Alternatief MM

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door marklwd, 6 sep 2017.

  1. marklwd

    marklwd

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Leeuwarden
    Beste,

    Sinds lange tijd wil ik weer beginnen met de modelbouw. Het doel is om een handzame zeilboot, Welke goede vaareigenschappeb heeft, te bouwen.
    Nu komt als eerste de MM in mij op (racing, met classic kiel en roer)

    Ik vraag mij af of hier nog alternatieven voor zijn in ongeveer hetzelfde formaat, en met de optie om eventueel wedstrijden te gaan zeilen.
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Mark,

    RG65 is het enige, iets grotere, formaat waar wedstrijden mee worden gevaren, de DF65 of de Affinity passen ook in die klasse.

    Groeten, Jan.
     
  3. marklwd

    marklwd

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hoi jan,bedankt voor je antwoord. Ik ben idd de rg65, MM, en de footy tegengekomen.
    Het gaat mij er om dat het een betaalbaar maar vooral goed zeilend en makkelijk te vervoeren bootje is.

    Na de hele dag googlen ga ik voor de micro magic.
    Tijdens dit Googlen ben ik heel veel tegen gekomen qua tips om de vaareigenschappen van de MM te verbeteren. Ik weet dat de man aan de knuppels uiteindelijk het resultaat bepaalt samen met een portie geluk, maar het is ten slotte hobby.

    Wat zijn , behalve de classic kiel en roer, de beste opties welke daadwerkelijk van meerwaarde kunnen zijn?
    Denk aan bepaalde type servos, accu's, zeiltjes van mylar of icarex, welke vorm zeil, kiel origineel of andere vorm etc. Alles met inachtneming van de klasse regels
     
    Laatst bewerkt: 6 sep 2017
  4. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Een reden om niet voor de MM te gaan is het kleine formaat. De RG65 is langer en heeft dus meer potentieel in zich. Voordat je je laat verleiden tot kopen... Begin 's low-tech, bouw licht en kijk 's hoe ver je komt met alledaagse materialen als Depron, balsa, wat GFK-weefsel, verpakkingsfolie voor de zeilen, etc., etc.

    "Het bezit van de zaak is het einde van het vermaak." Het leren, zelf ontdekken en door-ontwikkelen is vaak het leukste en verveelt gelukkig nooit.
     
  5. marklwd

    marklwd

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik heb eerder een IOM 1M klasse gehad en een RCLaser. Beide heb ik weg gedaan ivm het formaat/ vervoersproblemen.

    De MM is wat dat betreft een uitkomst. Op de achterbank en klaar. Ook thuis scheelt het nog al ;)
    En qua mogelijkheden voor de hobby is het bijna eindeloos. En dan is direct het probleem; wat werkt nu daadwerkelijk en wat is gewoon mooi/ leuk om te doen?

    Kortom: welke upgrades "moet" je doen om je MM op het best van zijn kunnen te laten varen?
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    De beste 'upgrade' naast een goed afgestelde boot is: sticktime en pielen met de afstellingen in alle mogelijk wind- en watersituaties.

    Groeten, Jan.
     
  7. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    447
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Mark als je wil bouwen en je wilt kijken wat de mogelijkheden zijn in de RG 65 klasse kijk even op de Duitse site
    Je moet denken aan een kleine M klasse halve grootte en je kan het zo gek maken als je wilt
    Om inzicht te krijgen zijn er Tek zat
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Helemaal mee eens! Bij de RMM zijn de meeste "upgrades" (die door de zeilers zelf zijn uitgevogeld) in het model verwerkt.
    En die werken goed. Het roer of de kiel van de "classic" op de RMM? Er zullen vast mensen zijn die zweren dat het de boot sneller maakt, maar... Ik heb ze allebei gezeild, zelfs een paar keer kiel en roer gewisseld, maar ik heb nooit enig aantoonbare verbetering in het vaargedrag kunnen meten.
    Mylar zeilen? Ik heb ooit eens een setje zeilen gemaakt van doorzichtig bloemenfolie. Werkte prima, behalve dat de boot op afstand minder goed te zien was.
    "snelle" servo's... het is misschien leuk om mee te spelen, maar qua investering is het weggegooid geld.
    De enige in mijn optiek echt nuttige optie is: een schootservo die iets krachtiger is dan een normale servo van een tientje. En een goed Eneloop 4,8V accupakket, gepuntlast i.p.v. in een houdertje.
    De Classic was al een prima ontwikkeld bootje, op de RMM zijn de ervaringen van de (vele!!) gebruikers verwerkt.
    Einde serieus deel.

    Het enige wat ik je aan kan bevelen is: gebruik rode zeiltjes! Door de diametraal geplaatste kleurstof in combinatie met optische zoom vangen de rode zeiltjes niet alleen meer wind, maar maken zij ook optimaal gebruik van zonnewind. En kun je op een dag met 0 Beaufort tóch zeilen. Als er een uitbarsting van zonnevlekken aan de hand is, ben jij de eerste die je erop kunt voorbereiden en tijdens een wedstrijd kán dat een voordeel opleveren. Moet je wel tijdens een wedstrijd rechtstreeks verbonden zijn met de Radiotelescoop Dwingeloo, om je op de hoogte te houden van zonnevlekken.
    Maar acht minuten later heb je er voordeel van.
    Einde OH-deel.
     
  9. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    447
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Mark
    op 19 november is het open Nk RG 65 zeilen in Lemmer het is vlak bij waar je woont
    Ga daar al je informatie op stekken over de RG 65
    Even naar de site RG65.nl
    groet
     

Deel Deze Pagina