Alternatief voor 500 AR

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Theo, 30 sep 2002.

  1. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Wat zijn goede cellen voor een speed 400-480 met wat meer amps dan de, ik zou haast zeggen, standaard sanyo 500 zonder dat het gewicht echt toeneemt?
     
  2. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Je noemt 480 (welke? Permax 480, graupner?), dus dat betekend dat je boven de 10A gaat zitten. Met zelfde gewicht van 500AR (19 gram) zijn er weinig alternatieven.

    Ietsje zwaarder (23gram) is de "gouden" sanyo 1000 mAh penlight best goed. Zeker tot een ampere of 10, daarboven weet ik niet.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Gouden sanyo's 1000 Mah deden het in mijn kistje heel goed met ongeveer 15 Ampere, werden wel wat heet maar bleven goed op capaciteit. 1600 NiMH accu werd bij elke vlucht bloedheet en per vlucht nam de capaciteit behoorlijk af.
     
  4. MarcelB

    MarcelB

    Lid geworden:
    9 sep 2002
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Eelde
    Die 'gouden' sanyo's zijn dat nicd of nimh's ??

    Ik gebruik zelf sanyo 1100AE nicd's voor graupner speed480 (intussen MEGA ACn 16/15/6 :D )
    Die 1100AE's zijn 28 gram (500AR = 19 gram) en hebben een inwendige weerstand van 9ohm (500AR ook 9 ohm)

    Wil zelf ook nog GP 1000 nimh's proberen....
     
  5. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Gouden sanyo's zijn NiCads.

    Kan je al wat zeggen over de levensduur van die 1100's ? Volgens mij is die namelijk bij grof gebruik minder (mijn ervaring met iets grotere KR 1400 AE)
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Gouden sanyo's zijn NiCad's, de 1600 cellen zijn NiMh cellen.
    Beide pakketten waren samengesteld uit 8 stuks en dreven een speed 480 turbo aan met een vrij grote prop. In stand gemeten 12000 toeren bij 18 ampere. de meeste tijd vloog ik vol gas.
     
  7. MarcelB

    MarcelB

    Lid geworden:
    9 sep 2002
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Eelde
    @harold,

    Gebruik die cellen nog niet zo lang ( +/- 30 cycles ) dus kan nog niet iets over de levensduur vertellen.
    Wel heb ik het gevoel dat na +/- 10 cycles ze beter zijn gaan presteren.
    Grof gebruik doe ik niet (ik scheld niet tegen modelvliegtuigen, wel tegen PC's :lol: )
    Ik belast ze met +/- 15A en m'n schulze laad in auto mode tussen de 3.5 en 4A.

    @joop,
    NiMh's 1600's die 18A leveren !! wow !! zijn dat die 'standaard' sanyo penlites ??
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    @ Theo,
    Inderdaad gewone twicell 1600 NiMh, wel stort de spanning iets in , en de levensduur is ook niet al te lang. Ik gebruik ze ook uitsluitend in de winter als het buiten koud is want ze worden pisheet.
     
  9. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    "gouden sanyo's"

    De genoemde gouden sanyo's zijn N3 US 1000 cellen van sanyo en zijn tegenwoordig zilver/paars.wij gebruiken ze in een pylon racer met een mega 16/15/3 en trekken statisch 19 amp max.dit doen ze perfect en blijven dit ook al ruim vijftig vluchten doen. Ik vlieg ongeveer 4,5 minuten volgas en dan zakken ze wat in na een minuutje half gas gevlogen te hebben kunnen ze nog even vol en dan is het gebeurt met de power.in een kistje met een speed 400 bij max 11,5 amp blijven ze goed tot het einde.(7,5-8,5 minuten). De 1100 aau sanyo's kunnen tot 20 amp(zie test in laatste fmt) en voldoen dus eigenlijk nog beter.
    beide cellen voldoen wat mij betreft super.
     
  10. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Jan, wat wegen die cellen vergeleken met 500AR???
     
  11. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    N3 US

    De Cellen wegen 22 gram ofwel 3 gram meer tov de 500 ar's.
    het zijn zogenaamde penlite's
     
  12. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    1100 aau

    de 1100 wegen 24 gram en zijn ook penlite's.
    overigens kosten de N3 US 1,80 en de 1100 2,30 euro.
     
  13. Didier

    Didier Guest

    @Jan

    Ik lees hier heel goed nieuws!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D
    Ik ben een 400 pylon racer aan het bouwen met een Hacker B20-15L.
    Deze trekt ongeveer 15A. Ben het hele internet al wezen zoeken naar geschikte cellen die ongeveer hetzelfde wegen als de 500 AR, maar met meer capaciteit anders ben ik binnen 2 minuten uitgevlogen.
    De 700AR en 800AR vindt ik te zwaar.
    Waar koop je deze N3 US 1000 cellen van sanyo en de 1100 aau sanyo's?
    Vindt het erg lastig om een geschikt adres te vinden.

    Hartelijk dank!
     
  14. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    N3 US

    Voor die Hacker zou ik zeker de 1100 nemen en ik weet niet of je die hier al kunt kopen,Batt mann heeft ze in ieder geval.de n3 us heeft iedere modelbouwzaak wel,ze kunnen goudkleurig of zilver paars zijn.

    Als je wilt kan ik ze ook wel mee laten komen.
     
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Eerlijk gezegd versta ik onder een alternatief:

    Een cel - en dat vind ik nog het belangrijkste- die maximaal de lage Ri van de RODE AR-500 heeft en daarbij niet groter of zwaarder is. Anders krijg ik zoiets nooit in m'n kistje. :cry:

    Een eventueel grotere capaciteit wordt natuurlijk in dank aanvaard.....
     
  16. Didier

    Didier Guest

    Ik heb op de Sanyo site gekeken en daar stond de N3 US cel inderdaad bij, echter zonder dat daar de IW stond bij gescheven. De 1100AAU stond er ook bij en daar hadden ze het over een IW van 19 m ohm!!!
    Dit is best veel vergeleken met een groene 500AR (IW=9 m ohm)
    Ik heb wel het idee dat theorie en praktijk niet altijd met elkaar overeenkomen. De 600AE is een waardeloze cel voor hogere stromen en die heeft weer een IW van 8.5 m ohm!!!! "Schiet mij maar lek".
    Het zal altijd wel een compromie blijven tussen 2 slechtsten, laag gewicht, hoge capaciteit en hoge IW of hoog gewicht, lage capaciteit en lage IW. :?

    @ Bruno, aangezien we geen RODE 500AR meer kunnen kopen kunnen we deze cel niet meer als standaard gebruiken of heb ik het mis ?!

    @Jan, weet jij of de test in de FMT op internet staat?
     
  17. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    rode ar 500

    Kun je nog rode AR 500 kopen dan,ik al lang niet meer.........
    de andere alternatieven wel.

    Jan
     
  18. TITA

    TITA In Memoriam

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Leeuwarden
    Weet iemand de betekenis van al deze afkortingen? N, RC, KR, AE, en weet ik allemaal niet meer.

    Ik kan door al deze bomen het bos niet meer zien.
     
  19. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    kopie van sanyosite

    General-use batteries(Standard series)
    High performance and reliability.
    High-capacity batteries(E and U series)
    High density electrode plate and new design provide 40-100% higher capacity than conventional batteries.
    Quick-charge batteries (R series)
    Improved gas circulation during charging and discharging enables quick charging in only one hour.
    High-temperature batteries(H series)
    Charge effectiveness, discharge capacity, and service life are greatly increased. Trickle charging ability in high temperatures is also greatly improved.
    Heat-resistant batteries(K series)
    Heat-resistant design makes it possible to quick-charge in temperatures up to 70.
    Long life(C series)
    Use of a new separator provides superior performance in continuous charge and cycle modes. Longer service life than conventional batteries.
    Memory-backup batteries(S series)
    With extremely low self-discharge during storage, memory can be preserved for a long time.
    Rectangular shape(Slim KF series)
    Compact and quick-charging. Smaller than conventional cylindrical type batteries, with the same capacity.
    Batteries for market sale
    Compatible with ordinary batteries. Convenient for use in place of regular dry-cell batteries
     
  20. Didier

    Didier Guest

    @Jan
    Vlieg jij je model met de Mega met 7 of 8 cellen?
    Heb jij het toerental wel eens vergeleken tussen bijvoorbeeld de 500AR en de N3 US? Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar zo'n vergelijkend waren onderzoek!
     

Deel Deze Pagina