Alternatief Robbe PB accu 6V 5Ah

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Petje, 24 mei 2018.

  1. Petje

    Petje

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    119
    Hallo,

    Mijn Robbe Berlin Seenotrettungskreuzer heb ik volgens bouwtekening uitgevoerd met 2 Robbe 6V 5Ah loodaccu's.
    Deze accu's (17.19) zijn aangesloten op een module (SZM 17.32) die via relais regelt dat de juiste motoren (3.11) via regelaars (17.9) aangestuurd worden. Verder worden voor functies op de boot 6V en 12V aansluitpunten van die module gebruikt. De accu's worden via afzonderlijke aansluitpunten (17.37) geladen.
    Aansluitschema_SZM.jpg

    Nu is één van de accu's stuk (de lader zegt dat er geen accu aangesloten is en op het laadpunt lees ik 2,1V af, de werkende 6,1V) en heb ik vervanging nodig. Een originele Robbe (ivm afmetingen die in de boot passen, gewicht compartiment) is vrijwel niet meer te koop ofwel heel duur.

    Nu zoek ik een alternatief en vraag me af of ik wellicht een Lipo of NiMH accu moet nemen. Daar heb je wel het issue dat er geen 6V accu bestaat en er electronica nodig is en mogelijk modificatie van de module (SZM).

    Wie heeft een advies voor mij?
     
  2. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
  3. Petje

    Petje

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    119
    Het is deze accu: Robbe 4533
    Afmetingen zijn 14 x 5,4 x 7,7cm

    De boot 2 jaar geleden afgerond (met toen nieuw gekochte accu's) hooguit 5x geladen maar nu opeens één stuk.

    Deze lijkt er op.
     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2018
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Tja, als je een loodaccu slechts 5 keer in de 2 jaar laadt, vraag je om problemen.
    Waarom denk je dat veel motorrijders die alleen 's zomers rijden, in de winter hun accu aan de druppellader hebben staan?
     
  5. Petje

    Petje

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    119
    Dus loodaccu's kun je niet wegzetten zonder ze tussendoor te laden?
    Hoe doen leveranciers dat dan?

    Hoe vaak moet ik de accu's laden als ze niet gebruikt worden om ze 'goed' te houden?
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Nee... da's exact dezelfde.
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Leeg wegzetten, volgens mij.

    Wat ik doe is minimaal 1 x per maand m'n loodaccu's gebruiken (fietslampje erop aansluiten of gaan varen) en weer laden.
    En in de winter inderdaad aan de druppellader hangen.
     
  8. Petje

    Petje

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    119
    Helemaal mooi. Robbe had ze dan van Enersys vandaan waarschijnlijk.
    Heb ik een type in hetzelfde formaat te pakken.
    Wellicht goedkoper elders te vinden onder typenr.

    Nog ideeën als alternatief voor loodaccu's?
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Petje, loodaccu's hebben "onderhoud" nodig anders leven ze inderdaad niet lang. Al een tijd geleden heb ik een uitleg geschreven over de loodaccu en hoe je er mee om moet gaan. Je vindt dat stukje HIER. Lees het eens door het kan je helpen.

    Een alternatief voor zo'n loodaccu is er niet echt. Het dichtste bij komen 5 NiMH cellen (6V) maar of die voor jouw bruikbaar zijn hangt af van hoeveel stroom ze moeten leveren. Daarnaast zijn 5Ah NiMH cellen nogal fors van afmetingen dus of ze zullen passen kan ik niet beloven. Voor de meeste NiMH cellen geldt dat de maximale stroom die ze kunnen leveren iets van 10C is. Als je 5Ah cellen gebruikt zouden ze maximaal 50A kunnen leveren. Houdt er wel rekening mee dat de levensduur drastisch lager wordt als je zo veel stroom uit die cellen trekt. Het zou me niet verbazen als ze niet meer dan 150 keer geladen en ontladen kunnen worden als je er echt 50A uit gaat trekken. De "normale" levensduur van de meeste NiMH cellen is ongeveer 500 keer laden en ontladen.
    LiPo of LiFePo cellen kan je eigenlijk niet gebruiken. De spanning is te hoog. Met 3 LiPo cellen kom je aan ongeveer 12V maar met 2 cellen zit je aan ongeveer 8V en dat is duidelijk hoger dan 6V. Je kan eventueel wel 2 pakketten nemen van 2 cellen maar dan heb je dus ongeveer 8V en 16V. Dat kan wel eens een beetje te veel van het goede zijn. Als je LiFePo cellen gebruikt kom je ongeveer 0,5V lager uit maar dat zet niet echt zoden aan de dijk.
    Een ander "probleem" kan het gewicht zijn. Een loodaccu is duidelijk zwaarder dan een LiXX accu, om de boot weer op de juiste diepgang te krijgen zal je extra ballast nodig hebben.

    Al met al zijn die loodaccu's zo gek nog niet. Je moet wel zorgen dat je een "onderhoudslader" gebruikt. De accu zal het dan veel langer volhouden maar geen enkele accu heeft het eeuwige leven dus na verloop van tijd zal je toch nieuwe accu's moeten aanschaffen. Zo ook nu, vervang beide accu's want de accu die nu nog wel werkt heeft vrijwel zeker ook een "tik" gehad en het zal mij niet verbazen als die binnen korte tijd ook de geest zal geven.
    Succes.
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Accu niet direct op koude ondergrond wegzetten. Door temperatuurverschil tussen onder- en bovenkant van de accu ontstaat een miniem spanningsverschil tussen onder- en bovenkant van een cel. Daardoor gaat een klein stroompje binnen de cel lopen en ontlaadt de cel zichzelf.

    Welke lader merk/type/instellingen gebruik je nu?

    'Verplicht' leesvoer voor het werken met potentiële chemische bommen
    Modelbouw FAQ's
    → [FAQ] Accu's en laadtechnieken
     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2018
  11. Petje

    Petje

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    119
    Dank je Ernst. Duidelijk verhaal.

    Nieuwe loodaccu's zijn inmiddels besteld.
    Heb ze in Duitsland kunnen vinden voor 27 euro.
    Dan vallen de kosten weer mee.

    @Ron: mijn lader is een imax B6AC. Een allround dingetje voor al mijn accu's. Voor onderhoud van loodaccu's weer minder geschikt.
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Regio/provincie/woonplaats
    Het kan ook zeer handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel te vermelden, dan kan iedereen dat altijd links naast je berichten zien. Voor helpende handjes, drinkgelagen, verwijzingen naar hobby-locaties, clubs en winkels, of gewoon een schouder om op uit te huilen.
     

Deel Deze Pagina