,5mm geboord en er m3 schroefdraad ingetapt. Dan kan er een kerfstift m3 in en kun je hem klem zetten op de hoofdas. Foto:

    [​IMG]

    FBL instellen en gaan......

    groet, Steven.
     

Deel Deze Pagina